Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit, kun ex haluaa jatkaa lapsen harrastusta, lapsi ja minä ei haluta?

Vierailija
01.10.2019 |

Tilanne on siis sellainen, että alakouluikäisellä lapsella on kaksi harrastusta, joissa molemmissa harrastuskertoja on 3 kpl viikossa plus turnaukset siihen päälle. Molemmat ovat sellaisia harrastuksia, joihin joutuu viemään lapsen, itse hän ei sinne pääse kulkemaan. Lasta ei tämä toinen harrastus niin paljoa kiinnosta, mutta ex pitää kiinni siitä kynsin hampain eikä ota kuuleviin korviinsa lopettamispuheita. Lapsi on itsekin sanonut haluavansa lopettaa, mutta menee harrastukseen kyllä exän painostuksesta, houkuttelusta ja lahjonnasta johtuen. Myös seurasta otettiin puheeksi aiemmin, että ei taida olla lapselle oikein sopiva laji nyt, mutta exän mielestä kyse ei ollut ollenkaan siitä. Ex ei itse näe tilannetta yhtään, vaan ajattelee lapsen pitävän harrastuksesta yhtä paljon kuin hänkin aikoinaan piti.
Mutta mitäpä siis tehdä? Tästä harrastuksesta on puhuttu nyt jo vuosia eikä tilanne yhtään etene.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jotain aloitetaan siihen myös sitoudutaan.

Vierailija
2/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sääntönä että jos tuntuu että haluaa lopettaa harrastuksen johon on sitoutunut, sovitaan joku ajanjakso (vaikka puoli vuotta) ja jos vielä sen jälkeen on sitä mieltä että haluaa lopettaa niin saa jättää harrastuksen. En Anna noin vain lopettaa koska tosiaan on sitoutunut ja harrastus on saattanut maksaakin. Lapsilla saattaa lisäksi mieli muuttua viikoittainkin asian suhteen. Yhtäkkiä haluaakin lopettaa kun juuri sillä viikolla toinen kaveri pyysi treenien aikaan kylään, eikä treenien vuoksi päässyt. Seuraavalla viikolla taas kiva mennä treeneihin yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitä lasta kuskaa?

Vierailija
4/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin lapsen päättää. Jos nyt ylipäätään noin paljon pitää harrastaa, niin edes lajia josta tykkää. Onhan tuota valinnanvaraa. Itsellekkin raskasta viedä harrastukseen lasta joka vastustelee.

Vierailija
5/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sääntönä että jos tuntuu että haluaa lopettaa harrastuksen johon on sitoutunut, sovitaan joku ajanjakso (vaikka puoli vuotta) ja jos vielä sen jälkeen on sitä mieltä että haluaa lopettaa niin saa jättää harrastuksen. En Anna noin vain lopettaa koska tosiaan on sitoutunut ja harrastus on saattanut maksaakin. Lapsilla saattaa lisäksi mieli muuttua viikoittainkin asian suhteen. Yhtäkkiä haluaakin lopettaa kun juuri sillä viikolla toinen kaveri pyysi treenien aikaan kylään, eikä treenien vuoksi päässyt. Seuraavalla viikolla taas kiva mennä treeneihin yms.

Jos lapsi on jo monta vuotta pyytänyt että saa lopettaa, niin ei se lapsi ole mihinkään sitoutunut. Pölkkypää.

Vierailija
6/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen täytyisi oppia lopettamaan vaan, siis kieltäytymästä menemään epämieluisaan harrastukseen tai kieltäytymään tekemästä siellä yhtään mitään, jos sinne väkisin raahataan. Harrastusten pitäisi olla lapsella kivoja ja koulutyön vastapainoa, ei mitään järkeä piinata sellaisen pakkoharrastamisella, mistä lapsi ei pidä eikä nauti.

Itse olin onneksi lapsena niin jääräpäinen että mikään pakottaminen ei onnistunut. Kun äiti raahasi minut balettitunnille puhuen juuri noita että ei saa lopettaa ennen kuin vuoden on yrittänyt ainakin, niin minäpä istuin siellä vaan perseelläni ja aloin kiljua jos minua yritettiin pakottaa tekemään jotain. Äkkiä pääsin pois.

Vierailija
7/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No exä jatkaa sitten yksinään sen lajin harrastusta.

Vierailija
8/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai harrastus lopetetaan.

Miten te itse, harrastatteko yhtä paljon kuin lapsenne? Ja epämieluista lajia?

Vierailija
9/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä palaveri exä, valmentaja ja sinä, keskustelkaa siitä, miten eri osapuolet asian näkevät. Aikuiset pystyvät tähän!

Jos exä haluaa lapsen jatkavan, hän saa tehdä teille muille selväksi, miksi lapsen mielipide ei ole hänelle tärkeä.

Vierailija
10/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ajattelet, että exä tulkitsee lapsen mielipidettä väärin ja sinä oikein. Miksi et kysy, oletko se sittenkin SINÄ, joka ei osaa yhtään nähdä todellista tilannetta?

Vierailija
11/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka aikuinen harrastaisi työssäkäynnin päälle kolme kertaa viikossa jotain, mistä ei pidä?

Lapsen kuuluu saada päättää. Vanhempi tarjoaa vaihtoehtoja ja lapsi valitsee mieluisen harrastuksen.

Vierailija
12/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että exä tulkitsee lapsen mielipidettä väärin ja sinä oikein. Miksi et kysy, oletko se sittenkin SINÄ, joka ei osaa yhtään nähdä todellista tilannetta?

Mitä tulkitsemista siinä on jos lapsi sanoo monen vuoden ajan että ei tykkää eikä halua sitä harrastusta? Tiedän kyllä että tällä palstalla on oikein rivienväliluvun maailmanmestareita, mutta tuossa ei luulisi olevan kovin paljon mahdollisia tulkintoja.

Eri

Vierailija
13/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälle vaan selväksi, että hän voi harrastaa keskenänsä.

Vierailija
14/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että lapsella ei ole mitään sananvaltaa asiassa? Aikuiset vaan keskenään päättää? Kouluikäisestä kuitenkin taisi olla jo kyse....

Vierailija
15/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on samaa mieltä vielä esim. jouluna, niin lopettakoot. Varsinkin jos se harrastus on vain exälle tärkeä... Kunhan lapsi pysyy aktiivisena toisen harrastuksen avulla.

Oman kokemuksen pohjalta voin sanoa sen verran, että n. 8-vuotiaana itkin ja huusin äidilleni, jotta saisin lopettaa silloisen harrastukseni. Luojan kiitos äiti laittoi kapuloita rattaisiin, eikä antanut lopettaa tuosta vaan. Harrastin lopulta lajia 20-vuotiaaksi, ja olen siitä ikuisesti kiitollinen etten sillon saanut tahtoani periksi. Niin paljon se laji mua teininä kasvatti ja piti poissa epämääräisemmistä porukoista. :)

Vierailija
16/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu ap...

Vierailija
17/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on samaa mieltä vielä esim. jouluna, niin lopettakoot. Varsinkin jos se harrastus on vain exälle tärkeä... Kunhan lapsi pysyy aktiivisena toisen harrastuksen avulla.

Oman kokemuksen pohjalta voin sanoa sen verran, että n. 8-vuotiaana itkin ja huusin äidilleni, jotta saisin lopettaa silloisen harrastukseni. Luojan kiitos äiti laittoi kapuloita rattaisiin, eikä antanut lopettaa tuosta vaan. Harrastin lopulta lajia 20-vuotiaaksi, ja olen siitä ikuisesti kiitollinen etten sillon saanut tahtoani periksi. Niin paljon se laji mua teininä kasvatti ja piti poissa epämääräisemmistä porukoista. :)

Jos olisit harrastanut jotain mistä oikeasti tykkäät, et olisi lopettanut sitä 20-vuotiaana. Eli? Lajeja on loputtomasti, miksi pitää harrastaa jotain mistä ei tykkää?

Vierailija
18/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippuvalmentajan mukaan Suomessa urheilee valtavasti lapsia aivan väärissä lajeissa. Vanhemmilla peiliinkatsomisen paikka tässä.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006240023.html

Vierailija
19/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että se harrastus on exälle tärkeää yhdessäoloa lapsen kanssa? Oletettaen, että exä vie sinne harrastukseen.

Voisiko ajatella, että exä ottaisi vetovastuuta siitä toisesta harrastuksesta, mistä lapsi tykkä?

Vierailija
20/29 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt kovin tärkeää yhdessäoloa lapsen kanssa ole, kun lapsi jätetään sinne harrastukseen ja itse odotellaan joko kentän laidalla tai mennään pois siksi aikaa. Viedään kyllä molemmat lasta siihen toiseen harrastukseen, sen suhteen ei ole oikeastaan ongelmaa ollenkaan. Molemmat sekä lapsi haluaa harrastaa sitä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi