Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömälle riittää kulukorvaukseksi lounaasta ja matkoista yht. 9 euroa - Kun virkamies maksattaa oman lounaansa veronmaksajalla on ruolla hintaa yli 40 euroa

Vierailija
04.10.2019 |

Tämäkin lounas on varmasti sieltä halvimmasta päästä. Mikä logiikka tässä on. Eikö halvempi lounas riitä virkamiehelle?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e88cedf-67f8-4c29-a5f6-366972231…

Kommentit (121)

Vierailija
121/121 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYötön saa 9 e/vrk kulukorvausta, kun hän osallistuu johonkin palveluun. Virkamies ei saa 9e kulukorvausta, vaikka hän olisi koko päivän budjettiseminaarissa. Miksi työtön saa sellaisia etuja, joita ei muille anneta?

Mä saan täyden palkan vaikka kuuntelisin kolme päivää putkeen jotain hyvinvointihöpöhöpöä ”koulutuksessa”. Saman voisin lukea netistä tai naisten lehdistä ihan kotona makaamalla. Lisäks tietty syön hyvän lounaan firman piikkiin, päiväkahvit pullineen ja aamiainen kuuluu muuten myös pakettiin. Sellasta se on, työelämä. Siellä saa toisinaan työlleen korvauksena tällaisiakin luksuksia.

Mua kiinnostaa toi 9€/pv. Okei se on kulukorvaus mutta eikö se työtön saa muka muuta rahaa? Jotain työttömyysetuutta? Asumistukea? Jos ei, ymmärrän nurinan.

Kulukorvaus on korvaus työkokeilun aiheuttamiin kuluihin ja työttömyysetuus on tarkoitettu korvaamaan elämisen kuluja työttömyyden aikana. Googleta lisää ja kokeile jos pääsisit itsekkin.

Itsekkin olin töissäollessani (määräaikainen noin 8kk työ) muutamassa koulutuksessa joissa ei ollut päätä eikä häntää. Muunmuassa työhyvinvointihorinaa käytiin yhtenä iltana useamman tunnin kuuntelemassa ja kaikki olivat sitä mieltä että täysin turhaa. Työhyvinvointia olisi edesauttanut paremmin vapaailta. Kyseessä oli kunta-alan työpaikka ja tämä avasi kyllä silmät mihin kaikkeen julkinen sektori rahojaan haaskaa vaikka taloudellisesti pitäisi olla tiukkaa ja säästökuurit mm. palkoissa.

Kiitos, toivottavasti ei tarvitse kokeilla. Onko siis niin että tavallaan voisin pyytää palkankorotusta vain koska osa siitä on tarkoitettu välttämättömään elämiseen ja osa kuluihin? Jotain extraa kaiken tuon päälle?

Tuossa taitaa piillä juuri se syy miksi olet työtön (?). Sen sijaan että istuisit vaikka siellä turhanpäiväisessä koulutuksessa, joka on palkalle vastine, haluaisit mielummin olla kotona vapaaillan.

Noin tykytyhy-päivät ym ruokineen ja lepposine tehtävineen on yhtälailla työntantajan maksama ”kiitos” kuin palkkakin. On oikeesti ihan tervettä olla välillä Työpisteeltä pois.

No tuo koulutus oli turha myös esimiesten mielestä ja sanoivat sen pitäjälle että nyt ei enää turhaa jorinaa että päästään pois. Ja niin lähdettiin etuajassa (muistelisin että n.1,5h kuunneltiin ja 1,5h olisi ollut jäljellä) ja palkan sain tietysti koko 3 tunnin ajalta. Kahvit ehdittiin kyllä juoda. Kaikenlisäksi olin jo tehnyt 7h päivän ennen tuota luentoa.

Voit kai pyytää palkankorotusta. Se on sitten työnantajasta kiinni antaako. Tai voit ajatella niin että nettopalkasta 497e kuussa on elämiseen eli esim. ruokaan ja vaatteisiin. Sitten noin 200e työmatkoihin. Jos ei jää tuota käteen verojen jälkeen niin mikset voisi perustella työnantajalle että nyt on kyllä vähän surkea palkka. Itselläni on aina jäänyt enemmän käteen töissä ollessa ja sillä voi hyvin maksella kaikenlaisia kuluja peruselämisen lisäksi.

Sanoit että työmarkkinatuki on peruselämistä varten, samaan tarkoitukseen kuin palkkatulotkin. Se että rahaa saa vastineeksi tehdystä työstä työsopimuksella, jonka olen koulutuksellani ja ahkeruudellani ansainnut ei ole mielestäni verrattavissa työkokeiluun...

Onko niin että kokeilun jälkeen ei voi saada oikeaa työpaikkaa? Onko siellä sama vastuu, samat työtunnit ja työtehtävät sekä vakkareilla että työkokeilijoilla?

Miksi suostua noihin kokeiluihin? Miksi ei haeta kunnollista työtä? Turha sanoa että ei työtä riitä kaikille. Mun puoliso on asunut Suomessa 7v eikä ole työtöntä päivää nähnyt vaikka on saanut vain määräaikaisia soppareita ja alakin vaihtunut vähän väliä (puhdistusalasta varastolle, ravintolaan jne).

Itse vertasit palkkaasi tukeen ja kysyit voitko pyytää korotusta sillä perusteella että työtön saa kulukorvausta ilman palkkaa tehdystä työstä koituviin kuluihin. Siitä on monia tutkimuksia onko paremmalle oksalle pääsy ahkeruuden ja oman erinomaisuuden tulosta. Kannattaa tutustua.

Kokeilijalla voi olla sama tuntimäätä kuin vakkareilla ja hän voi tehdä täysin samaa työtä kuin viereinen tekee palkallisena. Kokeilun jälkeen taitaa työllistyä noin 20% eli mahdollista on työllistyä mutta ei kovinkaan todennäköistä. Ja miksi suostua kokeiluihin? Osa työttömistä jostain syystä suostuu te-toimiston painostamana. Osa haluaa aidosti kokeilla jotain alaa. Syitä on varmasti monia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla