Miksei tavaran tuomista Kiinasta yms. kielletä ilmastonmuutoksen takia?
Sen sijaan että kurjistetaan suomalaisten elämää?
Kommentit (27)
Globalisaatiota ei enää voi pysäyttää... Voi toki yrittää (brexit, Trump), muttei onnistu pysyvästi.
Laskepa kuinka monta prosenttia taloutesi tarvikkeista on Kiinassa tuotettuja. Mieti, että luovut niistä. Suomessa ei tuoteta, koska verolainsäädäntö tekee sen täysin kannattamattomaksi. Suomalainen tuotanto vähenee jatkuvasti, harmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se just kurjistaisi suomalaisten elämää? Mun mielestä silti todellakin pitäisi kieltää. Teki mieli ripittää duunikaveria joka kehuskeli miten tilasi kiinasta asti hammaslankaa, kun se on ”halpaa”. Taistelu ilmaston puolesta on vähän liian näpertelyä, kun on tyyliin saatu kiellettyä tähän mennessä mehupillit :D
Mietin ihan tosissani tätä Kiinakrääsän tilaajaporukkaa. Että mitä ne sieltä oikeen tilaa ja miksi?
Olen siis itse asunut Kiinassa monta vuotta, kahdessa eri jättikaupungissa, Pekingissä ja Shanghaissa.
Tuollainen käyttötavara kuin hammaslanka on toki siellä varmaan halvempaa kuin Suomessa, mutta että jaksaisin lähteä tilaamaan netistä jotain hammaslankaa säästääkseni 50 senttiä?
On taloustavaroita, joita Kiinasta todella kaipaan - niiden laadun ja käytännöllisyyden vuoksi. Esim. erilaisissa eväspakkaamisen ratkaisuissa kiinalainen supermarket on taivas. Ja puhutaan ihan kansainvälisistä brändeistä kuten Lock a Lock. Mutta niille suunnitellut pienet kylmälaukut ja minikylmäkallet ja mitoitettu kolmelle rasialle jne. Sieltä tuodut olleet meillä jo kohta kymmenen vuotta käytössä (Lock a Lockit ovat lasisia rasioita, kansi on muovia). On tiettyä kosmetiikkaa ja hygieniatuotteita, joita sieltä kaipaan. Silmälasit on yksi asia, joka on siellä aivan huippua laadultaan ja kaiken lisäksi halpaa. Mutta lasejakin on hankala ostaa olematta paikan päällä.
Mutta että ihmiset tilaavat jotain hammaslankaa ja jotain höyryäviä minisuihkulähteitä, feikkimeikkejä, muovihärpäkkeitä yms.
Tilasin tietokone tavaraa kiinasta, maksoi 50€,täällä olisivat maksaneet yli 200€,olenko nyt paha ihminin?
Koska Vihreät ovat häätäneet meidän oman tuotannon pois.
Se lasketaan Kiinan hiilijalanjälkeen, ei Suomen, joten Kiinassa tuotettu tavara kaunistaa tilastoja.