Ärsyttävät ja hankalat Tori ostajat...
Mikä vee siinä on kun, tinkaavat, säätävät, varailevat, ilmoittavat koirankusettajan naapurin hakevan ja sitten peruvat lopulta sanoilla "vapautankin tämän muille:)".
Tai sitten säätävät, huopaavat ja soutavat ja vetävät herneet nekkuun kun en suostu varaamaan "vaikka kaupat oli sovittu". Eikö ne kaupat ole silloin kun rahat lyödään käteen tai tilille?
Torihan ei ole mikään facekirppis. Itse myyn siellä sen takia, että olisi mahdollisimman helpot ja nopeat kaupat, mutta ei näköjään...
Kokemuksia muilta?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähes täysin hyviä kokemuksia. Ei haittaa jos joku kysyy lähetänkö, vaikka olen laittanut vain nouto. Ihan yleinen toimintatapa. Teen yleensä kauppaa naisten kanssa jotka ostaa lapsilleen, ovat fiksua asiakaskuntaa.
Vain lahjoittaessa on tehty ohareita, ne pännii.
Omasta kokemuksesta postitusta kannattaa aina kysyä. Varmaan puolet pienien tavaroiden myyjistä on sittenkin valmis postittamaan, ja melkein kaikki loput käyttämään postin lähilokeroa (paketti jätetään ja noudetaan samasta pakettiautomaatista, paketointina muovipussi).
PS. Postin lähilokero on tosi kätevä. Se on melkein kuin nouto, muttei tarvii alkaa sumplia aikatauluja! Liian harva vain tietää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ja voisivatko niin ostajat kuin myyjätkin viestiä selkeästi ja aktiivisesti, mihin aikaan ja missä kaupat voidaan tehdä ilman että joka asiaa tarvitsee toisen erikseen kysyä? Onnistuisko? Ei mulla muuta.
Ja voisi ilmoittaa tuotteen tiedot tarkemmin. Itse en edes jaksa enää kysellä tuotteesta tietoja, jos myyjä ei niitä ole älynnyt laittaa näkyviin.
AP:n kuvaamaan tilanteeseen liittyen, sovin noudon maksimissaan kyseiselle päivälle. Ja jos se ei onnistu, niin kerron, että myyn tuotteen, jos joku muu tulee hakemaan sen aikaisemmin. Ei ole ollut vielä ongelmia ostajan kanssa.
Joo näitä on nähty,vaikka olisi pesuohjeet kuvissa ym.silti kysyvät samaa asiaa. En ole vastannut,järkevä ostaja käyttää omia silmiä ja aivojaan. Ohi asian ole törmännyt tähän samaan esim.facebookissa,kun päivitän kuulumisia,mutta silti kysytään samaa asiaa.Kun olen huomauttanut,että tuossahan se lukee ystävä sanoo ettei ajatellut lukemaansa lainkaan!?! Ihmiset eivät oikeasti enää käytä aikaa ajatteluun. Tässäpä tätä tarpeeksi.Joku järkevä ne ostaa :)
Helpoimmalla pääsee kun ei edes reagoi mihinkään älyttömiin viesteihin. En siis jaksa edes vastailla naurettaviin tarjouksiin tai sitten jos kyselllään ilmoituksessa näkyviä asioita. Ja maksimissaan seuraavalle päivälle otan varauksen vastaan. En viikkojen päähän.
Typerintä on se että varataan ja sovitaan aika, sitten ei koskaan tulekaan tai tulee huomattavasti myöhässä. Eräskin ostaja ilmaantui puoli yhdeksän illalla, kun olimme sopineet että hakee ennen seitsemää(pienet lapset ja aloitetaan ilta puuhat silloin) ukolla meni sitten hermot kun ei ymmärtänyt että emme ala ryskämään isoa kaappia yläkerrasta kun lapset nukkuvat. Laitoin vielä torissa herjaavaa viestiä että multa ei kannata ostaa kun en myykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähes täysin hyviä kokemuksia. Ei haittaa jos joku kysyy lähetänkö, vaikka olen laittanut vain nouto. Ihan yleinen toimintatapa. Teen yleensä kauppaa naisten kanssa jotka ostaa lapsilleen, ovat fiksua asiakaskuntaa.
Vain lahjoittaessa on tehty ohareita, ne pännii.Omasta kokemuksesta postitusta kannattaa aina kysyä. Varmaan puolet pienien tavaroiden myyjistä on sittenkin valmis postittamaan, ja melkein kaikki loput käyttämään postin lähilokeroa (paketti jätetään ja noudetaan samasta pakettiautomaatista, paketointina muovipussi).
PS. Postin lähilokero on tosi kätevä. Se on melkein kuin nouto, muttei tarvii alkaa sumplia aikatauluja! Liian harva vain tietää siitä.
Mä kysyn myös, jos ei ole selkeästi kerrottu ilmoituksessa. Osa suuttuu, osa kertoo että asuu kuusessa eivätkä käy ikinä missään missä olisi postilaatikkoa, yllättävän moni ei selvästikään osaa postittaa (ei osaa lukea ohjeita, eikä pakata) ja harvoin kannattaa ottaa riskiä, kun tarpeeksi ongelmia oikeinpostitettujenkin kanssa.
Mutta fiksut myyjät osaa postittaa niin että postikaan ei saa lähetyksiä sössittyä, eikä ehdota 500 km päässä asuvalle että jos sittenkin tulisi noutamaan jonkun vaatteen.
Älkää laittako mitään "annetaan" -osastolle. Siellä ei ole muita kuin tarjoushaukkoja kyttäämässä. Ilmoittavat perjantaina kännissä tulevansa sunnuntaina hakemaan ja sunnuntaina eivät muista enää mitään.
Tää ei tapahtunut torissa, mutta facebookin sellaisessa 'annetaan ilmaiseksi' ym ryhmässä pari kuukautta sitten missä yks yksinhuoltaja nainen vinkui että tarvii pyykinpesukonetta ja astianpesukonetta kun tuli ero eikä hän saanut niitä mukaansa ja uudessa kämpässä ei niitä ollut. (en tiiä eikö ollut varaa ostaa mikä hassua kun käyttää kalliita vaatteita ym / kalliita meikkejä) Hän muutenkin kaipaili sisustustavaraa (pelkkä musta, harmaa ja punainen kävi vaan) ja kertoili kaipailevansa myös kattolamppuja. Yksi ihminen sitten sanoi että hänellä olisi sellainen spottikatto valaisin jonka voisi antaa ja tää nainen sit kysyi että "jaa sellainen mihinkä tarvii kiinnike kiekon niin ei kiitos. En ala osteleen sellaisia" ja oli muutenkin töykeän oloinen ihminen. Joku olisi antanut hänelle astianpesukoneen, mutta ei kelvannut kun kuulemma liian 'vanha'. Vieläkin hän kyselee pesukoneita siellä ja muuta tavaraa, mutta uskon että kukaan ei hänelle tuu tarjoamaan enään mitään kun ei neidille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei tapahtunut torissa, mutta facebookin sellaisessa 'annetaan ilmaiseksi' ym ryhmässä pari kuukautta sitten missä yks yksinhuoltaja nainen vinkui että tarvii pyykinpesukonetta ja astianpesukonetta kun tuli ero eikä hän saanut niitä mukaansa ja uudessa kämpässä ei niitä ollut. (en tiiä eikö ollut varaa ostaa mikä hassua kun käyttää kalliita vaatteita ym / kalliita meikkejä) Hän muutenkin kaipaili sisustustavaraa (pelkkä musta, harmaa ja punainen kävi vaan) ja kertoili kaipailevansa myös kattolamppuja. Yksi ihminen sitten sanoi että hänellä olisi sellainen spottikatto valaisin jonka voisi antaa ja tää nainen sit kysyi että "jaa sellainen mihinkä tarvii kiinnike kiekon niin ei kiitos. En ala osteleen sellaisia" ja oli muutenkin töykeän oloinen ihminen. Joku olisi antanut hänelle astianpesukoneen, mutta ei kelvannut kun kuulemma liian 'vanha'. Vieläkin hän kyselee pesukoneita siellä ja muuta tavaraa, mutta uskon että kukaan ei hänelle tuu tarjoamaan enään mitään kun ei neidille kelpaa.
Hyi että. Jotenkin ilkeän oloinen naikkonen. Tulee mieleen itsellä kun olin antamassa ilmaiseksi kahvinkeitintä kun ostin moccamasterin (Favcebook siis) ja siinä taustalla näkyi mun moccamaster kun otin kuvan siitä vuotta aiemmin tokmannilta ostamastani keittimestä ja vielä nimenomaan kirjoitin että "Annetaan ilmaiseksi tokmannilta vuosi sitten ostettu kahvinkeitin. Toimiva" ja sitten siinä monikin totesi että "Jono moccamasteriin" ja olin että mitä vittua. Vielä sanoin moneen kertaan että en ole moccamasteriani lahjoittamassa ilmaiseksi kenellekään. Yksi nainen sai kauhean slaagin ja haukkui mut pystyyn ja siinä porasi että "Ollaan köyhä perhe eikä oo varaa moccamasteriin" ja piruuttani tsekkasin hänen profiilinsa ja kauheita ryyppäys ym kuvia postattu tyyliin joka viikonloppu ym ja joka kuvassa tupakka tällä naisella ja miehellään. Totesin että jättäkää juominen ja polttaminen vähemmälle/kokonaan pois niin on rahaa ostaakin jotain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset ostajat taas luulevat olevansa jotenkin myyjän yläpuolella, että he sanelevat koska heille sopii tulla noutamaan ja vetävät kilarit kun joku nopeampi ostaja viekin nenän edestä. Eiköhän myyjä vain halua päästä tavarasta eroon mahdollisimman pian ja silloin kun myyjälle sopii, eikai kukaan huvikseen tavaroitaan myy muita palvellakseen, vaan omista tarpeistaan käsin.
Myyjän pitää kertoa selkeästi millä ehdoilla pitää varauksessa vai myykö ensimmäiselle joka ilmoittaa sitovasti ostavansa.
Kuule kun se myyjä ei ole velvoitettu yhtään mihinkään! Myyjä myy kenelle haluaa ja milloin haluaa ja varaa jos varaa kenelle haluaa niin pitkäksi aikaa kuin haluaa. Mikä siinä on niin vaikea tajuta?
Itse ihmettelen sitä, että miten laiska on ihminen, joka haluaa eroon pienehköstä vajaan parin sadan tuotteesta, mutta ei halua nähdä vaivaa sen postituksesta. Monta juttua jäänyt sen takia ostamatta ja olisin tietenkin maksanut kulut. Aika rankasti rajataan potentiaalisia ostajia, koska ei koko Suomi asu luojan kiitos jossain Turussa. Ymmärrän huonekalujen yms. osalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on esimerkiksi äiti ja kaksi lasta (tai äiti ja kolme lasta) niin mun mielestä noin pieni perhe ei kyllä tarvi astianpesukonetta todellakaan. En sitten tiedä eikö osata tiskata nykyään vai miten, mutta vähän outoa silti. Kuten tuossa mainitsit miten hän totesi ettei ala ostelemaan mitään kiinnikejuttuja ym (vaikka ne ei ole edes kalliita) niin kertoo jo että on nuuka ihminen ja kaikki pitäisi ilmaiseksi saada. Vähän samaa kokemusta itsellä samankaltaisesta Facebookin ns "roskalava" ryhmästä missä joku kertoi kaipailevansa mustaa pientä sohvaa kun ei varaa ostaa ja meillä sattui sellainen olemaan ylimääräisenä ja oltiin mietitty sen pois lahjoittamista. Kerroin sitten tälle kyseiselle ihmiselle että meillä olisi sohva ja tuli kauhea tenttaaminen että "Mitä merkkiä?" "Ostitteko uutena?" "Onko uudenveroinen?" ym ja vähän koin sen outona. Kerroin sitten että kyseessä on ikean kahden istuttava sohva joka ostettu uutena viittä vuotta aiemmin ja että kunto on ok kun ottaa huomioon että ollut lapsiperheessä jossa lemmikkejä. Hän alkoi marmattamaan siitä että sohva on liian pieni ja että kuinka kehtaan hänelle ikean sohvaa tarjota :D ja oli töykeä ja nimitteli mua. Onneksi sitten yksi ihminen puolusti mua ja sanoikin että "Aika monet ns köyhät kaipailee kaikkea ilmaiseksi, mutta olettavat että kunto pitää olla täydellinen ja että pitää olla merkkituote" tämä puolustaja/nykyinen hyvä ystävä lopulta halusi sen sohvan ja saikin sen :)
Itse en ala enää mitään ilmaisia antamaan yksityishenkilöille. Ilmaiset tavarat keräävät niitä, jotka vaan haluavat mitä tahansa ilmaiseksi, riippumatta siitä onko tarvetta tavaralle vai ei. Ehkä myyminen mielessä? Silti usein vaikea sopia noutoja näiden henkilöiden kanssa. Vien mieluummin esim. SPR Konttiin, sieltä saa sit joku ostaa pikkurahalla oikeaan tarpeeseen, eikä itse tarvitse nähdä vaivaa tai vekslata aikatauluja noutojen takia. Ensin toki yritän myydä, mutta olen huomannut, ettei monikaan jaksa noutaa jotain parin euron yksittäisiä tavaroita vaikka olisivat hyväkuntoiset esim. farkut tai juhlakengät. Riippunee alueesta, omalla asuinalueellani asuu hyvätuloisia ihmisiä, niin ehkä ostavat sit uutena lähinnä jos rahaa on enemmän kuin aikaa.
Miksi ihmeessä muuten Facebookissa lähes järjestään on näitä av-jono-jono, ja sit kun lukee niin kuitenkin lopulta kaikki on vapauttaneet tuotteen ja ostajaa ei ole, vaikka 10 oli jonossa. Miksi jengillä Facebookissa on niin vaikea miettiä, haluaako ne ostaa jonkun tuotteen vai ei? Ei Torissa tapahdu tällaista ainakaan oman kokemukseni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo onhan noita tullut vastaan. Yksikin kyseli koko ajan jotain lisätietoja verhoista joita olin myymässä. Ei siis laittanut yhteen viestiin niitä kysymyksiä, vaan aina kun vastasin yhteen kyssäriin niin laittoi viestillä seuraavan. Siis tyyliin
"Onko verhot ommeltu itse vai tehtaalla?" "Valmisverhot ovat, ei ole itse ommeltu"
"Ovatko molemmat verhot samanväriset?"
"Kyllä ovat, täysin samanlaiset"
"Voiko pestä koneessa?"
"Voi hienopesulla "kuva pesuohjeista*"
jne jne...Onneksi joku toinen lopulta halusi ostaa verhot, myin hänelle. Vastasin sille ikuiselle kyselijälle, että verhot meni jo sellaiselle joka osasi kysyä kaikki kysymyksensä yhdessä viestissä ja halusi oikeasti ostaa ne, älä sinä enää tuhlaa ihmisten aikaa tällä tavoin kiitos. Laittoi jotain valitusviestiä vielä perään mutta ei paljon kiinnostanut enää siinä vaiheessa.
Tuttu tunne. Yksi ostaja oli ostamassa kalliita designvalaisimia-tinkas PUOLET valmiiksi pricematchatyistä valaisimista.
Olin jo myynyt valaisimet täyteen hintaan, joten olisi tehnyt mieli vähän vinoilla, mutta poistin vain ilmoituksen. En vastannut ikinä tyypille.
Käytetyn tavaran myyminen netissä on kyllä niin vihoviimeistä kidutusta. Mä en enää jaksa edes yrittää fb-kirppareita, koska ne on sellaisia sääntöhelvettejä, että aina menee väärin teit miten tahansa.
Torissa oon viimeksi kaupannut täysin bräniköitä kitkarenkaita uudehkoilla, laadukkailla aluvanteilla. Hankin uudet renkaat keväällä vanhojen, käytännössä laittomien renkaiden tilalle, kun kerrankin sain liikkeeltä hyvän tarjouksen. En kuitenkaan laittanut alle, koska elettiin tosiaan loppukevättä.
Noh, auto menikin seuraavalla viikolla lunastukseen ja kun kaskorahat poltteli taskussa, ostin tilalle kauan haaveilemani isomman menopelin, jonka mukana tuli hyvät talvitöppöset.
Mulle jäi siis täysin käyttämättömät, uuden auton vanteisiin hieman liian pienen tuumakoon (17") matalaprofiili runflat -kitkarenkaat pari vuotta vanhoilla, laadukkailla ja hyväkuntoisilla, uuteen autoon väärällä jaolla varustetuilla aluvanteilla. Renkaiden ovh reilut 300€/kpl ja vanteet oli uutena muistaakseni 700€ koko sarja. Koska sain itse renkaisiin hyvän tarjouksen ja maksoin 1200€ sijaan vähän päälle 900€ ja vanteet olivat toki käytetyt, ajattelin et kunhan nyt omani saisin takaisin renkaista, joten laitoin hinnaksi 900€ tasan. Joko nouto, tai kuljetus lähialueelle nimellistä bensarahaa vastaan. Tän kaiken kerroin ilmoituksessa hyvin seikkaperäisesti ja laitoin mukaan paljon kuvia, joista kävi selkeästi ilmi, ettei renkailla oltu ajettu senttiäkään.
Kirpparilla myytäessä on toki aina oletus, että tingata saa ja kannattaa mutta voi jumalauta, mä en todellakaan myy lähes parin tonnin rengas-/vannepakettia 300€ kymmenen minuuttia julkaisun jälkeen. Mä en myöskään myy ainoastaan yhtä rengasta (ilman vannetta) enkä ala irrottamaan renkaita vanteista omakustanteisesti koska "ei toi jako käy mun autoon mut voin ottaa renkaat 500 on reilu hinta". Ei ole, 800€ oisin myynyt pelkät renkaat jos joku ois kysynyt kohteliaasti, mutta ei. Oisin varmasti saanut paremman hinnan myymällä renkaat ja vanteet alunperinkin erikseen, mutta liikaa vaivaa. Lopulta kyllästyin, kun tuntui ettei kukaan ole tosissaan ostamassa mutta kaiken maailman puskahuutelijoita "tuot nää varmasti tänne 600km päähän maksan 320€" kyllä riitti.
Poistin ilmoituksen ja ajattelin jo lahjoittaa koko pskan jollekin kaverille. Lähdin kuitenkin eräänä kauniina viikonloppuna paikalliselle peräkonttirppikselle, otin muun roinan lisäksi yhden renkaan vanteineen mukaan ja printtasin hintalappusen isolla fontilla kera kuvan lopuista renkaista ja teippasin sen kiinni siihen.
Mä olin juuri kerennyt äheltää renkaan hintalappuineen esille, kun vieressä odottanut mies tuli kysymään niistä pari kysymystä, tsekkasi jaot ja sanoi ottavansa koko läjän, jos tuon ne hänelle vielä samana iltana siihen 10 kilsan päähän. Sovittiin aika ja paikka, kärräsin tavaran sedälle ja 900€ vaihtoi tiliä mobilepayn avustuksella. Uskomattoman helppoa. Siitä lähtien mä olen vaan suosiolla myynyt kaiken ihan perinteisillä "mene paikalle ja myy" -kirpputoreilla. Kaikki, mikä ei mene kaupaksi ja josta välttämättä haluan eroon, lahjoitan sitä eniten tarvitseville. Paljon helpompaa ja omat hermot säästyy.
Torissa kauppasin pari vuotta sitten äidin puolesta hänen muumimuki kokoelmaansa (tais olla liki 35 mukia) ja kauheasti tuli kyselyitä. Tuli myös yksi "Ollaan köyhä lapsiperhe eikä meillä ole ollenkaan muumimukeja. Liikenisikö tuosta kokoelmasta meille jokaiselle yksi? Meitä seitsemän perheessä" Ja hiukan huvittuneena vastasin että myyn mukit äitini puolesta ja että hän ei todellakaan ole yhtään niistä lahjoittamassa. Sain kuulla olevani kiittämätön paska äitini kanssa ja kuinka "kamalaa se on kun toista ei auteta hädässä?" Olin että täh? Eli siis se on hätä kun on köyhä ja ei oo varaa muumimukiin? Jos oltaisiin vaikka annettu jokaiselle yksi muki niin uskon että he olisivat myyneet ne heti :D Onneksi ne sit menivät kaupaksi, mutta edelleen huvittaa tämä juttu ja tästä vitsaillaan edelleen äitini kanssa
Toinen myöskin torissa sattunut oudohko juttu oli kun myin bumbo vauvanistuinta kun saatiin sellainen ristiäislahjaksi ja meillä oli samanlainen jo. Yksi henkilö oli kiinnostunut ja tinki hinnasta aika paljon. Suostuin sitten myymään siihen hintaan ja hän alkoi valittaa että on sittenkin liian kallis ja kysyi että jos myisin sen 10 eurolla. Sanoin että sovittu hinta oli 15 euroa ja siitä en enään tingi. Kauhea napina alkoi ja hermostuin ja suostuin sitten myymään sen sillä 10 eurolla. Hän haki sen ja napisi taas hinnasta että haluaa sen ostaa 5 eurolla eikä 10 eurolla. Sanoin että se on 10 euroa ja sillä siisti. Hän maksoi ja haukkui mut mennessään. Sitten viikko tästä huomasin että hän oli laittanut sen myyntiin toriin ja pyysi siitä 60 euroa ja joku maksoi-
Laitoin käyttämättömiä laserin mustekasetteja annetaan-osioon. Ko. kopiokone oli meiltä jo poistunut ja nuo lojuivat varastossa useiden vuosien ajan. Varttitunnin jälkeen joku soitti ja alkoi tinkimään kotiinkuljetusta. Sanoin että voit noutaa jos haluat, tavarat ovat menossa muuten roskiin. Kaveri tuli parin tunnin päästä ja oli jokseenkin vihainen koska olin kutsunut hänet turhaan. Vei kuitenkin kasetit mennessään ja päivitteli että "mitähän vit**a minä näillä teen".
Tori.fi saisi keksiä jotain tämän ongelman kitkemiseksi. Negatiiviset kokemukset syövät palvelun suosiota.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin käyttämättömiä laserin mustekasetteja annetaan-osioon. Ko. kopiokone oli meiltä jo poistunut ja nuo lojuivat varastossa useiden vuosien ajan. Varttitunnin jälkeen joku soitti ja alkoi tinkimään kotiinkuljetusta. Sanoin että voit noutaa jos haluat, tavarat ovat menossa muuten roskiin. Kaveri tuli parin tunnin päästä ja oli jokseenkin vihainen koska olin kutsunut hänet turhaan. Vei kuitenkin kasetit mennessään ja päivitteli että "mitähän vit**a minä näillä teen".
Tori.fi saisi keksiä jotain tämän ongelman kitkemiseksi. Negatiiviset kokemukset syövät palvelun suosiota.
Siis millä tavalla olit kutsunut hänet turhaan? 😲
Kun mitään olen myynyt, olen ilmoittanut hinnan ja ilmoittanut ensimmäisen hakijan saavan tuotteen. Päässyt ilman suurempaa riesaa, kun vielä hinnoitellut riittävän houkuttelevasti.