Sinä joka pidät kotisi yleensä aina siistinä. Mitä sotkuinen koti mielestäsi kertoo ihmisestä?
Mikä on sinun määritelmäsi siistille ja sotkuiselle?
Kommentit (59)
Älykkyydestä ja luovuudesta. Mitä se kertoo ihmisestä jos kaikki on tiptop, neuroottista? ahdistusta jota puretaan siivoukseen?
Kun käy töissä, asuu yksin omakotitalossa, tulee kuudelta kotiin, lämmittää talon puilla, tekee itse oman ruokansa ja harrastaa asioita, joita on paljon ja jotka vaativat tilaa. Silloin on välillä tavaraa talo täysi. Aikaa ei yksinkertaisesti ole jatkuvaa järjestelyyn ja tavaroiden taas esille ottoon joka armas päivä, eikä sille näe mitään tarvettakaan. Levätäkin sentään joskus täytyy.
Pääasia on, että itse viihtyy. Älkää kurkkiko ikkunoista :)
Huonovointisuudesta.
Riittävän siistiä kun astiat tiskattu ja jääkaappi puhdas.
En ikinä ole ollut vielä niin sairas tai masentunut etten jaksaisi siivota, niin paljon muinoin loukkaannuin kun haukuttiin likaiseksi vaikka aina olen tehnyt kaikki samoin. Johtui heistä joiden kanssa olin kaveria.
Minua ällöttää mennä likaiseen kotiin kylään. Tekisi mieli mennä kengät jalassa sisälle. Ja se että jemmataan nurkat täyteen kaikenmaailman romua mitä ei tarvitse on myös hieman omituista. Keskellä kesää on naulakot täynnä toppavaatteita ja karvalakkejs ja lapasia tursuaa joka kaapista yli äyräiden.
Kertoo piittaamattomuudesta ja wt-meiningistä. Elämänhallinnassa myös ongelmia jos kasvattaa lapset sotkun ja lian keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, miten moni pitää (jossain määrin) sotkuista syrjäytyneenä.
Meillä miehen kanssa perussiisti koti, mutta välillä kyllä leviää tavarat ja siisteys käsiin. Kyse on siitä, että molemmat tehdään vaativaa uraa ja pitkiä työreissuja. Aktiivisesti urheillaan myös. Yksinkertaisesti koko ajan olemme limitillä jaksamisen/priorisoimisen kanssa, jolloin täydellinen kodin siisteys on se josta ekana luovutaan.
Sit kun on helpompi päivä myös siivoillaan. Siisteys kyllä liittyy myös elämäntyyliin. Jos tehtäis vain 40 h/vko töitä, ois todellakin helppo pitää koti siistinä. Pitäisi tilata siivooja käymään....
Tyhmyyttä jos ei pidä huolta esim. Omistamastaan talosta. Ja jos on kiireinen niin siivojat on keksitty. Ja ei välttämättä ole syrjäytynyt vaan yksinkertaisesti niin tyhmä ettei tajua mikä yhteys on siistillä kodilla ja hyvällä mielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kodin siisteys korostuu keittiössä ja vessoista/pesutiloissa. Ne pitää olla puhtaat; keittiön siivoan päivittäin ja vessat vähintään kerran viikossa. Inhoan tahroja ja muruja pöytätasoilla ja muutenkin haluan että edelliset tiskit on poissa tieltä kun teen ruokaa. Vaikka on todella iso keittiö en kestä tiskikasoja
Muuten meillä ajelehtii papereita, lehtiä ja vaatteita ympäri kämppää viikolla mutta viikonlopuksi kaikki järjestellään paikoilleen ja koti siivotaan kunnolla.
Kyllä se tietystä laiskuudesta ja epäsiisteydestä kertoo jos ei viitsi siivota.
Mutta ei siitä että ihminen olisi väsynyt? Suurin osa joilla on epäsiisti asunto, tykkäisivät että se on siisti, mutta he vaan eivät jaksa siivota tarpeeksi, syystä tai toisesta. Se ei ole laiskuutta jos ei vaan jaksa.
Mikä nyt niin väsyttää?
Mulla on ollut 4 lasta, työ ja reissaava mies ja silti olemme siivonneet. Enemmän mua väsyttäisi ja ahdistaisi likaisessa kodissa! Nyt mun työpäivä matkoineen on 10h ja aina siivoan keittiön ennen nukkumaanmenoa. Väsyttää ja veetuttaa paljon vähemmän aamuviideltä kun tulee puhtaaseen keittiöön.
Aika usein sotkuinen koti kertoo yksinkertaisesti siitä, että tavaraa on liikaa. Eivät mahdu kaappeihin tai naulakoihin. Jos toppatakit ym ovat aina naulakossa, ainakin kerrostalossa se johtuu siitä, ettei ns. kellarivarastoon uskalla viedä mitään, kun huumehemmot murtautuvat sinne tämän tästä - ja kaikki hiemankin arvokas varastetaan 😓 Kokemusta on.
Sotkuinen koti kertoo mielestäni siitä ettei siellä ole siivottu.
Sotkuinen koti voi kertoa ihmisestä sen ,että se siivoaminen ei ole tärkeysjärjestyksessä ensimäinen . Koti saa olla sotkuinen ,mutta ei likainen, silloin kun sen asukkaat ovat muuten puuhakkaita ja aikaansaavia ihmisiä.
Oma kotini on aina ollut siisti ja puhdas, olen ehkä jonkun mielestä liiankin niuho.
Mä oon priorisoinut oman terveyteni kodin siisteyden edelle . Eli harrastan aikaavievää kestävyysurheilua ja koen, että se sekä terveellisen ruuan valmistus koko perheelle ovat kannattavampia panostuksia mun itseni sekä muidenkin hyvinvointiin kuin tip top -kunnossa oleva koti. Kaikkea kun ei yksinkertaisesti ehdi.
Lisäksi harrastetaan koko porukka kaikenlaista, joten tavaraa on. Soittimia, nuotteja, käsityöviritelmiä, kirjoja, lehtiä, urheiluvälineitä ajelehtii ympäri huushollia. Keittiön pöytä on jotenkin kaiken toiminnan keskus eikä siihen meinaa aina mahtua syömään :-D
Perussiisteyttä yritän pitää yllä, eli kyllä pesen vessan aika usein ja siivoan keittiön päivittäin tiskeistä. Imuroin talon noin kerran viikossa, lattiat pyyhin paljon harvemmin.....
Voi olla, että on myös fyysisesti sairas jos on sotkuista. Luuletteko, että palveluja on helppo saada?
Ettei osaa hyödyntää säilytystiloja tai muokata kotiaan omaan elämään sopivaksi. Laiskuudesta se ei kerro, koska sotkussa eläminen vie paljon enemmän aikaa ja energiaa kuin siistissä.
Järjestelmällisyyden puutteena. Oma kotini on siisti, koska tiedän tasan tarkkaan missä mikin tavara on ja laitan ne aina oikeaan paikkaan. Jo tämä tekee kodista automaattisesti siistimmän. Lisäksi siivoaminen on paljon helpompaa kun tietää jo etukäteen miten mikin paikka on paras siivota.
En käytä aikaani siivoamiseen yhtään sen enempää kuin kaverit, mutta kotini on aina tip top.
Sotkuinen koti ei kerro oikein mistään, likainen koti on toinen juttu. Jos ihmisen koti on todella likainen, taustalla on todennäköisesti jotain muutakin kuin laiskuus. Esim. vanhuksilla rupeaa usein ote lipeämään, kun fyysinen kunto pettää ja pääkin alkaa olemaan hieman hapero.
Toisaalta en päästäisi siistejäkään ihmisiä ihan noin vain pälkähästä. Kovin innokas siivoaminen voi kertoa mielenterveyden ongelmista siinä missä likaisuuskin (nimimerkillä been there done that).
Vierailija kirjoitti:
Sotkuinen koti ei kerro oikein mistään, likainen koti on toinen juttu. Jos ihmisen koti on todella likainen, taustalla on todennäköisesti jotain muutakin kuin laiskuus. Esim. vanhuksilla rupeaa usein ote lipeämään, kun fyysinen kunto pettää ja pääkin alkaa olemaan hieman hapero.
Toisaalta en päästäisi siistejäkään ihmisiä ihan noin vain pälkähästä. Kovin innokas siivoaminen voi kertoa mielenterveyden ongelmista siinä missä likaisuuskin (nimimerkillä been there done that).
Toisaalta siisti koti kertoo siitä, että on oppinut laittamaan tavarat paikoilleen eikä tykkää erikseen siivota. Siinä säästää paljon aikaa tärkeämmille asioille. Tykkään piirtää, maalata, rakennella, jumpata yms kotonani ja motivaatiota tehdä kaikkea on enemmän, kun kaiken voi vain aloittaa. Ei tarvitse ensin etsiä tarvikkeita ja raivata tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyydestä ja luovuudesta. Mitä se kertoo ihmisestä jos kaikki on tiptop, neuroottista? ahdistusta jota puretaan siivoukseen?
Ottamatta kantaa väitteesi todenmukaisuuteen, minä olen juuri tuollainen hyvin luova ja älykäskin tyyppi, jonka koti on aina täyskaaos. Mielenterveys ja elämä muutenkin on aina ollut kunnossa, mutta koti ei koskaan. En osaa selittää mikä siinä niin vaikeaa on, se vaan ei onnistu. Tärkeät paperit eivät pysy tallessa, kaappien ovat jäävät auki, astiat unohtuvat mihin milloinkin, eivätkä kaaos ja pölypallot edes haittaa minua. Tavaroiden on oltava esillä, muuten unohdan niiden olemassaolon. Ja sitä tavaraa jostain syystä kertyy, kaikki on tärkeää eikä mitään tietenkään voi heittää pois.
Ymmärrän toki, ettei tämä ole normaali tapa elää, mutta se on minun tapani.
Sotkuinen koti on eriasia kuin likainen koti, joka on ehdottomasti KAUHISTUS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa väitteesi todenmukaisuuteen, minä olen juuri tuollainen hyvin luova ja älykäskin tyyppi, jonka koti on aina täyskaaos. Mielenterveys ja elämä muutenkin on aina ollut kunnossa, mutta koti ei koskaan. En osaa selittää mikä siinä niin vaikeaa on, se vaan ei onnistu. Tärkeät paperit eivät pysy tallessa, kaappien ovat jäävät auki, astiat unohtuvat mihin milloinkin, eivätkä kaaos ja pölypallot edes haittaa minua. Tavaroiden on oltava esillä, muuten unohdan niiden olemassaolon. Ja sitä tavaraa jostain syystä kertyy, kaikki on tärkeää eikä mitään tietenkään voi heittää pois.
Ymmärrän toki, ettei tämä ole normaali tapa elää, mutta se on minun tapani.
Mä olen luovalla alalla töissä, suunnittelen kaikkea ohessa ja teen myös piirroksia/maalauksia omaksi iloksi ja joskus vähän muillekin. Koti on kunnossa, koska olen laiska. Tavarat kun minimoi, niin aika ei mene etsimiseen ja valmisteluun, koska mulla on myös adhd, tehtävien aloittaminen on vaikeaa ja kaikki pitää olla mahdollisimman helppoa.
Sotkuinen koti kertoo, että siivoamiseen ei ole ollut aikaa, energiaa, kykyä tai kiinnostusta. Asukas on siis ollut kiireinen (elää kiinnostavaa elämää), halunnut käyttää aikansa muuhun, hänellä on erilainen siisteyskäsitys (luonteeltaan rento), tai voi olla jostain syystä liian väsynyt (kiireinen arki, masennus, uniongelmat).