Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hyötyä on siivoojasta, jolla on pitkä lista asioista, joita ei voi tehdä työsuojeluasioiden takia? Kuka ne hyllyt sitten pyyhkii?

Vierailija
27.09.2019 |

Meille palkattiin syksyn alussa kaksi siivoojaa. Edelliset olivat olleet pari vuosikymmentä talossa, toinen jäi eläkkeelle ja toinen muutti toiseen lääniin perheensä kanssa. Nämä siivoojat olivat kultaakin kalliimmat, olennainen osa työyhteisöä, arvostettuja ihmisiä ja jälki aina moitteetonta.

Nämä uudet siivoojat tulivat töihin pitkän listan kanssa, jossa luki, mitä he eivät tee. Eivät kurottele, venyttele, kyykisty, käytä niitä ja näitä kemikaaleja, tee sitä, eikä tätä ja työaika on minuutilleen tämä, eikä mistään jousteta.

No, nyt on uusia siivoojia katsottu kaksi kuukautta. Työpöytäni on täynnä pölyä, koska se on ilmeisesti liian "syvä" pyyhittäväksi. Pöydän alta ei imuroida tai nihkeäpyyhitä, koska polvilleen ei voi mennä. Kattolampun päältä ei voi pyyhkiä pölyjä, koska lamppu on liian korkealla, eikä tikkaille saa kiivetä. Ruokasotkuja (siis tyyliin viikonlopuksi henkilöstön jääkaappiin valuttanut maito) ei siivota, koska "ei kuulu työtehtäviin".

Alkaa olla vähän neuvoton olo, koska kohta hukutaan pölyyn ja likaan. Tätä menoa ei voida katsoa pitkään. Mistä saadaan tilalle siivoojat, jotka siivoavat?? Onko todellakin siivoojilta kielletty esim. tukeville tikkaille nousu (20cm lattiasta!), että ylettäisivät jonkun säädöksen mukaan pyyhkimään pölyt kattolampun päältä?

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa palkata niin kotiin kuin myös töihin siivooja ihan suoraan ilman siivousyrityksiä. Silloin saa sisällyttää ihan sitä mitä haluaa sopimukseen.

Ei saa vieläkään teettää vaarallista työtä. Esim pitää olla ne asialliset tikkaat ja se varmistaja.

Naurettavaa!!!!

Ei nuohookallakaan mitään varmistajaa ole. Se sentään tekee työtä oikeasti korkeella eikä metrin korkeudessa

Tuo on nyt ihan höpö puhetta. Yksikään laillistettu nuohooja ei lähde kenenkään katolle, jos rakennuksen korkeus on yli 3m, eikä kukaan järkevä ihminen laske, jos sattuu tapaturma, vakuutusyhtiö ei korvaa, jos nuohooja ei ole käyttänyt turvavaljaita tai köyttä, jotka on ankkuroitu kattoon, piippuun ja tikkaisiin. Ja tämä perustuu ihan Suomen lainsäädäntöön.

On se vaan ihme miten meillä joka vuosi nuohooja kiipeää tämän omakotitalon katolle vaikka harjakorkeus on 7 metriä maasta. Tosi on tikkaat ylös ja tasanteet piippujen väleissä. Eipä tuo näytä koskaan kiinnittävän itseään mihinkään kiinni. Kuulemma ei tarvitse.

Vierailija
122/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

venyttelevä mies kirjoitti:

Haluaisin topless siivoojan. Juuri nyt.

Onhan noita ollut, Suomessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse siivooja ja kyllä se vaan näin on. Vakuutus ei korvaa jos tipun niiltä tikkailta ja murran nilkkani tmv.

Itse kyllä hiukan lipsun työssäni ja esim kurottelen pitemmälle kuin saisi jne. Toistaiseksi olen saanut hyvää palautetta asiakkaalta.

Itse joudun kans välillä siivoushommiin ja kyllä työt pystyy tekemään turvallisesti kun on kunnon välineet ja tekee rauhallisesti.

Siivoojan pitää olla myös hyvässä fyysisessä kunnossa iästä riippumatta ja painoa mielummin alle 100 kg.

Mutta sitten on se ongelma eli laiskat siivoojat. Työkaveri on tällainen eli aloittaa päivänsä meuhkaamalla ”kun ihmiset on niin sottaisia” (melusaaste) kun hän joutuu pyyhkimään kahvitipan lattialta...Huoh!

Suosittelen kumminkin kaikille, että tehkää siitä työpöydästä sellainen, ettei tarvitse kurotella tietokoneen näytön taakse tai, että miljoona johtoa ei ole sikinsokin jossain pöydän alla kietoutuneena pöydän jalkaan.

Just näin, ärsyttävää, kun useat johdot pöytien alla sikinsokin ja ne juuri sitä pölyä kerää. Mopilla mahdoton saada pyyhittyä kunnolla, aina pölypallot kiinni jossain piuhojen välissä. Tästä kun huomauttaa jollekin pölyn narisijalle, lupaa tehdä, vaan ei tee mitään ongelman poistamiseksi.

Vierailija
124/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, kun on vaikea homma. Jos johdot ovat mutkalla ja sieltä löytyy pölyä, mitä sitten. Siivoaminen on teidän työtä. Valittamalla heikennätte työolojanne ihan itse. SItäpaitsi, jos omaisitte paremman asenteen, ei ehkä tarvitsisi siivota.

Vierailija
125/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse siivooja ja kyllä se vaan näin on. Vakuutus ei korvaa jos tipun niiltä tikkailta ja murran nilkkani tmv.

Itse kyllä hiukan lipsun työssäni ja esim kurottelen pitemmälle kuin saisi jne. Toistaiseksi olen saanut hyvää palautetta asiakkaalta.

toisaalta sen ei pitäisi olla asiakkaan ongelma jos tilojen täydestä siivouksesta on sovittu mutta vakuutus ei korvaa. Siivousfirmat ei edes ilmoita etukäteen näistä rajoituksista vaan ne käy ilmi vasta työn jäljestä. Jos ei saa kurkotella niin sitten pitää olla välineet joilla luvattu siivous onnistuu kurkottelematta.

Vierailija
126/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskariksi voin alkaa mutta en siivojaksi. Ja siitä yrittää edetä.

Vierailija
127/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä samanlaista. Mikään ei kuulu työtehtäviin ikinä ja jos ikinä pyytää tekemään mitään, niin "ei saa" jonkun työsuojelulain takia. Jaa-a. Mites sitä ennen siivottiin? 

Meillä sitten siivoojat lähinnä vaihtavat vessojen WC-paperit ja käsipyyherullat, lakaisevat ja pesevät lattiat. Muuten ei näköjään mikään kuulu työtehtäviin. 

Ei esim. kuulu purkan irrottaminen peilistä (joku kiva asiakas liimannut), ei kuulu pölyjen pyyhkiminen kaappien päältä, eikä mistään, mihin ei suorilta jaloilta mihinkään kiipeämättä ylety kädellä. Ei kuulu viherkasvien huoltaminen (siis kasteleminen, ei multien vaihto tai pölyjen pyyhkiminen), ei seiniin tulevat liat esim. kenkien pohjista.

Älytöntä. 

Ööö... Seinässä likaa kenkien pohjista???

Vierailija
128/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin topless siivoojan. Juuri nyt.

Se sana on yläosaton???

Vierailija
129/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä samanlaista. Mikään ei kuulu työtehtäviin ikinä ja jos ikinä pyytää tekemään mitään, niin "ei saa" jonkun työsuojelulain takia. Jaa-a. Mites sitä ennen siivottiin? 

Meillä sitten siivoojat lähinnä vaihtavat vessojen WC-paperit ja käsipyyherullat, lakaisevat ja pesevät lattiat. Muuten ei näköjään mikään kuulu työtehtäviin. 

Ei esim. kuulu purkan irrottaminen peilistä (joku kiva asiakas liimannut), ei kuulu pölyjen pyyhkiminen kaappien päältä, eikä mistään, mihin ei suorilta jaloilta mihinkään kiipeämättä ylety kädellä. Ei kuulu viherkasvien huoltaminen (siis kasteleminen, ei multien vaihto tai pölyjen pyyhkiminen), ei seiniin tulevat liat esim. kenkien pohjista.

Älytöntä. 

Kuka on tehnyt sopimuksen ko. firman kanssa?

Meillä oli aikoinaan yhtiön omilla palkkalistoilla olevat siivoojat. Oli siistiä.

Sitten siivous ulkoistettiin ja kilpailutettiin. Nyt on menossa toinen siivousfirma. Siivouksen taso laskee sopimus sopimukselta. Meillä vaihdetaan jo itse vessa -ja käsipyyhepaperirullat sekä käsisaippuapullo... kun niiden loppuminen ei juuri koskaan osu niihin kahteen päivään, jolloin vessa siivotaan.

Säästöjä tulee hirveästi, kun DI:n palkoilla tehdään siivpushommia 😁

Tervetuloa markkinatalouteen.

Siivoojan työ X kilpailutettiin ja työ pitää todennäköisesti tehdä nyt aiempaa halvemmalla ja lyhyemmässä ajassa.

Sinulla on työ Y ja sinun täytyy nyt tehdä enemmän samassa ajassa, omat työt ja jossain välissä omalla ajalla siivoojalta tekemättä jääneitä töitä.

Silloin kun DI:n töitä kilpailutetaan ja ulkoistetaan, meno on aika samaa. Samaa työtä halvemmalla ja nopeammin. Tilaaja sitten korjaa pienimmät puutteet omaan lukuunsa. Näin se markkinatalous toimii.

Kilpailuttajan pitää vain ymmärtää mitä hän tekee säästäessään yhä enemmän, oikeasti rahaa voikin mennä yhä enemmän. 

Vierailija
130/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä. 

Kuka on tehnyt sopimuksen ko. firman kanssa?

Meillä oli aikoinaan yhtiön omilla palkkalistoilla olevat siivoojat. Oli siistiä.

Sitten siivous ulkoistettiin ja kilpailutettiin. Nyt on menossa toinen siivousfirma. Siivouksen taso laskee sopimus sopimukselta. Meillä vaihdetaan jo itse vessa -ja käsipyyhepaperirullat sekä käsisaippuapullo... kun niiden loppuminen ei juuri koskaan osu niihin kahteen päivään, jolloin vessa siivotaan.

Säästöjä tulee hirveästi, kun DI:n palkoilla tehdään siivpushommia 😁

meillä taas on ihan huippu pieni siivousfirma hoitamassa työpaikan siivoukset. Edullinen ja jälki loistavaa.

Vierailija
131/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Olin pari vuotta sitten siivousfirmassa ja kyllä me käytimme tikkaita ja tottakai siivosimme joka nurkan. Imureissa ja mopeissahan on säädettävät varret ja pölyhuiskaa voi käyttää hankalampaan paikkaan. Kyykistelyt kuuluu työhön ja pitää vain osata tehdä se ergonomisesti.

Eräässä siivousfirmassa oli kielletty pölyhuiskan käyttö. Mahdoton tehtävä siivota useimpia paikkoja mihin tarvittiin kättä pidempää. Millään säädettävällä varrella, missä moppipyyhin, ei todellakaan pyyhitä ahtaita paikkoja ja niitä toimistoissa riittää.

Vierailija
132/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä. 

Ööö... Seinässä likaa kenkien pohjista???

siellä on joku hyppinyt seinille

Vierailija
133/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, kun on vaikea homma. Jos johdot ovat mutkalla ja sieltä löytyy pölyä, mitä sitten. Siivoaminen on teidän työtä. Valittamalla heikennätte työolojanne ihan itse. SItäpaitsi, jos omaisitte paremman asenteen, ei ehkä tarvitsisi siivota.

Ei tarvitsisi siivota? Ikään kuin siivoaminen olisi huono työ tai rangaistus jostain huonosta asenteesta? Se on arvokas työ, ja itsekin teen sitä vaikka on toinen koulutus.

Vierailija
134/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla työpaikoilla nuo it-laitteiden johdot pöytien alla, on koottu siistiksi nipuksi, ja ripustettu pitimeen pöydän alle.. Niihin on olemassa myös ” johtoputkia ”.

Joka työpaikka voi tuollaiset hankkia, helpottaisi ainakin vähän, siivoojan työskentelyä.

Vierailija
135/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt yksityinen siivooja jo kymmenen vuotta. Hän vaihtaa petivaatteet, putsaa jääkaapin kerran viikossa, pesee ikkunat ja silittää pyykit tarvittaessa sekä tekee normisiivoukset. Kaikki on sovittu etukäteen. 

Vierailija
136/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käynyt yksityinen siivooja jo kymmenen vuotta. Hän vaihtaa petivaatteet, putsaa jääkaapin kerran viikossa, pesee ikkunat ja silittää pyykit tarvittaessa sekä tekee normisiivoukset. Kaikki on sovittu etukäteen. 

Lisään vielä, että on ulkoiluttanut myös koiran pari kertaa. Hänelle kaikki käy, kunhan asioista sovitaan. 

Vierailija
137/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että jokin siivousyritys kieltää pölyhuiskan käytön.

Nykyisinhän vältetään nimenomaan veden käyttöä siivouksessa.

Vierailija
138/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskariksi voin alkaa mutta en siivojaksi. Ja siitä yrittää edetä.

Mieluummin kyllä puutarhuri.

Vierailija
139/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän siinä mene kuin sekunti kun yhden hyllylevyn pyyhkii. Toimin itse laitoshuoltajana ja suihkukseni laatu on hyvää. Silloin kun kaikki ovat hiljaa ja hymyilevät minulle niin olen onnistunut. Ikkunalaudat pyyhitään kerran viikossa, yläpölyt taas kerran kuukaudessa.

Olen huomannut että pölyä kertyy jo kahdessa päivässä jos tila on paljon käytössä. Siksi työrytmistä ja ohjeista ei kannata lipsua.

Vierailija
140/143 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän siinä mene kuin sekunti kun yhden hyllylevyn pyyhkii. Toimin itse laitoshuoltajana ja suihkukseni laatu on hyvää. Silloin kun kaikki ovat hiljaa ja hymyilevät minulle niin olen onnistunut. Ikkunalaudat pyyhitään kerran viikossa, yläpölyt taas kerran kuukaudessa.

Olen huomannut että pölyä kertyy jo kahdessa päivässä jos tila on paljon käytössä. Siksi työrytmistä ja ohjeista ei kannata lipsua.

suihkukseni= siivoukseni... ennustavat 😒