Syntyvyyden lasku - mitä syitä omalla kohdallasi?
Oletko jäänyt tahattomasti lapsettomaksi tai saanut vähemmän lapsia kuin ensin ajattelit? Tai oletko vapaaehtoisesti lapseton? Miksi?
Itse olen 37 v, lapseton, parisuhteessa. Pätkätyökierre jolle ei näy loppua, lisäksi nykyisen miehen kanssa oltu alle vuosi yhdessä. Tämän miehen kanssa voisin haluta lapsia, mutta nähtäväksi jää, tuleeko niitä ja kuinka monta.
Nuorempana olin ahdistuneempi maailman tilasta, omasta tulevaisuudestani ja rahan riittämisestä, lisäksi vaikka olin pitkissä suhteissa, ne eivät tuntuneet loppuelämän suhteilta ja lapsi sitoo kuitenkin vanhemmat toistensa elämään loputtomiin. Jos ihmisten lisääntyminen olisi enemmän useimpien muiden lajien kaltaista, ts. lapsesta huolehditaan lyhyehkö aika ja tämä lähtee sitten omilleen, mulla olisi varmaan useampikin lapsi. Sitovuus ja taloudellinen ja henkinen vastuu on tuntunut tähän asti liian suurelta.
Ylen jutussa kerrottiin että yhden tutkimuksen mukaan monet suunnittelevat kahta mutta jättävät yhteen, koska ekan kanssa on jo rankkaa. Voisin hyvin kuvitella että mulle voisi käydä niin - eli että ekan jälkeen toteaisin että en jaksa toista vauva- ja uhmavuotta.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/07/07/tutkimus-syy-syntyvyyden-lasku…
Kommentit (77)
Olen 27-vuotias vela. Syyt vapaahtoiseen lapsettomuuteen:
1. En halua lapsia.
2. Typerää tehdä lapsia tuhoutuvalle maapallolle.
Olen suhteessa, jossa mies ei halua vielä lasta. Vakituiset työt löytyy molemmilta. N28.
39 v. kaksi lasta. Kroppa ei kestäisi enempää. Nytkin tulee pissat housuun kun aivastaa.
39-vuotias vela syystä koska: en vain yksinkertaisesti halua lapsia.
Voisin tietenkin sanoa tässä jotain köyhyydestä, perinnöllisestä sairaudesta, nykyisestä iästä (Downin syndrooman riski jne.), maailman saastumisesta, kulttuurin ja yhteiskunnan degeneroitumisesta ja niin edelleen, mutta se oikea syy on että en vain halua.
-sopivaa kumppania ei ole löytynyt
-en pidä pienistä lapsista, enkä teineistä. siinä välissä on joitain siedettäviä vuosia
-liiankin tietoinen raskauden aiheuttamista ongelmista
- ahdistaa nykyinen somemaailma mitä lapset kohtaa (kiusaaminen ja vertailu siellä)
- luottamus mennyt miehiin ex:n myötä
m48 vela
En kokenut koskaan mitään vauvakuumetta, lisääntymistarvetta. Parhaaseen lapsentekoaikaan olin pitkässä avoliitossa naisen kanssa joka koki samoin.
Hänellä mieli muuttui, minulla ei muuttunut.
Ei mitään erityistä lapsikammoa mulla, saatikka vihaa, pitäähän lapsia olla että yhteiskunta jatkuu. Mutten itse kokenut koskaan halua tehdä lapsia ja mielestäni perhettä ei pidä lähteä perustamaan sillä oletuksella että no kun se vaavi putkahtaa niin sitten alan pitää asiasta.
Nyt juna onkin jo mennyt ja teen muutoin työpanoksellani oman osuuteni tälle maalle.
Vierailija kirjoitti:
- sairaudet ja työttömyys
M32v
sama
En ole koskaan halunnut enempää kuin yhden lapsen. Hän ja puolisonsa eivät halua lainkaan lapsia.
Ei kiinnosta pil-lut eikä pennut.
Inhoan lapsia. En halua antaa elämääni ja kehoani lapselle.
Olen itsekäs, enkä luovu omasta ajastani.
Työttömyys (tai oikeastaan en ole työttömäksi koskaan ilmoittautunut vaan elän omilla säästöilläni) joka karkottaa kaikki naiset. Ennen minulla oli korkean statuksen työpaikka ja naisia riitti niin paljon että suoraan sanoen se nousi päähän ja vaihdoin siitä humaltuneena kumppania hyvin tiheään tahtiin.
Vapaaehtoisesti lapseton. En voi sietää muidenkaan rääkyviä räkänokkia. Lisäksi maksavat yli sata tonnia kappale. Ostan mieluummin vaikka Ferrarin ja muutenkin nautin elämästä mitä ei kersat rajoita. Rahat jäävät omaan käyttöön ja voi tehdä mitä huvittaa silloin kun huvittaa. Tissit ei roiku eikä perse leviä.
Ikävuodet 15-25 kuluivat ahdistuksen, masennuksen, identiteettikriisin ja luoja ties minkä mielialahäiriön kourissa. 25-30 pystyin lopultakin keskittymään opiskeluihin. Siitä lähtien pätkätyöputkessa. Siinä ei juuri huvittanut alkaa lisääntymään, kun vaihtelevia parisuhteitakin muodostui vain vähintään yhtä pihalla oleviin miehiin.
Nyt kohta 35 ja lopultakin kaikki hyvin, vakityö ja hyvä mies. Saapa nähdä, vieläkö tärppää. Näin se sitten meni tämä elämä, etukäteen kuvittelin vähän muuta.
Vastentahtoisesti lapseton. Johtuu siitä etten saa pillua.
Olen saanut 3 lasta ja mies ei halua neljättä. Syynä lähinnä taloudelliset ja logistiset syyt sekä oma jaksaminen. Ikää hieman alle 40 v.
Oon 14v, ja moni sanoo et mieli muuttuu ja oon juori. Kukaan ei jostain syystä hakua ymmäryää, että oon vakaavasti päättäny olla hankimatta lapsia. Haluaisin ehsin hyvän työpaikan, elää, saada oman kofin, jne. En siktikään halua tänne ,jossa ikmasto on mitä on, jne ja ku tää maa pian tuhoutuu jos tätä menoa ei millään sit hillitä.
Olen 29. Ei ole vakituista kumppania löytynyt... eikä ole vakituista työtä löytynyt.
Kumppanin puute isompi syy.