150e/kk ruoka- ja taloustavarakulut perhe 4hlö ja lemmikit
Vuoden alusta on pidetty markettibudjettina 150e/vko/perhe. PErheessä vanhemmat, teinipoika ja esiteinityttö ja lemmikkijyrsijöitä.
Eilen kävin kauppakierroksella Lidl, S-market ja Halpa-Halli. Rahaa meni 143,93e. Ostoksiin kuului mm 5kg naudan 10% jauhelihaa, einesruoka-annoksia ja yli 5e:n rasia pensasmustikoita. Eli tuosta summasta pystyi hamstraamaan tarjouksia ja törsäämään turhuuksiin.
Meidän lähtötilanne oli, että markettiin saattoi mennä lähes tonni kuussa. En vieläkään ymmärrä, mihin se raha kului. Tämän kuun ruokalasku oli 571,08.
Ryhdyin ennen kauppareissuja tekemään kaappeihin ja pakastimeen inventaarion ja suunnittelemaan sen pohjalta ruokalistan. Sitten tutkin viikkotarjoukset kolmesta kaupasta ja lisään ne listaan (nyt tiedän, mikä on oikeasti hyvä tarjous, monet ovat vain "tarjouksia") Sitten ensin Lidliin ja täydennykset/tarjoukset muista kaupoista.
Kertokaa omista ruokakuluista ja kaupassakäynnin taktiikoista! Millä menetelmällä olette saaneet ruokakuluja kuriin? :)
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, mitkä oli niitä tarjouksia lainausmerkeissä? Olenkohan haksahtanut ostamaan mukatarjouksia?
Mä oon aikaisemmin erehtynyt ostamaan tarjouksina vaikkapa kolme kympillä merkkituotetta- tyyppisiä tarjouksia, vaikka Lidlistä tai S-marketin omista brändeistä löytyy jatkuvasti pienemmissä pakkauksissa samaa laatua pienemmällä kilohinnalla. Esim Halpa-Halli ja K-ryhmä harrastaa näitä osta paljon tasarahalla-tarjouksia. Mä en ennen muistanut ulkoa kilohintoja, enkä ollut perillä mitkä merkkituotteet on aidosti ostamisen arvoisia, ja mitä saa toisessa pakkauksessa halvemmalla samaa laatua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en viitsisi lähteä tuollaiseen monen kaupan ja pikkupihistelyn rumbaan. Sillä ei ole mitään merkitystä mihinkään.
Kerro sun taktiikasta, mä kuulen mielelläni vaihtoehdoista ja olen ihan varma, että jollakin jossakin on parempi taktiikka kuin mulla. :)
ap
Olen seurannut kulutusta ja ilman monen kaupan taktiikkaa kulutus oli melkolailla sama. N 700e neljälle hengelle. Ei siihen tule paljoa heittoja, vaikka ostaa mitä haluaa, välillä kalliimpiakin ruokia.
Mielestäni kannattaa ennemmin säästää isomissa asioissa, joissa se oikeasti näkyy.
5 kiloa jauhelihaa. No jo on herkkuja tiedossa...
Vierailija kirjoitti:
Mä toivon, että Suomesta ei löydy yhtäkään perhettä, jonka ruokabudjetti on 150e/kk. Jos on, niin sitten on verovarat käytetty täysin väärin.
Mutta uskon, että meidän kaltaisia perheitä löytyy, jossa on tajuttu että rahaa menee liikaa ruokaan, eikä oikein itsekään tiedetä, mihin se menee. Ja sitten on heräämisen myötä kehitetty uusia tapoja ja taktiikoita hoitaa järkevämmin asiat. Siitä halusin keskustella. Mun mielestä täällä on ollut aika paljon näitä ääriaskeetikkojen ketjuja, jossa eletään kaurapuurolla ja kananmunilla. Siinä on tavallaan jotain mielenkiintoista ja ihailtavaa, mutta ihan jotain muuta, kuin mikä on meidän tavoite.
ap
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/e6db9cfe-239e-47b7-a1ff-153c…
Kiinnostava perhe
Vierailija kirjoitti:
5 kiloa jauhelihaa. No jo on herkkuja tiedossa...
On varmasti tiedossa herkkuja. Meillä on joka viikko yksi kokkauspäivä molemmille lapsille ja poika tykkää laittaa jauhelihasta. Pojan kokkauspäivät on yleensä hyviä hävikkiruoka-päiviä, sillä hän hän yleensä käyttää edelliseltä aterialta jääneet hiilarit ja pilkkoo nahistuneet kasvikset, kuullottaa kaikki yhdessä ja maustaa taitavasti. Usein tekee burritoja myös.
Uskon, että 5kg on hävinnyt pakastimesta kuukaudessa.
Meillä menee paljon vähärasvaista jauhelihaa, naturel broileria ja lohta. Niitä kannattaa aina ostaa, kun on tarjous.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyttääkö ketään muuta tämä ainainen jankutus, miten paljon mene rahaa ruokaan?
Onko tästäkin tullut kilpailu?
Ilmeisesti hienoa syödä halvalla. Meitä on kaksi, eilen meni Lidliin 105 € ja K-markettiin 12 €. Ei pesuaineita eikä papereita yms. Kaikki syötävää ja juotavaa. Ei riitä moneksikaan päiväksi. Olemme normaalipainoisia ja nautimme hyvästä ruoasta.
Kyllästyttääkö ketään muuta tämä ainainen jankutus, miten paljon mene rahaa ruokaan?
Onko tästäkin tullut kilpailu?