Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unohda pesukone, käsinpesu kylmällä on ilmastoystävällisempää

Vierailija
04.10.2019 |

Pesukoneen aiheuttama kuormitus ympäristölle johtuu lähinnä sen kuluttamasta sähköstä sekä pesussa irtoavista mikromuovista. Käsinpesu ei kuluta sähköä ja kylmällä pestäessä tekstiileistä irtoaa vähemmän mikrohiukkasia kuin pesukoneella pestäessä.

https://yle.fi/uutiset/3-10996119

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatevalmistajat käyttävät paljon polyesteriä, koska se on sikahalpaa verrattuna puuvillaan, tai puhumattakaan villasta tai silkistä.

Siinä ei paljon eettisyyttä mietitä.

Toki polyesterilläkin on hyviä ominaisuuksia. Se on kestävää, ja sitä ei tarvitse silittää. Pes-vaate ei kutistu pesussa.

Huonoa pesun kannalta on myös se, että polyesterisiä vaatteita pitää pestä usein, kun taas esim. villaa harvoin.

Puuvilla on rikos! Yhden puuvilja viljelmän asteluun kuluu Araljärven verran vettä. Puuvilla on ollut itsellä kokonaan pannassa sen jälkeen kun tuo neuvostoaikainen ympäristön ekokatastrofi tuli kaikkien yleiseen tietouteen.

Mistä tehtyjä vaatteita sinä sitten käytät?

Muumussa hamppu, juutti, sellu ja aito silkki.

Vierailija
42/50 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miksi nykyään joka_vtun_vaatteessa on polyesteriä ja elastaania! Inhottavia pitää päällä, kesät talvet laittavat hikoamaan kun kangas ei hengitä kunnolla. Samaten nykyvaatteet haisevat myös oudolle. 

Greta voisi ottaa puheissaan esille ruotsalaisten vaatejättien ympäristö- ja ihmisoikeusrikokset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin eilen talvitakin, joka on tehty kiertätettyjen muovipullojen materiaalista.

Vierailija
44/50 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua miksi nykyään joka_vtun_vaatteessa on polyesteriä ja elastaania! Inhottavia pitää päällä, kesät talvet laittavat hikoamaan kun kangas ei hengitä kunnolla. Samaten nykyvaatteet haisevat myös oudolle. 

Greta voisi ottaa puheissaan esille ruotsalaisten vaatejättien ympäristö- ja ihmisoikeusrikokset. 

Ja hinnoista! Se että joku -paita maksaa 6.99 eikä vaikka 50 euroa, saa ihmiset hamstraamaan kaapit täyteen rättejä niin ettei kämpässä mahdu kulkemaan. Jos vaatteiden hinnat hilattaisiin edes keinotekoisesti ylös niin se vähentäisi huomattavasti ihmisten ylenpalttista kulutushysteeriaa.

Vierailija
45/50 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hinnoista! Se että joku -paita maksaa 6.99 eikä vaikka 50 euroa, saa ihmiset hamstraamaan kaapit täyteen rättejä niin ettei kämpässä mahdu kulkemaan. Jos vaatteiden hinnat hilattaisiin edes keinotekoisesti ylös niin se vähentäisi huomattavasti ihmisten ylenpalttista kulutushysteeriaa.

Aivan, ja köyhät voisivat pukeutua vaikka säkkiin, niin erottuisivat heti oikeista ihmisistä.

Vierailija
46/50 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kuinka sähkö on perkeleestä, paitsi jos sitä käytetään auton liikuttamiseen.

On se niin jännä! Myös se miten vähäjärkisiä täällä pyörii...

Vierailija
47/50 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, minulla ei ole yhtäkään polyesterivaatetta pl. uimahousut. Elastaania on 1% farkuissa, osasssa ei sitäkään.

Vierailija
48/50 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, ja köyhät voisivat pukeutua vaikka säkkiin, niin erottuisivat heti oikeista ihmisistä.

Köyhiä on ollut ennenkin, minäkin olen ollut huomattavan köyhä.

Varakkaan yh-äidin lapsena kuljin koko lapsuuteni serkkujen vanhoissa vaatteissa. Ekologista.

Ostan usein edelleen takit käytettynä, niitä saa niin hienoja. 3-15 eurolla olen saanut kehuttuja päällystakkeja. Viimeksi heittäydyin hurjaksi ja maksoin kuusi kymppiä täyspuuvillaisesta välivuorillisesta vakosamettitakista, joka onkin nyt yllättäen muotia.

Olen vasemmistolainen, mutta ei kalliiden vaatteiden ostaminen ole minustakaan mikään ihmisoikeus. Ihan hyviä ympäristöratkaisuja voi tehdä pienituloisenakin. Ehkä parempiakin, kulutuksen vähentäminen on tärkeintä.

Vierailija
49/50 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ei ole pakko ostaa sitä uusinta uutta vaan sitä voi ostaa myös käytettynä, vuokrata tai käyttää ystävien ja sukulaisten vanhoja vaatteia.

Vierailija
50/50 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet ovat ylellisyystuote, eivät ihmisoikeus. Eivät eläimetkään käyrä aatteira vaan aatteet pitää valmistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi