Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömälle riittää kulukorvaukseksi lounaasta ja matkoista yht. 9 euroa - Kun virkamies maksattaa oman lounaansa veronmaksajalla on ruolla hintaa yli 40 euroa

Vierailija
04.10.2019 |

Tämäkin lounas on varmasti sieltä halvimmasta päästä. Mikä logiikka tässä on. Eikö halvempi lounas riitä virkamiehelle?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e88cedf-67f8-4c29-a5f6-366972231…

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene 9 euron töihin!

Työllä on muitakin arvoja kuin palkka.

Vierailija
102/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hyvätuloisille on niin usein tarjolla ilmaista ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis saako työttömät jotain kulukorvauksia lounaasta ja matkoista? Miksei työssä käyvät saa?Ihan samalla tavalla työssä käyvänä teen ne eväsleivät kotona lounasta varten.

Suurin osa ei ymmärrä mitä nämä ilmaiset lounaat/päivälliset tarkoittaa. Itse olen yksityisellä töissä ja aina välillä tulee näitä edustustehtäviä. Mikä tarkoittaa että sen normaalin 8 tunnin työpäivän jälkeen käyn nopeasti kotona vaihtamassa vaatteet ja tarkistamassa meikin/hiukset. Ja sen jälkeen ravintolaan. Kyllähän firma maksaa sen kolme ruokalajia ja viinin. Mutta aika on omaa aikaa eli siitä en palkkaa saa. Samaten eihän ne edustusillalliset pelkkää kevyttä rupattelua ole, vaan kyllähän sitä koko ajan töissä ollaan.

Samaan aikaan mies kotona hoitaa kaiken: lasten ruoat, harrastukset ja läksyt. Nimittäin yleensä näistä illallisista tullaan kotiin samaan aikaan kun lapset alkaa mennä nukkumaan. Ja seuraavana aamuna taas töihin. Joten ei se kyllä aina ole sen ilmaisen aterian arvoinen

Vierailija
104/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TYötön saa 9 e/vrk kulukorvausta, kun hän osallistuu johonkin palveluun. Virkamies ei saa 9e kulukorvausta, vaikka hän olisi koko päivän budjettiseminaarissa. Miksi työtön saa sellaisia etuja, joita ei muille anneta?

Mä saan täyden palkan vaikka kuuntelisin kolme päivää putkeen jotain hyvinvointihöpöhöpöä ”koulutuksessa”. Saman voisin lukea netistä tai naisten lehdistä ihan kotona makaamalla. Lisäks tietty syön hyvän lounaan firman piikkiin, päiväkahvit pullineen ja aamiainen kuuluu muuten myös pakettiin. Sellasta se on, työelämä. Siellä saa toisinaan työlleen korvauksena tällaisiakin luksuksia.

Mua kiinnostaa toi 9€/pv. Okei se on kulukorvaus mutta eikö se työtön saa muka muuta rahaa? Jotain työttömyysetuutta? Asumistukea? Jos ei, ymmärrän nurinan.

Vierailija
105/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis saako työttömät jotain kulukorvauksia lounaasta ja matkoista? Miksei työssä käyvät saa?Ihan samalla tavalla työssä käyvänä teen ne eväsleivät kotona lounasta varten.

Suurin osa ei ymmärrä mitä nämä ilmaiset lounaat/päivälliset tarkoittaa. Itse olen yksityisellä töissä ja aina välillä tulee näitä edustustehtäviä. Mikä tarkoittaa että sen normaalin 8 tunnin työpäivän jälkeen käyn nopeasti kotona vaihtamassa vaatteet ja tarkistamassa meikin/hiukset. Ja sen jälkeen ravintolaan. Kyllähän firma maksaa sen kolme ruokalajia ja viinin. Mutta aika on omaa aikaa eli siitä en palkkaa saa. Samaten eihän ne edustusillalliset pelkkää kevyttä rupattelua ole, vaan kyllähän sitä koko ajan töissä ollaan.

Samaan aikaan mies kotona hoitaa kaiken: lasten ruoat, harrastukset ja läksyt. Nimittäin yleensä näistä illallisista tullaan kotiin samaan aikaan kun lapset alkaa mennä nukkumaan. Ja seuraavana aamuna taas töihin. Joten ei se kyllä aina ole sen ilmaisen aterian arvoinen

Lounas on yleensä työpäivän aikana, ei sen jälkeen

Vierailija
106/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9e plus korotettu päiväraha.

Kelan peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella olevalle tämä korotus on huimat 4,74 e/pv. Miinus 20% vero tietenkin.

Joo, tiedän. Olen just aloittamassa työkokeilun.

Vierailija
107/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitetaan, että rahaa ei ole, mutta millainen säästö tulisi, jos meidän verovaroilla lopetettaisiin turhanpäiväinen juhliminen ja jos se liki 10 000€/kk tienaava ihminen maksaisi ihan itse lounaansa ja juhlansa? Kaikki julkisen puolen johtajat juhlivat meidän verorahoilla järjettömiä summia ja olisi ihan kiva tietää näitä lukuja realistisesti.

Saati kuljetusmaksut takseilla joita he käyttävät älyttömästi.

Vierailija
108/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen 9e lisäksi saa sen työttömyyskorvauksen ja asumistuen. Eli saattaa tulla yli tonni siitä että käy työssä tukitöissä missä ei ole mitään vastuuta mistään. Ilmeisesti myös lyhyet 4-6h työt sallittuja näissä tukitöissä.

Jos haluaa paremmille liksoille niin jokainen voi kouluttautua parempaan ammattiin ja hakeutua oikeisiin töihin.

Juuri näin! Puhutaan työmarkkinatuesta ja 9€:sta. Niin, työmarkkinatuki + 9€×20 (suunnilleen arkipäivät kuukaudessa). Lisäksi korotusosa (Jos ei ole sitä jo saanut 200pvältä) n. 4,5€×20. Hyvin todennäköisesti lisäksi asumistuki ja toimeentulotukea. Ei voi verrata vastuullisuudellaan/tulostavoitteillaan palkkatyötä ja työkokeilua/kuntouttavaa työtoimintaa.

Vierailija
109/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskusta pisti silmään lounaan päälle juotu cappuccino. Etikettivirhe. Juntit.

Huom, ruokajuomana vesi ja jälkkärinä kahvi/tee. Ei mitään mälläämistä.

Kerro toki mitä etiketin tuntevansa olisit itse ottanut ruoan päälle.

Vierailija
110/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

espresso

Vierailija
111/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

espresso

No niin. Cappuccino lounaalla ei ole etikettivirhe Suomessa.

Vierailija
112/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet yksityisellä ja lounaasi maksaa työnantajasi eikä valtio tai kunta. Vähän eri juttu.

Vierailija
113/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitetaan, että rahaa ei ole, mutta millainen säästö tulisi, jos meidän verovaroilla lopetettaisiin turhanpäiväinen juhliminen ja jos se liki 10 000€/kk tienaava ihminen maksaisi ihan itse lounaansa ja juhlansa? Kaikki julkisen puolen johtajat juhlivat meidän verorahoilla järjettömiä summia ja olisi ihan kiva tietää näitä lukuja realistisesti.

Saati kuljetusmaksut takseilla joita he käyttävät älyttömästi.

Jep... Eipä mennyt eräs Vihreiden kansanedustajakaan ratikalla, vaan valitsi taksin.

Vierailija
114/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen 9e lisäksi saa sen työttömyyskorvauksen ja asumistuen. Eli saattaa tulla yli tonni siitä että käy työssä tukitöissä missä ei ole mitään vastuuta mistään. Ilmeisesti myös lyhyet 4-6h työt sallittuja näissä tukitöissä.

Jos haluaa paremmille liksoille niin jokainen voi kouluttautua parempaan ammattiin ja hakeutua oikeisiin töihin.

Juuri näin! Puhutaan työmarkkinatuesta ja 9€:sta. Niin, työmarkkinatuki + 9€×20 (suunnilleen arkipäivät kuukaudessa). Lisäksi korotusosa (Jos ei ole sitä jo saanut 200pvältä) n. 4,5€×20. Hyvin todennäköisesti lisäksi asumistuki ja toimeentulotukea. Ei voi verrata vastuullisuudellaan/tulostavoitteillaan palkkatyötä ja työkokeilua/kuntouttavaa työtoimintaa.

Ei kovinkaan todennäköisesti. Varsinkin nuoret joutuvat näihin kokeiluihin ja monet heistä asuvat vanhempien kanssa. Ei tule asumistukea eikä toimeentulotukeakaan. Jopa vanhempien luona asuvan toimeentulotuen perusosa on pienempi (eli 350e) joten siitä työmarkkinatuesta on maksettava myös aika pitkälti terveydenhoitomaksut ja muut laskut mitkä yksinasuvalla maksaa toimeentulotuki. IHmekkös kun asumistuki ja toimeentulotukimenot paisuvat. Se nyt vaan kannattaa asua yksin ainakin paperilla.

Lisäksi aivan vasta (2017?) tehtiin uudistus jossa kulukorvaus myönnettiin myös alle 25-vuotiaille. Sitä ennen maksoivat myös kulkemisen kokeilupaikalle +muut mahdolliset kulut siitä samasta työmarkkinatuesta.

Korotusosasta menee verot joten aivan ei tuota summaa saa (n. 4,5€×20).

Vierailija
115/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYötön saa 9 e/vrk kulukorvausta, kun hän osallistuu johonkin palveluun. Virkamies ei saa 9e kulukorvausta, vaikka hän olisi koko päivän budjettiseminaarissa. Miksi työtön saa sellaisia etuja, joita ei muille anneta?

Mä saan täyden palkan vaikka kuuntelisin kolme päivää putkeen jotain hyvinvointihöpöhöpöä ”koulutuksessa”. Saman voisin lukea netistä tai naisten lehdistä ihan kotona makaamalla. Lisäks tietty syön hyvän lounaan firman piikkiin, päiväkahvit pullineen ja aamiainen kuuluu muuten myös pakettiin. Sellasta se on, työelämä. Siellä saa toisinaan työlleen korvauksena tällaisiakin luksuksia.

Mua kiinnostaa toi 9€/pv. Okei se on kulukorvaus mutta eikö se työtön saa muka muuta rahaa? Jotain työttömyysetuutta? Asumistukea? Jos ei, ymmärrän nurinan.

Kulukorvaus on korvaus työkokeilun aiheuttamiin kuluihin ja työttömyysetuus on tarkoitettu korvaamaan elämisen kuluja työttömyyden aikana. Googleta lisää ja kokeile jos pääsisit itsekkin.

Itsekkin olin töissäollessani (määräaikainen noin 8kk työ) muutamassa koulutuksessa joissa ei ollut päätä eikä häntää. Muunmuassa työhyvinvointihorinaa käytiin yhtenä iltana useamman tunnin kuuntelemassa ja kaikki olivat sitä mieltä että täysin turhaa. Työhyvinvointia olisi edesauttanut paremmin vapaailta. Kyseessä oli kunta-alan työpaikka ja tämä avasi kyllä silmät mihin kaikkeen julkinen sektori rahojaan haaskaa vaikka taloudellisesti pitäisi olla tiukkaa ja säästökuurit mm. palkoissa.

Vierailija
116/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9e plus korotettu päiväraha.

Kelan peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella olevalle tämä korotus on huimat 4,74 e/pv. Miinus 20% vero tietenkin.

Korotettua päivärahaa eivät saa kaikki.

Miksi?

Ainakin yksi syy on että sitä maksetaan korkeintaan 200 päivältä. Eli jos ymmärrän oikein niin esim. typo-koulutus joka kestää yli 200 päivää ei oikeuta korotettun päivärahaan kuin ensimmäisten 200 päivän verran.

Mikä on typo?

Työvoimapoliittiinen koulutus eli te-toimiston järjestämä koulutus.

Vierailija
117/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulukorvaus on korvaus työkokeilun aiheuttamiin kuluihin ja työttömyysetuus on tarkoitettu korvaamaan elämisen kuluja työttömyyden aikana. Googleta lisää ja kokeile jos pääsisit itsekkin.

Itsekkin olin töissäollessani (määräaikainen noin 8kk työ) muutamassa koulutuksessa joissa ei ollut päätä eikä häntää. Muunmuassa työhyvinvointihorinaa käytiin yhtenä iltana useamman tunnin kuuntelemassa ja kaikki olivat sitä mieltä että täysin turhaa. Työhyvinvointia olisi edesauttanut paremmin vapaailta. Kyseessä oli kunta-alan työpaikka ja tämä avasi kyllä silmät mihin kaikkeen julkinen sektori rahojaan haaskaa vaikka taloudellisesti pitäisi olla tiukkaa ja säästökuurit mm. palkoissa.

Kiitos, toivottavasti ei tarvitse kokeilla. Onko siis niin että tavallaan voisin pyytää palkankorotusta vain koska osa siitä on tarkoitettu välttämättömään elämiseen ja osa kuluihin? Jotain extraa kaiken tuon päälle?

Tuossa taitaa piillä juuri se syy miksi olet työtön (?). Sen sijaan että istuisit vaikka siellä turhanpäiväisessä koulutuksessa, joka on palkalle vastine, haluaisit mielummin olla kotona vapaaillan.

Noin tykytyhy-päivät ym ruokineen ja lepposine tehtävineen on yhtälailla työntantajan maksama ”kiitos” kuin palkkakin. On oikeesti ihan tervettä olla välillä Työpisteeltä pois.

Vierailija
118/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, toivottavasti ei tarvitse kokeilla. Onko siis niin että tavallaan voisin pyytää palkankorotusta vain koska osa siitä on tarkoitettu välttämättömään elämiseen ja osa kuluihin? Jotain extraa kaiken tuon päälle?

Tuossa taitaa piillä juuri se syy miksi olet työtön (?). Sen sijaan että istuisit vaikka siellä turhanpäiväisessä koulutuksessa, joka on palkalle vastine, haluaisit mielummin olla kotona vapaaillan.

Noin tykytyhy-päivät ym ruokineen ja lepposine tehtävineen on yhtälailla työntantajan maksama ”kiitos” kuin palkkakin. On oikeesti ihan tervettä olla välillä Työpisteeltä pois.

No tuo koulutus oli turha myös esimiesten mielestä ja sanoivat sen pitäjälle että nyt ei enää turhaa jorinaa että päästään pois. Ja niin lähdettiin etuajassa (muistelisin että n.1,5h kuunneltiin ja 1,5h olisi ollut jäljellä) ja palkan sain tietysti koko 3 tunnin ajalta. Kahvit ehdittiin kyllä juoda. Kaikenlisäksi olin jo tehnyt 7h päivän ennen tuota luentoa.

Voit kai pyytää palkankorotusta. Se on sitten työnantajasta kiinni antaako. Tai voit ajatella niin että nettopalkasta 497e kuussa on elämiseen eli esim. ruokaan ja vaatteisiin. Sitten noin 200e työmatkoihin. Jos ei jää tuota käteen verojen jälkeen niin mikset voisi perustella työnantajalle että nyt on kyllä vähän surkea palkka. Itselläni on aina jäänyt enemmän käteen töissä ollessa ja sillä voi hyvin maksella kaikenlaisia kuluja peruselämisen lisäksi.

Vierailija
119/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo koulutus oli turha myös esimiesten mielestä ja sanoivat sen pitäjälle että nyt ei enää turhaa jorinaa että päästään pois. Ja niin lähdettiin etuajassa (muistelisin että n.1,5h kuunneltiin ja 1,5h olisi ollut jäljellä) ja palkan sain tietysti koko 3 tunnin ajalta. Kahvit ehdittiin kyllä juoda. Kaikenlisäksi olin jo tehnyt 7h päivän ennen tuota luentoa.

Voit kai pyytää palkankorotusta. Se on sitten työnantajasta kiinni antaako. Tai voit ajatella niin että nettopalkasta 497e kuussa on elämiseen eli esim. ruokaan ja vaatteisiin. Sitten noin 200e työmatkoihin. Jos ei jää tuota käteen verojen jälkeen niin mikset voisi perustella työnantajalle että nyt on kyllä vähän surkea palkka. Itselläni on aina jäänyt enemmän käteen töissä ollessa ja sillä voi hyvin maksella kaikenlaisia kuluja peruselämisen lisäksi.

Sanoit että työmarkkinatuki on peruselämistä varten, samaan tarkoitukseen kuin palkkatulotkin. Se että rahaa saa vastineeksi tehdystä työstä työsopimuksella, jonka olen koulutuksellani ja ahkeruudellani ansainnut ei ole mielestäni verrattavissa työkokeiluun...

Onko niin että kokeilun jälkeen ei voi saada oikeaa työpaikkaa? Onko siellä sama vastuu, samat työtunnit ja työtehtävät sekä vakkareilla että työkokeilijoilla?

Miksi suostua noihin kokeiluihin? Miksi ei haeta kunnollista työtä? Turha sanoa että ei työtä riitä kaikille. Mun puoliso on asunut Suomessa 7v eikä ole työtöntä päivää nähnyt vaikka on saanut vain määräaikaisia soppareita ja alakin vaihtunut vähän väliä (puhdistusalasta varastolle, ravintolaan jne).

Vierailija
120/121 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman särähtää jo otsikossa korvaan tuo virkamiesten yleistys tässä asiassa. Opettajatkin on esim virkamiehiä ja monet muutkin julkisen ammatit. Ei puhettakaan, että olisi mitään etuja ainakaan itsellä, pikkujoulujakaan ei kaupunki maksa vaan niihinkin kerätään osallistumismaksu.