Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa.

Vierailija
29.09.2019 |

Sanonta ”vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa” on minusta vähän väärä. Sen pitäisi mennä ”kaikkia ihmisiä pitää kunnioittaa”.

Minun kunnioitukseni pitää ansaita. Se vain menee niin, että metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos sinä et kunnioita minua, miksi, kysyn miksi minun pitäisi kunnioittaa sinua? Aivan sama, vaikka kuinka olisi vanhempi ihminen kyseessä, mutta, jos minua ei kunnioiteta niin minultakaan ei sitä heru. Joten pyritäänhän kaikki kohtelemaan toisiamme kunnioituksella ikään tai sukupuoleen katsomatta, okei?:)

Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta, kun ei vaan ole. Sen sain taas tänään huomata.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka minulle aina lapsena hoettiin tuota lausetta, että pitää kunnioittaa vanhempia ihmisiä :D

Silloinkin, kun vanhempi opettaja koulussamme otti minut jostain syystä(en oikeasti tiedä miksi) silmätikukseen ja kiusasi. Mutta siltikin olisi vain pitänyt kunnioittaa. Ja sitten ihmetellään, kun en moikkaa, kun kaupungilla törmäillään:D

Vierailija
2/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän ristiriitainen aloitus, kun kaikkia pitää kunnioittaa mutta kuitenkin se kunnioitus pitää ansaita. Eli häh?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap oikeassa.

Vierailija
4/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kohtelen kaikkia/suhtaudun kaikkiin ihan ihmisinä. Siis en yhtään sen kummoisempaa kuin ihmisenä.

Ketään en erityisesti valmiiksi kunnioita. Ihan sama minkä näköinen tai ikäinen, tai mikä on titteli. Se, miten kohtelee muita, painaa paljon enemmän kuin vaikka jokin koulutus tai urheilusaavutus.

Vierailija
5/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole mikään erityinen kunnian aihe, että on onnistunut pysymään hengissä mahdollisimman pitkään. 

Vierailija
6/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:tä kaiketi pitää kunnioittaa ensin, näin mä tajusin. Sitten hän päättää, onko toinen hänen kunnioituksensa arvoinen.

Vierailija
7/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vähän ristiriitainen aloitus, kun kaikkia pitää kunnioittaa mutta kuitenkin se kunnioitus pitää ansaita. Eli häh?

Eli lähtökohtaisesti minun mielestäni ihmisten täytyisi oppia kohtelemaan kaikkia kunnioituksella henkilön ikään tai sukupuoleen katsomatta. Tämä olisi se lähtökohta johon ihmisten olisi hyvä pyrkiä. Ja itse pyrin tähän, kunnoitan kanssaihmisiäni. Siitä lähden liikkeelle, mutta, jos huomaan, että, henkilö, jonka kanssa olen tekemisissä ei näin tee, huomaan, että hän ei kunnioita minua niin silloin koen ettei minunkaan tarvitse olla häntä kohtaan kunnioittava.

Kirjotin tuon aloituksen hieman huonosti myönnän. Mutta tätä ajoin takaa.

Vierailija
8/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko ap kunnioituksen ansainnut? Kunnioitus toista kohtaan ei tule siitä, että vaatii ensin itselleen kunnioitusta. Eikä vanhempia ihmisiä automaattisesti kunnioiteta. Täytyy olla sen arvoinen. Minusta ap ei ole.

Vierailija
9/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lähtökohtaisesti minun mielestäni ihmisten täytyisi oppia kohtelemaan kaikkia kunnioituksella henkilön ikään tai sukupuoleen katsomatta. Tämä olisi se lähtökohta johon ihmisten olisi hyvä pyrkiä. Ja itse pyrin tähän, kunnoitan kanssaihmisiäni. Siitä lähden liikkeelle, mutta, jos huomaan, että, henkilö, jonka kanssa olen tekemisissä ei näin tee, huomaan, että hän ei kunnioita minua niin silloin koen ettei minunkaan tarvitse olla häntä kohtaan kunnioittava.

Kaunis ajatus, mutta jos lähdet tuolle linjalle, saatat löytää itsesi aika nopeasti kinaamasta jonkun kanssa siitä, miten määritellään 'kunnioitus'.

Vierailija
10/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi tuon tarkentaa niinkin, 'että vanhempia ihmisiä on nuorempien pääsääntöisesti  syytä kunnioittaa jo iän takia, ellei tiedossa ole jotain syytä väistää ja välttyä siten koko tyypin näkemiseltä tai ainakin naamatusten kohtaamasta häntä . Seon oikeaa passiivista kunnioittamattomuutta . (Aktiivinen kunnioittamattomuuden osoitus taas olisi esim. kampata vanha  koulukiusannut rehtorinsa, jossa taas itse syyllistyisi sikailuun yleisellä paikalla ja määrättäisiin pahassa lykyssä maksamaan ne sen äijän ensiapu- ja hoitokustannukset  )

Vierailija
11/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunis ajatus, mutta jos lähdet tuolle linjalle, saatat löytää itsesi aika nopeasti kinaamasta jonkun kanssa siitä, miten määritellään 'kunnioitus'.

Totta muuten! Itse olen väitellyt juurikin tästä miten sana kunnioitus määritellään. Monella, kun on siitä erikäsityksiä!

-Eri

12/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ihmisiä pitää kunnioittaa. Vanhoilla ihmisillä on kuitenkin enemmän elämänviisautta ja -kokemusta, jota kuuntelemalla viisastuu itsekin.

Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona

Vierailija
13/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriitainen aloitus. Sinun kunnioitus on ehdollinen ja vain silloin pystyt kunnioittamaan toista, kun joku muu kunnioittaa sinua ensin.

Mutta eihän näin voi olla, koska ihmiset ovat erilaisia, erilaisilla voimavaroilla ja eväillä varustettuja. Ja toinen on vain heikompi toista. Eläneet eri ajassa, ympäristössä, erilaiset kokemukset jne. Sivistynyt ja fiksu ihminen kunnioittaa, vaikka itse ei saisikaan kunnioitusta. Sitä sanotaan viisaudeksi.

Ja lähtökohtaisesti kunnioitan vanhempia ihmisiä, jolla on pitkäaikaista elämänkokemusta ja vertailu pohjaa. Ja vastaavasti kun kysymys on nuoresta, kunnioitan hänen mielipidettään ja asennetta ja laitan monet asiat ymmärtämättömyyden piikkiin.

Jotenkin ap. aloituksesta antaa ymmärtää, kuinka nykyinen sukupolvi on kaikki tietävä ja ainutlaatuinen, kuin edellinen tai seuraava sukupolvi, mutta eihän se näin mene.

Vierailija
14/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kunnioitan lähtökohtasesti kaikkia ihmisiä. Ja pidän kaikkia saman arvoisina ihmisinä, ihan niinku hoito-alan ammattietiikan oppaissakin neuvotaan tekemään, tosin mulla tää on ihan synnynnäistä ja luontaista.

Mut siin vaiheessa ku mä tein vanhustöitä, jos vanhus haukku mut ja vittuili mulle ja pahimmassa tapauksessa kävi päälle, ihan siis tajuissaan, niin siin vaiheessa mä en enää kunnioittanut sitä ihmistä, joka oli vanha. Vanhoillekki ihmisille kuuluu myös nuorempien kunnioittaminen, ainakin perus käytöstavat.

Ymmärrän kyllä esim. muistihäiriön joka lisää sekavuutta, mut noi tapaukset oli erilaisia, ne oli vanhoja ihmisiä jotka purki hoitajaan negatiivisia tunteitaan/kipujaan. Se ei ole oikein.

Joten joo, kunnioitan, kunnes toisin joutuu toteamaan. :D

Vierailija
15/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat ihmiset on ärsyttäviä. Luulevat itsestään liikoja.

Vierailija
16/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitus on ansaittava, se ei tule käskyttämällä.

Vierailija
17/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kunnioitan lähtökohtasesti kaikkia ihmisiä. Ja pidän kaikkia saman arvoisina ihmisinä, ihan niinku hoito-alan ammattietiikan oppaissakin neuvotaan tekemään, tosin mulla tää on ihan synnynnäistä ja luontaista.

Mut siin vaiheessa ku mä tein vanhustöitä, jos vanhus haukku mut ja vittuili mulle ja pahimmassa tapauksessa kävi päälle, ihan siis tajuissaan, niin siin vaiheessa mä en enää kunnioittanut sitä ihmistä, joka oli vanha. Vanhoillekki ihmisille kuuluu myös nuorempien kunnioittaminen, ainakin perus käytöstavat.

Ymmärrän kyllä esim. muistihäiriön joka lisää sekavuutta, mut noi tapaukset oli erilaisia, ne oli vanhoja ihmisiä jotka purki hoitajaan negatiivisia tunteitaan/kipujaan. Se ei ole oikein.

Entä jos on esim. kätilö?

Pitääkö kätilön kunnioittaa nuoren synnyttävän äidin toiveita ja tukea synnytyksessä, jos äiti mättää perkelett.., huitoo nyrkillään, vittuilee ja haukkuu kätilön ja koko henk.kunta, jopa synnytyksessä olevan miehen ja antaa nyrkistä, kun mies yrittää hieroa äidin selkää, kun synnytyskivut on helvetilliset, eikä se lapsi vain millään synny, vaikka äiti on yrittänyt jo toista vuorokautta, lähes nukkumatta.

Pitääkö kätilön kunnioittaa tässä tilanteessa äitiä, kun eihän äitikään kätilöä kunnioita, päinvastoin, tekee kaikkensa ja kätilön kunnioitus on kaukana.

Kun kirjoitit, ettet kunnioita sh, "vanhoja ihmisiä jotka purki hoitajaan negatiivisia tunteitaan/kipujaan. Se ei ole oikein.".

Vierailija
18/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no harvemmin ne vastaa synnytyskipuja kuitenkaan ne kivut vaikka sairaudesta. ja kyllähän mulla voi olla hoitajanki omaa painolastia ja traumoja en mä sen takia vittuile jokaiselle vastaantulevalle ihmiselle, jos mulla vaikka omia henkisiä kipuja jostain asioista mitä mulle on käynyt ilman omaa syytä niihin??? tota mä tarkotan. eihän siitä tuu mitään, jos jokainen vittuilee tääl jokaiselle eikä kunnioita ketään. kyl pitää tietää omat ja muiden rajat, ja ymmärtää et aggressiolla ei saa kunnioitusta todellakaan, oli sitte vanha ihminen tai nuori.

Vierailija
19/21 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksulla on vara antaa periksi, eikä odoto, meneekö nallikarkit tasan, eikä jää maahan piehtaroimaan, eikä tämä ole ikä kysymys.

Vierailija
20/21 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on esim. kätilö?

Pitääkö kätilön kunnioittaa n

Tässä tilanteessa kötilön ei tarvitse edes jäädä auttamaan synnytyksessä. Kipu on sysipaska tekosyy alkaa toisia kohtaan harrastaa henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Jos on hoitovastainen niin synnyttäkööt omin voimin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi