Pikkutyttö mittaili katseellaan miehiä uimahallissa – kirkkaalla äänellä täräytetty arvio veti papankin posket punaisiksi
https://www.is.fi/perhe/art-2000006261717.html
Näin sitä opetetaan huonot käytöstavat eli toisten ihmisten ulkonäön arvostelu jo ihan pienille.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
”OLIN 4-vuotiaan lapsenlapseni (tyttö) kanssa uimahallin pukuhuoneessa miesten puolella, vastapäätä oli iso lihava mies. Hetken kuluttua lapsenlapseni totesi kirkkaalla lapsen äänellä: ’Pappa, tolla setällä on isot tissit ja pieni pippeli.’ Oli noloa, mutta hymyilytti muitakin...”
No juu, tosi hauskaa.
Ei pikkutyttöjä pidä viedä miesten puolelle. Saavat traumoja.
Jos pikkutyttö, pikkupoika, nuori ihminen tai kuka tahansa ihminen täräyttää sinun kuullen sinusta jotain arvostelevaa tai loukkaavaa, niin siihen pitää heti reagoida yhtä loukkaavasti. Vain se auttaa. Jos et reagoi niin se antaa sellaisen viestin, että sinulle saa sanoa mitä tahansa.
Tuossa ei kyllä ollut mitään hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
”OLIN 4-vuotiaan lapsenlapseni (tyttö) kanssa uimahallin pukuhuoneessa miesten puolella, vastapäätä oli iso lihava mies. Hetken kuluttua lapsenlapseni totesi kirkkaalla lapsen äänellä: ’Pappa, tolla setällä on isot tissit ja pieni pippeli.’ Oli noloa, mutta hymyilytti muitakin...”
No juu, tosi hauskaa.
Sanojana oli tyttö ja sanat kohdistuivat mieheen on = hauskaa, vahvaa, rohkeaa, itsenäistä, jne...
Oksensikohan tyttö myös? Kuten siitä kalevala korussa.
Mitä se kertoo aikuisista, että tuollainen hymylytti? Aikuisista joiden pitäisi näyttää sitä esimerkkiä? Ja nämä samat aikuiset on niitä, jotka esim. meuhkaa kuinka väärin on koulukiusaaminen, jne eli lasten tulisi osata, mutta aikuiset saa tehdä mitä huvittaa. Tympii!
Luoja miten huonokäytöksisiä ihmisiä. Jos lapsi sanoo jotain tuollaista niin silloin ei hymyillä vaan torutaan, että toisten vartaloita ei kommentoida ääneen.
Mitä pappa sitten sanoo kun joku koulussa esim. sanoo tyttöä laudaksi, nauraa ja muut nauraa mukana?
Äitinä olisin napakasti kertonut lapselle, ettei toisten ulkomuotoa arvostella, ja käskenyt pyytämään anteeksi. Toki mun lapseni on jo aikuinen, ennen ne kasvatettiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos pikkutyttö, pikkupoika, nuori ihminen tai kuka tahansa ihminen täräyttää sinun kuullen sinusta jotain arvostelevaa tai loukkaavaa, niin siihen pitää heti reagoida yhtä loukkaavasti. Vain se auttaa. Jos et reagoi niin se antaa sellaisen viestin, että sinulle saa sanoa mitä tahansa.
Tuskinpa joku pikkutyttö sillä pahaa tarkoittaa. En loukkaantuisi tai ylireagoisi missään nimessä. On minun mahaa isoksi sanottu uimarannalla ja nauratti vaan vaikka äiti oli sitten nolona siinä.
En ylipäätään ymmärrä näitä lasten hauskat sanomiset -juttuja, jotka vielä yleensä kerrotaan mahdollisimman ärsyttävällä tavalla (”hetken aikaa mummia veikeästi pää kallellaan katsottuaan, poika otti ja tokaisi” ym p-skaa). Ne kun eivät ole hauskoja. Koskaan.
Mulla on sellainen fiilis, että jos kohteena olisi ollut lihava nainen isoine riippuvine rintoineen niin tätä juttua ei olisi tehty. Ihan kuin miehestä olisi jotenkin sallitumpaa tehdä pilkkää..
Vierailija kirjoitti:
En ylipäätään ymmärrä näitä lasten hauskat sanomiset -juttuja, jotka vielä yleensä kerrotaan mahdollisimman ärsyttävällä tavalla (”hetken aikaa mummia veikeästi pää kallellaan katsottuaan, poika otti ja tokaisi” ym p-skaa). Ne kun eivät ole hauskoja. Koskaan.
Tilannekomiikka ei koskaan toimi kerrottuna.
Mä en 4-5v:nä enää edes mennyt miesten puolelle... sain traumoja vanhoista ukoista, jotka viihdytti itseään suihkussa. :x
Ja en kehdannut sanoa iskälle, että pelotti. Sanoin vain, että oon jo tarpeeksi iso menemään yksin naisten puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa joku pikkutyttö sillä pahaa tarkoittaa. En loukkaantuisi tai ylireagoisi missään nimessä. On minun mahaa isoksi sanottu uimarannalla ja nauratti vaan vaikka äiti oli sitten nolona siinä.
Ei tarkoitakaan pahaa, mutta jos tuollaiseen rumaan kommentointiin ei vanhemmat puutu niin lapsestahan sitten kasvaa parhaassa tapauksessa koulukiusaaja. Lapsen täytyy oppia, että muiden ulkonäköä ei kommentoida rumasti. Vituttaa vanhemmat jotka ei osaa kasvattaa lapsiaan.
Koulumaailman veikeitä vastauksia opettajille.
Vit un hu ora et sä mulle mitään voi, tokaisi pikku valtteri kun opettaja pyysi käytävään häiritsevän käyttäytymisen vuoksi. Kyllä nauru luokkakavereille maittoi.
Painu vitt uun siitä rageen, oli jessen vakiovastaus opettajalle kun läksyt olivat jälleen tekemättä.
Melkein nauruun tikahtuivat luokakkakaverit miettiessään kuinka nasevasti jesse osasikaan vastata arvostelemiseen.
Liikuntatunnilla kuulin jessican kommunikoivan opettajan kanssa, lehmää, vit tua ja stanan hu oraa sieltä tuli ja ajattelin nauruni lomassa kuinka sanavalmiita nuoret nykyään ovat ja päättelin että vapaa kasvatus on kantanut hyvää hedelmää. MInkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.
Annas, jos joku pikkupoika uimahallissa olisi sanonut 55+ Ritusta kirkkaalla äänellä: "Äiti, miksi tädillä on pienet tissit, iso maha ja karvoja napaan asti?"
Niin. Siitä ei olisi tehty lööppiä, koska se ei olisi voimaannuttavaa ja se toistaisi naista sortavia valtarakenteita.
Mikähän siinä mahtoi olla, että mun lapset (3 kpl) eivät koskaan tehneet kellekään näitä hassuja, lue: loukkaavia, huomautuksia ventovieraille. Olikohan ne tyhmiä ja liian ujoja vai oliko syynä kotikasvatus?
Oliskohan julkaistu jos pikkutytön tilalla pikkupoika olisi sanonut uimahallissa että tolla tätillä on roikkuvat nahkalapaset ja muhkurainen iso maha...
No juu, tosi hauskaa.