Astianpesukone vaihtoon! Kehu omaasi, anna vinkkejä.
Onko rosteri huono? Tällä hetkellä perusvalkoinen, jossa lika ja roiskeet näkyy kohtalaisesti.
Entäs merkki? Bosch-konetta, 400e, katsoin ja arvostelut olivat hyvät. Ainoa epäilys jäi yhdestä arvostelusta, jossa sanottiin, että sisäpohja on muovia ja haisee ikävälle.
Kommentit (32)
Bosch Super Silence Serie 4. Todella hiljainen ja toimii moitteettomasti.
Meillä on edellisessä asunnossa ollut Siemens - ties kuinka vanha? Ja nykyiseen ostettiin Siemens, joka on nyt 10 vuotta pessyt moitteettomasti. Tämä Siemens on myös superhiljainen, mitä ainakin minä arvostan.
Ensimmäinen perusperiaate on, ettei kannata ostaa mitään eko-konetta, joka säästää vettä. Nämä vettä säästävät eivät yksinkertaisesti pese puhtaaksi.
Toinen perusperiaate on, ettei kannata ostaa halvinta. Ei kyllä tarvi ostaa kallentakaan, mutta tuolla aiemmin joku kirjoitti 700-800 €. Siinä on varmaan sitä hintaluokkaa, että konetta ei ole ohjelmoitu hajoamaan parin vuoden sisällä.
Kolmas periaate on, ettei kannata ostaa mitään ihmemerkkistä pesukonetta; esim Hoover-, tai jotain Melissa -merkkisiä tiskikoneita (=valmistaja on panostanut muihin elektronisiin laitteisiin, ei tiskikoneisiin).
Nämä vinkit kavereiden ja omien kokemusten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on edellisessä asunnossa ollut Siemens - ties kuinka vanha? Ja nykyiseen ostettiin Siemens, joka on nyt 10 vuotta pessyt moitteettomasti. Tämä Siemens on myös superhiljainen, mitä ainakin minä arvostan.
Ensimmäinen perusperiaate on, ettei kannata ostaa mitään eko-konetta, joka säästää vettä. Nämä vettä säästävät eivät yksinkertaisesti pese puhtaaksi.
Toinen perusperiaate on, ettei kannata ostaa halvinta. Ei kyllä tarvi ostaa kallentakaan, mutta tuolla aiemmin joku kirjoitti 700-800 €. Siinä on varmaan sitä hintaluokkaa, että konetta ei ole ohjelmoitu hajoamaan parin vuoden sisällä.
Kolmas periaate on, ettei kannata ostaa mitään ihmemerkkistä pesukonetta; esim Hoover-, tai jotain Melissa -merkkisiä tiskikoneita (=valmistaja on panostanut muihin elektronisiin laitteisiin, ei tiskikoneisiin).
Nämä vinkit kavereiden ja omien kokemusten perusteella.
Mulla oli kaks Siemensiä (jtn 400€ luokkaa) ja ne oli kyl todella luotettavia. Kesti sen 8 vuotta, mut käytännössä koneellinen päivässä.
Nyt Whirlpool, vähän kökömpi suunnittelu. Mua ei pitkät pesuajat haittaa. Avautuu itsestään pesun jälkeen.
Tätä merkkiä ei ole mainittu vielä, mutta lisätään se nyt. Eli Gram, halpiskone, johon sorruin. Takuuaikana vaihdettu kolme kertaa eräs muoviosa, koskien ohjelmanvalintapainiketta. Korjaaja kertoi tämän ongelman olevan ihan tyyppivika, ilmeisesti kai useissa malleissa.
Eikä tämäkään kone ihan "vain satasta" maksanut, vaan 300 euroa. Nyt sitten jostain syystä on takuuajan umpeuduttua pelittänyt ihmeen kauan :D Peukut koko ajan pystyssä...
Jos haluat pitkäikäisen, jota ei tarvitse korjata joka toinen vuosi, osta Miele. Itselläni on ollut kolme astianpesukonetta, jääneet aina toimivina vanhaan kotiin kun olen muuttanut seuraavaan asuntoon.
Pyykit pesee 19 vuotias Mielen pesukone, joka on ollut todella kovalla käytöllä. Kertaakaan ei ole tarvittu korjaajaa.
Bosch on myös osoittautunut hyväksi, niitä löytyy lähipiiristäni :).
Merkki ei kerro mitään. Sikakallis mielekin voi olla turkkilainen. Testi kannattaa lukea mutta kestävyys on arpapeliä.
Vuoden ajan ollut Bosch. Tykkään. Kolmas taso aterimille. Muovipohja mietitytti, mutta taitaa olla jo useimmissa malleissa. Lyhin ohjelma tunnin ja käytän joskus geelimäisen pesuaineen kanssa. Pesutabletin kanssa 2h 45min. Silense plus malli ja tosi hiljainen. Kerrostalossa laitan päälle joskus illalla myöhäänkin.
Kehu omaasi? No mulla on sellanen 17cm pitkä ja suht paksu ja se nousee seisomaan kyllä helposti monta kertaa illassa.
Meillä on Miele. Aterimille oma taso, keskitason korkeus säädettävissä (harvoin tarvitsee säätää tosin), hiljainen käyntiääni. Normipesu kestää 1:10. Voi liittää kuumaan veteen.
Huomattavasti parempi kuin edellinen Bosch.
Rosteripinnassa näkyvät sormenjäljet ikävästi, sellaista en valitsisi. Meillä integroitu.