Nasa teki yllättävän havainnon maailman metsistä: Maapallo onkin vihertynyt – taustalla erityisesti kahden valtion toiminta
Yhdysvaltain avaruushallinto Nasalla on tarjota maailman metsien tuhoutumisesta huolestuneille hyviä uutisia: satelliittihavaintojen mukaan Maapallon metsäala on yleisen luulon vastaisesti kasvanut viimeisen 20 vuoden aikana.
Myös ilmiön taustat tulevat monille yllätyksenä. Nasan mukaan metsäala on kasvanut pitkälti kahdessa maassa: Kiinassa ja Intiassa. Molempien valtioiden väkiluku kasvaa ja väki vaurastuu, minkä seurauksena luonnonresurssien riittävyys on ollut koetuksella.
Samaan aikaan Intia ja Kiina ovat kuitenkin panostaneet voimakkaasti metsien istutukseen. Vuonna 2016 uutisoitiin tempauksesta, jossa intialaiset istuttivat käsittämättömät 50 miljoonaa puuntainta yhden vuorokauden aikana.
IS
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Valeuutinen! Me kuollaan kaikki ihan kohta! Älkää pilatko mun hyviä tuomiopäivän tutinoita! Ne tuntuu niin kivoilta tuolla vatsanpohjassa!
Voi olla ihan huoleti. Ei nämä uutiset vielä poista kaikkea sitä mitä on tulossa. Nuorten pitää sopeutua ihan erilaiseen maailmaan, kuin missä esim.minä olen elämäni elänyt ja ehdin varmaan aika loppuun asti elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valeuutinen! Me kuollaan kaikki ihan kohta! Älkää pilatko mun hyviä tuomiopäivän tutinoita! Ne tuntuu niin kivoilta tuolla vatsanpohjassa!
Voi olla ihan huoleti. Ei nämä uutiset vielä poista kaikkea sitä mitä on tulossa. Nuorten pitää sopeutua ihan erilaiseen maailmaan, kuin missä esim.minä olen elämäni elänyt ja ehdin varmaan aika loppuun asti elämään.
Eikös tämä ole pätenyt jo pariinkin sukupolveen, kun maailma muuttuu nykyään niin vauhdilla? Kyllä mun elämäni on ollut aika erilaista kuin omien vanhempieni, ihan ilman ilmastonmuutoksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten pitää sopeutua ihan erilaiseen maailmaan, kuin missä esim.minä olen elämäni elänyt ja ehdin varmaan aika loppuun asti elämään.
Niin? Noin se on mennyt koko modernin historian ajan.
Se, että Kiinassa on istutettu metsää tekee jotenkin tyhjäksi Amazonin tuhoutumisen, metsäpalot ja napajäätiköiden sulamisen? Kaikko on nyt hyvin?
Silti ei poista sitä tosiasiaa että nuo kaksi valtiota saastuttaa enemmän kun ehtivät korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se, että Kiinassa on istutettu metsää tekee jotenkin tyhjäksi Amazonin tuhoutumisen, metsäpalot ja napajäätiköiden sulamisen? Kaikko on nyt hyvin?
Se, että Amazonin sademetsää on tuhottu, napajäätiköt sulavat ja metsäpalojen sammutuksessa ei olla onnistuttu tekee jotenkin tyhjäksi Intian ja Kiinan kymmenien miljardien puuntaimien istuttamisen. Onko kaikki nyt huonosti?
Höpö höpö. Kaikki haluaa hyviä ilmastiuutiaia. Mutta nyt ei voi vedota siihen, ettei Suomen tarvitse tehdä mitään, kun muut matkaan ei tee.
Itse kyllä tiesin Kiinan toimista. Oletin että muutkin tiesivät.