Kuinka vanhana olet oman kodin ostanut?
Kommentit (43)
29 vuotiaana, ostettiin puolison kanssa yhdessä, katselin myös omia yksiöitä/kaksioita silloin kun sain ensimmäisen vakityöpaikan 24 vuotiaana, mutta palkka oli sen verran huono silloin vielä, että lainalupaus oli aika pieni. Ja sillä ei löytynyt itselle mieleistä asuntoa, niin aloin säästämään ja asuin vuokralla.
38 vuotiaana ostin uudehkon omakotitalon Espoosta hyvien liikenneyhteyksien läheltä. Meni osto vähän myöhään kun säästin rahat enkä siis ottanut lainaa. Tuossa vaiheessa piti kuitenkin päätös tehdä että sain vielä ensiasunnon ostajan veroedun.
8v sitten eli 37-vuotiaana.
3v lainanmaksuja jäljellä.
Olen ollut 19 kun ostettiin sen aikaisen eukon kanssa kerrostalokolmio. Siitä kaks vuotta niin sekä suhde, että kolmio olikin myynnissä. Aika pitkään asustelin sit vuokralla sen jälkeen kunnes ostin yksinäni rivitalokolmion. Tähän asuntoon sitten muutti nykyinen muijani ja kun siitä ruvettiin lisääntymään niin tänä syksynä ostettiin omakotitalo.
21 vuotiaana 30 neliön yksiö avomiehen kanssa. 29 vuotiaana aviomiehen kanssa nykyinen 4h+k+s, joka tuli maksettua vähän ennen kuin täytin 40.
30-vuotiaana ostettiin puolison kanssa puoliksi hänen kotitila.
23-vuotiaana isohkon yksiön 1920-luvulla rakennetusta kerrostalosta. Nyt mulla on mun unelmien koti:)
Taisin olla 10-vuotias kun sain ensimmäisen omistusasuntoni :D
Olen 43, eikä ainakaan vielä ole näköpiirissäkään.. Tuskin ikinä.
24 v pieni yksiö 3-henkiselle perheelleni.
Viisi vuotta asuttiin ja saimme hinnan kaksinkertaistettua ja rakennettiin talo, jossa asutaan edelleen.
19v ostin yksiön kalliosta. Tämä siis ensiasunto N 35
23v, tosin yhdessä miehen kanssa.
31-vuotiaana. Oltiin säästetty 30% asunnon hinnasta. Nyt 41-vuotiaana voitaisiin myydä osakkeita ja kuitata loppuvelka mutta se ei kannata tällä korkotasolla, osakkeet tuottavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 48. Kaikki tulot menee elämiseen. Tosin olisin varmaan maksanut jo puolet esim 100 000€ asunnosta, jos vuokran sijaan olisin voinut maksaa vastikkeita ja lyhentää lainaa. Nykyään vaan ei saa 100% lainaa. Ensin pitäisi pystyä säästämään 10-30% hinnasta. Tällä tahdilla se on kasassa eläkeiässä. Siis jos on töitä ja asuntojen hinnat ei jatka loputonta nousuaan.
No aika tiukalla olisi taloutesi asuntolainankin kanssa, jos et vuokralla saa edes 10% omarahoitusosuutta vuosien aikana kasaan. Et voi virittää asuntolainaasi siten, että korot ovat 0,5% seuraavat 25 vuotta.
Luuletko sinä, että vuokrat pysyy samana seuraavat 25 vuotta? Olisin sitä paitsi voinut lyhentää sitä lainaa jo kymmeniä tuhansia. Mutta nyt ole rikastuttanut vain vuokralordia.
Ostin nelikymppisenä ensimmäisen asuntoni stadista. Ensimmäinen pidempi duunikin löytyi vasta lähempänä kolmeakymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 48. Kaikki tulot menee elämiseen. Tosin olisin varmaan maksanut jo puolet esim 100 000€ asunnosta, jos vuokran sijaan olisin voinut maksaa vastikkeita ja lyhentää lainaa. Nykyään vaan ei saa 100% lainaa. Ensin pitäisi pystyä säästämään 10-30% hinnasta. Tällä tahdilla se on kasassa eläkeiässä. Siis jos on töitä ja asuntojen hinnat ei jatka loputonta nousuaan.
Milloin on saanut 100% lainaa?
1995 sai, rakensimme oman talon, oltiin silloin 24v ja 26v. Ei ollut penniäkään säästössä, rakennettiin 100% velkarahalla.
21 vuotiaana kerrostalokaksion. Korkoprosentti oli tuolloin vuonna 1988 mukavan matala, 13,75.
32v ja nyt 12v myöhemmin asunto velaton.
Olin 24, avokin kanssa kaksio Espoosta.