Kotimaisen järvikalan lisääminen muuten vegaaniseen ruokavalioon?
Oon tällä hetkellä määritelmällisesti kai vegaani, koska en käytä oikein mitään eläinperäistä. Oon syönyt purkista (vegaanista tietenkin) B12-vitamiinia. Oon kuitenkin lukenut sen verran paljon terveys- ja ympäristöhyötyjä kotimaisesta järvikalasta, että mitä ajattelette muuten vegaanisesta ruokavaliosta ja elämäntavasta, mutta poikkeuksensa olisi tuo, niin saisi luonnollisesti tietyt vitamiinit ja ravintoaineet? Etenkin soijaa voisi korvata tolla. Toki en sitten enää oo määritelmällisesti vegaani, mutta ei se kai mulle iso juttu olis.
Kommentit (49)
Uskon, että järvikalalla ruokavaliosi monipuolistuisi mukavasti ja eettisekologisestikin ihan kestävä valinta. Jos sinulle vegaanin titteli ei ole tärkeä, go for it!
Minusta on tärkeämpää se, että koostaa itselleen ravitsemuksellisesti ja arvojen kannalta parhaiten sopivan ruokavalion kuin se, että elää tarkasti jonkun tietyn aatteen mukaisesti. Esim. ystäväni aikuiset lapset ovat arjessaan vegaaneja, mutta käyttävät isänsä pyytämää riistaa ja kalaa eivätkä loukkaannu, jos vanhan isoäidin tekemässä pullassa on voita ja kananmunaa. Sopivasti joustavuutta on minusta ihan fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että järvikalalla ruokavaliosi monipuolistuisi mukavasti ja eettisekologisestikin ihan kestävä valinta. Jos sinulle vegaanin titteli ei ole tärkeä, go for it!
Minusta on tärkeämpää se, että koostaa itselleen ravitsemuksellisesti ja arvojen kannalta parhaiten sopivan ruokavalion kuin se, että elää tarkasti jonkun tietyn aatteen mukaisesti. Esim. ystäväni aikuiset lapset ovat arjessaan vegaaneja, mutta käyttävät isänsä pyytämää riistaa ja kalaa eivätkä loukkaannu, jos vanhan isoäidin tekemässä pullassa on voita ja kananmunaa. Sopivasti joustavuutta on minusta ihan fiksua.
Kiitos hyvästä vastauksestasi! Olen pohtinut tätä myös vege- ja vegaanipiireissä, mutta saanut paljon lynkkausta ja ikävää palautetta. Siellä on yllättävän ikävää ilmapiiriä ja siellä tapellaan liian usein, kuka on se täydellisin. Niin aattelin kysellä, mitä tämmösestä ajatellaan laajemmalta porukalta. Oon ajoittain myös kyseenalaistanut, onko vegaaninen valinta aina parempi kuin eläinperäinen. Usein on, mutta vaikkapa särkikalan syömisellä auttaisi järvien rehevöitymisongelmassa. Ja tuntuu ekologisemmalta ja terveellisemmältä valinnalta kuin vaikkapa soija. Ajattelen, että juuri tuo joustavuus ja järjen pitäminen auttaa vegeyttä ja vegaaniutta valtavirtaistumaan sen sijaan, että sitä pidetään pienen porukan täydellisyyskisana.
Kala on terveellistä ja vieläpä ympäristöystävällistä.
Kuulostaa hyvältä ajatukselta. Älä ajattele, mitä muut ajattelevat, vaan että olet itse sinut ruokavaliosi kanssa ja tunnet sen omaksesi eri kanteilta.
Meillä käytetään kyllä itse ongittua kalaa
Ihan en saa kiinni, miksi kaipaat hyväksyntää tälle, jos kerta vegaanipiireissäkin oot kysellyt mielipiteitä.
Mutta siihen mielipiteeseen: minä oon yli 15v ollut ns kotivegaani. Kotona vain vegaanista, samoin vaikkapa ravintoloissa jos löytyy listalta, mutta kylässä tai juhlissa tms en kaipaa esim maidotonta vaihtoaehtoa, tosin lihaa en syö silloinkaan. Lapset on sekasyöjiä olleet aina, heille valmitan liharuokiakin.
Vegaanipiirit on niin yleensä niin tiukkapipoisia, etten niissä juuri jaksa viihtyä ja kannatan kaikille ruokarauhaa ja ruoan kunnioitusta.
Eli, jos koet kalan syömisen arvoillesi sopivaksi ja pidät kalasta, syö sitä ystävä hyvä. Äläkä välitä muiden mielipiteistä.
Ekologisesti kotimainen järvikala on fiksu valinta.
Itse syöt miten haluat, mitä se muille kuuluu. Itse olen vegaani, eikä kyllä yhtään tee mieli minkään vesistön kalaa. Ja olen terve enkä mikään kalpea ruipelo. Jos mielesi tuota kalaa tekee, ehkä elimistösi sitä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan en saa kiinni, miksi kaipaat hyväksyntää tälle, jos kerta vegaanipiireissäkin oot kysellyt mielipiteitä.
Mutta siihen mielipiteeseen: minä oon yli 15v ollut ns kotivegaani. Kotona vain vegaanista, samoin vaikkapa ravintoloissa jos löytyy listalta, mutta kylässä tai juhlissa tms en kaipaa esim maidotonta vaihtoaehtoa, tosin lihaa en syö silloinkaan. Lapset on sekasyöjiä olleet aina, heille valmitan liharuokiakin.
Vegaanipiirit on niin yleensä niin tiukkapipoisia, etten niissä juuri jaksa viihtyä ja kannatan kaikille ruokarauhaa ja ruoan kunnioitusta.Eli, jos koet kalan syömisen arvoillesi sopivaksi ja pidät kalasta, syö sitä ystävä hyvä. Äläkä välitä muiden mielipiteistä.
Ekologisesti kotimainen järvikala on fiksu valinta.
Niinpä, en tiedä itekään oikein, miksi kyselen. Ehkä muhun on tarttunut tuo vegaanipiirien ehdottomuus. Se on alkanut enemmän ahdistaa kuin antaa voimaa, vaikka muuten tykkään ite toteuttaa mahdollisimman vegaanimielistä elämäntapaa. Monelle se on kans identiteettikysymys ja oon miettinyt, että miten selittää, ettei loukkaa ketään, mutta täytyy vaan olla välittämättä muiden mielipiteistä ja elää omien arvojen mukaan, vaikkei se olisikaan täysin veganismi-aatteen mukaista.
Ja lisään, et ekologisuus on tosi lähellä sydäntä, mutten oo aina vakuuttunut, onko veganismi joka tilanteessa aina ekologisin vaihtoehto, vaikka usein onkin. Tää on yks niistä.
Olisi kyllä ihan kamalaa, jos joku tuollainen aate hallitsisi elämää. Kuten itsekin hyvin perustelit, niin eivät nuo ekologisuusasiatkaan ole mitenkään yksiselitteisiä, joten kuulostaa enemmän kuin järkevältä suunnittelemasi ruokavalio.
Täällä yksi muuten vegaanisesti elävä, mutta syön kyllä kalaa ja toisinaan myös muita mereneläviä eli olen ns. Pesco-vegetaristi. Lapsenikin kasvavat tällä ruokavaliolla ja koen että kalan mukana ololla saan paremmin turvattua heille tarpeelliset ravintoaineet (kun vältämme muuten esim kaikenlaisia öljyjä, soijaa, maitotuotteita ja kananmunia).
Olen asian ajatellut siltä kantilta että syömme vain niitä ruokia, mitkä pystyisin alusta asti Itse valmistamaan eli voin virvelöidä haukia tai pyydystää muikkuja ja tappaa ne ruoaksi, mutta esimerkiksi sikaa en pystyisi teurastamaan, joten emme sikoja syö. Myöskään maito- ja kananmunatuotantoa en halua tukea, kun en voi olla varma kanojen/ lehmien hyvästä kohtelusta. Soijaa emme käytä kun en ole varma sen terveys-/ haittavaikutuksista, samoin kun myös rypsi- ja muidenkaan tuotettujen öljyjen turvallisuudesta en ole varma.
Omassa lähipiirissäni on Onneksi monenlaista syöjää, niin sekasyöjiä kuin Lakto-ovo-vegetaristeja ja vegaanejakin, joten meidänkin ruokavalio hyväksytään joukkoon eikä sitä kyseenalaisteta. Tärkeintä on, että jokainen syö omien arvojensa mukaisesti, mitä ne sitten kenellekin ovat.
Minusta tuo kuulostaa ihan hyvältä. Tuohan on ekologinen vaihtoehto, ja jos ostat kalat jostain kauppahallista, tulet samalla tukeneeksi paikallisia pienyrittäjiä. Itsekin söisin kalaa ravintoseikkojen vuoksi, jos tykkäisin siitä, mutta en oikein pidä kalan mausta.
13, toivottavasti lapsesi saavat tarpeeksi kalaa. Kuulostaa todella riskialttiilta. On tietenkin lapsia, jotka ovat vielä huonommalla ravinnolla, sitä ei edes kestä ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi muuten vegaanisesti elävä, mutta syön kyllä kalaa ja toisinaan myös muita mereneläviä eli olen ns. Pesco-vegetaristi. Lapsenikin kasvavat tällä ruokavaliolla ja koen että kalan mukana ololla saan paremmin turvattua heille tarpeelliset ravintoaineet (kun vältämme muuten esim kaikenlaisia öljyjä, soijaa, maitotuotteita ja kananmunia).
Olen asian ajatellut siltä kantilta että syömme vain niitä ruokia, mitkä pystyisin alusta asti Itse valmistamaan eli voin virvelöidä haukia tai pyydystää muikkuja ja tappaa ne ruoaksi, mutta esimerkiksi sikaa en pystyisi teurastamaan, joten emme sikoja syö. Myöskään maito- ja kananmunatuotantoa en halua tukea, kun en voi olla varma kanojen/ lehmien hyvästä kohtelusta. Soijaa emme käytä kun en ole varma sen terveys-/ haittavaikutuksista, samoin kun myös rypsi- ja muidenkaan tuotettujen öljyjen turvallisuudesta en ole varma.
Omassa lähipiirissäni on Onneksi monenlaista syöjää, niin sekasyöjiä kuin Lakto-ovo-vegetaristeja ja vegaanejakin, joten meidänkin ruokavalio hyväksytään joukkoon eikä sitä kyseenalaisteta. Tärkeintä on, että jokainen syö omien arvojensa mukaisesti, mitä ne sitten kenellekin ovat.
Vältätte "öljyjä"? Oliiviöljyäkin?
Vierailija kirjoitti:
Luin "kiimaisen järvikalan" :D
Syö mitä lystäät, se on sun oma asia.
Tämä. Kuinkahan moni syö miettien toisten hyväksyntää tai tuomiota. Kauhea ajatus.
Tutkimusten perusteella kalan lisääminen kasvisruokavalioon on terveyden kannalta hyvä idea ja kotimainen järvikala on eettisestikin varsin kestävällä pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten perusteella kalan lisääminen kasvisruokavalioon on terveyden kannalta hyvä idea ja kotimainen järvikala on eettisestikin varsin kestävällä pohjalla.
Kyllä! Siitä saisi luonnollisesti D-vitamiinit, B12-vitamiinit ja omega3-hapot. Olen kiinnostunut myös luonnonmukaisuudesta ja kerään paljon luonnon antimia. Kalastus kiinnostaisi myös ja kaiken käyttäisin ravinnoksi. Voiko ekompaa olla vaikkei se olisikaan vegaanista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kuinkahan moni syö miettien toisten hyväksyntää tai tuomiota. Kauhea ajatus.
Vegaanipiireissä sain kuulla olevani itsekäs raadonsyöjä, jos tähän ratkaisuun päädyn.