Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntevatko Greta Thunbergiä kohti hyökkäävät itsensä jotenkin paremmaksi?

Vierailija
27.09.2019 |

Ennen vanhaan jätettiin lapset, naiset ja vanhukset rauhaan jopa rikollisten koodistossa. Nykyään se on heitetty romukoppaan. Kaikki ovat julkista riistaa. Viestintuoja halutaan nyt kivittää eikä välitetä hänen sanomastaan. Tämä on säälittävä kuva nykyajan ilmapiiristä.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole hyökännyt häntä vastaan, mutta en ymmärrä, miksi hänen esiintymisestään ei saa sanoa mitään kritiikkiä, ettei tule leimatuksi persuöyhöttäjädenialistiksi. 

Mietin, millaista kommentointi olisi, jos esimerkiksi joku saman ikäinen poppistara olisi esiintynyt julkisuudessa tuolla tavalla. Olen ihan varma, että myös hänestä sanottaisiin, että voi reppanaa, kun häntä käytetään hyväksi, hänen kuuluisi olla kotona ja elää normaalin nuoren elämää, eikä kukaan siitä loukkaantuisi tai räyhäisi. Mutta kun aihepiiri on ympäristönsuojelu ja henkilö nostettu pyhimyksen asemaan, katoaa kaikki suhteellisuudentaju ja ainoa oikea tapa kommentoida on ylistää loputtomasti. 

Ja ei, minä en ole puhunut mielenterveysongelmista. En kiellä ilmastonmuutosta. En kannata Trumpia. En vetoa henkilön asperger-syndroomaan. Mutta kritisoin tapaa, jolla asiat esitetään, syyttämällä, haukkumalla, halveksimalla ja vielä erittäin teatraalisella tavalla. Ja ihmettelen myös sitä, että henkilöä ihaillaan nuoren iän takia, mutta häntä ei kuitenkaan saa kohdella nuorena ihmisenä silloin, jos annetaan hänelle kritiikkiä. 

Ja tiedän, että tähänkin kommenttiin tulee joku lällättelemään Gretan instaseuraajien määrällä ja että persuöyhöttäjä ei koskaan saa itselleen klikkailtua samaa määrää valeklikkauksia. (Tämä "argumentti" on nähty tällä palstalla nyt noin tuhat kertaa.) 

Vierailija
22/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne itseäni paremmaksi, mutta minusta jokaisella lapsella ja nuorella pitäisi olla oikeus vapaaseen elämään ja käydä koulua, eikä tuon ikäiseltä voi odottaa sellaista kypsyyttää, joka voi kantaa maailman huolia ja paineita julkisuuden valokeilassa ja menettää yksityisyytensä jo 16v. Ja on todennäköistä, ettei hän voi elää enää normaalia elämää, ilman turvatoimia ja rajoitteita, liikkui hän missä tahansa. Pelkään, ettei hän kestä paineita ja julkisuutta.

Yhtä väärin, kun Gretaa käytetään hyväksi ilmastomuutos asioissa, niin yhtä tuomittavaa on jos aikuiset hyväksikäyttävät nuorta ja edistävät omaa asiaansa ja mielipidettä nuoren kustannuksella poliittisesti, uskonnollisesti, lapsitähtenä tai sodan maalitauluna. Yhtä tuomittavaa, kun is is -Sanna käyttää 14v tytärtään omiin vakaumuksien edistämiseen. Vai hyväksytkö ap. yhtä varauksetta tämän tytön ideologian kuin Gretan?

Kyllähän Gretasta jo julkisuuden paineet näkyvät olemuksessa ja tarvitsisi terapiaa, kun häneltä on riistetty elää nuoren naisen elämää.

Vierailija
24/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kysymys ole hyökkäyksestä, mutta onko moraallisesti oikein, käyttää lasta hyväksi ja pyrkiä sillä saamaan julkista huomiota, niin kuin YK-kokouksessa tehtiin Gretan avulla, joka tunsi tuon kokouksen ja asian hyvin ahdistavaksi ja se näkyi hänestä päälle päin.

YK-kokouksessa syylistyttiin ihan samaan, kun haastateltiin Is is-leirin Sann an tytärtä, joka meni S yyriään 13v ja häneen pumpattiin äitinsä ideologia ja hänen suustaan kuultiin is is-naisien tavoitteet.

Luulen Gretan taustalla olevan aikuiset, jotka hyväksikäyttävät lasta ja yrittävät pyrkiä saavuttamaan oman sanomansa perille menon.

Ja kyllä olen kovasti huolissani ilmastomuutoksetta, mutta olisin sitä ilman Grettaakin.

Vierailija
25/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todella jätetty ennen rauhaan. Lue vaikka 1800-luvun Minna Canthin tarina Rouva C.

Vierailija
26/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan Gretan ja hänen sanomisensa ihan vakavasti. Ikävä kyllä se mitä hän sanoo, ei kestä sitä tiukkaa tieteellistä arviointia, jota hän itse peräänkuuluttaa. Tämän seikan esille tuominen ei kohdistu mitenkään Gretan henkilöön.

Vierailija
27/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen mukaan eräille pyhimys ja messias.

On siinä tytölle tittelit ja isot saappaat annettu. 😇

Vierailija
28/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Gretasta puhuminen hyökkäämistä? Itse olen saanut Gretasta fiksun kuvan. Hän on asiaansa perehtynyt ja vaikuttaa erittäin sanavalmiilta nuorelta.

Gretasta on kuitenkin melko lyhyessä ajassa tehty lähes jumalolento-Jeesus, vaikka tuhannet muutkin ihmiset ovat huolissaan samoista asiosta. Greta ei myöskään ole kaikkien vaiettujen ääni. Tällä touhulla ei tulla ajamaan alas saastuttavia tehtaita, puhdisteta maaperää eikä meriä, vaan ainoa tehtävä on nostaa meidän veroja! Onko George Soroksen kanssa hengaava nyt sitten uskottava? Katsokaa perheen taustatiedot, jos epäilette.

Olen pahoillani, mutta tytön kiihko asioihin on samaa tasoa, kun erään hirmuvaltiaan puheet ennen valtaansatuloa. Kovaa bisnestä. Melko surullista.

Vierailija
29/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset osaa paremmin tämänkin. 

Vierailija
30/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Realistisemmaksi - siitä tulee ehdottomasti paremmuuden fiilis. GT käy sääliksi. Hän on nostettu keulakuvaksi epärealistiselle liikkeelle. Ei hänestä mitään MLK:ta tule koska karisma puuttuu.

Ilmastonmuutos laantuu vasta kun suuri osa väestöstä kuolee suurten mullistusten myötä.

Vierailija
31/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö siis olla kritisoimatta kaikkia naisten sanomisia tai lapsien sanomisia vain heidän sukupuolensa tai ikänsä takia? Eli ajattelet, etteivät he ole vastuussa puheistaan? Vau, sinulla on arvot suoraan 1800-luvulta, nainen ei pysty mielestäsi ajattelemaan. Vau. Todella holhoavaa.

Voi olla eri mieltä ilma, että sanoo jotain vaikkapa rumaksi ja mielenvikaiseksi lapseksi sen takia ettei pidä siitä mitä hän sanoo.

Vierailija
32/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä kyllä välittyy nimenomaan alemmuudentunne, kun itse ei olla saavutettu mitään ja ollaan jo 60v. Sitä huonommuutta yritetään vimmalla sitten peittää hyökkäämällä aggressiivisesti.

Vierailija
33/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä kyllä välittyy nimenomaan alemmuudentunne, kun itse ei olla saavutettu mitään ja ollaan jo 60v. Sitä huonommuutta yritetään vimmalla sitten peittää hyökkäämällä aggressiivisesti.

Ai ei mitään? Me kuuskymppiset olemme reissanneet, autoilleet, ostaneet, kuluttaneet, tehneet mitä huvittaa. Nyt sitten joku hullu-greta ei voi muuta kuin katkerana huutaa kun ei saa samasta nauttia, kiäh kiäh! Me olemme jo kohta haudassa elettyämme täyden elämän. Itselläni ei ole jälkikasvuakaan.

Vierailija
34/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuöyhöttäjät ovat ottaneet Gretan henkilönä maalitauluksi, koska heitä ilmastonmuutos niin ahdistaa.

Persuöyhöttäjät laittavat pään pensaaseen eli kieltävät ilmastonmuutoksen, koska sen ajattelu saa tuntemaan vanteen pään ympärillä.

Persuöyhöttäjät haluavat mustamaalata Gretaa, vaikka oikea asia olisi puhua ilmastonmuutoksesta - ei siitä, että kuka asiasta kertoo.

Vierailija
35/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että tuli nuoruus mieleen ja se, kun marssittiin Helsingissä Vietnamin sotaa vastaan! Oli kivaa kantaa sitä tulisoihtua...ja siinä se sitten olikin.

Koululakot ym. vastaavat ovat samaa kamaa. Greta on tämän hetken Che Guevara.

Vierailija
36/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1956 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei mitään? Me kuuskymppiset olemme reissanneet, autoilleet, ostaneet, kuluttaneet, tehneet mitä huvittaa. Nyt sitten joku hullu-greta ei voi muuta kuin katkerana huutaa kun ei saa samasta nauttia, kiäh kiäh! Me olemme jo kohta haudassa elettyämme täyden elämän. Itselläni ei ole jälkikasvuakaan.

Oletko nyt tyytyväinen. Oletko valmis menemään Eduskuntatalon eteen koululaisille kertomaan, että "paskat teidän tulevaisuudesta nakkaan".

Itsekin olen jo yli 60 v ja mies. Kaltaisesi typeryys kyllä hämmästyttää.

Vierailija
37/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan Gretan ja hänen sanomisensa ihan vakavasti. Ikävä kyllä se mitä hän sanoo, ei kestä sitä tiukkaa tieteellistä arviointia, jota hän itse peräänkuuluttaa. Tämän seikan esille tuominen ei kohdistu mitenkään Gretan henkilöön.

Greta kehottaa kuuntelemaan tutkijoita ja tieteellistä todistusaineistoa. Ne kertovat, että ihminen on kiihdyttänyt ilmaston lämpenemistä hupmattavasti ja nyt alkaa olla jo liian myöhäistä estää katastrofi.

Vierailija
38/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt tyytyväinen. Oletko valmis menemään Eduskuntatalon eteen koululaisille kertomaan, että "paskat teidän tulevaisuudesta nakkaan".

Itsekin olen jo yli 60 v ja mies. Kaltaisesi typeryys kyllä hämmästyttää.

Menen vaikka heti jos kutsutaan. Mielihyvin! Siinähän ipanat sitten pillittävät. Ja kyllä olen erittäin tyytyväinen, kiitos vaan kysymästä.

Vierailija
39/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö siis olla kritisoimatta kaikkia naisten sanomisia tai lapsien sanomisia vain heidän sukupuolensa tai ikänsä takia? Eli ajattelet, etteivät he ole vastuussa puheistaan? Vau, sinulla on arvot suoraan 1800-luvulta, nainen ei pysty mielestäsi ajattelemaan. Vau. Todella holhoavaa.

Asiallinen kritiikki on ihan eri asia, kuin alaikäisen lapsen loukkaava solvaaminen. Turhaan vetoat naisten oikeuksiin.

ohis

Vierailija
40/90 |
27.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pilkkasit Juha Sipilää niin tunsitko olosi hyväksi?