Millä pelastautua palavasta kerrostalosta?
Onko olemassa jotain esim. köysitikkaita, jotka saisi kiinnitettyä niin, että pääsisi parvekkeelta alas? Ei taida oikein olla, ainakaan googlesta ei löytynyt
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo palaa hitaammin kun se on betonia. Kukin asunto on oma tulenkestävä osastonsa, jossa selviää jopa tunteja, jos viereinen kämppä käryää.
Oikean elämän esimerkki Lontoosta. Palo levisi todella nopeasti.
https://www.newsfirst.lk/wp-content/uploads/2017/06/gRENFELL-TOWER-768x…
Eikös tämä ollut juuri se tapaus, jossa itse talo oli virheellisesti rakennettu paloturvallisuusmääräyksistä viis veisaten? Suomessa tuskin vastaavaa pääsisi tapahtumaan.
Entäpä jos oletkin ulkomailla lomailemassa. Kiva ja edullinen airbnb jostain kivasta kerrostalosta. Tai sitten hotelli. Siinäpä sitten ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin menen tulipalon tullessa suihkuun! Varmin tapa selvitä hengissä. (?)
Voi olla vähän kuuma suihku kun tulipalo lämmittää veden. Kiehuminen ei taida olla kivoin tapa lähteä...
Vierailija kirjoitti:
Kiipeilyköysi ja valjaat ja varmistuslaite.
Maksaa hieman mutta toimii.
Tämä. Lapsille on saatavilla sellaisia rintavaljaita, joilla on täysin turvallista laskea lapsonen alas köydellä. Kunhan vanhempi tietää mitä on tekemässä.
Toinen vanhemmista laskeutuu ensin alas, toinen vetää köyden takaisin ylös ja alkaa yksitellen laskea lapsia alas varmistuslaitteen kanssa. Alhaalla olet vanhempi irrottaa lapset köydestä.
Lopuksi jäljellejäänyt vanhempi leiskauttaa köydellä perässä. Useimmat kiipeilyhommissa käytettävät köydet ovat niin pitkiä että on mahdollista laskeutua tuplaköydellä, jolloin köydenkin voi pelastaa tulipalon kynsistä.
Ei edes tarvitse kuin osata pukea valjaat, tehdä hyvä solmu (esim. kasisolmu) ja ymmärtää varmistuslaitteen käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asunto eräässä suurkaupungissa 12. kerroksessa. Tikasautot yltävät siellä 13. kerrokseen asti. Talossa on 42 kerrosta.
Pelastusvarjosysteemi - https://gigadgets.com/2019/01/23/evacuation-system-let-you-parachuting-…
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa taloyhtiössä on Turvallisuussuunnitelma. Lukaisepa se, niin tiedät miten toimia.
Ne ovat suunnitelmia. Eivät välttämättä päde oikeassa tilanteessa. Mitä teet silloin, kun palo on tukkinut hätäpoistumistien? Ja ne tikkaat?
Nyt toimettilijat. Tästä aiheesta voi tehdä jutun. Miten toimia tulipalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onkin mielenkiintoinen kysymys. Ei korkeimpiin taloihin tikasautokaan yletä.
Omakotitalossa taas säädösten mukaan täytyy olla poistumisreitti jokaisesta kerroksesta.
Kyllä monessa kerrostaloasunnossa on nalkissa, ja onhan vaikeita tilanteita ollutkin kun kokonaisia perheitä on paennut parvekkeille, eikä tarpeeksi pitkiä tikkaita ole ollut.Kerrostalo palaa hitaammin kun se on betonia. Kukin asunto on oma tulenkestävä osastonsa, jossa selviää jopa tunteja, jos viereinen kämppä käryää. Ok-talo on yleensä kuudessa minuutissa kauttaaltaan tulessa (puuta).
Ne ok-talojen tikkaat on ihan vain mielenrauhan takia, ei sieltä kukaan hengissä pääse jos nukkuessa alkaa savua tulla.
Ei varsinaisesti lohduta, jos oma asunto on tulessa eikä pääse pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin menen tulipalon tullessa suihkuun! Varmin tapa selvitä hengissä. (?)
Joku jo edellä kirjoittikin, että suihkusta tulisi nopeasti polttavan kuuma. Lisäksi itse tulta vaarallisempia taitavat olla palokaasut, joilta suihku ei suojaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onkin mielenkiintoinen kysymys. Ei korkeimpiin taloihin tikasautokaan yletä.
Omakotitalossa taas säädösten mukaan täytyy olla poistumisreitti jokaisesta kerroksesta.
Kyllä monessa kerrostaloasunnossa on nalkissa, ja onhan vaikeita tilanteita ollutkin kun kokonaisia perheitä on paennut parvekkeille, eikä tarpeeksi pitkiä tikkaita ole ollut.Kerrostalo palaa hitaammin kun se on betonia. Kukin asunto on oma tulenkestävä osastonsa, jossa selviää jopa tunteja, jos viereinen kämppä käryää. Ok-talo on yleensä kuudessa minuutissa kauttaaltaan tulessa (puuta).
Ne ok-talojen tikkaat on ihan vain mielenrauhan takia, ei sieltä kukaan hengissä pääse jos nukkuessa alkaa savua tulla.Ne tikkaat oli ainakin omassa kotitalossa keskellä sitä suurempaa ikkunaa, jonka irtokahvaa ei nyt varmastikaan ole käsillä jos pitäisi äkkiä sitä kautta päästä ulos ja se pienempi tuuletusikkunakin on rajoitettu niin ettei aukea 10cm enempää. Ja vaikka sen saisikin auki, niin todennäköisesti putoaisi maahan kun sieltä yrittäisi tikkaille kurotella.
Sen irtokahvan voi laittaa pysyväissäilytykseen yhteen ikkunan avauskoloista.
Tämän opin vuokra-asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa hieman mutta toimii.Tämä. Lapsille on saatavilla sellaisia rintavaljaita, joilla on täysin turvallista laskea lapsonen alas köydellä. Kunhan vanhempi tietää mitä on tekemässä.
Toinen vanhemmista laskeutuu ensin alas, toinen vetää köyden takaisin ylös ja alkaa yksitellen laskea lapsia alas varmistuslaitteen kanssa. Alhaalla olet vanhempi irrottaa lapset köydestä.
Lopuksi jäljellejäänyt vanhempi leiskauttaa köydellä perässä. Useimmat kiipeilyhommissa käytettävät köydet ovat niin pitkiä että on mahdollista laskeutua tuplaköydellä, jolloin köydenkin voi pelastaa tulipalon kynsistä.
Ei edes tarvitse kuin osata pukea valjaat, tehdä hyvä solmu (esim. kasisolmu) ja ymmärtää varmistuslaitteen käyttö.
Entä, jos on vain 1 vanhempi paikalla.
Yltääko meidän yhdeksänteen kerrokseen!
Tästä pitäisi oikeasti ylipäänsäkin saada enemmän koulutusta ja tietoa! Koulussa kyllä oli aikoinaan kaikkia harjoituksia, mutta aikuisiällä ei sellaisia tunnu oikein missään olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa hieman mutta toimii.Tämä. Lapsille on saatavilla sellaisia rintavaljaita, joilla on täysin turvallista laskea lapsonen alas köydellä. Kunhan vanhempi tietää mitä on tekemässä.
Entä, jos on vain 1 vanhempi paikalla.
Yltääko meidän yhdeksänteen kerrokseen!
Normaali kiipeilyköysi on 50 m. Onnistuu yksinkin, mutta on helpompaa jos alhaalla on joku joka osaa avata karabiinihaan. Se onnistuu luotettavasti normaalilta 5-vuotiaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ehkä neuroottinen, mutta kun olin koko ikäni asunut joko ok-talossa tai 1. kerroksessa, ja muutin 50 v täytettyäni kerrostalon viidenteen kerrokseen, jouduin tosissani asiaa miettimään.
Ratkaisuni: mulla on parvekkeella aina kiipeilyköysi. Voin kiivetä joko parvekkeita/talon seinä pitkin, tai sitten käyttää hyödykseni puolentoista metrin päässä parvekkeesta olevan männyn runkoa.
Lisää neuroottisuuttani kuvannee, että mulla on myös kissankuljetusreppu parvekkeella.
Oletko varma, että päälle viisikymppisenä pystyt laskeutumaan kiipeilyköydellä viidennestä kerroksesta alas ja vielä repun kanssa? On meinaan melkoinen suoritus nuoremmallekin.
Näinkin vanhana kuin yli viisikymppisenä pystyn kulkemaan kiipeilyköyden kanssa maastossakin. Kissa selässä en ole kokeillut, mutta eiköhän se kissakin siinä menisi jos tosipaikka tulisi (ja jos saisin sen kissan sieltä huoneistosta kiinni). Pystyn vielä jopa juoksemaan ja jumppaamaan.4
Ja luulen, että vaikka olisin 80-vuotias, niin mieluummin lähtisin yrittämään köyden kanssa kuin palaisin kuoliaaksi. Vaikka sitten putoaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ehkä neuroottinen, mutta kun olin koko ikäni asunut joko ok-talossa tai 1. kerroksessa, ja muutin 50 v täytettyäni kerrostalon viidenteen kerrokseen, jouduin tosissani asiaa miettimään.
Ratkaisuni: mulla on parvekkeella aina kiipeilyköysi. Voin kiivetä joko parvekkeita/talon seinä pitkin, tai sitten käyttää hyödykseni puolentoista metrin päässä parvekkeesta olevan männyn runkoa.
Lisää neuroottisuuttani kuvannee, että mulla on myös kissankuljetusreppu parvekkeella.
Oletko varma, että päälle viisikymppisenä pystyt laskeutumaan kiipeilyköydellä viidennestä kerroksesta alas ja vielä repun kanssa? On meinaan melkoinen suoritus nuoremmallekin.
Näinkin vanhana kuin yli viisikymppisenä pystyn kulkemaan kiipeilyköyden kanssa maastossakin. Kissa selässä en ole kokeillut, mutta eiköhän se kissakin siinä menisi jos tosipaikka tulisi (ja jos saisin sen kissan sieltä huoneistosta kiinni). Pystyn vielä jopa juoksemaan ja jumppaamaan.4
Ja luulen, että vaikka olisin 80-vuotias, niin mieluummin lähtisin yrittämään köyden kanssa kuin palaisin kuoliaaksi. Vaikka sitten putoaisin.
Pelkän köyden varassa viidennestä kerroksesta laskeutuminen on silti aivan eri asia kuin jumppailu ja juokseminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkän köyden varassa viidennestä kerroksesta laskeutuminen on silti aivan eri asia kuin jumppailu ja juokseminen.
Jos on kokemusta kiipeilystä, laskeutuminen on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa pitäisi evakuoida potilaatkin esim. 6 kerros. Hissiä ei saa käyttää ja portaita pitkin ei kaikki voi mennä, joten miten siellä pelastetaan liikuntarajoitteiset potilaat?Kantoliinalla kantaen?
Sängyissä on pelastuspatjat, joiden avulla raahataan potilaat alas. Karu totuus on, että jos olet niin huonossa kunnossa, että tarvit hengityskonetta tms. niin sinne jäät. t. sairaalassa töissä
Tästä tuli muistot mieleen. Alakerran pyromaani sytytti kahdesti tulipalon meidän rappuun. Oli siinä melkonen paniikki päällä kaikilla mutta hyvin toimi yhteistyö ja avunanto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi kuoleman ja pelastumisen eroksi riittää, että pystyy laskeutumaan hallitusti edes joitakin metrejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi kuoleman ja pelastumisen eroksi riittää, että pystyy laskeutumaan hallitusti edes joitakin metrejä.
Jos toinen vaihtoehto on varma kuolema, on järkevämpää edes jotakin yrittää. Ei siinä mitään menetäkään.