Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tulee ihmisen tarve kiusata toista ihmistä?

Vierailija
04.10.2019 |

Tällaista pohdin tässä kun oman lapsen kiusaamistapausta on käyty läpi koulussa ja kun olen lukenut muun muassa nettikiusaamisesta, ja harmittaa kun tälläkin palstalla haukutaan monesti surutta ihmisiä, vaikkakin ovat yleensä julkkiksia, niin rajansa kaikella. Mikä tarve on tehdä sellaista? Vaikea ymmärtää.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haukun täällä niitä julkkiksia, jotka itse kiusaavat muita ja valehtelevat lehdissä. En koe arvostelua "kiusaamiseksi" joidenkin sofioiden ja maisojen kohdalla koska ovat itse julkisesti halveksuneet "rumempia" ihmisiä. Ällöttävää.

Oikea kiusaaminen (kuten mainittujen käytös) on aina tuomittavaa.

Malka toisen silmässä huomataan, huomaamatta jää hirsi omassa silmässä.

Jos joku t appaa, niin minäkin voin tap paa, on logiikkasi. Siitä ei hyvää seuraa.

Mutta ehkäpä sinullaon niin paha olla, ettet parempaan pysty.

Aha, eli kun arvostelen jotakuta siitä, että haukkuu tuntemattomia rumiksi (ja jopa postaa "rumien" salikuvia kuten sofia halveeraamistarkoituksessa), olen...niin mitä? Missä rinnakkaistodellisuudessa elät? Taidat itse kuulua noihin kiusaaja-meikkipelleihin ja puolustelet nyt kaltaisiasi.

Jos sinulla olisi kaikki hyvin, et hermoilisi niin paljon joidenkin tuntemattomien ihmisten somekäytöksestä etkä varsinkaan vahingoittaisi itseäsi ajattelemalla ja kirjoittamalla rumia ja epämiellyttäviä asioita toisista ihmisistä. En ymmärrä, miksi sinun pitää korostaa ettei omalla kohdallasi ole kysymys kiusaamisesta jos sama teko jonkun toisen tekemänä kuitenkin on sitä.

Samaa mieltä. Mikä tarve luo haukkumalla esim. ulkonäköä kiusata toisia ihmisiä? Julkkis elää julkisuudella olipa se hyvää tai huonoa.

Maisa-ketjukin on kääntynyt Maisan kiusaajia vastaan. Liika on liikaa.

Ja lasten vanhemmat näyttävät mallia omille lapsilleen. Jos sitä naapurin Kallea haukutaan lasten kuullen päivästä toiseen, niin kyllähän lapsi oppii tavoille.

Ihmisen käytöstä voi moittia mutta ulkonäkö on luojan luoma. Harva elää ilman peiliä ja kyllä tietää omat puutteensa ilman, että ulkopuoliset niistä huomauttelee.

Vierailija
82/89 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologiassa on tutkittu tätä paljon. Syitä on luonnollisesti paljon. Mutta yksi tutkimuksissa löydetyistä pääsyistä on se, että kiusaaja haluaa toisten huomion kääntyvän kiusatusta itseensä.

Eli kansankielellä: älkää tuota katselko vaan katselkaa minuun! Mähän se oon se mahtava mies - tai nainen...!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ihmisiä, jotka ovat nuorena olleet koulukiusaajia mutta aikuistuttuaan ovat katuneet rankasti eivätkä aikuisena ole satuttaneet ketään. Päinvastoin: yksi tällainen tyyppi on kollegani ja todellinen rauhanrakentaja sekä heikoimpien tukija, mielestäni aidosti empaattinen ihminen.

Juttelimme hänen kanssaan tuosta kiusaamisesta, eikä tämä fiksu ja sanavalmis ihminen osannut antaa mitään muuta selitystä kouluaikaiselle käytökselleen kuin sen, ettei hän ”ollut oma itsensä” ja että ”joku kai mua riivasi kun olin koko ajan täynnä sappea”. Ei ollut mitään traumoja, rikkinäistä perhettä tai hyväksikäyttöä. Ihan tavallinen teini, jota alkoi ”riivata” ja joka purki sen luokan heikoimpaan lenkkiin. Koska se oli mahdollista. Ja koska kukaan ei ulkopuolelta tullut ja sanonut: ”tuollainen peli loppuu nyt - sitä ei kertakaikkiaan hyväksytä!”

Toivottavasti tuttusi saa vielä kokea elämässään miltä tuntuu olla se heikko lenkki jota kiusataan ja painetaan maanrakoon vuosikausia. Se olisi hänelle oikein. Muutama katumuksen sana ei vielä hyvitä hänen tekoaan.

Vierailija
84/89 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiusatun on hyvä muistaa ettei kiusaaminen johdu hänestä, vaikka usein syitä siihen miettiikin, vaan kiusaajan omista ongelmista."

Komppaan. Elokuvassa Will Hunting Robin Williams näyttelee ja kertoo sen vastaansanomattomasti:

Vierailija
85/89 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen luontainen taipumus valtaan. Kusipäisyydellä on taipumusta saada menestystä sillä saralla.

Vierailija
86/89 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kukaan ei ulkopuolelta tullut ja sanonut: ”tuollainen peli loppuu nyt - sitä ei kertakaikkiaan hyväksytä!”

Ja tämähän on kiusaajalle bensaa, polttoainetta jatkaa hirvittävää käytöstään...!

Vierailija
87/89 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi ottaa voimavarana. Kiusaaja haluaa olla kuin sinä, kateellinen.

Tiedän. Helpommin sanottu kuin tehty.

Vierailija
88/89 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä nyt vain on pahoja ja ilkeitä.

Jo Isossa Kirjassa sanotaan valittujen joukon olevan vain 100000.

Vierailija
89/89 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologiassa on tutkittu tätä paljon. Syitä on luonnollisesti paljon. Mutta yksi tutkimuksissa löydetyistä pääsyistä on se, että kiusaaja haluaa toisten huomion kääntyvän kiusatusta itseensä.

Eli kansankielellä: älkää tuota katselko vaan katselkaa minuun! Mähän se oon se mahtava mies - tai nainen...!

No niinpä niin. Jos aloitan ketjun kysyen jotain itselle tärkeää asiaa, niin johan siinä on Kiusaaja hakemassa huomiota haukkuen minua narsistiksi ja monin sanoin etsien vikaa minusta ja yrittäen päteä esiintyen eri ihmisenä. Kun ilkeilyä ei mene läpi, kiusaaminen vain kiihtyy entisestään. Paha olo kai se sitten on ja sitä levittää muillekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi