Hätätilannelaukku, mitä kannattaisi pakata?
Kannattaisiko hätätilanteita varten olla pieni varustelaukku pakattuna? Sellainen, jonka kanssa voi vaikka nukkua, ettei etsimiseen mene aikaa. Mitä siinä kannattaisi olla? Ainakin taskulamppu?
Kommentit (47)
Omaan pakaasiini laittaisin paketin päivittäisessä käytössä olevaa lääkettä, taskulampun, paristoja, vara-akun kännykkään, matkaradion, puhtaat sukat+muut alusvaatteet, kosteuspyyhkeitä, sadeasun, avaruuspeitteen, muutaman vedenpuhdistustabletin, vesilaukun, monitoimityökalun, kompassin+kartan ja kirjoitusvälineet, tulitikkuja ja siima+koho+koukku-pakkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Koodisana on sitten nalleretki
Mikä koodisana?
Teltta ja makuupussi vuodenajan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin siis lähinnä hätätilanteita poissa kotoa. Tyyliin tulipalo hotellissa, laiva uppoaa, sähköt menee poikki ostoskeskuksessa. Että millä optimoi selviämisensä.
Estoniasta voi päätellä, että jos laiva uppoaa, niin et tarvitse mitään roinaa. Sun täytyy vain saada päällesi pelastusliivit, päästä laivasta ulos ja pelastuslauttaan tai -veneeseen mahdollisimman äkkiä ja hyödyntää niitä varusteita joita siellä on. Estoniassahan moni ei löytänyt lautoista niiden hätätilavarusteita. Hyödyksi on, jos satut olemaan pukeutunut lämpimästi, muttei sinulla tositilanteessa ole juuri aikaa ryhtyä pukeutumaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä hätätilannelaukku on se joka napataan mukaan jos tulee maanjäristys.
Siellä niiden laukuissa on mm. vara-akkuja kännyihin, suklaata ja muuta naposteltavaa.
Japanissa on jatkuvasti maanjäristyksiä, tulivuorenpurkauksia ja taifuuneita maanvyörymineen ja tulvineen.
Hätätilalaukusta en siellä ole kuullut. Evakuointipaikat on jokaisella sensijaan tiedossa.
Se tosin ei ole jenkkien tapainen minä-minä-yhteiskunta, joten sekin voi selittää eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa bug out bag. Esim survivalisti forumilla on aiheesta pitkä keskustelu. Meillä on jokaisella perheenjäsenellä oma bob, eli evakkoreppu.
Mitä teillä on repussa? Onko lapsillakin?
Ruokaa ja juomaa 72 tunnin selviytymiseen. Myös vaihtovaatteet, pieni ensiapupakkaus, rahaa, kevyt fleece viltti tms., puhelimenlaturi, taskulamppu, välineet perus hygieniaan. Lapsilla on myös omat reppunsa.
Ihan tarpeelliseksi pari kertaa osoittautunut. Meiltä on matkaa sairaalaan 180km ja kun terveyskeskuksen päivystyksestä lähetettiin lapsen kanssa yönselkään sairaalareissulle, haettiin kotoa vain kummankin bob ja lähdettiin matkaan. Mitään ei tarvinnut siinä kiireessä ja hädässä miettiä kun tiesi, että niissä on kaikki tarvittava.
Vierailija kirjoitti:
Twitterissa on paljon juttua tuosta, laita hakuun se tagi, niin näet mitä muut on pakanneet.
Tuo trendaa siis brexitin takia twitterissa.
En löytänyt tagia Englannin trendaavista hashtageista, olisiko suoraa sanaa millä hakea?
Kun kotikerrostalossa oli kaksi vuotta sitten tulipalo, en olisi mitään hätälaukkuja muistanut, vaikka sellainen olisikin ollut jossain kaapissa.
Tärkeintä oli ohjata ulos lapsi, untavatakit, Kuomat ja käsilaukku, jossa minulla on aina puhelin, lompakko, avaimet, kummankin passit ja ainakin yksi hammasharja.
Eli se lienee mun hätätilalaukkuni, koska saan jatkuvasti kuulla siitä, miksi kannan passeja käsilaukussa päivästä toiseen.
Ah, suosikkiaiheeni survivalismi. Mutta voi voi, eihän hätätilanteen varusteluja nyt kannata muille paljastaa, jos haluaa itse selviytyä, kun lopun aika koittaa. Ja sitten, kun se koittaa, ei kannata paljastaa, että itsellä on varusteet. Kukin omasta (ja perheensä) puolesta!
Vierailija kirjoitti:
No täytyypä tutkia asiaa tarkemmin, mutta en nyt ajatellut koko reppua ottaa. Joku pienempi laukku.
Bob:ia pienempi edc kävis sitten sulle. Voi pakata ihan käsilaukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Twitterissa on paljon juttua tuosta, laita hakuun se tagi, niin näet mitä muut on pakanneet.
En löytänyt tagia Englannin trendaavista hashtageista, olisiko suoraa sanaa millä hakea?
Laita se bug out bag tai grab bag.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain twitteristä emergemcy bag-haulla. Oikea termi on näemmä grab bag. Saarivaltion poliisivoimat ovat lähteneet markkinoimaan jenkkityyliin syyskuuta hätätilannevarautumiskuukautena ja julkistaneet kehotuksen pakata valmiiksi tällainen hätätilannereppu. Ja osa briteistä sitten kummastelee, että onko nyt odotettavissa hätätilanteita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain twitteristä emergemcy bag-haulla. Oikea termi on näemmä grab bag. Saarivaltion poliisivoimat ovat lähteneet markkinoimaan jenkkityyliin syyskuuta hätätilannevarautumiskuukautena ja julkistaneet kehotuksen pakata valmiiksi tällainen hätätilannereppu. Ja osa briteistä sitten kummastelee, että onko nyt odotettavissa hätätilanteita...
Siellä on councilitkin antaneet virallisia tiedotteita valmistella grab bagit.
Jää nähtäväksi mitä sitten oikeasti tapahtuu, kun ne vetää sen kovan brexitin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ah, suosikkiaiheeni survivalismi. Mutta voi voi, eihän hätätilanteen varusteluja nyt kannata muille paljastaa, jos haluaa itse selviytyä, kun lopun aika koittaa. Ja sitten, kun se koittaa, ei kannata paljastaa, että itsellä on varusteet. Kukin omasta (ja perheensä) puolesta!
Mitä ihmettä häviät, jos hyvän sään aikana jäät vinkkejä muille? Pahassa tilanteessa kannattaakin varmaan vetäytyä vähin äänin takavasemmalle.
Valokuvat joko kuvina tai muistitikulla, tärkeät asiakirjat, tärkeät korut, kaikki tavarat millä on enemmän tunnearvoa.
Itse kutsun tuota laukkua tulipalolaukuksi. Jos syttyy tulipalo vaikka keskellä yötä nukkuessa, sen nappaa äkkiä eteisen kaapista mukaan kun pakenee asunnosta.
Minne ne britit muka sitten pakenee niiden reppujensa kanssa? Eihän siellä ole metsiä ja koko saari on suht tiheään asuttu Skotlantia lukuun-ottamatta. Lähteekö ne soutuveneillä Norjaan?
Suomessa tuollainen reppu voi olla järkevä, kun lähes joka perheellä on mökki, jonne pyrkiä ja jossa on totuttu tulemaan toimeen vaatimattomissakin oloissa. Ja jos ei ole ihan -40 asteen pakkaset, teltassa metsässäkin selviää oikeilla varusteilla ainakin osa.
Minun laukussani on värjäävä paprikasumutin ja puukko. Mutta se on ihan eri hätätilanteita varten.
Jos laivalle menee niin pelastautumisreitti ois hyvä katsoa etukäteen. Niinhän se P. Ehrnstenkin aina teki, se joka pelastui. Tosin hän reissasi paljon, työkseen, mutta silti.
Jos mä heräsin kotona tulipaloon niin kai se känny ja valokuvat ois tärkeimmät. Mulla on valokuvat ja passi samassa laatikossa. Ja joku rätti niskaan jos ehtii. Oma henki tietysti etusijalla.
Joskus kun on herännyt tuulisena yönä ja sähköt poissa niin hyvä ois olla jotain valoneuvoa käsillä sängyn vieressä. Tosin kännykälläkin pääsee jo alkuun.
Mulla on aina reissussa mukana pikkuinen mutta yllättävän tehokas led-taskulamppu. Pidän se nukkuessa käden ulottuvilla, siinä missä kännykkäkin on. Jos en muuta ehtisi mukaan ottaa, niin ne luultavasti ainakin.