Millä pelastautua palavasta kerrostalosta?
Onko olemassa jotain esim. köysitikkaita, jotka saisi kiinnitettyä niin, että pääsisi parvekkeelta alas? Ei taida oikein olla, ainakaan googlesta ei löytynyt
Kommentit (88)
Jokaisessa taloyhtiössä on Turvallisuussuunnitelma. Lukaisepa se, niin tiedät miten toimia.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäisin ensin käytävän kautta, märkä pyyhe päähän.
Eikös sitä sanota, että juuri käytävään savuihin kuolee ihmisiä? Yksikin henkäys palokaasuja voi tappaa ja kuumuus voi polttaa hengitystiet.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo palaa hitaammin kun se on betonia. Kukin asunto on oma tulenkestävä osastonsa, jossa selviää jopa tunteja, jos viereinen kämppä käryää.
Oikean elämän esimerkki Lontoosta. Palo levisi todella nopeasti.
https://www.newsfirst.lk/wp-content/uploads/2017/06/gRENFELL-TOWER-768x…
Palotikkaat nimenomaan löytyy ainakin meidän kerrostalosta parvekkeen kupeesta. Sellaiset taitettavat (tämän tyyliset: www.finnrasti.fi/default.asp?ID=FASADSTEGAR3&sLang=fi-fi). Ne saa auki vain ylimmästä kerroksesta irrottamalla lukitushakasen. Olen kyllä vähän huolissani noista alemman kerroksen naapureista ja huonompikuntoisista ikääntyneistä - miten he pelastautuisivat palon sattuessa, jos rappukäytävään ei pääse, tikkaita ei saa auki ja/tai kunto ei riitä tikkaiden kiipeämiseen. 😕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo palaa hitaammin kun se on betonia. Kukin asunto on oma tulenkestävä osastonsa, jossa selviää jopa tunteja, jos viereinen kämppä käryää.
Hyi kamala :( ei tuolla voisi missään huoneistossakaan turvassa odottaa palokuntaa.
Oon ehkä neuroottinen, mutta kun olin koko ikäni asunut joko ok-talossa tai 1. kerroksessa, ja muutin 50 v täytettyäni kerrostalon viidenteen kerrokseen, jouduin tosissani asiaa miettimään.
Ratkaisuni: mulla on parvekkeella aina kiipeilyköysi. Voin kiivetä joko parvekkeita/talon seinä pitkin, tai sitten käyttää hyödykseni puolentoista metrin päässä parvekkeesta olevan männyn runkoa.
Lisää neuroottisuuttani kuvannee, että mulla on myös kissankuljetusreppu parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Oon ehkä neuroottinen, mutta kun olin koko ikäni asunut joko ok-talossa tai 1. kerroksessa, ja muutin 50 v täytettyäni kerrostalon viidenteen kerrokseen, jouduin tosissani asiaa miettimään.
Ratkaisuni: mulla on parvekkeella aina kiipeilyköysi. Voin kiivetä joko parvekkeita/talon seinä pitkin, tai sitten käyttää hyödykseni puolentoista metrin päässä parvekkeesta olevan männyn runkoa.
Lisää neuroottisuuttani kuvannee, että mulla on myös kissankuljetusreppu parvekkeella.
!! Musta tämä kissankuljetusreppu on ihana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä ollut juuri se tapaus, jossa itse talo oli virheellisesti rakennettu paloturvallisuusmääräyksistä viis veisaten? Suomessa tuskin vastaavaa pääsisi tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mietin joskus pienenä, että pitäisi viritellä klassinen lakanoista tehty köysi :D en suosittele tätä!
Muistan joskus 1970-luvulla lukeneeni lehtijutun suomalaisten rantalomamatkailukohteessa syttyneestä hotellipalosta. Yksi perhe oli pelastunut nimenomaan siten, että heidän VPK-nuorisotoimintaan osallistunut poikansa oli tehnyt juoneen lakanoista köyden, jota pitkin perhe lasketui parvekkeelta alas.
Mutta näin yleisesti kerrostalot on suunniteltu niin, että palo ei leviä nopeasti huoneistosta toiseen. Pitää tiivistää oviaukot märillä pyyhkeillä ja lakanoilla ja mennä sitten parvekkeelle tai ikkunalle odottamaan, että palokunta tulee pelastamaan. Savuiseen rappukäytävään kuolee varmasti.
Tämän takia en halua muuttaa ylempiin kerroksiin. Aina 1. tai 2. kerros.
Vierailija kirjoitti:
Noin olen itsekin suunnitellut, että jos joskus muutan ylempiin kerroksiin, hankin riittävän pitkän kiipeilyköyden jolla voi pelastautua joko parvekkeen tai jonkun ikkunan kautta.
Meillä on asunto eräässä suurkaupungissa 12. kerroksessa. Tikasautot yltävät siellä 13. kerrokseen asti. Talossa on 42 kerrosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin olen itsekin suunnitellut, että jos joskus muutan ylempiin kerroksiin, hankin riittävän pitkän kiipeilyköyden jolla voi pelastautua joko parvekkeen tai jonkun ikkunan kautta.
Pitäisi olla jokaisen kerrostalohuoneiston vakiovaruste.
Tuossa teille hieman luettavaa lahden kerrostalopalosta.
https://pelastustieto.fi/wp-content/uploads/1996/12/Arkisto_1997_1_3_La…
Mihin köysi kannattaisi sitoa? Kestääkö patterin putki..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä ollut juuri se tapaus, jossa itse talo oli virheellisesti rakennettu paloturvallisuusmääräyksistä viis veisaten? Suomessa tuskin vastaavaa pääsisi tapahtumaan.
Just. Eikä matkustajalaivat uppoa Itämerellä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että päälle viisikymppisenä pystyt laskeutumaan kiipeilyköydellä viidennestä kerroksesta alas ja vielä repun kanssa? On meinaan melkoinen suoritus nuoremmallekin.
Nykyään betonissa säästetään ja se on pehmeämpää. Talot sortuu helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla jokaisen kerrostalohuoneiston vakiovaruste.
Tuossa teille hieman luettavaa lahden kerrostalopalosta.
https://pelastustieto.fi/wp-content/uploads/1996/12/Arkisto_1997_1_3_La…
Lahden kerrostalopalossa kaikki olisivat pelastuneet, jos koko perhe olisi lähtenyt palavasta asunnosta ajoissa ja laittanut huoneiston oven kiinni. Kenenkään ei olisi tarvinnut pelastautua parvekkeelle. Perhehän oli hereillä jo palon alkuvaiheessa. Toki tähän liittyi monta muutakin onnetonta juttua, kuten pelastustiellä oleva este jne.
Vierailija kirjoitti:
Mihin köysi kannattaisi sitoa? Kestääkö patterin putki..?
Kannattaisi ehkä sitoa kahteenkin eri kohteeseen ellei parveketta ja kaidetta ole.
Jos itse joutuisin palotilanteeseen kerrostalossa (käytävä täynnä savua) ja alakerroksien ikkunat hajoaisivat jo kuumuudesta (savua), sitoisin köyden esim. patteriin ja johonkin painavaan suureen huonekaluun, sohvaan yms. joka ei mahtuisi ikkunasta pihalle jos patterin putket pettäisivät.
Olen jonkiverran laskeutunut köyden avulla kallioilta ja pitäisin sitä ainakin oman kokemukseni perusteella helppona ja halpana palovakuutuksena jos asuisin kerrostalon yläkerroksissa.
Laskeutumisvaljaat saa alle 50 euroa, 50 metrin köyden satkulla ja laskeutumiskasin (kiinnitetään valjaisiin ja sen avulla säädetään laskeutumisnopeutta muutamalla kympillä.
Muutamalla harjoituskerralla oppii oikean laskeutumistavan.
Tuubista löytyy ohjeita.
Näin ajattelin itsekin aikaisemmin. Sitten osallistuin koulutukseen jossa pääsi kokeilemaan savusukellusta, niin jopa karisi turhat luulot. Oli täyden työn takana päästä pakoon viiden metrin päässä olevalle ovelle! Savun seassa ei oikeasti näe yhtään mitään ja suuntavaisto on täysin sekaisin. Siihen jos vielä lisää oikean tilanteen stressin ja oikean savun aiheuttamat hengitysvaikeudet, niin ei onnistu.