Työttömälle riittää kulukorvaukseksi lounaasta ja matkoista yht. 9 euroa - Kun virkamies maksattaa oman lounaansa veronmaksajalla on ruolla hintaa yli 40 euroa
Tämäkin lounas on varmasti sieltä halvimmasta päästä. Mikä logiikka tässä on. Eikö halvempi lounas riitä virkamiehelle?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e88cedf-67f8-4c29-a5f6-366972231…
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Siis saako työttömät jotain kulukorvauksia lounaasta ja matkoista? Miksei työssä käyvät saa?Ihan samalla tavalla työssä käyvänä teen ne eväsleivät kotona lounasta varten.
Oletko tyhmä?
Työssäkäyvät saavat palkkaa, eläkettä, lomarahat, työterveyshuollon palvelut, lomaltapaluurahat ja työmatkakulut.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa jutussa on paljon arvosteltavaa, esim ne glögijuhlat ja kännykkävideot joiden kuvaajat ovat saaneet sen suuruisen palkkion, jonka voisi kuvitella olevan seuraavan James Bond elokuvan kuvaajan palkkio.
Mutta mitä varten suomalaisia kismittää niin kovasti tuo lounaskuitti? Ei siellä mikään yksittäinen ihminen mässytellyt koko rahan edestä vaan suuri seurue. Eikä ton tasoista seuruetta voi viedä syömään mihinkään kebab ravintolaan tai duunariravintolaan. Eikä suomen valtiolla niin huonosti mene että pitäisi tarjous jauhelihasta valmistaa vieraille jauhelihapihvit. Jos itse joutuu elämään kaurapuurolla niin kyllä varmaan aina linnan juhlat sun muut mässäilyt suututtaa mutta se on ihan oma ongelmansa eikä liity tähän juttuun mitenkään.
Ma en kanssa tajua. Eihan tuosta tule kuin n. 50 euroa per nena, mika ei ole edes paljon jos lounaan kanssa on nautittu vaikka lasi tai kaksi viiniakin.
Itse kavin just miehen kanssa viime viikonloppuna meille aika peruslounaalla viineineen ja lasku oli n. 80 euroa kahdelta.
taitat asua kuplassa, kun on niin omituinen käsitys perushinnoista. kun käyn syömässä lounaan ulkoona, niin lounas maksaa suunnilleen kympin.
En sanonut, etteiko tuo olisi ollut meillekin vahan kalliimpi lounas. Mutta pointti oli, etta ei tuo 50 euroa siis kovinkaan monelle ole isokaan lounasraha.
Jos itse haluan kympin lounaan, niin ostan jonkun kurttuisen kinkku-juustosampylan ja kahvin jostain kahvilasta, nautin (?) ne 15 minuutissa ja siina oli se lounas. Mutta koska en pida tammoisista lounaista, otan mieluummin evaat mukaan esim. toihin. Mun mielesta se kympin lounas ei koskaan ole rahallisesti ja elamyksellisesti tasapainossa.
Jos haluan neljankympin lounaan, tilaan pienia ruokalajeja kuten hanhenmaksaa, jokirapuja, hummeria, itsetehtyja katkarapukroketteja, juustoja ym. Palan painikkeeksi saatan ottaa viinilasin tai pari, ja jalkiruuaksi viela espresson ym. Aikaa ko. lounaaseen meneekin sitten tunti tai pari.
Syon mieluummin kerran viikossa viidenkympin lounaan yllamainitulla konseptilla kuin viisi kertaa viikossa kympin lounaan.
Eli joo, ehka elan kuplassa kun mulle se kympin lounas ei edes ole vaivan arvoinen. Se ei edes ole "lounas" vaan "nopea suupala".
Vierailija kirjoitti:
Lounaskahvin hinta 4,5 euroa. Työtön saisi tuolla itselleen kaksi kupposta lämmintä kahvia/teetä :D Ja taas jaksaa painaa
Työttömällä ei 9e riittäisi maksaa tuolla edes noiden "jälkiruoka cappuccinoa" .
Vierailija kirjoitti:
"Ken ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä."
"Ahneista päättäjistä kärsii koko kansa."
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, jos laskettaisiin vuoden ajalta, kuinka paljon meidän verorahoilla oikein juhlitaan ja mässätään itsenäisyyspäivän vastaanotto mukaan lukien, niin millainen summa siitä tulee? Siis ihan jokaisen virkamiehen ja julkisen puolen johtoportaan yksittäinen vuoden saldo.
Juuri näin ja se kyllä ihan oikeasti kyrsii, koska näillä on vuositulotkin sitä tasoa, ettei todellakaan tekisi tiukkaa maksaa itse. Kuten joku tuolla mainitsikin, että hoitokodin hoitajat maksaa/järjestää itse joulujuhlansa, kun taas ko. hoitolaitoksen johtoporras saa juhlia ilmaiseksi ja siellä ei varmasti nautita halvinta joulukinkkua ja halvinta kyykkyviiniä.
Jonkun kansanedustajan käskettiin osallistua tempaukseen, missä laskisi, miten pienellä rahalla tulisi nippa nappa toimeen. Suus ruuat ja muut.
Hän vastasi, ettei pysty tekemään laskelmaa, sillä esim ruuat tarjoaa hänelle yleensä aina joku muu taho ja hän saa muutenkin niin paljon ilmaista asemansa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän alkaa muistuttaa vuoden 1917 Venäjää. Ihmiset palelee pakkasessa ja näkee nälkää samalla kun eliitti pröystäilee käyttää yksiin juhliin kokonaisen köyhän perheen vuositulot.
On näitä ollut ennenkin, mutta aina ne kyllä loppuvat samalla tavalla.
Itse toivoisin verorahoilleni järkevämpää käyttöä kuin Bernerin glögit (miten kukaan edes saa glögijuhliin kulumaan yli kymppitonnin? Chateau Latouriako siellä on juotu?)
Tämä on juurikin sitä meininkiä. Sitä se kyllä taitaa olla ihan joka maailmankolkassa. Luulisi kuitenkin, että tällaisissa hyvinvointivaltioissa voisi edes pikkasen miettiä mihin niitä yhteisiä verorahoja ollaan tunkemassa, kun kuitenkin veroja korotetaan koko ajan. V*tuttaa kyllä olla keskituloinen, joka verotetaan pohjamutiin yhteishyvän takia, mutta samalla niillä minun veroillani juhlii sellaiset ihmiset, joilla ei todellakaan tekisi tiukkaa maksaa itse glögejään ja lounaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun kansanedustajan käskettiin osallistua tempaukseen, missä laskisi, miten pienellä rahalla tulisi nippa nappa toimeen. Suus ruuat ja muut.
Hän vastasi, ettei pysty tekemään laskelmaa, sillä esim ruuat tarjoaa hänelle yleensä aina joku muu taho ja hän saa muutenkin niin paljon ilmaista asemansa vuoksi.
Että minua ärsyttää ne ihmiset jotka lähtevät mukaan näihin eikä ole niin paljon selkärankaa että jaksaisivat vaikka sen vaaditun viikon olla mukana. Jossain lehdessä oli tällainen juttu jossa piti elää peruspäivärahalla joka oli jaoteltu viikoksi, ja joku nainen ilmoitti että elämän laatu kärsii kun ei voinut käyttää kallista ihoöljyään ja alkoi käyttämään sitä. Ei siis ollut atoopikko. Toinen osallistuja oli kirkonmies eikä hänkään oikein jaksanut kituuttaa, tyytyi vain siunailemaan että raskasta on huh huh mutta lipsuin.
Kyllähän sen 9e lisäksi saa sen työttömyyskorvauksen ja asumistuen. Eli saattaa tulla yli tonni siitä että käy työssä tukitöissä missä ei ole mitään vastuuta mistään. Ilmeisesti myös lyhyet 4-6h työt sallittuja näissä tukitöissä.
Jos haluaa paremmille liksoille niin jokainen voi kouluttautua parempaan ammattiin ja hakeutua oikeisiin töihin.
Logiikka on se että työttömällä on aikaa tehdä lounaansa itse ja hankkia se sieltä mistä halvimmalla saa. Työssäkäyvillä ei tätä ylellisyyttä ole vaan lounas pitää hoitaa nopeasti ja tehokkaasti sekä siksi maksaa myös siitä että joku tekee sen. Tälläkin on työllistävä vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Siis saako työttömät jotain kulukorvauksia lounaasta ja matkoista? Miksei työssä käyvät saa?Ihan samalla tavalla työssä käyvänä teen ne eväsleivät kotona lounasta varten.
Sitä työssäkäyvän kulukorvausta kutsutaan palkaksi, jota työtön ei tietenkään nauti vaikka samoin raahaa takamuksensa johonkin kuin työllinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Logiikka on se että työttömällä on aikaa tehdä lounaansa itse ja hankkia se sieltä mistä halvimmalla saa. Työssäkäyvillä ei tätä ylellisyyttä ole vaan lounas pitää hoitaa nopeasti ja tehokkaasti sekä siksi maksaa myös siitä että joku tekee sen. Tälläkin on työllistävä vaikutus.
Joillakin taas on mahdollisuus hankkia sieltä mistä kalliimmalla saa maksamatta siitä senttiäkään itse.
Maksan mieluummin veroja siitä, että työtön saa edes joten kuten inhimilliset olot Suomessa, kuin siitä, että joku Berner pitää 13000€ glögijuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sama nainen joka lomailee nyt sopeutumisrahan turvin?
Mä olen työtön opiskelija (opiskelen työmarkkinatuella). Tässä vuosien varrella se itse köyhyys on pänninyt paljon vähemmän kuin muiden ihmisten tarve kyykyttää ja rangaista jo usein ilman omaa syytään huonoon tilanteeseen joutunutta. Joo, joukossa on niitä, joita voisi sanoa "loisiksi", mutta kun ei nekään jotka oikeasti haluaisi työllistyä, vaan työllisty, vaikka mitä tekisivät.
Työpaikkoja ei ole kaikille. Ei ole mahdollisuutta tehdä töitä! Miten se on niin vaikea asia ymmärtää? Tämä tulee vielä lisääntymään automatisaation ja globalisaation myötä.
Kaikilla ei myöskään ole rahkeita opiskella työllistäviin ammatteihin. Työttöminä roikotetaan myös ihmisiä, joilla ei ole rahkeita mihinkään työhön, mutta jotenkin he muka on työkykyisiä.
Ja ei työttömät tosiaan ole niitä verorahoilla sikailijoita.
Jos minä saisin päättää mihin veroni käytetään, niin se ei todellakaan olisi sellaisten ihmisten lounaisiin, glögijuhliin, taksimatkoihin, jotka voisivat ihan kepeästi maksaa nuo itse. Olisi aikamoinen säästö yhteiskunnalle, jos tuollaiset lopetettaisiin ja ehkä sitä rahaa sitten vaikka löytyisi julkisen terveydenhuollon parantamiseksi. Ne on nimittäin aika törkeitä summia mitä noiden juhlimiseen menee! Ei normaali työssäkäyvä ihminen edes käsitä.
Jos 9 euron päiväpalkalla töihin joutuu niin siellä kannattaa tehdä vahinkoa "vahingossa" niin paljon kuin suinkin kerkeää. Uppista, että pitikin tipahtaa tuo kallis särkyvä laite...
itseasiassa se kulukorvaus on vain matkoista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla sitä aikaa on, olitpa palkallisena tai palkattomana töissä.
Tekevätkö nämä virkamiehet työtä? Esim. Juhana Vartiainen?