Maanviljely vapauttaa ilmaan yhtä paljon hiiltä kuin vuosittainen autoliikenne
Suomen pellot ovat yhtä suuri hiilipäästöjen aiheuttaja kuin autot. Ongelma on kyntö ja maan kääntäminen joka vapauttaa maahan sitoutuneen hiilen ilmaan. Paras ratkaisu olisi peltojen metsittäminen ja siirtyminen niukempaan ruuantuotantoon.
Kommentit (66)
No aletaan kuolla nälkään sitten. Oikeastaanhan se on vain hyvä, päästään eroon turhista massoista ja jäljelle jäävät ne, jotka osaavat säilyä hengissä metsästäjä-keräilijöinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja helsingissä kodit lämpiää kivihiilellä. Hävettäisi meuhkata ensin ilmastonmuutoksesta, mutta itse asuu kaupungissa jossa lämmitetään talot kivihiilellä ja kipataan paskaiset lumet mereen. Mut niistähän ollaan hys hys kun helsinkiä ei saa kritisoida.
Siis että nyt ei saa enää kritisoida ilmastoasioita jos asuu Helsingissä. Koska Helsingissä tehdään asioita joita ei yksittäinen asukas, esim. kyseinen kritisoija päätä. Niin sen vuoksi kyseinen asukas ei saa kritisoida ilmastoasioista. Koska asuu Helsingissä.
Kuinka sekaisin pitää olla pää että sönköttää tällaista.
Ahaa - on siis yksittäisen maanviljelijän päätettävissä, saavatko helsinkiläiset ruokaa? Miksi ihmeessä ilmastotietoiset helsinkiläiset ei viljele itse?
Siis mitä helvettiä sinä selität? Mistä päättelit jotain tuollaista? Missä puhuin yhtään mitään yksittäisestä maanviljelijästä? Onko tämä joku twilight zone? Vai troll zone?
No jos yksittäisellä helsinkiläisellä ei muka ole mitään sanomista tehtyihin päätöksiin, niin tosissasiko oletat, että maanviljelijä voi päättää, puidaanko pellosta joka 3. korsi, jotta viherpeitto säilyy?
En sanonut että "ei ole mitään sanomista" vaan että ei voi yksin päättää. Joten jos muut ihmiset päättävät Helsingin asiat toisin niin siksi ei sitten helsinkiläinen saa kritisoida ilmastoasioita? Enkä ole sanonut mitään maanviljelijöistä vaan kritisoin ainoastaan esitettyä naurettavan paskaa ajatusta.
😂
Tuotahan ne kaikki hokee. "Kyl se kone lentää ilman muaki nii miksen matkustais..." "kaikki muutki syö lihaa niin turhaan mä alan vegaaniks.."
Vierailija kirjoitti:
Maapallolla on vain yksi ongelma. Sen liika väkimäärä. Kaikki ongelmat tulevat tästä. Jos maapallolla olisi esim. miljardi ihmistä, ei olisi mitään ilmastomuutosta jne. Olemme tuhon tiellä...
Soylent green.
Googlaa suorakylvö.
Syömättä ei pitkään elä joten lienee parempi että hoidetaan ne liikenteen päästöt eka.
Kun kolme hiilivoimalaa lopetettiin niin suomen hiilidioksipäästöt laskivat 5,9%
Vielä on muutama jäljellä.
Tuossa jutussa kerrottiin peltojen pukkaavan ilmakehään ilokaasua. Saataisiin isot säästöt, kun synnytysosastot lakkautettaisiin ja synnytykset siirrettäisiin pelloille!
Luomu on tähänkin hyvä sillä meillä on sitouduttu ettei ole mulloksella vaan viherpeitteinen pelto talvellakin.
Luomussa myös viljelykierron takia osa aina heinällä ja ylimääräinen lannoitus ei valu ympäristöön, koska sitä ei ole.
Syödään vähemmän. Silloin riittää vähempikin ruoan tuotanto ja viljely, päästöjä tulee vähemmän. Kaikki voittaa, ihmiset ja ilmastokin.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa suorakylvö.
Syömättä ei pitkään elä joten lienee parempi että hoidetaan ne liikenteen päästöt eka.
Jos ratkaisu on laajamittainen suorakylvön lisääminen niin sitten ainakin puheet glyfosaatin kiellosta saa unohtaa.
Hiilen, eli käytännössä mullan määrä pelloissa ei juurikaan vaihtelee, kun asia katsotaan useamman vuoden mittakaavalla.
Sadonkorjuun jälkeen peltoon jäänyt kasvusto kynnetään kivennäismaan sekaan missä se maatuu. Maatumisvaiheessa se kuollut kasvusto on sitä mainittua hiiltä. Seuraavalla kynnöllä tuoreempaa kasvustoa päätyy maan alle ja osin maatunutta nousee lähemmäksi pintaa, jossa se tietysti jatkaa maatumista ja siten hiilidioksidia vapautuu. Vuositasolla hiilen määrä pellossa ei kuitenkaan muutu uuden kasvuston jatkuvan muodostumisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Luomu on tähänkin hyvä sillä meillä on sitouduttu ettei ole mulloksella vaan viherpeitteinen pelto talvellakin.
Luomussa myös viljelykierron takia osa aina heinällä ja ylimääräinen lannoitus ei valu ympäristöön, koska sitä ei ole.
Ei se ole heinällä vaan apilalla joka on se lannoitus ja siitä valuu ravinteita muualle ihan siinä missä muutenkin lannoittamalla.
Että pellossa hiilen määrä putoaa jopa 200kg/vuosi/ha kun sieltä ajetaan useita tonneja viljaa pois? Kuka olisi uskonut...
Vierailija kirjoitti:
Ja helsingissä kodit lämpiää kivihiilellä. Hävettäisi meuhkata ensin ilmastonmuutoksesta, mutta itse asuu kaupungissa jossa lämmitetään talot kivihiilellä ja kipataan paskaiset lumet mereen. Mut niistähän ollaan hys hys kun helsinkiä ei saa kritisoida.
Ja minne kuvittelen kaiken sen menevän minkä stadilaiset vetää vessasta alas?
Valitettavasti tänne maalle sitä ei voi kompotoituna pelloille enää levittää kun viljanostaja ei hyväksy yhdyskuntajätteellä lannoitetun pellon tuotantoa. Liikaa jäämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luomussa myös viljelykierron takia osa aina heinällä ja ylimääräinen lannoitus ei valu ympäristöön, koska sitä ei ole.Ei se ole heinällä vaan apilalla joka on se lannoitus ja siitä valuu ravinteita muualle ihan siinä missä muutenkin lannoittamalla.
Mä en ymmärrä tätä sun kommenttia. Mitä tuo apila tekee tuolla? Sillä ei ole mitään tekemistä luomun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luomussa myös viljelykierron takia osa aina heinällä ja ylimääräinen lannoitus ei valu ympäristöön, koska sitä ei ole.Ei se ole heinällä vaan apilalla joka on se lannoitus ja siitä valuu ravinteita muualle ihan siinä missä muutenkin lannoittamalla.
Mä en ymmärrä tätä sun kommenttia. Mitä tuo apila tekee tuolla? Sillä ei ole mitään tekemistä luomun kanssa.
No etpä sitten luomusta paljoa tiedä. Koskaan kuullut palkokasveista, typensidonnasta?
Viikin jätevedenpuhdistamo puski jätökset suoraan Suomenlahteen kuukausikaupalla. Siitä oli kaksi pikku-uutista Iltiksessä, missään muualla ei sanottu mitään. Jännää.
Talviaikainen kasvipeite (= viljan sänki) on normaali käytäntö muillakin kuin luomutiloilla. Kyntäminen on vähentynyt paljon. Vihermesoaja ei tietenkään osaa kommentoida mitään, kun ei asiasta mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etpä sitten luomusta paljoa tiedä. Koskaan kuullut palkokasveista, typensidonnasta?
Kuules mä olen itse luomuviljelijä ja meidän pelloissa ei ole apilaa näkynytkään. Otahan selvää ensin luomuviljelystä ennen kun alat laukomaan typeryyksiä.
Kuvaa hyvin ylen propagandaa, kun puhutaan hiilidioksidista merkittävimpänä kasvihuonekaasuna.
Samaan kategoriaan menee nollapäästöinen sähköauto :D
Harmi vaan että en asu Helsingissä enkä pääkaupunkiseudulla muutenkaan, enkä edes isossa kaupungissa. Mutta sinä ilmeisesti olet ihminen jota ei totuus kiinnosta, mikä vaan argumentti menee täydestä jos se vahvistaa omaa maailmankuvaa. Se on ainut syy miksi kukaan voi hyväksyä nuo idioottimaisuudet joihin olen vastaillut.