Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuuko joku yksin omakotitalossa? Olisi kysymyksiä

Vierailija
02.10.2019 |

Haluaisin ostaa omakotitalon. Puuduttaa elämä jossa kolmen seinän takana asuu muita ihmisiä. Olen sinkku enkä haluaisi odottaa puolisoa vain että saisin turvallisemmin otettua asuntolainan - olisihan kahden ihmisen voimin helpompi maksella lainaa...

Haluan vihreän nurmen ja pari puuta, sellainen tontti ettei naapuri ole kolmen metrin päässä. Luulisi haravoinnin, nurmenleikkuun ja lumenluonnin olevan suht simppeliä puuhaa. Läheiset kuitenkin pelottelevat omakotitalon olevan loputon raha- ja aikareikä. Niinhän se varmaan sitten on.

Onko yksineläjiä jotka ovat ottaneet lainaa omakotitaloon ja voisivat kertoa millaista se on? Jatkuvaa työtä ja huolta? Entä jos ei tiedä mistään mitään, voiko sellainen edes asua yksin?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika haitta jos ei tiedä mistään mitään, se tulee vähintään kalliiksi jos ei edes huomaa jonkin olevan pielessä. Mutta se auttaa jos on halukas oppimaan ja ei ole ihan tumpelo.

Mutta tää kysely, asia on niin iso ettei kukaan jaksa kovin merkittäviä kirjoitella. Ehdotan, että kyselet kavereilta tai sukulaisilta, niin että menet kylään jollekin avuliaalle joka käy läpi sun kanssasi vaikka edellisenä vuonna tapahtuneet asiat ja ylläpitoasiat, sillä pääsee jo pitkälle.

Ei tämä ole yksinäiselle mikään mahdoton asia, mutta auttaa jos pysyy erilaiset työkalut näpeissä. Myös siitä on apua jos osaa sopivasti olla ottamatta stressiä asioista.

Vierailija
2/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla kuitenkin tuttuja joiden puoleen voi kääntyä, kun kysyttävää ilmenee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin parikymppisenä 200 neliöiseen vanhaan taloon hehtaarin tontilla. Pärjäsin ihan hyvin, vaikka piti pelata puu- ja öljylämmitysten, leivinuunien ja ties minkä kanssa ja ties mitä uutta piti opetella. Aiemmin en ollut edes takkaa lämmittänyt.

Anti mennä vaan, jos et ole ihan avuton, niin ei hätää. Kaikki opettelevat jossain kohti.

Vierailija
4/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jos ei tiedä mistään mitään"

Ainakin pitää olla valmis oppimaan ja selvittämän asioita. Ja halukas tarttumaan milloin mihinkin toimeen.

Ei omakotitalo mikään jatkuva rahareikä ole, mutta kaikki kiinteistöt vaativat ylläpitoa. Suurin osa hommista on simppeleitä perustehtäviä.

Vierailija
5/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin asumaan omakotitaloon lasteni kanssa kun ero tuli. Meillä oli sähkölämmitys, kiuas lämpesi puilla ja takka ja puuhella oli. Puut ostin ja itse nikkelin liiteriin. Raskainta oli nurmikon leikkuu, en jostain syystä hoksannut ostaa päältäajettavaa leikkuria ja talvella tietysti lumityöt. Talon maalasinkin kerran. Pärjäsin ihan arkijärjellä, jos joku meni rikki (esim. kylppärin lattialämmityksen kytkin) tilasin korjaajan. Auton renkaatkin vaihdoin itse.

Vierailija
6/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko asuu nyt yksin. Aikaisemmin asunut siis tyttären kanssa eli ei muita koko aikana, Tytär muuttanut omilleen. Sisko pärjää ihan hyvin ja tykkää olostaan. Aluksi (20 vuotta sitten) oli paljon opeteltavaa, mutta kyllä hän ne jutut oppi ja  jonkun verran hän palkkaa ulkopuolelta apua jos jotain kosahtaa. Meidän veli asuu 15km:n päässä, akuuttiin hätään hän tulee paikalle. Tytär käy rahapalkkiota vastaan leikkaamassa ruohon ja naapuri auraa talvella pihan (tuosta en ole varma, pitääkö maksaa tai paljonko maksaa). 

Mun sisko on kyllä hyvätuloinen, että sinänsä se on helppoa kun on varaa maksaa avusta ulkopuoliselle. Vasta teetti isohkon keittiörempan. Mutta pihahommia tykkää tehdä niin se on kiva asuinmuoto hänelle. Nyt vaan miettii, että haluaa eläkkeellä muuttaa Helsinkiin. Taloa vaan ei luultavasti saa kaupaksi, taitaa jäädä "kesämökiksi". Velaton talo on kyllä ollut jo pitkään. 

Vierailija
7/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotiasujan ei auta olla peukalo keskellä kämmentä.

Ja jos on hyvin luminen talvi, kyllä ne lumityöt teettää aikatavalla hommaa, että pääsee autolla pihasta tielle. 

On paljon sellaisia asioita omakotitalossa, joita kerrostalossa asuva ei tule edes ajatelleeksi.

Mutta jos itsestäsi tuntuu, että pärjäät, niin mikäpä siinä.

Osta pois ja ainakin kokeile elämää "talollisena".

Vierailija
8/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

94 v anoppini ja yli 40 v tyttäreni asuvat yksin omakotitalossa ja itsekin enimmäkseen.

Pitää vaa opetella talon tavat😘

Vierailija
9/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap, miten voit olla ihminen joka ei tiedä mistään mitään. Nettihän on täynnä asiallistakin tietoa esim omakotitalosta ja siellä asumisesta.

Tiedän todella paljon , vaikka vasta nyt ikääntyneenä olen muuttanut osaksi omakotitaloon. Selviän erinomaisesti siellä.

Vierailija
10/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun kohtalaisen kokoisessa okt. Pakko sanoa että kun asun pientalo alueella niin naapureita on todella paljon apua.

Muutin exän kanssa kämppään ja eron myötä lunastin hänet ulos. Vaikka olin jo tovin asunut niin iski päin näköä olo. Nimittäin jos tulee isompaa remppaa ja ei ole varaa ottaa ulkopuolisilta. Silloin osa hommista jää tekemättä jne. Joku on kokoajan otassa kun ei riitä aika kaikkeen.

Ja noi lumityöt on aivan jostain jos pitää töihin lähteä ja tulla töistä kotiin.

Mutta jos päätät yksin muuttaa, niin yksi vinkki. Älä osta mitään taloa johon on tehty lisällaajennuksia! (itse korjailen parasta aikaa n. 80m2 lisälaajennusta.kaikki tehty sinnepäin. ).

Vierailija
11/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmikonleikkaus ja lumityöt on käytännössä pakko tehdä. Riippuu ihan pihasta kuinka iso työ se on. Lumilinkoja ja vetäviä tai ajettavia leikkureita toki löytyy helpottamaan. Muutenkin puutarhaa pitää edes vähän hoitaa, ettei se villinny.

Talossa tulee ennemmin tai myöhemmin jotain huollettavaa, joista osan ainakin pystyy tekemään kuka vain. Sähkölämmitys on helppohoitoisempi kuin muut. Tärkeintä on pitää silmät sillä lailla auki, ettei tule vikoja, jotka rupeavat pilaamaan taloa.

Vierailija
12/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on jopa jonkinmoinen kotitalousvähennys, että vähän helpottaa remonttien tekoa, kun minä lasten kanssa asuin omakotitaloa, ei sellaisia ollut. Itse tein mitä pystyin, lumet, nuret, tapetoinnit ja maalaukset, eikä ollut nettiä. 😀 Hyvin pärjäsin, joskus tuli lunta niin peevelisti, silloin pyysin puolituttua traktorin omistajaa käymään. Meidän pojat oli hyvät kaverit, niin kehtasin kysyä. Aina auttoi, olisin maksanut, mutta ei huolinut.

Se oli ihanaa aikaa, kun lapset oli kotona, nyt ovat jo aikuisia.

Vierailija
13/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kannattaa pyytää maksua vastaan joku pitkänlinjan rakennusalan ammattilainen mukaan katsomaan kiinteistöjä, sellaisella on taitoa nähdä niin paljon sellaisia sellaisia rakennusteknisiä asioita, joita ei alaa tuntemattomalla ole. Lasku on pienempi kuin jos huomaat asuvasi esim. Kosteusvaurioisessa talossa, jonka arvo on nolla, mutta velkataakka niskassa ja jota et saa ikinä myytyä.

Minkä ikäluokan taloa olet etsimässä, taajamasta vai sen ulkopuolella?

Jos vanhempaa taloa etsit niin korkea kivijalka ja sen kunto, vesivaaka mukaan niin näkee onko kivijalka notkahtanut, seinät vähän vinossa mutta lattia suoristettu jälkeenpäin... Laskee hintaa. Lämpökamera mukaan, onko lämpövuotoja. Vanhoissa taloissa purut painuneet. Vesikatto onko ehjä. Kolmilasiset ikkunat jos olisi jo valmiiksi, pysyy lämpö paremmin.

Selvitä kaavoitusasiat, joku epämiellyttävä hanke voi olla tuloillaan ja siksi talo myynnissä. Tiekuntien riidoista on kirjoitettu romaanikin... Parempi jos on valtion tien varressa, pääset vähemmillä maksuilla ja ongelmilla. Parempi olisi jos pesutilat olisivat erillisessä saunarakennuksessa, vanhoja taloja ei ole tehty kestämään nykyajan vedenlotraamista, putket voivat jäätyä talvella tai vuotaa jostain kohtaa mistä et itse sitä huomaa.

Tumpelokin pärjää, jos ei anna heti periksi. Netistäkin saa paljon ohjeita. Kaikkea voi opetella vanhemmallakin iällä.

Nykyajan kaupunkilaiset ihmiset +-40v. on valitettavasti opetettu mukavuudenhaluisiksi ja melko kädettömiksi, mitä tulee entisajan peruskädentaitoihin jos vaikka pistetään talvikaudeksi lämmittämään leivinuuni talon ainoana lämmönlähteenä tai tekemään itse polttopuut niin harvempi nainen osaa lonkalta eikä ehkä enää viitsikään ja kaupungistuminen hävittänyt monelta mahdollisuuden opetellakaan. Terv. Vanhaan taloon muuttanut keski-Ex-kaupunkilainen.

Vierailija
14/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos on hyvin luminen talvi, kyllä ne lumityöt teettää aikatavalla hommaa, että pääsee autolla pihasta tielle. 

On paljon sellaisia asioita omakotitalossa, joita kerrostalossa asuva ei tule edes ajatelleeksi.

Lumitöistä: Ja sitten vielä töistä tullessa pitää päästä pihaan takaisin. Päivän aikana aura-auto käynyt, portille jäätynyt valtava kinos, josta ei pääse yli. Tie niin kapea, ettei siihen voi jättää autoa. Auto pitää ajaa johonkin kauemmas ja palata takaisin lapioimaan este pois. No en kyllä muutenkaan innostunut omakotitalosta, mutta tulipahan kokeiltua asumista kahdessa eri talossa. Olen niin laiska, että kerrostalo sopii parhaiten. Kokeilla tietysti kannatta, jos se on haaveena.

Vierailija
15/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen paljon lumitöillä pelotellaan. Ei minulla mennyt kuin puoli tuntia illassa silloin kun oli satanut paljon lunta. Ehkä jotkut joutuvat raivaamaan puolen kilometrin verran sivutietä pelkällä lumilapiolla?

Vierailija
16/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kannattaa pyytää maksua vastaan joku pitkänlinjan rakennusalan ammattilainen mukaan katsomaan kiinteistöjä, sellaisella on taitoa nähdä niin paljon sellaisia sellaisia rakennusteknisiä asioita, joita ei alaa tuntemattomalla ole. Lasku on pienempi kuin jos huomaat asuvasi esim. Kosteusvaurioisessa talossa, jonka arvo on nolla, mutta velkataakka niskassa ja jota et saa ikinä myytyä.

Minkä ikäluokan taloa olet etsimässä, taajamasta vai sen ulkopuolella?

Jos vanhempaa taloa etsit niin korkea kivijalka ja sen kunto, vesivaaka mukaan niin näkee onko kivijalka notkahtanut, seinät vähän vinossa mutta lattia suoristettu jälkeenpäin... Laskee hintaa. Lämpökamera mukaan, onko lämpövuotoja. Vanhoissa taloissa purut painuneet. Vesikatto onko ehjä. Kolmilasiset ikkunat jos olisi jo valmiiksi, pysyy lämpö paremmin.

Selvitä kaavoitusasiat, joku epämiellyttävä hanke voi olla tuloillaan ja siksi talo myynnissä. Tiekuntien riidoista on kirjoitettu romaanikin... Parempi jos on valtion tien varressa, pääset vähemmillä maksuilla ja ongelmilla. Parempi olisi jos pesutilat olisivat erillisessä saunarakennuksessa, vanhoja taloja ei ole tehty kestämään nykyajan vedenlotraamista, putket voivat jäätyä talvella tai vuotaa jostain kohtaa mistä et itse sitä huomaa.

Tumpelokin pärjää, jos ei anna heti periksi. Netistäkin saa paljon ohjeita. Kaikkea voi opetella vanhemmallakin iällä.

Nykyajan kaupunkilaiset ihmiset +-40v. on valitettavasti opetettu mukavuudenhaluisiksi ja melko kädettömiksi, mitä tulee entisajan peruskädentaitoihin jos vaikka pistetään talvikaudeksi lämmittämään leivinuuni talon ainoana lämmönlähteenä tai tekemään itse polttopuut niin harvempi nainen osaa lonkalta eikä ehkä enää viitsikään ja kaupungistuminen hävittänyt monelta mahdollisuuden opetellakaan. Terv. Vanhaan taloon muuttanut keski-Ex-kaupunkilainen.

Minusta olisi paljon valitettavampaa, jos kaikki kaupunkilaiset osaisivat lämmittää leivinuunin. Ihan hukkaan olisi mennyt se opiskelu suurimmalla osalla kun sitä taitoa ei ikinä tarvita.

Vierailija
17/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin 80-luvulla rakennetun, hyväkuntoisen hirsitalon vajaa 10 v sitten. Pidin sitä n. 3 v, sitten myin pois. Ei ollut isoja huolia, vaikka oli maalla. Kylällä asuva mies aurasi tien ja pihan edullisesti, ilmalämpöpumppu lämmitti halvalla, tontti oli metsäistä mäkeä, joten sen ylläpitoon ei tarvinnut tuhlata aikaa. Asuin talossa vain osa-aikaisesti. Sen ylläpitoon meni rahaa ja vaivaa todella vähän. Koko tosin ei ollut suuri, n. 85 neliötä.

Vierailija
18/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa:)

Kun älliä ja uteliaisuutta erilaisia elämänmuotoja kohtaan on tarpeeksi, yleensä haluaa ja pyrkii olemaan monitaitoinen ihminen. kädessä pysyy silloin niin kirja kuin kirveskin.

Ap:lle tsemppiä haaveen toteuttamiseen!

Vierailija
19/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään lumitöistä! Mutta ruohonleikkuu on myrkkyä. Siksi en viitsikään hirveästi lannoittaa ja kastella nurtsia niin kasvaa huonommin. Ruohonleikkurin ja lumikolan lisäksi trimmeri on hyvä peli pihan kunnossa pitämiseen. Siinä ne pahimmat hommat olikin. Haravointi ja lehtien putsaus ränneistä kerran pari vuodessa, puutarhan hoitoa oman maun mukaan tai antaa rehottaa. Jos on puutalo ja puuaita niin maalausta sit kun siltä näyttää. Sähköihin jos tulee vikaa niin sit on pakko maksaa. Paljon on sellaista puuhastelua mitä ei ole pakko tehdä just nyt vaan sit kun ehtii ja huvittaa, lumityöt on oikeastaan ainoa kiireellinen. Pitkää kirvesvarsitietä tms ei kannata riesoikseen ottaa jos ei tykkää kolaamisesta.

Vierailija
20/28 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kiinnostais muakin kun oon tämmönen ikisinkku. Mites rahoituis puoli hoituu kun kaikki omakotitalot maksaa järkiään 300k€? Ei varmaan millään parin tonnin nettotuloilla pidetä omakotitaloa yksin yllä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän