Onko tuttavapiirissäsi monia ikäistään nuoremman näköisiä?
Olen huomannut, että moni pitää itseään ikäistään nuoremman näköisenä ja muita ikäisensä tai sitä vanhemman näköisenä. Usein mainitaan, että itse näyttää nuorelta, mutta tosi harvoin kuulen kenenkään mainitsevan, että joku toinen olisi nuoremman näköinen. Onko kyseessä siis kollektiivinen harha?
Onko sinulla monia tuttavia jotka näyttävät huomattavasti ikäistään nuoremmalta? Ja tähän ketjuun ei siis itsensä (tai äitinsä) mainitsemista - näitä on jo palsta pullollaan.
Kommentit (12)
Oikeastaan tuolla ei ole mitään väliä minkä ikäiselle kukin näyttää nuoremmalle, vanhemmalle, ikäiselleen, jokainen tuntee/näkee nämä asiat omalla tavallaan. Täällä pohditaan mahdottomasti ikä-asiaa vähän eri kantila aina tehdään uusi aloitus. :)
Tämä on mielenkiintoinen aihe. Törmäsin uimarannalla vanhaan opiskelukaveriin, enkä ollut tunnistaa kun hän lähestyi. Mietin vaan, että joku keski-ikäinen nainen. Lopulta sain päähäni, kuka oli kyseessä ja jäimme juttelemaan. Huvittavaa oli, että nainen mainitsi, ettei ole muuttunut juurikaan opiskeluajoista ja että näyttää nuorelta, kun olin juuri itse pohtinut, että onpa hän vanhentunut. Ja siis hän varmasti ajatteli samaa minusta. Kollektiivinen harha toden totta.
49-vuotias työkaveri, jonka ikää ei meinaa uskoa kukaan.
Yleensä ihmiset osaavat arvioida aika hyvin omanikäisensä.
Mutta kun mennään tältä kartalta pois, niin voi tulla kummalisia kommentteja.
Nuoret olivat ottamassa aurinkoa nurmella ja hölkkäsin ohi. Toki eivät nähneet naamaani, mutta arvioivat hetkessä, että en heidän ikäisensä ole.
Kuulin kun yksi jätkä sanoi: ihan hyvät jalat tollaseks nelikymppiseksi... heh, olen 56-vuotias.
Ja siis tämän tapaisia virhearviointeja on ollut toisinkin päin eli paljon vanhempi luulee nuoremmaksi. Naapurin 80-vuotiaat kuvittelee, että olen suunnilleen tämän neljäkymmentä.
Harvalla menee pieleen ihan ikätovereitaan katsellessa. Vai meneekö?
Kaverin naisystävä on 42-vuotias kolmen lapsen äiti, mutta menisi vaikka 18-vuotiaasta. On kasvoistaan todella nuorekas ja kaunis, ei rypyn ryppyä. Joka kerta kysytään paperit ja kerran kun oli täysikäisen tyttärensä kanssa Alkossa, myyjä oli pyytänyt kaveriakin (eli omaa äitiä) näyttämään paperit vaikkei edes ostanut mitään. Olen niin kateellinen!
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset osaavat arvioida aika hyvin omanikäisensä.
Mutta kun mennään tältä kartalta pois, niin voi tulla kummalisia kommentteja.
Nuoret olivat ottamassa aurinkoa nurmella ja hölkkäsin ohi. Toki eivät nähneet naamaani, mutta arvioivat hetkessä, että en heidän ikäisensä ole.
Kuulin kun yksi jätkä sanoi: ihan hyvät jalat tollaseks nelikymppiseksi... heh, olen 56-vuotias.
Ja siis tämän tapaisia virhearviointeja on ollut toisinkin päin eli paljon vanhempi luulee nuoremmaksi. Naapurin 80-vuotiaat kuvittelee, että olen suunnilleen tämän neljäkymmentä.
Harvalla menee pieleen ihan ikätovereitaan katsellessa. Vai meneekö?
Tässä ketjussa nimenomaan oli tarkoitus nostaa muita, ei itseään. Mutta ei taida moneltakaan ketjun lyhyydestä päätellen löytyä nuoremman näköisiä tuttavia. Jos ketju olisi ollut muotoa: oletko ikäistäsi nuoremman näköinen, niintässä olisi jo viisi sivus viestejä. Jännä juttu. :D
Minä olin noin 30 vuotiaaksi asti ikäistäni nuoremman näköinen. Sitten aloin hoitaa ihoani erilaisilla hoidoilla ja rasvoilla. Äkkiä rupsahdin ja näytän ikäistäni vanhemmalta.
Tiedän monta, jotka ovat mielestäni ikäistään nuoremman oloisia.
Meidän koko perhe. Se on geeneissä.
Mun mies ja yks kaveri. Ja äiti vaikkei saanu sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koko perhe. Se on geeneissä.
Mutta tässä olikin ideana nostaa muita kuin itseään tai perhettään(lue aloitus). Ilmeisesti se on hyvin vaikeaa.
Olin tosi hämmästynyt, kun kuulin työkaverini jäävän eläkkeelle. Näytti noin 10 vuotta ikäistään nuoremmalta.
Suurin osa ihmisistä näyttää ikäiseltään. Selkeästi ikäistään nuoremman tai vanhemman näköisiin törmää ehkä kerran vuodessa. Moni sokeutuu omalle vanhenemiselleen.