Mitä tekisit, kun ex haluaa jatkaa lapsen harrastusta, lapsi ja minä ei haluta?
Tilanne on siis sellainen, että alakouluikäisellä lapsella on kaksi harrastusta, joissa molemmissa harrastuskertoja on 3 kpl viikossa plus turnaukset siihen päälle. Molemmat ovat sellaisia harrastuksia, joihin joutuu viemään lapsen, itse hän ei sinne pääse kulkemaan. Lasta ei tämä toinen harrastus niin paljoa kiinnosta, mutta ex pitää kiinni siitä kynsin hampain eikä ota kuuleviin korviinsa lopettamispuheita. Lapsi on itsekin sanonut haluavansa lopettaa, mutta menee harrastukseen kyllä exän painostuksesta, houkuttelusta ja lahjonnasta johtuen. Myös seurasta otettiin puheeksi aiemmin, että ei taida olla lapselle oikein sopiva laji nyt, mutta exän mielestä kyse ei ollut ollenkaan siitä. Ex ei itse näe tilannetta yhtään, vaan ajattelee lapsen pitävän harrastuksesta yhtä paljon kuin hänkin aikoinaan piti.
Mutta mitäpä siis tehdä? Tästä harrastuksesta on puhuttu nyt jo vuosia eikä tilanne yhtään etene.
Kommentit (29)
Exä kuskaa tähän harrastukseen, me molemmat siihen toiseen. Ap
Antaa sen eksän jatkaa sitä lapsen harrastusta, kun kerran haluaa. Hauskaahan se hänelle on, jos se harrastus on vaikka satujumppa.
Lasta ei tämä toinen harrastus niin paljoa kiinnosta
Lapsi on itsekin sanonut haluavansa lopettaa
Olisipa kiva jutella sen lapsen kanssa neutraalissa ja puolueettomassa ympäristössä ilaman kummankaan vanhemman läsnäoloa.
Niin, mikäs siinä jos jatkaisikin yksin tuon harrastuksen kanssa. Mutta kun meillä on lapsen kanssa muutakin elämää ja haluttaisiin vaikka joskus viikonloppuisin tehdä omia juttuja eikö olla niissä treeneissä koko aikaa. Saahan tuo ex itse toki viettää kaiken aikansa kentän laidalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisipa kiva jutella sen lapsen kanssa neutraalissa ja puolueettomassa ympäristössä ilaman kummankaan vanhemman läsnäoloa.
Tämän haluisin itsekin toteuttaa. Mutta mikä se taho olisi? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän haluisin itsekin toteuttaa. Mutta mikä se taho olisi? Ap
Mummo, kummi, opettaja, kaverin vanhempi, liikunnanopettaja, terkkari... kuka tahansa neutraali aikuinen.
Näin harrastusohjaajana sanon, että älkää hemmetissä raahatko lasta harrastukseen, jos hän ei itse sinne halua. Mullakin on ollut näitä väkisin paikalle raahattuja. Istuvat paikallaan eivätkä osallistu. Pahimmillaan häiriköivät ja pilaavat näin muidenkin ilon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sääntönä että jos tuntuu että haluaa lopettaa harrastuksen johon on sitoutunut, sovitaan joku ajanjakso (vaikka puoli vuotta) ja jos vielä sen jälkeen on sitä mieltä että haluaa lopettaa niin saa jättää harrastuksen. En Anna noin vain lopettaa koska tosiaan on sitoutunut ja harrastus on saattanut maksaakin. Lapsilla saattaa lisäksi mieli muuttua viikoittainkin asian suhteen. Yhtäkkiä haluaakin lopettaa kun juuri sillä viikolla toinen kaveri pyysi treenien aikaan kylään, eikä treenien vuoksi päässyt. Seuraavalla viikolla taas kiva mennä treeneihin yms.
Jos lapsi on jo monta vuotta pyytänyt että saa lopettaa, niin ei se lapsi ole mihinkään sitoutunut. Pölkkypää.
Olipas lapsellinen vastaus. Tässä taidettiin puhua vain omasta perheestä, ei ap:n perheestä. Mutta kai se luetunymmärtäminen on joillekin mahdotonta.
Sinä ei haluta. Sinä kysyä lapselta.