Järjestääkö ihmiset vielä isoja 50-v juhlia?
Itse muistan omassa lapsuudessa ”kaikkien” aikuisten järjestäneen isot 50-v kekkerit. Nyt omassa laajassa muuten hyvinkin aktiivisessa tuttavapiirissä tuntuu ettei kukaan halua juhlia synttäreitä isosti. Muilla samaa vaikutelmaa vai onko vain oman lähipiirin ilmiö?
Kommentit (22)
Ei nykypäivänä osata enää juhlia muutenkaan.
Entisinä "hyvinä" aikoina saatiin 50-vuotislahjaksi kiikkutuoli.
En viettänyt omia 50-vuotispäiviä lainkaan.
Olen ollut yksissä isoissa 50- vuotisjuhlissa tänä vuonna, vieraita oli varmaan satakunta. Suurin osa ei vietä viiskymppisiä tai viettää ne perheensä kanssa jossain unelmalomapaikassa.
Olen viimeksi ollut 50-vuotisjuhlilla 15 vuotta sitten, kun silloinen miesystäväni sellaiset järjesti. ... Eikun olinhan viime kesänä toisilla, tosin niillä se syntymäpäivä jäi aika lailla varjoon, kun kyseessä oli kahden ihmisen järjestämät yhteisjuhlat joille vaan haluttiin kutsua kavereita viettämään kesäpäivää. Toinen täytti 50, toisen osalta en edes muista paljonko.
Omat viisikymppiseni vietin matkoilla, vain vanhempani ja sisarukseni perheineen sekä pari lähintä ystävääni tiesivät merkkipäivästäni.
Vierailija kirjoitti:
Entisinä "hyvinä" aikoina saatiin 50-vuotislahjaksi kiikkutuoli.
En viettänyt omia 50-vuotispäiviä lainkaan.
Joo ja sankari kuvattiin kukkapuskien ympäröimänä. Nyt kun katselee niitä vanhoja kuvia, niin sankarit näyttää paljon vanhemmalta kun 50v. Niin se maailma muuttuu.
Ei minunkaan kaveripiirissä ole 50v juhlia juurikaan järkätty. Useampi on mennyt "kerran elämässä" matkalle perheensä kera.
Minä olin omana 50-vuotispäivänäni safarilla Tansaniassa, ja sen jälkeen järjestin baaritapaamisen/juhlat kavereille.
Minun tuttavapiirissä moni on kyllä juhlinut näyttävästi, minä itse en pitänyt juhlia, olen liian erakko siihen. Mutta olen ollut muutamissa oikein hauskoissa viiskymppisjulhissa. Nelikymppisiä nämä saman ihmiset eivät niinkään viettäneet, silloin oli vielä lapset aika pieniä ja elämä hektisempää kuin nyt kymmenen vuotta myöhemmin.
Oma mies järjesti isot viisikymppiset, ei kuitenkaan sellaisia perinteisiä pönötysjuhlia, mitä ennen oli. Tosi kivat juhlat olikin. Minä en järjestänyt omille synttäreille yhtään mitään, en jaksanut eikä huvittanut.
Emme ole itse juhlineet mitenkään, ja tuttavapiirissämmekin on ollut vain muutamaT isommat pippalot. Nekin kuitenkin vaan kavereiden kesken.
Aikoinaan sekä isäni että appeni juhlistivat vielä viisikymppisiään juhlilla, joihin tulivat herrakerhot ja kunnan delegaatiot viireineen ja puheineen, ja sitten pönötettiin. Tuskin kukaan sellaisia enää harrastaa? Tai sitten minua ei vaan ole kutsuttu.
Omissa piireissäni kukaan ei ole järjestänyt viime vuosina 50-vuotisjuhlia. Itse täytän ensi vuonna, ja mietinnässä on joku kiva matkakohde jonne menisimme oman perheen kesken. Kun olin lapsi ja nuori, aivan jokainen sukulainen, naapuri ja muu järjesti isot viisikymppiset.
Itse ajattelin lähinnä surra niitä.
Enpä aio järjestää, eikä ole edes ketään, ketä kutsua.
Olen itse 51v ja viimeiset 10 vuoden aikana juhlinut isosti noin 10 puolen vuosisadan juhlat. Ne ovat nykyisin vähän kuin häät eli ensin on se pakkopullavieraiden kestitseminen ja kun nuoriso eli alle 40v ikäiset lähtevät, on aika keskittyä kuuntelemaan nuoruuden lempibändiä tai solistia (ihmeen usein ihan livenä!).
Isoäidilleni tuli vielä pappi pitämään puheen. Isälleni enää kunnanjohtaja. Itse olin merkkipäivänäni "matkoilla".
Mieheni täyttää ensi vuonna ja olemme ajatelleet lähteä jonnekin kauas,ehkä safarille Afrikkaan,myös sri lanka-malediivit yhdistelmä kiinnostaa tai Uusi-Seelanti. Työssä on kiireistä ja stressaavaa ei jaksa isoja juhlia. Luxusmatka olisi tähän elämän kohtaan nappivalinta.
Nolo juhla. En juhlisi itse, en omiani enkä muiden.
Nolo ja turha juhla. En itse toivo enää yhtään kutsua tällaisiin, joissa kutsuista suoraan kerrotaan muka hauskasti sanaillen, että rahaa lahjaksi. Ja kutsuja tulee ihmisiltä, joita en ole nähnyt vuosikausiin!
50 ei ole kovin kummoinen juhla, mutta oman perheen kesken kyllä huomion arvoinen.
En minä ole käynyt. Sen sijaan 40 v on suositumpi juhla.