Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoita pätkä murteellasi

Vierailija
28.09.2019 |

Kerro vaikkapa omasta päivästäsi omalla murteellasi, lisää loppuun vielä, että mistä päin olet.
Nimim murteisiin hurahtanut

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuste vein meijä vähäpoja bussil, ko hän läks pelireissul. Ite menin vetäsemä tunni verra porrastreeni. Kyl ain ol hyvä! Sit mee käytti vähä ruakakaupas ja lounaaks mää laitteli piru hyvä pasta. Päikkäreilt just heräsi ko miäs pit jotta kummallist mekkala.

Vierailija
22/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä viälä kualikiärylöetäe?

Terv. Kuapiosta Kuappinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HAH, asun Jyväskylässä joten yleiskieltä tulee.

Niin tosiaan kerran kun mä olin vauva palstalla nii siellä oli joku tyyppi joka halus et ihmiset puhuis niitten murteil. Kun mä en puhu oikeestaan mitään murretta vaan jotai vaan, niin kirjotin sit pari iha random lausetta.

Ai Jyväääskylästä. Hyväää.

Vierailija
24/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mie nyt keksi mittään järkevvää tähän. Kaipa sie tästä nyt kuitennii tajjuut että pohjois-karjalaissii tässä ollaan. Pihalla on mukava ilima, taijjan mennä mielluummin sinne puuhhailemmaan.

Vierailija
25/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänhän mie heräsin heti aamusta ja lähin koiran kanssa methän kävelemhän. 

Muuten olhan otettu ihan rennosti. Eipä tässä mithän muuta kerrottavaa ole. 

Vierailija
26/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitele sie hovosta, niin mie haastelen siulle. Koita sit arvata, mist päi mie oon kotosii.

Vierailija
27/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

heräsin slaikkari otassa jälleen kerran yläkerran k usipään tömistelyihin joita kuuntelen edelleen korvatulpat päässä, bb 247 taustalla huutaen. menisin valittamaan mutta en jaksa pukea ja meikata joten v ittuunnun koko päivän sängyssä. lahesta oon.

Kivasti huomaa, että vaikka ollaan samasta paikasta nii luultavasti oot nuorempi, vähän erilailla puhut ku mä.

Vierailija
28/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kui mnää ny semssi menssi tekemä?

Vierailija
29/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miä lähen koht kauppaa ja sit mennää miehenkaa lenkille jonnee.

-Kotka

Vierailija
30/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitele sie hevosta, niin mie haastelen siulle. Koita sit arvata, mist päi mie oon kotosii.

Vierailija
31/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haii osta hyvä mersuu!

Vierailija
32/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää kävin just äske ottaa loput omput puusta. Kauppaan pitäs mennä ja tehä jotain ruokaa. Mut laiskottaa ku tuli katottua telkkaa yömyöhään. Jos jonnekin menisin julkisilla, menisin linkillä. Mut ei ne tääl kule ku o viikonloppu. 😂

Vierailija
33/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pam,ppa damppa pidimppi dimppi,

pamppa damppa pidimp pi dimppi dai dai dai

jilu jilu mängä pängä adatsipa:

-ÄHYYY ÄHYYYY!

Vierailija
34/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äsken lenkillä ja nautin syksyisestä säästä. Kohta vois keittää vaikka kaffet. Että tämmöstä "murretta" täällä. :D

Asun Helsingissä.

Vierailija
35/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus notta alakaa hävettää näiren muiren pualesta ku ei ne osaa eres puhua...

Ylihärmä.

Ei kukaan näin murtaen oikeasti puhu mutta stereotypioitahan tässä haetaan :D

Vierailija
36/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla skruudasin snadisti, pistin bläägät jalkaan ja lähdin piskin kans kartsalle. Skutsissa hiffasin, et nyklat oli jääny himaan. Onneks skidi oli himas ja avas dörtsin. 

- Helsinki -

Kivan kuulosta ja myös luettavaa tuo slangi, siitä yläpeukku, mutta se ei kuitenkaan ole murretta.

Vierailija
37/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytii keskustasa ja tultii sitte kotia. nytte juuaan kalijaa. Kalija o hyvvää!

Vierailija
38/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aamu alako puuron keitolla, ja sen jäläkkeen lähin lenkille. Meinasin juosta risteyksessä auttoon pahki. Nyt tulin iltapäeväksi töihin. Ja kah, jos en töitten jäläkkeen turhhaan vatuleha, kerkiän käyvä saunassa ennen ku lukkoovat uutiset.

-Sotkamo

Vierailija
39/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAH, asun Jyväskylässä joten yleiskieltä tulee.

Niin tosiaan kerran kun mä olin vauva palstalla nii siellä oli joku tyyppi joka halus et ihmiset puhuis niitten murteil. Kun mä en puhu oikeestaan mitään murretta vaan jotai vaan, niin kirjotin sit pari iha random lausetta.

Jyväskylässä ei mitään virallista murretta ole, mutta kyllä sen puheesta kuulee. 

Mistähän tollasetki mielikuvat on lähtöisin? Jyväskylässä puhutaan Keski-Suomen murretta, joka kuuluu savolaismurteisiin. Paikallisten puheessa on paljon murrepiirteitä, jotka eivät kuulu yleiskieleen...

https://www.kotus.fi/kielitieto/murteet/suomen_murteet

Vierailija
40/50 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon tännää haravoinu ja siivonnu pihhaa. Pitäs vielä ruoka laittaa ja lähtee koiran kaa mehtää kävelylle.

Kerimäki