15-vuotias pyysi ostamaan kondomeja, mitä tehdä?
15,5-vuotias pyysi ostamaan kondomeja. 17-vuotias "poikaystävä", joka vaikuttaa enemmän hengailukaverilta, on hyvän kotikasvatuksen saanut ja osaa käyttäytyä, mutta kyllähän tämä hankalalta tuntuu.
Olen lukenut tämän illan asiantuntijoiden ohjeita netistä. Niissä sanotaan, että vanhemmat vetävät rajat ja määräävät yökyläilyistä ja ettei teinien seurustelu yleensä tarkoita sitä, mitä vanhemmat ajattelevat, mutta tässä tapauksessa tavoite näyttää kirkkaalta.
Mitä tässä nyt pitää tehdä? Seksistä meillä on jo valmiiksi puhuttu avoimesti pikkulapsivaiheesta lähtien, joten pitäisikö vain hyväksyä se, että nuoret harrastavat seksiä kattomme alla?
Kommentit (79)
Ei tulisi mieleenkään olla ostamatta, jos teini pyytää. Omilleni olen ostanut pyytämättäkin yläkouluiässä, jo ennen kuin on tuotu serurustelukumppaneita näytille. Ja olen sanonut, että ostan lisää jos on tarvetta eikä itse kehtaa, tai jos ei ole rahaa ehkäisyyn, niin pyytää mieluummin kuin on ilman.
Vierailija kirjoitti:
Pojat joskus painostaa seksiin. Haluavat tytöltä vain sitä. Muuten ei kiinnosta sen kanssa vakiintua.
Mun kesätöissä oli joku 20-v poika. Älykäs yliopisto-opiskelija. Siihen oli ihastunut valtavasti yksi kaunis 16-17 v duunarityttö, joka eleli huostaanottuna isovanhemmillaan.
Se poika meni sinne tytön luo ja sai heti seksiä. Alkoi käydä siellä.
Poika ei ollut kiinnostunut tytöstä, halusi vain seksiä ja tyttö oli mielettömän ihastunut.
Töissä tyttö kertoi vaan mulle. Eivät siellä näyttäneet suhdettaan mitenkään. Tyttöä selvästi asia ahdisti kovasti.
Selvää oli, ettei se älykäs ja menestyvä poika olisi ottanut köyhää ja ei niin älykästä tyttöä.
Sillä pojalla oli tasolleen sopiva tyttöystävä. Käytti tuota duunarityttöparkaa vain hyväkseen.
Tottahan se on, etä tällaista hyväksikäytöä poikien toimesta on tapahtunut mutta entä jos tilanne olisi välillä toisin päin? Eli nuori tai nuormpi nainen pyrkisi käyttämään nuorta tai nuoria poikia hyväkseen... Kyllä kuulen jo kun joku kivahtaa, ettei sellainen olisi mahdollsita. Miten niin ei olisi? Yhtä lailla se voi olla poika joka haluaa toppuutella ja lyödä jarruja päälle jos tai kun tyttö / nainen ( tai miksei ny vaikka toinen poika/ mies) haluaisi harratsaa seksiä hänen kanssaan.
Ei jokainen nuorimies(saai vanhempi) ole halukas ja innokas harrastamaan seksiä jos ja kun vain tilaisuus siihen saattaisi olla käsillä. - Sikäli kun ny seksistä voi puhua tilanteessa jossa oinen yritää johdattaa tai painostaa tilanteen eenevän siihen ja tonen väistellä ja karttaa siihen joutumista.
Itse peuhasin lukioaikana poikaystäväni kanssa jopa koulun vessassa. Ihan turha luulla että eivät pane jos et anna kumeja tai estät yökyläilyt.
Vierailija kirjoitti:
Pojat joskus painostaa seksiin. Haluavat tytöltä vain sitä. Muuten ei kiinnosta sen kanssa vakiintua.
Mun kesätöissä oli joku 20-v poika. Älykäs yliopisto-opiskelija. Siihen oli ihastunut valtavasti yksi kaunis 16-17 v duunarityttö, joka eleli huostaanottuna isovanhemmillaan.
Se poika meni sinne tytön luo ja sai heti seksiä. Alkoi käydä siellä.
Poika ei ollut kiinnostunut tytöstä, halusi vain seksiä ja tyttö oli mielettömän ihastunut.
Töissä tyttö kertoi vaan mulle. Eivät siellä näyttäneet suhdettaan mitenkään. Tyttöä selvästi asia ahdisti kovasti.
Selvää oli, ettei se älykäs ja menestyvä poika olisi ottanut köyhää ja ei niin älykästä tyttöä.
Sillä pojalla oli tasolleen sopiva tyttöystävä. Käytti tuota duunarityttöparkaa vain hyväkseen.
Kuulostaa ihan suomifilmiltä.
Nyt kun aloin ajatella tarkemmin, niin kyllä tuon lukiopoikaystävän peenis kävi suussani jopa kaupan sovituskopissa, käteni hänen housuissaan bussissa ja koulun ruokalassa pöydän alla jne. Nuoret jotka vasta tutustuvat seksuaalisuuteensa ovat kyllä aktiivisia, vaikka se aktiivisuus ei välttämättä olisi ihan samanlaista mitä aikuisilla. Paljon tuli ihan vaan kosketeltua toista ilman panemista, mutta sitä panemistakin ja milloin missäkin. Tämä siitä syystä että poikaystävän äiti oli kyttäävä kotka ja poikaystävän kotona oli vaikea paneskella rauhassa.
Ei ole paikkaa/aikaa missä ei olisi peuhannut nuoruudessa. Onpa bussissakin keskellä kirkasta päivää harrastettu (ei kyllä ruuhka aikaan, mutta metropolin alueella).
Vierailija kirjoitti:
Minusta seksi ei kuulu alaikäiselle ja mieluummin ei heti 18-vuotiaallekaan.
Siinä on mieletön vastuu taudeista ja erityisesti mahdollisesti vahingossa alkavasta raskaudesta.
Minusta koulussa pitäisi valistaa, että seksi kuuluu aikuisuuteen ja pidempiin parisuhteisiin siellä.
Sinusa ei kuulu mutta odotat kuienkin, etä koulu, etkä sinä vanhempana hoida ensi-sijaisesi seksivalistusta ja tietoa nuorelle? - Ei se ehkä onnistu ilman punaseluja ja sanojen takelelua mutta itse olen siä mieltä, että kyllä merkittävä vastuu tällaisessa asiassa kuuluu vanhemmille. - oki se vaatii varovaisuutta muta mitä vanhemmaksi nuori aksvaa, niin siä enemmän hänellä on oikeus tehdä omia omia valintoja ja päätöksiä; sellaisiakin, jotka eivät aina miellytä vanhempia. - Toki valinojen myöä lisäänyy myös odous ja vaaimus siiä,että nuori suunnilleen samaan ahtiin oppii kantamaan vastuuta, eikä ole enää vanhempiensa jakamattomassa suojeluksessa.
Eihän se paljoa estellyt, ettei kumeja ollut mulla kun ihastukseni pääsi luokseni 16 vuotiaana koulun jälkeen kylään. Yleensä siis pantiin heillä kun oli koulun jälkeen paremmin rauhaa siellä kun meillä ja kondomit tietysti pojalla kotonaan. Onneksi tajusin hakea jälkiehkäisyn ja mitään tauteja ei tarttunut, mutta kun teinikiima tulee päälle ni on ihan hyvä varata tytölle niitä kortsuja kotiin ja turvalliseen purkkiin koululaukkuun.
Onneksi olkoon! Tyttäresi on sussu! Kohta hänestä ilmaantuu kröhm... "matkailuvideoita" nettiin. :)
Vierailija kirjoitti:
Eihän se paljoa estellyt, ettei kumeja ollut mulla kun ihastukseni pääsi luokseni 16 vuotiaana koulun jälkeen kylään. Yleensä siis pantiin heillä kun oli koulun jälkeen paremmin rauhaa siellä kun meillä ja kondomit tietysti pojalla kotonaan. Onneksi tajusin hakea jälkiehkäisyn ja mitään tauteja ei tarttunut, mutta kun teinikiima tulee päälle ni on ihan hyvä varata tytölle niitä kortsuja kotiin ja turvalliseen purkkiin koululaukkuun.
Jälkiehkäisyä ei ole olemassa.
Se tablettipaketti estää vain munasolun irtautumisen.
Jos munasolu on jo irtautunut, raskaus alkaa siinä missä ilman tablettejakin.
Höpsis, estä kiinnittymisen eijä mitään irtautuista, tollo!
annat rahaa ja käsket hakea itse.
Sano, että vedä paljaalla vaan. Tuntuu paremmalta.
Ei marianne karkkikaan maistu hyvältä se paperi päällä?
Tuntuisihan se hankalalta,mutta se toinen vaihtoehto on paljon pahempi. Eli ostaisin ja pitäisin luennon siitä, että miten kondeomia käytetään ja että kondomi on huono ainoana ehköisynåm että se voi pettää. Että jos on katastrofi jos tulee raskaaksi, niin sitten parempi pidättäyä. Ja että en toivoisi, että vielä alkaisi seksielämän perusteluiden kanssa.
Mutta kondomeja ostaisin, eli loppujen lopuksi se jäisi tyttöni vastuulle mitä tekee. En tosin laskisi yökylään enkä ottaisi sitä nuorta miestäkään yökylään logiikalla että mit vähemmän seksi keroja sitä pienempitodennåköisyys,että kondomi pettäö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat niitä kondomeja. P.S. Seksin harrastamiseen ei tarvita yökyläilyä, sitä voi tehdä myös kirkkaassa päivänvalossa ja siitäkin voi tulla raskaaksi
Yökyläilyssä se alkaa kuitenkin todennäköisimmin. Harva kehtaa ekaa kertaa kirkkaassa valossa päivällä.
Just just...
Joko ostat ne kortongit tai alat seuraavaksi ostelemaan tarjottavaa ristiäisiin
On parempi käyttää kortsua rauhassaa kotona kuin kiireessä jossain prisman invavessassa. Huolella ja rauhassa turvallisempaa ihan taatusti.
Mopautossa myös hankala saada kortsua hyvin, kun on niin ahdasta...
Minin lapseni alkoi kärttää pillereitä. (kuulemma vähän niin kuin varalle ja aknekin paranisi) Aloin valistaa ja jutella. En ollut halukas niin nuorelle ostamaan. Sitä kai alkoi vähän nolottaa. Ei ostettu pillereitä. Onneksi seurustelukin sitten loppui. (yli kaksi vuotta olivat seurustelleet)
Mutta tuplaehkäisy on välttämätön sitten kun aloittaa. Pelkkä kondomi ei riitä. Lapseni kaverilla puhkes - > abortti - > ahdistus.[/quote]
Pelkkä kondomi ei riitä mutta pillereitä et suostu ostamaan? Mitä se sinun vaatima tuplaehkäisy sitten tarkoittaa? Kierukkaa teinille, kahta kondomia päällekkäin?