Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

V. 2009 syntyi 60 430 lasta ja v. 2018 syntyi 47 577 lasta

Vierailija
28.09.2019 |

Eli kymmenessä vuodessa laskua about 13 000 lasta.

Eipä kannata ostaa sijoitusasuntoa, sillä taitaa jäädä asuntoja tyhjiksi.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin kuvittelette, lasten vanhempana on todella antoisaa ja ennen kaikkea hauskaa. Suosittelen lämpimästi.

Ihan oikeasti, älkää nyt jaksako. Koska maailma ja nyt myös suomalaisten aivoitukset ovat näin pahasti vinoutuneet? Onneksi AV-palsta ei ole koko todellisuus. :D

Älä itse jaksa jauhaa soopaa. Ei ole töitä ja kaikki maksaa ihan julmetusti. Ei tähän mitään lapsia haluta syömään jo ennestään kapeaa kakkua, kunhan jotenkin itse selviäisi edes järjissään.

En voi käsittää aivopesua, jossa yritetään houkutella lapsia haluamattomia lisääntymään. Miksi ihmeessä haluat, että joku hankkisi lapsen vasten tahtoaan vain siksi, että se on sinusta antoisaa? Minulle se olisi pahin painajainen.

Vierailija
22/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon syrjäytyneitä nuoria miehiä, jotka ovat nyt lisääntymisiässä. Näkyy alhaisena syntyvyytenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot omakotitalot entisillä kasvualueilla myös alkavat jäädä käsiin. Ei niiden arvo ainakaan nouse. 

Vierailija
24/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paljon syrjäytyneitä nuoria miehiä, jotka ovat nyt lisääntymisiässä. Näkyy alhaisena syntyvyytenä.

Lisäksi Suomesta on lähtenyt pysyvästi ulkomaille naisia, jotka ovat parhaassa lisääntymisiässä. Minäkin olen sellainen.

Vierailija
25/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ennemmin kysyä miksi joku haluaa lapsia? Sitä en ole koskaan ymmärtänyt.

Mä halusin lapsia ja sainkin. Ovat tuoneet paljon iloa ja onnea, joten olen tehnyt oikean valinnan. Jos ei lapsia halua, niin sitten ei niitä tee.

En mäkään ole tajunnut miksi joku haluaa ottaa lemmikin tai näperrellä autojen kanssa. Mutta elämä on valintoja.

Vierailija
26/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelläni on neljä lasta iältään 27, 31, 33 ja 35. Kaikki korkeakoulutettuja, mutta ei vakituisessa työsuhteessa. Kaikilla kumppani, mutta ei lapsia, eikä edes suunnitelmissa hankkia lapsia. Tämä Helsingissä.

Mulla yksi lapsi ja lapsenlapsi.

Vierailija
27/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on syntymässä toinen lapsi ensi vuonna, aika pitkään meni että myös mieheni halusi perheen. Naisena tämä lapsen saaminen on kuitenkin hyvin rajoitettu aika.. "30 v. on uusi 20 v." elämä on venyttänyt nuoruutta liian pitkästi ja valitettavasti monet herää liian myöhään.

Toisaalta monet nuoremmatkin kärsii lapsettomuudesta. Tiedän ihan lähipiirissä useita lasta toivovia ihmisiä, joille ei syystä tai toisesta tärppää. On ihan eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia.

Olen kyllä nyt viime aikoina havahtunut että useampi raskausmasu on tullut vastaan. Mediassa tätä on ainakin isosti toitotettu jo pitkään. . Olisiko ensi vuodelle syntyvyys nousussa? Toivotaan!

Vierailija
28/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin kuvittelette, lasten vanhempana on todella antoisaa ja ennen kaikkea hauskaa. Suosittelen lämpimästi.

Ihan oikeasti, älkää nyt jaksako. Koska maailma ja nyt myös suomalaisten aivoitukset ovat näin pahasti vinoutuneet? Onneksi AV-palsta ei ole koko todellisuus. :D

Älä itse jaksa jauhaa soopaa. Ei ole töitä ja kaikki maksaa ihan julmetusti. Ei tähän mitään lapsia haluta syömään jo ennestään kapeaa kakkua, kunhan jotenkin itse selviäisi edes järjissään.

En voi käsittää aivopesua, jossa yritetään houkutella lapsia haluamattomia lisääntymään. Miksi ihmeessä haluat, että joku hankkisi lapsen vasten tahtoaan vain siksi, että se on sinusta antoisaa? Minulle se olisi pahin painajainen.

Hyvä kommentti. Halutaan kaikki samanlaiseen äitiysansaan kuin itse ovat. Ei kiitos!

Äidilläni oli 10 lasta, mutta yksin kuoli hoivakodissa. Kaikki lapset maailmalla kaukana.

Vierailija
29/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en aivopese ketään. Sinut on joku muu aivopessyt lapsettomuuden "ihanuuteen".

Ja tiedoksi: olen elänyt lapsettomana 16 vuotta täysi-ikäisyyteni ajasta. Luullut, että en halua lapsia. Onneksi jossain vaiheessa tajusin, että todellakin haluan. Muu on toisarvoista. Ja kaikki se, jota itsekin luulin (perhekuvioissa) olevan "pahinta painajaista" olikin jotain muuta, täyttä elämää.

Ei maailma tai kotimaan tilanne siitä pelastu, että fiksut ja järkevät suomalaiset ovat lisääntymättä.

Vierailija
30/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä nyt viime aikoina havahtunut että useampi raskausmasu on tullut vastaan. Mediassa tätä on ainakin isosti toitotettu jo pitkään. . Olisiko ensi vuodelle syntyvyys nousussa? Toivotaan!

Ei ole syntyvyys todellakaan nousussa havainnoistasi huolimatta, vaan lasku sen kun jatkuu. Eikä todellakaan toivota, että syntyvyys nousisi. Miksi sen pitäisi nousta?

Vierailija
31/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista on hirveä huoli, vaikka ovat aikuisia. Mulla 50 vuotias poika jolla perhe ja taloudellisesti asiat hyvin. Mutta silti pelkään, että jotain pahaa tapahtuu. Esimerkiksi vaativa työ voi sairastuttaa.

Vierailija
32/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en aivopese ketään. Sinut on joku muu aivopessyt lapsettomuuden "ihanuuteen".

Ja tiedoksi: olen elänyt lapsettomana 16 vuotta täysi-ikäisyyteni ajasta. Luullut, että en halua lapsia. Onneksi jossain vaiheessa tajusin, että todellakin haluan. Muu on toisarvoista. Ja kaikki se, jota itsekin luulin (perhekuvioissa) olevan "pahinta painajaista" olikin jotain muuta, täyttä elämää.

Ei maailma tai kotimaan tilanne siitä pelastu, että fiksut ja järkevät suomalaiset ovat lisääntymättä.

Ei ole aivopessyt, olen jo pienestä asti tiennyt, etten tule lisääntymään.

Kiva juttu, että itse tulit toisiin ajatuksiin lasten suhteen, minä eikä monet muut aiota tulla eikä lapsia tule, vaikka mitä taikatemppuja tehtäisiin.

Vierailija
33/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pitkäaikaistyötön mies eikä naiset huoli treffeille saatika suhteeseen.

33v, eli vielä ehtisin lapsia tehdä mutta olen jo luovuttanut kun ei naisia kiinnosta.

käytän aikani nettipelaamiseen asiasta murehtimisen sijaan.

Vierailija
34/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti. Halutaan kaikki samanlaiseen äitiysansaan kuin itse ovat. Ei kiitos!

Äidilläni oli 10 lasta, mutta yksin kuoli hoivakodissa. Kaikki lapset maailmalla kaukana.

Uutinen sinulle. Ei lapsia saaneet halua ketään mihinkään äitiysansaan. Ihmisellä on vapaa tahto.

Miksi et mennyt katsomaan äitiäsi hoivattiin? Oletko kiittämätön?

Vierailija
35/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ihmettele.

Kauhea häly jo siitä, jos joku imettää julkisesti. Teit mitä tahansa niin syyttävät sormet osoittelee, että oot surkea äiti ja lapsesi huonosti kasvatettuja. Se alkaa jo synnytystavasta ja jatkuu siitä sitten ikuisuuksiin.

Vierailija
36/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutinen sinulle. Ei lapsia saaneet halua ketään mihinkään äitiysansaan. Ihmisellä on vapaa tahto.

Miksi et mennyt katsomaan äitiäsi hoivattiin? Oletko kiittämätön?

Eipä taida lapsella olla mitään velvollisuutta mennä sairasta tai kuolevaa vanhempaansa katsomaan jos ei halua.

Minä olen lapseton omasta tahdostani ja aion olla sitä jatkossakin. En pitänyt lapsista edes silloin kun olin itse lapsi eivätkä vuodet ja aikuistuminen ole muuttaneet asiaa mitenkään. Olen hemmetin iloinen että nykypäivänä ihmisillä on oikeus valita tuleeko jälkikasvua vai ei. Huvittavaa että joku muu (yleensä vanhempi mieshenkilö) tuntuu aina tuntevan minut paremmin kuin minä itse.

Vierailija
37/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuossa ole mitään ihmeellistä! Jos ajattelee esimerkiksi ilmastonmuutosta niin kuka järkevä tekee enää lapsia??!

Kuka maksaa eläkkeet maailman loppuun asti? Vai tekevätkö kaikki itsemurhan jo hyvissä ajoin ennen sitä?

Vierailija
38/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ennemmin kysyä miksi joku haluaa lapsia? Sitä en ole koskaan ymmärtänyt.

Oletko vanhemmiltasi kysynyt?

Vierailija
39/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Helsingissä toverit jättäneet lasten hankinnan sikseen sanoen että ehkä yli kolmekymppisenä voivat harkita (nyt. 28v.). Syiksi sanoneet ainakin että korkeakouluopinnot kesken, vakituinen työ uupuu ja joko parisuhdetta ei ole tai sitten se ei siinä tilassa että pariutumaan uskaltaisi (on-offia tai muuta alituista riitelyä). Kaveripiirissäni lisäkseni vain yksi samanikäinen kaveripariskunta lapsen hankkinut ja heille tuli 9 vuoden parisuhteessa ero lapsen ollessa alta vuoden. Yksi kaverini tokaisikin että ollessaan itse eroperheestä hän ei halua pilata parisuhdetta lastenhankinnalla

Vierailija
40/53 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla jonkun mielestä surullista, että joku toinen immeinen ei hanki lapsia?

Itsekkäistä syistä. Omille lapsille halutaan kavereita ja itselle eläkkeen maksajia ja hoitajia vanhainkotiin.

Kuka sitten hoitaa vanhainkodissa ne lapsettomat ihmiset ja kuka maksaa heidän eläkkeensä? Eiköhän ne ole ne samat vähät veromaksajat joita me perheelliset tässä juuri kasvatetaan.