150e/kk ruoka- ja taloustavarakulut perhe 4hlö ja lemmikit
Vuoden alusta on pidetty markettibudjettina 150e/vko/perhe. PErheessä vanhemmat, teinipoika ja esiteinityttö ja lemmikkijyrsijöitä.
Eilen kävin kauppakierroksella Lidl, S-market ja Halpa-Halli. Rahaa meni 143,93e. Ostoksiin kuului mm 5kg naudan 10% jauhelihaa, einesruoka-annoksia ja yli 5e:n rasia pensasmustikoita. Eli tuosta summasta pystyi hamstraamaan tarjouksia ja törsäämään turhuuksiin.
Meidän lähtötilanne oli, että markettiin saattoi mennä lähes tonni kuussa. En vieläkään ymmärrä, mihin se raha kului. Tämän kuun ruokalasku oli 571,08.
Ryhdyin ennen kauppareissuja tekemään kaappeihin ja pakastimeen inventaarion ja suunnittelemaan sen pohjalta ruokalistan. Sitten tutkin viikkotarjoukset kolmesta kaupasta ja lisään ne listaan (nyt tiedän, mikä on oikeasti hyvä tarjous, monet ovat vain "tarjouksia") Sitten ensin Lidliin ja täydennykset/tarjoukset muista kaupoista.
Kertokaa omista ruokakuluista ja kaupassakäynnin taktiikoista! Millä menetelmällä olette saaneet ruokakuluja kuriin? :)
Kommentit (27)
150e/viikko ei ole mitään erikoista eli 600 euroa kuussa.
Ketjussa olisi joku pointti jos olisi ollut otsikon mukainen (väitän ettei fyysisesti mahdollista elättää 4 henkilöä + lemmikit 37 eurolla kuussa eli 1,2€ per naama päivässä ilman todella äärimmäistä kitkuttelua).
no kyllä vitonen pensasmustikoista on paljon! Sillä hinnalla saa kilon pussin sekamarjoja.
JA ne hamsterit heivaisin ulkoruokintaan,ihan turha rahab´nreikä sekin, kantaa nyt ulkoelukoille sisään heinää.
150€/vko selviää hyvin nelihenkinen perhe jos vähän katsoo kilohintoja. Tonnin kuussa saa kuulumaan ostamalla kaljaa, tupakkaa, sipsejä, karkkeja, kakkuja, keksejä, virvoitusjuomia. Eli kaikkea mikä Ei ole kunnon ruokaa.
Mä toivon, että Suomesta ei löydy yhtäkään perhettä, jonka ruokabudjetti on 150e/kk. Jos on, niin sitten on verovarat käytetty täysin väärin.
Mutta uskon, että meidän kaltaisia perheitä löytyy, jossa on tajuttu että rahaa menee liikaa ruokaan, eikä oikein itsekään tiedetä, mihin se menee. Ja sitten on heräämisen myötä kehitetty uusia tapoja ja taktiikoita hoitaa järkevämmin asiat. Siitä halusin keskustella. Mun mielestä täällä on ollut aika paljon näitä ääriaskeetikkojen ketjuja, jossa eletään kaurapuurolla ja kananmunilla. Siinä on tavallaan jotain mielenkiintoista ja ihailtavaa, mutta ihan jotain muuta, kuin mikä on meidän tavoite.
ap
Marjat ovat muuten tosi kalliita ellei satu löytämään facesta jonkun paikallisen keräämiä marjoja hiukan edullisemmin. Jouduin eilen lähtemään omatoimi matkalle tuonne metsikköön hakemaan sieniä ja marjoja. Ymmärrän hyvin miksi monet eivät tee näin koska ainakin mun jalat tuntuvat olevan eilisen jälkeen ihan sulana.
sili? kirjoitti:
no kyllä vitonen pensasmustikoista on paljon! Sillä hinnalla saa kilon pussin sekamarjoja.
JA ne hamsterit heivaisin ulkoruokintaan,ihan turha rahab´nreikä sekin, kantaa nyt ulkoelukoille sisään heinää.
Munkin mielestä vitonen pensasmustikoihin on paljon. Se onkin mun ilon ja hämmästyksen aihe, että sellaisella ruokabudjetilla, joka tuntui vuoden alussa tosi pieneltä, saa elämäänsä ihania turhuuksia, eikä todellakaan vaadi mitään asketismia.
Ohitan kommenttisi lemmikeistä, koska en siinä nähnyt muuta pointtia kuin loukkaamisen. Jos meillä olisi äärimmäinen eloonjäämistaistelu meneillään, niin kai ne olisi laitettu pataan, mutta me ollaan tavallinen suomalainen keskiluokkainen perhe, joka on tänä vuonna pienentänyt tietoisesti ruokakulujaan.
ap
Meitä on kolme ja ollaan budjetoitu 110€/viikko. Siitä tosin noin 20€ viikossa menee limppariin. Eli ruokiin ja päivittäistavaroihin noin 90€/viikko. Siitä ostetaan myös kaikki kosmetiikka ja pesuaineet, siivousaineet, rätit yms ja vessapaperit.
Aiemmin meni varmaankin noin tuplasti.
Tämä budjetti mahdollistaa sen, että ei tarvitse erityisemmin kituutella mutta hiukan vaatii aiempaa enemmän suunnitelmallisuutta.
Minä en viitsisi lähteä tuollaiseen monen kaupan ja pikkupihistelyn rumbaan. Sillä ei ole mitään merkitystä mihinkään.
Olen itse vuosia sitten tajunnut mistä periaatteessa helpointa säästää eli aloin katsomaan mitä ostaa eikä kauppareissulla vaan heittele kyytiin kaikkea kivaa ja hyvää.
Ei rahapula vaivaa, mutta miksi tuhlata rahat johonkin joka vessanpyttyyn päätyy.
Lähdenpä tästä keittämään ruispuolukkapuuroa joka lähes ilmaista meille.
Vierailija kirjoitti:
Minä en viitsisi lähteä tuollaiseen monen kaupan ja pikkupihistelyn rumbaan. Sillä ei ole mitään merkitystä mihinkään.
Kerro sun taktiikasta, mä kuulen mielelläni vaihtoehdoista ja olen ihan varma, että jollakin jossakin on parempi taktiikka kuin mulla. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kolme ja ollaan budjetoitu 110€/viikko. Siitä tosin noin 20€ viikossa menee limppariin. Eli ruokiin ja päivittäistavaroihin noin 90€/viikko. Siitä ostetaan myös kaikki kosmetiikka ja pesuaineet, siivousaineet, rätit yms ja vessapaperit.
Tämä budjetti mahdollistaa sen, että ei tarvitse erityisemmin kituutella mutta hiukan vaatii aiempaa enemmän suunnitelmallisuutta.
Miksi noin paljon budjetista menee limppariin? Turha ja epäterveellistä vielä kaikille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä budjetti mahdollistaa sen, että ei tarvitse erityisemmin kituutella mutta hiukan vaatii aiempaa enemmän suunnitelmallisuutta.Miksi noin paljon budjetista menee limppariin? Turha ja epäterveellistä vielä kaikille
Tämä on ongelma; joku tekee aloituksen, jossa halutaan keskustella siitä, miten tavalliset perheet pitävät kurissa ruokabudgettejaan. Muutaman viestin aikana ryhdytään arvostelemaan toisten ostoksia ja keksimään, mikä toisen kulutuksesta on turhaa. Yhtään vastausta alkuperäiseen kysymykseen ei tule. Ennustus; lopuksi tässäkin ketjussa muutama keskustelija kilpailee kumpi on selvinnyt pidempään desillä kaurahiutaleita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä budjetti mahdollistaa sen, että ei tarvitse erityisemmin kituutella mutta hiukan vaatii aiempaa enemmän suunnitelmallisuutta.Miksi noin paljon budjetista menee limppariin? Turha ja epäterveellistä vielä kaikille
Niinhän se on, mutta on ns ainut paheeni. En käytä alkoholia, ole koskaan maistanut tupakkaa, en juo kahvia, syö karkkia/sipsiä/leivoksia/pullaa/muuta sokeriherkkua. Lisäksi sairauteni rajoittaa elämääni parhaillaan niin rajusti etten näe syytä kieltää sellaisia asioita joista saan mielihyvää. Vois sitä ilmankin olla mutta mieluummin en :)
Meitä on neljä + kaksi kissaa. Ruokakauppaan menee keskimäärin 650e kuukaudessa, sisältää vessapaprut, kissanruuat, shampoot, paristot yms. Ei ole mukana luvussa vaatteita tai kenkiä.
Minusta syömme hyvin enkä edes aina tuijota kilohintoja, on myös heräteostoksia ja herkkuja. Jos olisin tarkempi tuosta saisi ehkä vielä nitistettyä satasen kuukaudessa pois mutta en jaksa.
Meillä 4-hengen perhe ja korkeintaan 500e menee kuussa ruokaan.
Kiinnostaisi tietää, mitkä oli niitä tarjouksia lainausmerkeissä? Olenkohan haksahtanut ostamaan mukatarjouksia?
Keskitän yhteen ryhmään ruokaostokset ja tutkin muutaman kerran vuodessa sitä, mihin mun rahat menee ja teen tarvittavia korjausliikkeitä. Sen näkee kätevästi netistä, kun ovat eritelleet kaikki ostokset ja niihin kuluneet summat. Mulla menee keskimäärin n. 400€ kuussa ruokaan, joskin meitä on vain 1+2. Tiedän kyllä mistä saisin muutaman kympin säästön joka kuukausi, mutta en ole kokenut nyt tarpeelliseksi.
Itse ajattelin ruveta tilaamaan ruuat netistä suoraan kotiin. Tulee suunnitelmallisuutta, säästyy aikaa ja heräteostokset jää tekemättä.
Onko otsikossa virhe?