Onko turn off, jos deittisi kertoo että hänellä on HIV?
Hän söisi lääkkeitä säännöllisesti ja virusmäärä veressä olisi mittaamattoman alhainen, eli tartuntavaaraakaan ei olisi.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ei minun ole koskaan tarvinnut seksikumppaneiltani mitään testejä tivata. Kyllä ne ja monet muut asiat on selvinneet jo tapaillessa ja keskustellessa. Mutta en hyppääkään petiin jokaisen baarituttavuuden kanssa saman iltana. Eikä ole tauteja.
Ai siis luotat toisen sanaan sokeasti? Miten voit olla varma toisen taudittomuudesta, jos hän ei ole käynyt testeissä? Suurin osa hiv-tartunnoista saadaan ihmisiltä, jotka eivät tiedä tartunnastaan.
En näe mitään tulevaisuutta tällaisen ihmisen kanssa. En harrastaisi hänen kanssaan seksiä saati tekisi lapsia.
Nyt ihan oikeasti. Kuinka moni teistä on IHAN OIKEASTI käynyt testeissä uuden suhteen alussa? Kuinka moni oikeasti tietää statuksensa? Suojaamaton seksi on Suomessa todella yleistä. Olette ehkä tähän mennessä välttyneet tartunnalta, mutta se johtuu ainoastaan siitä, että hiv sattuu olemaan Suomessa suht harvinainen.
Miksi huumeidenkäyttäjillä on usein HIV? Tiedän, että käytetyistä neuloista tulee, mutta ettäkö HIViä liikkuu niissä piireissä niin paljon, että tarttuu monelle? Eikai ne aina käytä käytettyjä neuloja?
Vierailija kirjoitti:
Nyt ihan oikeasti. Kuinka moni teistä on IHAN OIKEASTI käynyt testeissä uuden suhteen alussa? Kuinka moni oikeasti tietää statuksensa? Suojaamaton seksi on Suomessa todella yleistä. Olette ehkä tähän mennessä välttyneet tartunnalta, mutta se johtuu ainoastaan siitä, että hiv sattuu olemaan Suomessa suht harvinainen.
Mua ei päästetty testeihin. Soitin terveyskeskukseen ja se hoitaja siellä vaan tokaisi, ”ettei sulla todennäköisesti mitään ole, jos ei oireitakaan ole ollut ja viimeksi seksiä olet harrastanut puoli vuotta sitten. Että turhaan niitä testejä ei oteta”. En sit jaksanut vängätä, mutta ajattelin että soitan uudelleen lähiaikoina ja vaadin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi huumeidenkäyttäjillä on usein HIV? Tiedän, että käytetyistä neuloista tulee, mutta ettäkö HIViä liikkuu niissä piireissä niin paljon, että tarttuu monelle? Eikai ne aina käytä käytettyjä neuloja?
Itse asiassa Suomessa hiv on huumeidenkäyttäjillä harvinainen moniin muihin maihin verrattuna. Suomessa piikittäjien epidemia saatiin hallintaan suht aikaisessa vaiheessa neulojenvaihtopisteiden ja valistustyön avulla.
Vierailija kirjoitti:
Osa myy seksiä rahoittaakseen käyttönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei päästetty testeihin. Soitin terveyskeskukseen ja se hoitaja siellä vaan tokaisi, ”ettei sulla todennäköisesti mitään ole, jos ei oireitakaan ole ollut ja viimeksi seksiä olet harrastanut puoli vuotta sitten. Että turhaan niitä testejä ei oteta”. En sit jaksanut vängätä, mutta ajattelin että soitan uudelleen lähiaikoina ja vaadin.
Tuohan on ihan perseestä. Lakien mukaan hiv-testiin tulisi päästä aina halutessaan. Tavallisten hoitajien hiv-tietämys on olematonta (ja huom, terveyskeskukseen soittaessa saa muutenkin aina ihan paskaa palvelua).
Toisaalta olen sitten kuullut, että esim. klamydiatestiä ollaan tyrkyttämässä etenkin naisille vähän joka käänteessä, oli siihen aihetta tai ei. Voisin hyvin kuvitella, että hiv-testiin haluavalle sanotaan "ei sulla hiviä varmaan ole, mutta otetaan varmuuden vuoksi tuo klamydia".
Ei mitenkään ratkaiseva tekijä parisuhteen jatkon kannalta. Jos syö lääkkeensä ja pitää itsestään huolen, niin ei olisi mikään ongelma tai riski mulle. Olisin kiitollinen rehellisyydestä, HIV on sairaus siinä missä mikä tahansa muukin, eikä vaikuta oleellisesti eliniänodotteeseen oikein hoidettuna.
Jos taas potentiaalinen kumppani salaisi multa HIV-positiivisuutensa, niin silloin tuskin voisin jatkaa suhdetta. Se ei liity mitenkään sairauteen, vaan siihen, että haluan itse olla ehdottoman avoin ja rehellinen kumppaniani kohtaan ja odotan samaa myös vastapuolelta. Ymmärtäisin toki, jos nyt ei ihan heti kättelyssä asiasta avautuisi, muu suhteellisen aikaisin olisi hyvä käydä tällaiset asiat läpi.
Oon nainen, 30 puolivälin paikkeilla, korkeakoulutettu, asiantuntijaduunissa, hetero, ei sukupuolitauteja ja parisuhteessa. Miehelläni on sukupuolitauti, josta kertoi heti alussa. Jos nyt jotain statistiikkaa haluaa.
Vierailija kirjoitti:
IHAN OIKEASTI, käsi sydämellä, olen käynyt aikuisiällä ihan jokaisen suhteen alkuun (siinä kohtaa kun halutaan jättää kondomi pois) testeissä, ja halunnut että se toinenkin käy. Luulin, taas käsi sydämellä, että kaikki tekee niin. Ei mulla niitä niin montaa ole ollut, että se kauheasti olisi mua rasittanut.
Kyllä HIV on aika pysäyttävä.
Tietysti jos sairaus on kurissa ja kaikin näkymin myös pysyy tulevat vuosikymmenet, synkkaisi yhteen äärimmäisen hyvin eikä (naisella) olisi Hivin takia esteitä äitiydelle niin silloin voisi jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IHAN OIKEASTI, käsi sydämellä, olen käynyt aikuisiällä ihan jokaisen suhteen alkuun (siinä kohtaa kun halutaan jättää kondomi pois) testeissä, ja halunnut että se toinenkin käy. Luulin, taas käsi sydämellä, että kaikki tekee niin. Ei mulla niitä niin montaa ole ollut, että se kauheasti olisi mua rasittanut.
No hyvä. Paljon kuulee sellaista, että ihmiset eivät käy testeissä, koska "ei mulla voi mitään olla" ja "ei mun eksällä ollut mitään tauteja".
Esim. muuan eksäni väitti ihan kirkkain silmin, että hänellä ei voi olla tauteja, koska hänen eksilläkään ei ollut. Itse puolestani halusin mennä testeihin ja olin vähän hermostunut ja huolissani niiden takia, ja eksä otti hermoiluni siten, että minulla on varmasti jokin tauti (no eipä ollut, tulokset olivat negatiivisia).
Pitäkää periaatteistanne kiinni. Jos toinen kieltäytyy menemästä testeihin tai keksii tekosyitä, silloin suhteen tulevaisuutta kannattaa pohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla aivan sama juttu ja kaksi miestä ei suostunut testeihin. Se oli siinä sitten, en todellakaan katsonut miestä, joka ei viitsi/halua ottaa asioita tosissaan.
Minä itse päätän kenen kanssa seksiä harrastan ja luottamus on suhteen perusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HIV-potilas on todennäköisesti yli 60-vuotias setämies Itä-Suomesta tai piikkihuumeiden käyttäjä. En minä sellaisia deittaile.
Ja testit käytävä ennen seksisuhdetta, siinähän se paljastuu.
Niin, jos olet homo. Heterosuhteissa sukupuolitaudin kantaja on todennäköisemmin nainen.
Just sen takia heteromiehet saavat tartuntoja, kun kuvittelevat, ettei se muhun tartu..
Vierailija kirjoitti:
Nuo on niitä tapauksia, joille käy maan poikkeustilanteessa huonosti.
Siis jos lääkkeiden kuljetus ja tuottaminen jotenkin estyy esim sotatilan vuoksi. Edelle menee sotilaille annettavat lääkinnälliset toimet ja laivat ei ehkä voi kulkea olle kaan, saati siviililentokoneet.
Tai sit taivas voi pudota ja tuhota kaikki lääketehtaat.
Vedenpaisumuskin voi tulla.
Ja meteoriittisade.
Kertoo että nainen on naitattanut itseään turviksilla enkä voi seurustella naisen kanssa ketä halveksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Kertoisi huolimattomuudesta. Melkein aina siihen liittyy käytetyt neulat tai suojaamaton seksi. Hyvin harvassa tapauksessa on kyse vahingosta tai vakikumppanilta saamisesta.
Öhöm. Suojaamaton seksi on Suomessa hyvin yleistä. Sekin on hyvin yleistä, että vakisuhteessa olevat eivät käy hiv-testissä ennen kumien poisjättämistä. Pariskunnat vain jättävät kumit pois, koska tuttuun ihmiseen luotetaan ja se sanoo "ei mulla mitään oo".
Omien sinkkuaikojen perusteella väittäisin, että paljon irtosuhteita harrastavat vaativat kondomia todennäköisemmin kuin vakaata parisuhdetta hakevat.
Mua pelottaisi se, että olisin täysin sen varassa, muistaako toinen (tai viitsiikö) ottaa lääkkeensä.