Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joden mielestä taaperon imetys on sairasta, valaiskaapa hiukan:

Vierailija
01.06.2006 |

mitä te siitä imetyksestä oikein kuvittelette?

t. 2-vuotiasta imettävä joka on tähän saakka kuvitellut olevansa normaali ja tervejärkinen ihminen.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödä puuroa, auttaa siivoamisessa, lukea läksynsä, harrastaa viulunsoittoa, jne...niin eikö se ole hyvä? Eihän 2-vuotiaan halussa saada ämmää ole mitään negatiivista. Miksi sitä verrataan pahantekoon?

Vierailija
22/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teille taaperoimettäjille oikeasti tultu suoraan sanomaan, että älä hyvä ihminen enää imetä tai jotenkin vihjailtu imetyksen outoudesta muualla kuin tällä palstalla? Siis ihan oikeasti? Ettei tässä taas ole sama ilmiö kyseessä kuin imetyksessä " epäonnistuneilla" : suurin osa huomautuksista on oikeasti äidin omien korvien välissä.

Ja sitten vielä tuo, että imetys jatkuu, koska lapsi haluaa niin: eikö vanhemman tehtävä ole pistää rajoja muillekin asioille. Ei aina tarvitse mennä lapsen mielen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päällepäsmäröintiä. Et sinä varmaan lapsesi harrastuksissa ole aina mukana? Mikä hiton harrastus imetys edes on?

Vierailija
24/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muukaan se voisi olla+ Äidin halu imettää?

Vai onko kieltäminen joku itseisarvo? Pitääkö kaikki, mitä lapsi haluaa, kieltää?

Käsittääkseni ei kannata kieltää kaikkea mahdollista vaan asioita jotka

- ovat lapselle jotenkin vahingoksi

- ovat muuten ei-toivottavaa käytöstä

Imetys ei ole näistä kumpaakaan.

t. ap., jonka 2-v ei suinkaan ole perheemme esikoinen, vaan hän on jo kreipas koululainen

Vierailija
25/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli nimittäin erittäi helppoa lykätä vaan päivällä ja illalla se tissi suuhun ja taapero vaipui uneen.

Nyt saakin sitten kuunella huutoa ja kiukuttelua yömyöhään kun yliväsynyt taapero ei saa unta. Päiväunet sama juttu. Ja ikävä kyllä kokemuksesta tiedän että tätä jatkuu niin kauan kunnes ipana on valmis luopumaan päiväunista kokonaan ja sitten alkavatkin ne ihanat 12 h yöunet :-).

Ja mitä imettämisen seksuaalisuuteen tulee niin mun mielestä sekin kertoo jo paljon että mun mies ei saa edes koskea mun tisseihin kun on imeväinen talossa. Se ei nimittäin yhtään kiihota mua ja rupee vaan ärsyttämään.

Vierailija
26/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaivautuisivat ottamaan selvää imetyksen faktoista, esim. ravitsemuksellisesta merkityksestä (esim. yli 1 v saa 90% c-vitamiinin tarpeestaan puolesta litrasta äidinmaitoa, joka tulee täytetyksi parilla-kolmella imetyskerralla) jne jne. Missään vaiheessa sen ravintopitoisuus ei ainakaan huonone, päin vastoin, esimerkiksi vaikka 4-vuotiaan juoma äm saattaa lähennellä ravintopitoisuudeltaan jo ihan alkuvaiheen ternimaitoa, sillä usein imetyskerrat ovat tuolloin jo harventuneet niin, että maito alkaa olla ns. vierotusmaitoa.

Ja " sokerilitkusta" (yleinen käsitys) vielä sen verran, että äm maistuu makeammalle kuin lehmän maito, ei sen takia, että se olisi sokerisempaa, (niissä suunnilleen saman verran maitosokeria), vaan siksi, koska äidinmaidossa on vähemmän suolaa.

Äidinmaidosta on tehty hyvin paljon tieteellistäkin tutkimusta, mutta jos asenne on noin kummallinen ja ennakkoluulojen ohjaama, en ihmettele, että faktat eivät kantaudu sinne korvien väliin asti.

Ja veikkaan, että jos yksikin näistä taaperoimetyksen pelkääjistä (sitähän se on, toiseuden pelkoa, kun itsetuntemus on heikko, ei pystytä heijastelemaan vierasta tietoa omaan itseensä, sitä pelätään ja se on helpompi käsitellä jotenkin negatiivisena asiana), itse uskaltautuisivat kokeilemaan isomman lapsen imetystä, luulisin että suurin osa heistä huomaisivat miten luonnollista, erittäin ei-seksuaalista, ja lapsen itsetuntoa tukevaa toimintaa imetys on. Ihmisen luonnollinen vieroittautumisikä on muuten 4-7v. Jos siis äidit (sekä lapset!) saisivat ilman minkäänlaisia painostuksia imetyksen lopettamiseen yms. jatkaa imetystä.

Itse imetin esikoistani 3v, seuraavaa 4 vuotta, kuopus on nyt vuoden, ja tandemiakin on tullut kokeiltua.

Ja aivan tervejärkinen yliopistokoulutuksen saanut ihminen olen.

Vierailija
27/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

....itsetuntoa tukevaa toimintaa imetys on. Ihmisen luonnollinen vieroittautumisikä on muuten 4-7v. Jos siis äidit (sekä lapset!) saisivat ilman minkäänlaisia painostuksia imetyksen lopettamiseen yms. jatkaa imetystä.

.....

Mihin tämä luonnollinen vieroitusikä perustuu ? Siis miten ja missä se on määritelty. Tuntuu aika pitkältä ajalta.

Vierailija
28/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei millään pahalla, mutta ei mun muistaakseni yliopistolle haettaessa mielenterveyttä tutkittu.... ja mitä nyt lehdistä saa lukea, ei em. koulutus mitään tervejärkisyydestä kerro.

Vierailija
29/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitan oikeasti puoluuetonta. Imetyksen kannattajat julkaisevat omia tekstejään ja muita tutkimuksia valikoiden ja kaikki mikä ei tue imetyksen jatkamista tulkitaan sen vastustamiseksi. Ja imetyksen vastustajat (onko niitä?) tietysti tekevät saman.

Vierailija
30/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se mielenkiintoista kuinka imetyksen lyhyeen lopettaneita ei saa arvostella etteivät vain pahoita mieltään, mutta pitkään imettäviä saa ihan vapaasti haukkua sairaiksi yms. Ja sitten peräänkuulutetaan sitä miten pitäisi ajatella lapsen parasta ja lopettaa imetys esim. vuoden ikäisenä. Eiköhän se imetyksen lopettaminen viikon jälkeen ole kuitenkin lapsen kannalta huonompi juttu kuin se että jatkaa imetystä vaikkapa 2-vuotiaaksi.

T: puoli vuotta täysimettänyt ja vuoden ikään osittaisimettänyt

ps: ja tällä kirjoituksella ei nyt siis ollut tarkoitus arvostella vähän aikaa imettäneitä (koska kaikki saavat mielestäni imettää ihan niin pitkään kuin haluavat) vaan herättää vähän ajattelemaan asiaa.....

Vierailija
31/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä vaiheessa perustelin tervejärkisyyttäni yliopistokoulutuksella?

Kerroin vain, että olen tervejärkinen yliopistokoulutuksen saanut. Kaksi eri asiaa jo viestissäni. Koulutuksen mainitsemisella perustelen ehkä sitä tieteellistä orientoituneisuuttani imetyksen faktoja kohtaan.

Tervejärkinen olen muuten vain.

Vierailija
32/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lienevät kodin ulkopuolella hoidossa. Heidät siis vieroitetaan liian aikaisin vai? Eihän tämä yhteiskunta toimisi, jos kaikki lapset hoidettaisiin äidin tai isän toimesta 7-vuotiaiksi asti kotona. (Ei nyt ihan täysin liity taaperoikäisen imetykseen, mutta viittasin yllä olevassa viestissä olevaan kohtaan " sopivasta" vieroitusiästä.

Vierailija
33/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästikään sinulla ei ole kokemusta asiasta, sillä jos olisi, huomaisit, että isommat lapset käyvät rinnalla harvoin, eivät välttämättä edes joka päivä!

Vierailija
34/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin 1 v on hoidossa. t ap

P.S. Ei tosin mitään vikaakaan siinä, että vieroittaa kun vie hoitoon. En ole sitä mieltä että tässä(kään) asiassa on yksi ainoa oikea tapa toimia. Tämä pienenä tarkennuksena.

Vierailija
35/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä pitäisi lapselta kieltää. Sama homma kuin nukkumisen kanssa (monet kerrat kuullut, kuinka pahasti on tehty, kun lasta ei pakoteta omaan sänkyynsä vaan nukumme perhepedissä). Mikä muu eläin eristää pentunsa nukkumaan kauaksi itsestään, äidin lähellähän pieni haluaa olla ja mielestäni näin kuuluu ollakin. Kyllä lapsi vieroittuu tuosta vieressä nukkumisesta, kuten tissistäkin omaan tahtiinsa isompanakin. Edelleen, vaikkeivat imetyksen vastustajat taaperoimetyksen etuja tahtoisinkaan uskoa/ymmärtää, niin eihän imetyksestä myöskään ole todistettu olevan mitään haittaa. Miksi se siis pitäisi pakolla lopettaa (koska kyllähän se lapselle negatiivinen asia ja itkun aihe on), kun se ei lasta tai ketään muutakaan mitenkään vahingoita? Eikö aikuisen kasvatusvastuu ja siinä nimenomaan rajojen ja kieltojen asettaminen perustu nimenomaan lapsen parhaaseen, eli niitä asioita, joista on lapselle/muille ihmisille haittaa, rajoitetaan ja kielletään.

Vierailija
36/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

FAQ, vieroittaminen.

Ja siinä huomasin, että tuo mainitsemani 4v onkin keskiarvo vieroitusiälle, eli 2,5v - 7v on lajityypillinen vieroitusikä.

Vierailija
37/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kasvatus alaa opiskelleet tietää enemmän lapsen kehityksestä kuin esim. kotiäiti, joka on ammatiltaan muu.

-taaperoimetys ei ole 4-vuotiaana enää kenenkään kannalta hyvä asia.

-valtion ei tule maksaa kotiäitiyden kaikkia kustannuksia eikä kenenkään tule jäädä kotiin vain sen takia, että lasta voi imettää pitkään.

-lapsen " haluaminen/tahtominen" ei saa olla imetyksen peruste enää silloin, kun lapsi alkaa vahvasti ilmaista tahtoaan.

-tahtomista on rajoitettava.

-1-1,5 vuotias LAPSI saa tarvitsemansa ravinnon myös muulla tavalla vaikka purkkiruokana ja korvikkeena.

-lapsen imetys on hyvä alkaa lopettamaan ja rajoittamaan totuteltaessa muuhun ravintoon.

-purkkimaitoa itse mukista juova lapsi on itsenäisempi taidoiltaan kuin rintaimetyksellä oleva lapsi.

-taaperoimetyksessä on kyse molemminpuolisesta liiallisesta riippuvuudesta ja vanhemman ajattelemattomuudesta jos imettää esim. 3-4 v.

Vierailija
38/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

epämoraalista ja TYPERÄÄ.

Vierailija
39/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ainakaan minä en ole kommenteissani viitattun siihen että taaperoimetys _olisi_ pahaa, likaista, seksuaalista. Jostain syystä mielipidettäni kommentoivat äidit sen sieltä kaivavat. Outoa sinänsä.

Sen sijaan olen _vain_ja_ainoastaan_ sitä mieltä että tässkin asiassa vanhemman pitää tehdä _vastuullisia_ päätöksiä lapsen parhaaksi, ja muistaa että lapsen halu ei ole sama kuin se mikä on lapselle parhaaksi.

Jos tämä mielipide herättää oikeasti jossain taaperoimettäjässä voimakkaan vastareaktion kannattaa varmaan miettiä omia motiivejaan (enkä siis väitä että se herättäisi tai olisi herättänyt).

Henkilökohtaisesti minulle on aivan sama kuinka kauan kukin imettää tai ei imetä, se ei todellakaan ole suurin huoleni tässä maailmassa, eikä se varmastikaan ole suurin huoli lastenkaan maailmassa. Näillä imetysasioilla ei kukaan lastaan pilaa.

mies.

ps. minäkin olisin kiinnostunut tietämään missä ja miten tuo vieroitusikä on tullaiseksi tutkittu.

Vierailija
40/83 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin, miksi liität kotiäitiyden ja taaperonimetyksen toisiinsa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä