Nalkuttava mies
Mun mies nalkuttaa kaikesta. Olen itse tosi rento nainen, en turhista valita, jos roskat on viemättä vien ne mielummin itse kuin alan valittaa asiasta miehelleni. Jostain syystä mieheni valittaa minulle kaikesta. Ihan sama mikä aihe, hän keksii jotain mitä olen jättänyt tekemättä/tehnyt huonosti/roskat haisevat jne. En jaksa. Olen tästä hänelle sanonutkin, mutta hänen mielestään se on normaalia arkista juttelua. Aivan hemmetin raskasta.. Ja ei, en voi tuosta noin vaan jättää tuota miestä, meillä lapsia yhdessä ja asiat muuten ihan ok. Tuntuu vaan todella raskaalta aina tietää, että pian jostain asiasta tulee taas sanomista.
Kommentit (85)
Miehenä voin sanoa että mies nalkuttaa silloin kun sitä ärsyttää typerä nainen. Ei se mies nalkuta huvikseen. Tai sitten miehellä on alhaiset testosteroini tasot.
Joo ei missään nimessä lasten kuullen.
Jos äänentaso alkaa nousta, ette kuuntele toisianne riittävästi. Eli kiinnittäkää huomiota kommunikoinnin sujuvuuteen.
Kyse ei ole roslien viemisestä tms. vaan siitä, mitän hän sinua kohtelee. Miten kunnioitetuksi tulet omassa kodissasi.
Ole sinäkin valmis parantamaan tapojasi, jos tarve vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä voin sanoa että mies nalkuttaa silloin kun sitä ärsyttää typerä nainen. Ei se mies nalkuta huvikseen. Tai sitten miehellä on alhaiset testosteroini tasot.
Harmi jos asia tosiaan näin. Olen aika väsynyt jo, tuntuu tosi pahalta..
Ap
Tyhmän ihmisen kanssa eläminen voi olla raskasta. Mutta itsepähän on valinnut...
Vierailija kirjoitti:
Joo ei missään nimessä lasten kuullen.
Jos äänentaso alkaa nousta, ette kuuntele toisianne riittävästi. Eli kiinnittäkää huomiota kommunikoinnin sujuvuuteen.
Kyse ei ole roslien viemisestä tms. vaan siitä, mitän hän sinua kohtelee. Miten kunnioitetuksi tulet omassa kodissasi.
Ole sinäkin valmis parantamaan tapojasi, jos tarve vaatii.
Olen yrittänyt parhaani, tehnyt kompromisseja, ja aion niitä jatkossakin tehdä. Tämä perhe ja lasteni hyvinvointi ovat tärkeimmät asiat minulle.
Ap
Ei silti saisi huonosti kohdella. Ehkö ei tajua? Syitä voi olla niin paljon, ulkopuolinen ei voi tietää. Naisen halukkuus ja miehen itsetunto?
Luulen, että hän ei vain tajua. Olet hänelle läheinen, jolle hän voi purkaa paineita jos on esim. väsynyt tai kireät oltavat? Tai sitten hän olettaa, että sinulla on enemmän aikaa ja voimia hoitaa erinäiset asiat ajallaan. Hän voi ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, ettet niitä hoida, vaikka tiedät kuinja tärkeää hänelle olisi. Onko sinulla kiireitä pienten lasten kanssa? Ehkä olet vain hajamielinen, tai et osaa organisoida kotitehtäviä, ylläpitää siisteyttä... ja hän kokee sen loukkaavana?
Olen ollu jo 27 vuotta naimisissa ja olemme kokenet monenlaisia "vaiheita" ja haasteita avioliiton aikana. Tuollainen tilanne voi olla ja onkin yksi sellainen.
Tilanne on jotenkin luiskahtanut siihen että toinen ei huomaa loukkaavansa toista. Tarvitaan tosiaan avoimuutta ja puhumista. Lähesty aihetta niin että kerrot miehellesi miltä sinusta tuntuu, älä ohjeista mitä hänen pitäisi tehdä tai olla tekemättä. Muuten tulee helposti väittelytilanne.
Älkää pitäkö toisianne itsestäänselvyyksinä. Muistakaa olla kiitollisia toisistanne ja kertokaa se myös toisillenne aika ajoin.
Ei oo aina helppoa mutta kokonaisuus ratkaisee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuinka sinä kohtelet miestäsi?
Kasautuuko kotityöt liikaa miehen harteille?
Vaaditko mieheltä liikaa?
Kokeeko mies olevansa alistettuna?
Oletko kaunis tai rupsahtanu suhteen aikana?
Jos kaikki on hyvin niin silloin miehen testoateroini tasot kannattaa mittauttaa.
Minä olen joskus asunut ylitarkan miehen kanssa. Siis esimerkiksi hänelle oli ehdottoman tärkeää, miten pyykit on ripustettu telineeseen kuivumaan, koska hänellä oli tietty järjestys miten telineeltä laskostaa pyykit kaappiinsa. Oikein kädestä pitäen näytti minulle, että kas näin, kuinka paljon "helpompaa" hänen on laittaa kaappiin, kun nämä ovat näin. Mausteet olivat aakkosjärjestyksessä kaapissa ja jos oli joku vähänkin sekaisin, niin kysyi tyyliin "etkö osaa aakkosia" jne.
Aina oli kyllä puhdasta ja siistiä viimeisen päälle ja kyllä minäkin olen todella siisti, mutta en jaksanut olla mikään pikkulapsi, jolle opetetaan "oikeat tavat" ihan kädestä pitäen.
Hei.
(En lukenut ihan kaikkia kommentteja).
Parisuhteessa vuorovaikutuspulmat ovat kaikkein yleisimpiä tyytymättömyyden syitä. Vaikuttaa, että teilläkin on käynnissä negatiivisen vuorovaikutuksen kehä: toinen tuo esiin epäkohtia, toinen vetäytyy ja harmistuu, kummallakin on ikävä olla.
Hyvä juttu on, että näihin vuorovaikutustaitoihin voi vaikuttaa. Tosin vain omiinsa. Toisen on tavallaan 'pakko' muuttaa omia repliikkejään, jos toinen ei reagoikaan kuten ennen. Hyviä, eteenpäin vieviä taitoja voi opetella joko parisuhdeterapiassa tai parisuhdekursseilla (joita järjestää ainakin Parisuhdekeskus Kataja). Jos nykyinen meininki ei toimi, kannattaa opetella toisenlainen kommunikoinnin tapa. Näin asiat eivät näivety näennäisyyksiin kuten roskapussiin, vaan päästään oikeasti yhteyteen ja läheisyyteen toisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuinka sinä kohtelet miestäsi?
Jos kaikki on hyvin niin silloin miehen testoateroini tasot kannattaa mittauttaa.
Eli vika löytyy aina naisesta tai alhaisista testosteronitasoista :D voi jestas... Jos mies nyt on äärettömän järjestelmällinen ja hänen tapansa on se ainoa oikea, niin ei siinä ole kyse mistään muusta, kuin joustamattomuudesta ja haluaa olla piikittelevä. Ja miten täälläkin vastaillaan naisille, jotka valittavat miehen sotkuisuudesta "siivoa sitten itse, jos osaat paremmin", niin kyllä sama pätee myös miehiin.
Sinä olet todella rento ja mies sitten taas on sinun vastakohtasi eli todella tarkka. Onko näin? Kyllä tuollaisen järjestelmällisyysnatsin pitää vähän löysätä pipoa lapsiarjessa... Varmasti ennen lapsia oli helpompi olla todella siisti ja tarkka, ettei ne keittiöpyyhkeet jää minnekään lojumaan, mutta kyllähän sitä on paljon tärkeämpääkin tekemistä. Ja sanoit, että mies tekee kyllä kotitöitä, niin onko hänen tyylinsä tehdä ne ihan viimeisen päälle, koska hän saa tehdä ne rauhassa, kun lapset ovat sinun kanssasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki on hyvin niin silloin miehen testoateroini tasot kannattaa mittauttaa.Eli vika löytyy aina naisesta tai alhaisista testosteronitasoista :D voi jestas... Jos mies nyt on äärettömän järjestelmällinen ja hänen tapansa on se ainoa oikea, niin ei siinä ole kyse mistään muusta, kuin joustamattomuudesta ja haluaa olla piikittelevä. Ja miten täälläkin vastaillaan naisille, jotka valittavat miehen sotkuisuudesta "siivoa sitten itse, jos osaat paremmin", niin kyllä sama pätee myös miehiin.
Eli siis miehen nalkutus johtuu miehestä itsestään ja naisen nalkutus johtuu miehestä.
Naiset tunnetusti ovat lähes aina nalkuttavia ja nalkuttavat miehet ovat harvinaisia.
Tässä vielä tuo keskustelua ehdottanut, tuli pari pointtia mieleen:
Jos mies vastaa keskusteluun että ei hän tarkoita sillä mitään pahaa eikä vakavaa, niin se ei sitten tarkoita että sinä jotenkin ylireagoit tms. Toteat sitten vain että no hyvä, sittenhän miehen on helppo lopettaa jatkuva huomauttelu, jos se kerran ei ole hänelle tärkeää - koska sinulle tämä on erittäin vakava ja tärkeä asia.
Jos puolestaan mies alkaa sitten puhua siitä että hänen ei tarvitsisi huomauttaa jos sinä tekisit asiat oikein ja häntä ahdistaa sinun toiminta, niin siinä vaiheessa itse toteaisin että teet jo parhaasi ja olet aivan uupunut yrittämisestä, joten teidän on lähdettävä parisuhdeterapiaan setvimään asiaa, sillä sinä et pysty a) jatkamaan näin b) muuttumaan sellaiseksi kuin hän haluaisi.
Henkisesti kannattaa varautua siihen että mies ei ihan helposti halua muuttaa käytöstään eikä lähteä pariterapiaan, sillä hänhän on mukavuusalueellaan kun saa sanoa mitä mieleen juolahtaa ja tuntea itsensä ylivertaiseksi auktoriteetiksi.
Osa ongelmaa on todennäköisesti se että sulla on vaikeuksia asettaa rajoja, koska et ole mistään hinnasta valmis eroamaan. Sellaisen kuvan kommenttisi ovat tässä keskustelussa antaneet. En tarkoita että tässä kohtaa olisi heti oltava ero mielessä, vaan että jokaisen ihmisen sisältä pitäisi löytyä valmius poistaa elämästään henkilöt, jotka eivät oikeasti välitä heistä.
Eli siis käytännössä jos mies aistii että sinä olet valmis jatkamaan hintaan mihin hyvänsä, niin sulla on aika heikosti mahdollisuuksia vaatia häntä muuttamaan toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki on hyvin niin silloin miehen testoateroini tasot kannattaa mittauttaa.Eli vika löytyy aina naisesta tai alhaisista testosteronitasoista :D voi jestas... Jos mies nyt on äärettömän järjestelmällinen ja hänen tapansa on se ainoa oikea, niin ei siinä ole kyse mistään muusta, kuin joustamattomuudesta ja haluaa olla piikittelevä. Ja miten täälläkin vastaillaan naisille, jotka valittavat miehen sotkuisuudesta "siivoa sitten itse, jos osaat paremmin", niin kyllä sama pätee myös miehiin.
Eli siis miehen nalkutus johtuu miehestä itsestään ja naisen nalkutus johtuu miehestä.
Naiset tunnetusti ovat lähes aina nalkuttavia ja nalkuttavat miehet ovat harvinaisia.
Miehen nalkutus johtuu miehestä itsestään ja naisen nalkutus johtuu naisesta itsestään. Niin se on. Ei nalkuttavat miehet ole yhtään sen harvinaisempia, kuin nalkuttavat naisetkaan. On hyvin tarkkoja ja järjestelmällisiä miehiä, joista jotkut sitten sortuvat nalkuttamaan, kun nainen ei ole yhtä tarkka. Itseasiassa tiedän enemmän niitä miehiä, jotka siivoavat siivousvuorollaan ihan viimeisen päälle joka nurkan ja solukon, kun taas nainen imuroi vähän sinnepäin.
Voitko heittää pallon hänelle ? ” jos se sua niin häiritsee hoida itse, älä minua komentele”
Nalkuttaminen voi olla myös huono tapa, jos se myrkyttää ilmapiiriä se pitää toiselle kertoa.
Tai sit annat mennä toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Aikuista ihmistä ei käskytetä omassa kodissaan.
KirkkoSisko kirjoitti:
Hei.
(En lukenut ihan kaikkia kommentteja).
Parisuhteessa vuorovaikutuspulmat ovat kaikkein yleisimpiä tyytymättömyyden syitä. Vaikuttaa, että teilläkin on käynnissä negatiivisen vuorovaikutuksen kehä: toinen tuo esiin epäkohtia, toinen vetäytyy ja harmistuu, kummallakin on ikävä olla.
Hyvä juttu on, että näihin vuorovaikutustaitoihin voi vaikuttaa. Tosin vain omiinsa. Toisen on tavallaan 'pakko' muuttaa omia repliikkejään, jos toinen ei reagoikaan kuten ennen. Hyviä, eteenpäin vieviä taitoja voi opetella joko parisuhdeterapiassa tai parisuhdekursseilla (joita järjestää ainakin Parisuhdekeskus Kataja). Jos nykyinen meininki ei toimi, kannattaa opetella toisenlainen kommunikoinnin tapa. Näin asiat eivät näivety näennäisyyksiin kuten roskapussiin, vaan päästään oikeasti yhteyteen ja läheisyyteen toisen kanssa.
Voisitko painua takaisin sinne Tikkurilan seurakuntaan neuvoinesi? Merjako vai mikä se nimesi oli? Tarkistan.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet todella rento ja mies sitten taas on sinun vastakohtasi eli todella tarkka. Onko näin? Kyllä tuollaisen järjestelmällisyysnatsin pitää vähän löysätä pipoa lapsiarjessa... Varmasti ennen lapsia oli helpompi olla todella siisti ja tarkka, ettei ne keittiöpyyhkeet jää minnekään lojumaan, mutta kyllähän sitä on paljon tärkeämpääkin tekemistä. Ja sanoit, että mies tekee kyllä kotitöitä, niin onko hänen tyylinsä tehdä ne ihan viimeisen päälle, koska hän saa tehdä ne rauhassa, kun lapset ovat sinun kanssasi?
Myös superhutiluksen pitää mukautua ja skarpata koska muuten se koko arki valuu tarkan harteille ja lapset oppii hutiluksiksi.
Tuo on henkistä hyväksikäyttöä, vai mikä mahtaa olla nimike (vrt. "child/eldery abuse"). Hän manipuloi sinua, käyttää hyväkseen väärällä tavalla. Älä anna hänen murentaa itsetuntoasi salakavalasti... Avoimuutta, hyvät ihmiset!