Apua polttareiden suunnitteluun
Olen kaasona hyvälle ystävälleni ja polttarien järjestäminen kuuluu myös vastuulleni. Morsiamen ja itseni lisäksi polttareihin on osallistumassa 10 morsiamen ystävää. Teimme vähän gallupia meidän polttaribudjetista ja vastaukset menivät aika laidasta laitaan. Nyt näyttäisi siltä, että max 50 € (kaikkine kuluineen pl. matkakulut) on aivan ehdoton kipuraja parille osallistujalle, joten tasapuolisuuden nimissä 550€ on sitten varmaan meidän budjettimme. Pystyn itse tarjoamaan siskonpetimajoituksen kaikille, mutta olen nyt aika pulassa tuon budjetin ja osallistujamäärän kanssa. Polttarien pitäisi kestää lauantaista sunnuntaihin ja minusta tuntuu, ettei tuolla rahalla edes ruoki 12 henkilöä (la aamiainen, lounas, päivällinen, su aamiainen ja välipalat). Nyt siis kaipaisin parhaita penninvenytyskikkoja polttareihin... Morsian odottaa päivältään ystävien seuraa, hyvää ruokaa ja juomaa sekä jonkinlaista hemmottelua/nautiskelua.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kyllä tosi köyhiä kavereita. Meillä polttari budjetti oli 380€/hlö, eikä kukaan kieltäytynyt. Oli taitolennätys, risteily Tallinnaan yö hotellissa, taksilla satamasta Tampereelle, yö Ilveksessä ja taksilla takas Helsinkiin. Tähän tietty lisäks ravintolat yms...
Aika kitubudjetilla tekin olette menneet ohjelmaan suhteutettuna. Ravintolaan ei ole tainnut paljon kymppiä enempää per nassu upota.
Mutta vakavasti ottaen vähän kyllä tämä budjetti harmittaa. Se morsiamen kaveriporukan osa, johon itsekin kuulun, on viettänyt viime vuosina vähän hulppeamman budjetin polttareita kuitenkin (ei mitää superökyilyä, mutta 150 -250€/hlö) ja pelkään, että vaikka morsian varmasti osan matalamman budjetin tiedostaakin, niin silti tulee pettymyksiä :/
- ap
No se on ihan morsiamen häpeä jos ei pysty arvostamaan kavereidensa näkemää vaivaa. Ei kaikilla ole mahdollisuutta mihinkään parin sadan euron budjettiin kun päälle tulee vielä matkakulut ja itse häiden aiheuttamat kulut. Jos budjetti on pieni niin sitten ollaan luovia. Realistinen on toki oltava eivätkä vieraatkaan voi odottaa koko viikonlopun kestäviä polttareita tuolla budjetilla. Mieluummin vähän kunnolla kuin paljon kaikessa kituutellen.
Ei kyse ole mielestäni kyllä arvostamisesta. Jos on itse laittanut juhlimaan tulevien kaverien polttareihin satoja euroja ja itse saa "vastineeksi" makaronilaatikkoa pikkukaksiossa nautittuna ja ystävien kirjoittamat kirjeet, niin kyllähän se ymmärtäväisimmänkin morsiamen voi saada vähän pettyneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kyllä tosi köyhiä kavereita. Meillä polttari budjetti oli 380€/hlö, eikä kukaan kieltäytynyt. Oli taitolennätys, risteily Tallinnaan yö hotellissa, taksilla satamasta Tampereelle, yö Ilveksessä ja taksilla takas Helsinkiin. Tähän tietty lisäks ravintolat yms...
Aika kitubudjetilla tekin olette menneet ohjelmaan suhteutettuna. Ravintolaan ei ole tainnut paljon kymppiä enempää per nassu upota.
Mutta vakavasti ottaen vähän kyllä tämä budjetti harmittaa. Se morsiamen kaveriporukan osa, johon itsekin kuulun, on viettänyt viime vuosina vähän hulppeamman budjetin polttareita kuitenkin (ei mitää superökyilyä, mutta 150 -250€/hlö) ja pelkään, että vaikka morsian varmasti osan matalamman budjetin tiedostaakin, niin silti tulee pettymyksiä :/
- ap
No se on ihan morsiamen häpeä jos ei pysty arvostamaan kavereidensa näkemää vaivaa. Ei kaikilla ole mahdollisuutta mihinkään parin sadan euron budjettiin kun päälle tulee vielä matkakulut ja itse häiden aiheuttamat kulut. Jos budjetti on pieni niin sitten ollaan luovia. Realistinen on toki oltava eivätkä vieraatkaan voi odottaa koko viikonlopun kestäviä polttareita tuolla budjetilla. Mieluummin vähän kunnolla kuin paljon kaikessa kituutellen.
Ei kyse ole mielestäni kyllä arvostamisesta. Jos on itse laittanut juhlimaan tulevien kaverien polttareihin satoja euroja ja itse saa "vastineeksi" makaronilaatikkoa pikkukaksiossa nautittuna ja ystävien kirjoittamat kirjeet, niin kyllähän se ymmärtäväisimmänkin morsiamen voi saada vähän pettyneeksi.
Jos minä esim. töissä käyväni laittaisin kaverin polttareihin 100 e ja hän taas tt-tuella elävänä tms laittaisi huomattavasti vähemmän minun polttareihini niin aika surkea ystävä olisin jos siitä avoimesti pahoittaisin mieleni.
Juuri tällasen takia mieluummin joko järkkään itse omat polttarini tai menen salaa naimisiin ja unohdan koko polttarit. Musta polttareissa pääpointin pitäisi olla läheisten kanssa oleminen ja yhden aikakauden päättymisen juhlistaminen. Ei ole luksus lomamatkan tms arvoista jos osa joutuu jäämään hinnan takia pois, ottamaan opintolainaa, säästämään kk ruokabudjetistaan tms. Jos se kuinka paljon homma maksoi menee sen edelle ketkä ovat paikalla ja ovatko kaikki sovussa niin prioriteetit ovat aika pielessä. Toki omassa sisimmässään voi tuntea pienen harmin siitä ettei saanut yhtä hienoja polttareita kuin joku muu mutta jos ei pysty laittamaan hyviä puolia sen harmin edelle tai piilottamaan sitä niin sitten ei kyllä olisi ansainnut koko polttareita. Eri asia tietty jos polttariporukka tarkoituksella nöyryyttää tms.
Onko mahdollista että maksaisitte 50€ ja siihen päälle vielä ruokaa nyyttärityyliin?
Meillä nimittäin laitettiin juuri yhteiseen pottiin tuo 50€ ja sitten jokainen toi vielä jotain ruokaa, osa leipoi patonkeja, joku toi salaattia, joku itse tehtyä pitsaa jne. Kolme muuta jolla oli vähän enemmän rahaa toivat kuoharia..
Yksi kavereista asui talouhtiössä missä oli sauna ja uima-allas, varasimme sen ja saunoimme..
Joku oli kehittänyt stadi/lande pelistä morsiamen ja sulhasen kotikaupungeista version Turku vs. Tampere
Loppu illasta meillä amazing race tyyliin amazing bars kiertelimme eri bubeissa ja jokaisessa oli joku tehtävä esim. Tilaa teguila saksaksi tai haasta joku pelaamaan biljardia..
Kaikilla oli hauskaa ja lopuksi menimme siiville (kuului budjektiin) ja halukkaat sai omalla kustannuksella jatkaa baariin jos halusivat😊
Onko morsiamelle joku juhlapyhä erityisen tärkeä? Järjestäkää pääsiäinen tai vappu tammikuussa. Koristeet ja ruoka tietysti juhlapyhän mukaan. Tähän vielä aiemmin mainitut hemmottelut ja kirjeet. Kun teema on hyvin valittu niin ei puitteiden tarvitse olla niin hulppeat.
Kuulin elokuussa olleista jouluteemaisista polttareista, ruuat, koristeet, pukki, kuusi yms.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista että maksaisitte 50€ ja siihen päälle vielä ruokaa nyyttärityyliin?
Meillä nimittäin laitettiin juuri yhteiseen pottiin tuo 50€ ja sitten jokainen toi vielä jotain ruokaa, osa leipoi patonkeja, joku toi salaattia, joku itse tehtyä pitsaa jne. Kolme muuta jolla oli vähän enemmän rahaa toivat kuoharia..
Yksi kavereista asui talouhtiössä missä oli sauna ja uima-allas, varasimme sen ja saunoimme..
Joku oli kehittänyt stadi/lande pelistä morsiamen ja sulhasen kotikaupungeista version Turku vs. Tampere
Loppu illasta meillä amazing race tyyliin amazing bars kiertelimme eri bubeissa ja jokaisessa oli joku tehtävä esim. Tilaa teguila saksaksi tai haasta joku pelaamaan biljardia..
Kaikilla oli hauskaa ja lopuksi menimme siiville (kuului budjektiin) ja halukkaat sai omalla kustannuksella jatkaa baariin jos halusivat😊
Mihin teillä raha sitten kului?
Miksi polttareita pitää venyttää sunnuntaille? Eikö riitä, että ne ovat lauantaina, ja sinun luonasi olisi mahdollisuus yöpyä, ja sunnuntaina sitten heräämisen jälkeen palata kotiin?
Kaikkea saa vaatia, mutta kaikkeen ei tarvitse suostua. Miksi joku olettaa, että toisen on hänelle järjestettävä yön yli reissu toisessa kaupungissa yöpymisineen, syömisineen, juomisineen ja vielä tekemisineen 50 eurolla? Se ei ole mahdollista mitenkään. Juuri äsken olin Turussa yön yli ystävien kanssa. Ei tehty sen kummempaa kuin syötiin, juotiin ja oltiin konsertissa. Rahaa meni noin 200€.
Viidellä kympillä voi järjestää koko jengille yhden päiväaktiviteetin ja kunnon päivällisen (ei ravintolassa), sekä kustantaa morsiamelle yöpymisen ja aamiaisen ja jotain pientä ekstraa. Muut vieraat voivat tulla paikalle iltapäivällä ja järjestää itselleen majoituksen tai kyydin myöhään illalla kotikaupunkiinsa. Jos tämä ei käy, pyydä että ohjelman järjestävät ne, joilla budjetti on joustamattomin.
Kaason ei pidä olla suuruudenhullu, mutta taikuri ei myöskään tarvitse olla.
Näissä budjeteissa usein unohtuu, että ei kaikki polttareihin kuluvat menot ole mitenkään "ylimääräisiä". Jokaisen on esim. syötävä, vaikka ei osallistuisi polttareihin ja jäisi kotiin.
50€ kuluu jo ruokaan ja juomaan. Ravintolaan ei tietenkään tuolla budjetilla voi mennä, edes drinkille (yhdet drinkit veisivät viideosan päivän budusta).
Kotipirskeet, hyvää ruokaa ja karaokelaitteet / hemmottelua / urheilua / mistä sitten pidättekään? Ja yöksi voi jäädä pari ihmistä, muut menkööt kotiinsa jos eivät halua majoituksesta maksaa ja isoa lukaalia ei ole käytössä.
Tuo kaiken järjestäminen kaason kotonakin budjettisyistä on vähän kyseenalaista. Sitä helposti odotetaan, että siellä on ruuat valmiina, varsinkin jos on pieni asunto kyseessä jossa ei kokkailemaan mahdu. Onko pienessä kämpässä edes kahdelletoista istumapaikkaa? Ei minun kolmiossani ainakaan ole, ellei joku tyydy lattiapaikkaan.
Kysy reippaasti ideoilta muulta polttariporukalta. Niillä joilla on pienempi budjetti on varmaankin joku ajatus siitä mitä he itse odottavat että tuolla budjetilla järjestyisi.