Kahvin juonnin lopettaminen kokemuksia
Kuinka moni täällä on lopettanut kahvin juonnin? Lopetitko kylmiltään vai vaihdoitko esim teehen?
Tuliko päänsärkyä ja kuinka pitkään mieliteot jatkuivat?
Itse lopetin viikko sitten ja vieläkin tekee ihan hirveästi mieli. Syön kofeiinitabletteja juuri ja juuri välttääkseni päänsäryn ja vähennän nekin pikkuhiljaa pois.
Kommentit (71)
Lopetin pikkuhiljaa, eli vähensi joka kahvittelukerralla määriä. Siinä missä aluksi join ison mukillisen, niin aluksi laitoin neljänneksen vähemmän, sitten puolet (noin muumimukillinen), sitten sellaisen perinteisen kahvikupillisen. Näin joka kahvinjuonti kerralla, 3 kertaa päivässä. Sitten aloin vähentää juomiskertoja, ja lopulta sitten lopetin. En ole absolutisti kahvin suhteen, mutta nykyisin juon muutaman kerran kuussa.
Ja jos syyt kiinnostaa, niin aloin saada närästystä, ja olen päänsärkyherkkä. Jos joku kahvi jäi väliin, tai myöhästyi enemmän niin sain päänsärkyä joka vielä oli tosi sitkeää. Kyllästyin, ja ajattelin että parempi jos tämä säryn syy poistuu. Nykyisin juon teetä, ja se ei aiheuta ongelmia.
Nostan vanhan keskustelun.
Lopetin kahvinjuonnin viikko sitten ja teetäkään en juuri ole juonut. Kofeiinitonta kahvia pari kuppia päivässä.
Olo on ihan hirveä edelleen. Väsymys on karmeinta, mutta myös ahdistaa ja masentaa. Elämä tuntuu täysin merkityksettömältä.
Meneekö tämä koskaan ohi? Kahvin uudestaan aloittaminen ei valitettavasti ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kun tulin raskaaksi niin vähensin kahvinjuonnin 1-2 pieneen kuppiin päivässä.
Miksi se pitäisi lopettaa kokonaan? Ihan järjetöntä kyllä korvata millään kofeiinitableteilla.
Kahvissa on tapa, tuoksu yms joten tableteilla voi opetella eroon tavasta ja kontrolloidusti vähentää kofeiinia asteittain. Miten tämä on niin vaikeaa tajuta että se tuntuu järjettömältä?
Kofeiinitableteista tietää tarkalleen paljonko kofeiinia saa. Eikä ne sekoita vatsaa. Itse olen korvannut kahvin kofeiinitableteilla siksi että alkoi olla joka päivä ripuli. Pelkkä kofeiini ei sitä aiheuta.
Olen tottunut juomaan kahvia Max 2 kuppia päivässä eli todella maltillisesti, nyt vaihdoin kofeiinittomaan kahviin ja aluksi tuntu ihanalta kun ei alkanut jännittää ja ahdistaa, mutta sitten meinasin nukahtaa ja tuli niin kova tokkura ja jonkinlaista päänsärkyä, joten keitin noin 2 cm normi kahvia ja nyt ehkä maailma kirkastuu hiukan. On se ihmeellinen aine....
Laakista lopetin maaliskuussa. En huomannut mitään erikoista, tapa se ilmeisesti oli.
Olen juuri lopettanut kahvin kanssa läträämisen. Ensin vähensin käyttöä (aikaisemmin 3-4 kupillista päivässä), sitten jatkoin kofeiinittomalla, kunnes kolme päivää sitten vaihdoin pelkkään kofeiinittomaan (koska sitä on jäljellä, tarkoitus siirtyä kokonaan teehen).
Päänsärkyä ei juuri ole ollut, mutta väsymys ja lihassärky aivan hirveät. Lihaksiin sattuu kaikkialle kroppaan samalla tavalla kuin tosi pahassa influenssassa. Sitten kun kipu vähän tuplaburanalla helpottaa, nukahdan istualleni. Näin vastaansanomatonta väsymystä en ole tuntenut ikinä ja olen sentään elänyt mm. vauva-arkea vuosikausia.
Todella toivon, että vieroitusoireet alkaa mennä kohta ohi. Lomapäivät menee tässä ihan plörinäksi. Onko kenelläkään kokemusta näin rajuista viekkareista ja kauanko kesti?
En todellakaan aio aloittaa kahvin kanssa enää uudelleen, jos se saa kropan tällaiseen tilaan!
Muusta en osaa sanoa kuin teestä. Katso tarkkaan mitä teelaatua juot. Kaikessa teessä on kofeiinia, joissain erittäin runsaasti.
Ainoastaan rooibos-teessä ei ole kofeiinia. Eihän rooibos oikeasti teetä olekaan. Hyvää se kyllä on, suosittelen.
No voi että! Juokaa aamulla se tavallinen kahvikupponen että heräätte ja päivä lähtee käyntiin ilman että koko kroppa huutaa hoosiannaa. Sitten päivällä juokaa kahvi, jossa kofeiinitonta kahvia ja ehkä pieni määrä kofeiinillista. Sen jälkeen vaan kofeiinitonta.
Jatkakaa noin vaikka viikko, jos tuntuu hyvältä. Sen jälkeen jättäkää pois se päiväkahvin kofeiiniosa.
Jatkakaa vaikka viikko niin että aamukahvi 50/50 kofeiiniton/kofeiinillinen.
Jatkakaa viikko tätäkin sen jälkeen kokeilkaa miltä pelkkä kofeiiniton alkaa tuntua.
Lopetin röökin 10 vuotttas sitten.Siihen jäi kahvikin. Vettä juon ihan kahvilassakin kun mut kittaa kahvia. Törkee hinta vaan vedelle kun ei osta mitään muuta.
Kofeiinittomassa kahvissa on kofeiinia noin kymmenesosa tavalliseen kahviin verrattuna.
Siirryin kofeiinikahvista kofeiinittomaan, kun ajattelin että sydämen tykytykset ja lyhentynyt pinna olisi saattanut johtua kofeiinista. Jonkin aikaa kuvittelinkin, että se auttoi mutta taisipa olla placeboa vain, koska oireet palasivat jonkin ajan päästä. Mitään vieroitusoireita ei ollut enkä huomannut mitään sen kummempaa vaikka aloin taas juomaan kofeiinillista.