Lainatako rahaa ystävälle?
Heillä perheessä kaksi töissä käyvää aikuista, mies ei ole jaksanut kuitenkaan hoitaa heidän raha-asioitaan ja nyt vaimo, joka on ystäväni, pyytää rahaa lainaan. Heillä on kolme pientä lasta ja kolme koiraa, eli joukossa on myös asiaan täysin ns syyttömiä ihmisiä. Uskaltaako ystävälle lainata rahaa, pitäisikö tehdä velkakirja..?
Kommentit (58)
Tee lasu ja Elsu jos eivät osaa pyörittää talouttaan niin että jää lapsille ja eläimille rahaa ruokaan.
Jos nainenkin on töissä niin ihan turha syyttää miestä rahojen haaskaukselta.
Lisäksi jos on useampi lapsi ja lemmikki pitäisi olla säästössä puskuria ja luottokortti mihin voi turvautua hädän hetkellä.
Suosittele pariskuntaa hakeutumaan johonkin talousneuvontaan ennenkuin he menettävät kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Tee lasu ja Elsu jos eivät osaa pyörittää talouttaan niin että jää lapsille ja eläimille rahaa ruokaan.
Jos nainenkin on töissä niin ihan turha syyttää miestä rahojen haaskaukselta.
Lisäksi jos on useampi lapsi ja lemmikki pitäisi olla säästössä puskuria ja luottokortti mihin voi turvautua hädän hetkellä.
Suosittele pariskuntaa hakeutumaan johonkin talousneuvontaan ennenkuin he menettävät kaiken.
Tätä olisi syytä miettiä, lasten ja eläinten tilanne tulisi aina turvata.
Me elettiin vuosikausia aika huoletonta elämää. Miehellä korkea palkka ja asunto oli ostettu hyvänä aikana
Sitten kummallakin alkoi töissä yt.t.
Itse alettiin käymään kaupassa, siivottiin, myytiin 2 autoa pois, kesämökki jne jne.
Jos ennen meni rahaa kuussa 5000 e, nyt meni 1000 e, sis kaikki.
Alettiin maksamaan asuntolainaa nopeammin.
Mies sitten jäi työttömäksi ja myöhemmin työllistyi, mutta mikään paniikki ei tullut.
Itse en esim osta juurikaan uusia vaatteita. Niitä minulla on vaatehuoneellinen ja ei oikeastaan yhtään myyntiarvoa .
Voisin lainata, jos ystäväni tietäisi miten rahaa käsitellään . Nyt, kun selkeesti eivät osaa, laina auttaisi vaan tilapäisesti.
Kokemuksesta pidän rahat ja ystävät erillään eli en lainaisi. Sen sijaan voisin ostaa ruokaa yms. päivittäisiä välttämättömyystuotteita, näin voivat käyttää omat rahat talouden hoitoon muttei tarvitse olla huolissaan lasten tai eläinten puolesta.
Kaikki riippuu ihan siitä, millainen ihminen ystäväsi on ja millä pohjalla ystävyytenne on. Minulle on ystävä lainannut isommankin summan, kun olin pahassa pulassa. Ystäviä ollaan edelleen ja makselen tässä summaa pikku hiljaa takaisin. Meillä siis todella pitkä ystävyys takana ja minulla aika paljon näyttöä siitä, että en ole mikään tuuliviiri, joka sotkee asiansa joka toinen kuukausi. Yllätyksiä kun voi sattua niillekin ihmisille, jotka ansaitsevat tarvittaessa tuon kokoista apua, mutta vain sinä itse ap tiedät, millainen tapaus oma ystäväsi on. Kannattaa kysellä enemmän siitä, miten tuohon on päädytty ja mikä hänen suunnitelmansa siitä selviämiseksi on. Ei mitenkään tylysti kuulustelemalla vaan ihan asiallisesti, niin tiedät vähän enemmän siitä mihin olet ryhtymässä.
Et missään tapauksessa lainaa! Ei näin.
Niin kauan kun avustuksia muilta ihmisiltä löytyy, heidän ei tarvitse pysähtyä tarkastelemaan omaa taloudenpitoaan.
Eli rahaa lainatessasi ruokkisit ongelmaa, niin julmalta kuin se kuulostaakin.
Älä missään tapauksessa lainaa tonnia, ellet ole rikas tai valmis häviämään tuota summaa. Itselläni ei ole kuin huonoja kokemuksia ystäville lainaamisesta. Tosin olen osittain saanut rahat takaisin, mutta kauhean kerjäämiseen ja riitojen jälkeen . Hyväkin ystävyys muuttuu oudoksi, kun siihen tulee mukaan velkoja-velallinen suhde. Sanoisin sinuna, että voit auttaa pienellä summalla hädässä, esim 100-200 ja katsot saatko takaisin ja miltä tuntuu. Voit sitten lainailla pieniä summia. Itsestäni tuntui kauhealta kun kerran lainasin kaverille melkein 2000 euroa ja alkoi näyttämään etten saa ikinä takaisin. Rupesi sitten viimein maksamaan pikkueriä. Silloin päätin että lainaan vaan pieniä summia, jos joku on nälkään kuolemassa tyyliin 100 euroa.
Jos itsellä on varaa menettää lainattu summa, niin sitten voi lainata.
Helposti menettää tuossa ystävyyden. Se on sitten joko tonnin rikkaampana tai köyhempänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvii vähän enemmän tietoa. Miten paljon rahaa ja miksi? Tekeekö jotain muutoksia, ettei vastaavaa tilannetta pääse sytymään, esim. eroaako puolisosta, jota ei kiinnosta taloutta pitää pystyssä?
Tonnin luokkaa. En tiedä kaikkia yksityiskohtia, ilmeisesti ei ole huolehtinut lainoista ja laskuista. Eivät ole eroamassa, en ole muuten kysellyt tulevaisuudensuunnitelmista. Eniten huolettaa lasten ja eläinten tilanne. Ap
Tuhat euroa on suuri summa! Noilla raha-asiansa sössineillä ei yleensä ole kiirettä maksella takaisin näitä "lainojaan", hyvällä tuurilla voit saada kuukaudessa 10-20 euroa lyhennystä silloin tällöin. On kokemusta tuollaisille lainaamisesta, vuosikausia olen odotellut lyhennyksiä.
Voisivatko lainata rahaa omilta vanhemmiltaan tai sisaruksiltaan?
Vierailija kirjoitti:
Voisivatko lainata rahaa omilta vanhemmiltaan tai sisaruksiltaan?
Todennäköisesti nuo kaivot on jo pumpattu tyhjiksi.
Jo se että kehtaa pyytää tonnin lainaksi kertoo aika paljon. Siinä on takaisin maksamista hurjasti jos edes aikoo maksaa. Et tule saamaan koko summaa takaisin. Viisikymppiä ruokarahaa voisin juuri ja juuri lainata.
Yleensä maksavat takaisin sovitusti.
Pari on jättänyt maksamatta. Se toinen sen verran, ettei pidä yhteyttä enää :D
Kerran yksi lainaaja alkoi asetella ehtoja maksutavalle sovitun maksuajan koittaessa siten, ettei olisi tarvinnut maksaa koko summaa rahana.
Lainahetkellä olin kuitenkin tehnyt selväksi, että tiettynä päivänä viimeistään tarvitsen itse rahani. Sain toki rahat, mutta myös haukut kovasydämisyydestä.
Jos lainaa niin aina pitää tehdä velkakirja. Siihen takaisinmaksuerät ja päivät, joita on noudatettava. Luulisi, että moni maksaa erissä jos lainattava summa on satasia tai tuhat tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos lainaa niin aina pitää tehdä velkakirja. Siihen takaisinmaksuerät ja päivät, joita on noudatettava. Luulisi, että moni maksaa erissä jos lainattava summa on satasia tai tuhat tai enemmän.
Hirveä homma sitten ruveta karhuamaan saataviaan takaisin, vaikka velkakirja olisikin tehty.
Jos ystävälläni semmoinen tilanne olisin niin lainaisin koska häneen voin luottaa.