Paljonko otatte yleensä lainaa lomamatkaa varten?
Kommentit (55)
Ei yleensä kyllä oteta. Kerran on otettu, kun haluttiin juhlia asioiden "järjestymistä", Oli vaikeat vuodet takana. Kaikki säästöt syöty pikkuhiljaa, kaikki oli epävarmaa. Mies oli työtön, ikä (lähes 50) esti työllistymisen. Itse olin vaihtanut alaa ja jouduin pätkätyökierteeseen, vaikka uudella alalla piti olla varmasti töitä. Ja olisi ollut edes pätkiä... olin jatkuvasti työtön. Toki meillä oli tämä omistusasunto lähes velaton ja jotain sijoituksia, mutta "pahan päivän varalle säästetyt irtorahat" oli syöty.
Sitten hommat ratkesi. Mies perusti yrityksen, joka lähti heti rullaamaan ja itse sain yllättäin vakityön. Kun nämä tapahtuivat yhden syksyn aikan, repäistiin ja lähdettiin luotolla Karibialle reissuun juhlimaan, kuinka elämä on taas lähtenyt rullaamaan. Oli niin ihana olo, kun taas elämä normalisoitui, oli töitä ja tuloja.
Kuka on niin tyhmä että ottaa LAINAA matkaa varten??
Ei tulisi mieleenkään matkustella, jos ei siihen omasta takaa olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin tyhmä että ottaa LAINAA matkaa varten??
Pikavippelit on ihqui. <3
Vierailija kirjoitti:
Olen siis pienituloinen ja pakko ottaa laina, jos haluaa jonnekkin. Nyt olisi ihana matka tarjolla alle tonnilla joulukuussa. Mietin vain, riittääkö kakstonnia vai uskaltaako ottaa isomman vipin. Tämän kerran.
Nurinkurista, että pienituloisella on varaa maksaa matkastaan enemmän. Yhtälailla matka on maksettva joko etukäteen omalla rahalla tai jälkikäteen maksamalla velkaa ja velan kulut. Kyse ei oikeasti ole siitä, ettei sinulla ole varaa, vaan siitä, ettet osaa säästää.
Oih ja voih! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis pienituloinen ja pakko ottaa laina, jos haluaa jonnekkin. Nyt olisi ihana matka tarjolla alle tonnilla joulukuussa. Mietin vain, riittääkö kakstonnia vai uskaltaako ottaa isomman vipin. Tämän kerran.
Tämä siis aloittajalta. Kuussa käteen 1800€.
Höveli rahankäyttäjä ja hölmökin siis vielä.
Ei 1800€ tienaavan tarvitse olla höveli rahankäyttäjä, vaikka säästöön ei jäisikään.
Itse tienaan tuon ja saan jonkun verran säästöön, kiitos pienten asumiskulujen.
Luottokortilla maksan lomamatkat, vaikka tilillä on summa, jonka aion käyttää lomalla.
Kaveri otti pankista remonttilainaa ja lähti Andeille kiipeilemään. Käyhän se näinkin, pienemmällä korolla.
0 €. Säästän etukäteen. Nettotulo 1700 €/kk.
Lainalla maailmalle kirjoitti:
Paljonko niitä luottotiedottomia jo olikaan?
380 000.
Ei luottotiedottomia vaan maksuhäiriöisiä.
En minäkään luottoa mokomaan ota, tai auton ostoon. Luottoa vain ja ainoastaan asunnon ostoon tai isoon remppaan. Auton ostin 1,5 vuotta sitten käteisellä, asunnon 3 vuotta sitten pankkisekillä ilman lainaa.
Hyvä nyrkkisääntö: älä velkaannu vaan säästä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa palsta taas porhoja täynnä. Siitä vain rahat riittää kaikkeen mitä haluaa. Just. Jatkakaa unelmointia.
Paljon kallimmaksi ne pikavipit tulee. Jos on tiukkaa rahasta, niin ei ole mitään järkeä ottaa velkaa esimerkiksi lomamatkan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Onpa palsta taas porhoja täynnä. Siitä vain rahat riittää kaikkeen mitä haluaa. Just. Jatkakaa unelmointia.
No niin riittääkin. Olen viisikymppinen, yksinäinen ihminen. Velat maksettu aikaa sitten. Miten minulla nyt muka ei riittäisi kevyesti rahaa ulkomaanmatkaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei, rahat ei riitä kaikkeen, mitä haluaa. Sitä pitää vain oppia ymmärtämään, että kaikkea, mitä haluaa, ei ole aina mahdollista saada just nyt heti.
Matkatarjouksia tulee aina uusia. Jos aloittaa säästämisen nyt, voi ostaa matkan esim. black friday -tarjouksesta marraskuun lopussa tai matkamessutarjouksesta vuodenvaihteessa.
Aika pimee pitää olla jos ottaa lainaa lomamatkaan. Mutta jos joku suuromistaja liikuttelee suuria rahoja ja omistaa kalliita sijoitusasuntoja, silloin on kai yks lysti onko raha korvamerkitty vaikka remonttiin , mutta osa menee matkaan. Tai sitten suurituloisten ns.mukavuuslaina , joita pankki meille aina tyrkyttää, senhän voi sitten laittaa veroihin menona vaikka käynyt Espanjan asunnossa tarkistuttamassa jotain oven turvakoodin vaihtoa. .
Otin Kelalta toimeentulotukee ennakkoon 3000€.