Saako keisarileikkauksen sen kautta että on jo yli 40-vuotias synnyttäjä. Kun luulen et kunto ei kestä tavallista synnytystä enää.
Kommentit (29)
No ei saa iän perusteella. Eikä huonon fyysisen kunnon. Pitää olla lääketieteellinen syy (eli joku diagnoosi) eikä kumpikaan noista ole sellainen.
Olen jo kahden aikuisen lapsen äiti. Mutta haaveissa kolmas. Sain lapset aika nuorena. Synnytin silloin alakautta ja jaksoin tsempata itseni siihen. Nyt tuntuu etten jaksaisi enää.
Olen täysin rapakuntoinen lihava sohvaperuna ja synnyttänytkin yli 40v ilman ongelmia, kun taas maratonkuntoista kaveriani joutui kätilö läpsimään naamalle että sai tolkkuihinsa.
Älä hyvänen aika lähde sektiota ruinaamaan. Se se vasta voimat viekin. Lapsen nostelu ja muukin vaikeaa sen jälkeen. Hirveät riskit.
Tiedän mistä puhun, koska minulla takana 3 sektiota ja neljäs tulossa, kun ei yrityksistä huolimatta alakautta lapset tule.
Olen itsekin yli 40 ja raskaana. Jos koet, ettei kuntosi riitä synnytykseen, ei se riitä raskauteenkaan. Otapas kuntokuuri ensin.
Mistä ihmiset päättelee, että sektio olisi jotenkin helppo tapa synnyttää?
Jouduin tahtomattani sektioon, koska vauva ei mahtunut ulos alakautta. Olin todella huonossa kunnossa sen sektion jälkeen, menetin siinä paljon verta, minulta kiellettiin kävely viikoksi (pakotettiin pyörätuoliin) ja sängystä nouseminen oli todella hankalaa pitkään, repivät kivut sektioalueella viikkoja aivan järkyttävät.
Älä halua sektiota jos ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin tahtomattani sektioon, koska vauva ei mahtunut ulos alakautta. Olin todella huonossa kunnossa sen sektion jälkeen, menetin siinä paljon verta, minulta kiellettiin kävely viikoksi (pakotettiin pyörätuoliin) ja sängystä nouseminen oli todella hankalaa pitkään, repivät kivut sektioalueella viikkoja aivan järkyttävät.
Älä halua sektiota jos ei ole pakko.
Sama homma. Arvessa ei tuntoa vieläkään. Synnärillä alateitse synnyttäneet käppäili ympäriinsä ja minä sängyssä yrjöömässä. Olin todella kateellinen.
Kolme alatie synnytyatä takana ja yksi sektio. Jos joskus olisin vielä lapsen saanut, ehdottomasti alatie jos mahdollista.
Elä ala ruinata tuon perusteella sektiota.
Synnytyksen miettiminen, pelot ym on normaali asia ja äidiksi valmistautumista. Tätä ei vaan nykyisin enää ymmärretä vaan heti ollaan vaatimassa sektiota kun vähän arveluttaa itteä.
Kyllä on jokaisen raskauaikana (ja jo ennen raskautta) joutunut paljon käymään läpi pelkoja ym. Mutta ne kuuluu elämään.
Ellei niiden kanssa pärjää kannattaa käydä juttelemassa jollekin avoimin mielin.
Onnea vauvasta.
Mä olen saanut kaksi lasta sektiolla ja meni aivan loistavasti. Tietysti oli nuutama viikko kipua ja epämukavuutta mutta eipä sen jälkeen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut kaksi lasta sektiolla ja meni aivan loistavasti. Tietysti oli nuutama viikko kipua ja epämukavuutta mutta eipä sen jälkeen mitään.
Osa sektioista menee hyvin ja niistä toipuu nopeasti. Monesti kuitenkin käy niin, että potilas menettää paljon verta, verenpaineet alkaa heittelemään (mistä seuraa ongelmia) tai haava-alueelle tulee jälkikäteen ongelmia. Kyseessä on iso vatsan alueen leikkaus. Etukäteen ei voi tietää, miten sektio tulee menemään ja miten toipuu. Se että sinulla meni hyvin ei tarkoita että naapurilla tai ap:lla menisi hyvin. Monella ei mene.
Muiden kokemukset eivät lopultakaan merkitse mitään, koska jokainen synnytys on yksilöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa sektioista menee hyvin ja niistä toipuu nopeasti. Monesti kuitenkin käy niin, että potilas menettää paljon verta, verenpaineet alkaa heittelemään (mistä seuraa ongelmia) tai haava-alueelle tulee jälkikäteen ongelmia. Kyseessä on iso vatsan alueen leikkaus. Etukäteen ei voi tietää, miten sektio tulee menemään ja miten toipuu. Se että sinulla meni hyvin ei tarkoita että naapurilla tai ap:lla menisi hyvin. Monella ei mene.
Ja sama pätee myös alasynnytyksiin - ihan jokainen synnytys on oma juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Jos raskaaksi on onnistunut tulemaan, kestänee kunto synnytyksenkin.
Tässä se on suuri viisaus. Kaikki maailman naiset, jotka ovat raskautuneet, kestävät synnytyksenkin.
Tai siis...
Vierailija kirjoitti:
Muiden kokemukset eivät lopultakaan merkitse mitään, koska jokainen synnytys on yksilöllinen.
Eikä välttämäti ne omat edelliset jos niitä takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsi kärsii mahdollisesti enemmän sektio synnytyksessä. Meidän muksulle tuli sektion jälkeen diagnoosiksi sektion jälkeinen vaisuus/uneliaisuus tmv joka kesti usean päivän. Ja sanovat suoraan, että enemmän vastaavia ongelmia sektio lapsilla.
Kyllä se leikkaus paljon suurempi rasitus keholle on kuin luonnollinen alatiesynnytys.
Miten meinaat sen lapsen kanssa jaksaa?