Kokopäivätyötä tekevä lapsiperheen äiti, koska hemmetissä otat aikaa kuntoilulle?
Siis miten saat oman liikuntasi sovitettua arjen rumbaan?! Mikä on vakioaikasi huolehtia kunnostasi viikottain?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla on kyllä aikaa. Käyn töissä 8:15-16:15, parina päivänä sen jälkeen kaupassa ja kotona teen arkisin sapuskaa tiistaina, torstaina ja perjantaina. Ma syödään viikonlopun jämiä, ke ja to tiistain jämiä/mitä nyt löytyy. Koululaiset syövät koulussa, joten kovin kummoisia ja isoja määriä ei tarvitse iltaisin. Kolme koululaista saavat siis äitiaikaa ihan mukavasti iltaisin ja joskus seiskan aikoihin lähden viimeistään ulos lenkille. Joskus ja aika useinkin joku tai pari lapsista lähtee fillarilla mukaan, jolloin saatamme lähteä aikaisemminkin, koska mies on kotosalla. Mies saa kuntoilla aikaisemmin, eilenkin hän lähti fillaroimaan kun tulin. Itse en jaksa joka ilta lähteä tietenkään, mutta periaatteessa voisin lähteäkin.
En ole huomannut asiassa olevan mitään ongelmaa. Jos mies on vaikka työmatkalla tai jotakin, niin koko remmi lähtee fillarilla kanssani ja kyllä he nyt pärjäävät sen puoli tuntia kotonakin, hyvä kun huomaavat edes poissaoloani.
Sisältääkö nuo ajat myös työmatkat? Ap
Työmatkoihin menee vartti/suunta. Lähden kohta, yksi koululainen on jo koulumatkalla, toinen lähdössä samaan aikaan ja kolmas menee ysiin. Menevät yksin ja kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja 3, lähden itsekin siitä että kuntoilemaan pystyy ja on pystyttävä, muutenhan vartalo menee pilalle -> itsetunto kuolee -> miestä ei enää kiinnosta seksi -> tulee ero. Siksi kysynkin vinkkejä siihen, miten kokopäivätyötä tekevät lapsiperheiden äidit järjestävät kuntoilunsa. Ap
Jo on vaikeaa.
Hienot selitykset olet keksinyt kyllä, vaikka mikäs sinulla on, kun on mies kotona. Mies on ilmeisesti myös lastenne isä, joten eiköhän hän voi olla lastensa kanssa niin, että mamma pääsee kuntoilemaan? Kuntoilla voi myös kotona, mutta jos et jaksa ja viitsi, niin se on sinun ongelmasi. Kuntoiluohjeita löytyy kyllä netistä pilvin pimein ja voit tehdä niitä vaikka siinä olkkarin lattialla perheen ympäröimänä.
Olet ilmeisesti käsittänyt väärin etten kuntoilisi. Kuntoilen kyllä, mutta se tuntuu epävarmalta ja aina pitää vaihtaa systeemiä. On ahdistavaa yrittää keskittyä kuntoilemaan kotona perheen ympäröimänä. Ohjeita en tarvitse tällä kokemuksella edes välttämättä, vain hemmetti aikaa olla yksin joskus! Ap
No suomeksi sanottuna en ehdi eikä huvita. Koiran kanssa lenkkeilen, välillä pidempiä ja välillä lyhyempiä lenkkejä. No, läski olen, mutta eipä tuo ole haitannut seksielämää eikä parisuhdetta kokonaisuudessaan. Kenelle mikäkin on tärkeää. Meillä onnellisuus tulee muista asioista.
Ja kylläkyllä. Tiedän, että liikunta olisi terveyden takia tärkeää. Mut mä nyt vaan olen tälläinen. Hieman laiska, mukavuudenhaluinen pieni hobitti. Mutta pääosin hyväntuulinen, huumorintajuinen, hauska ja empaattinen ihminen, jonka lähellä on helppo olla. (Ei ollut oma määritelmä, vaan edellisen työpaikan ihmisten). En saa liikunnasta hyvää oloa, olen kyllä yrittänyt. Niin en viiti alkaa hampaat irvessä suorittamaan ihan vaan koska pitäis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja 3, lähden itsekin siitä että kuntoilemaan pystyy ja on pystyttävä, muutenhan vartalo menee pilalle -> itsetunto kuolee -> miestä ei enää kiinnosta seksi -> tulee ero. Siksi kysynkin vinkkejä siihen, miten kokopäivätyötä tekevät lapsiperheiden äidit järjestävät kuntoilunsa. Ap
Jo on vaikeaa.
Hienot selitykset olet keksinyt kyllä, vaikka mikäs sinulla on, kun on mies kotona. Mies on ilmeisesti myös lastenne isä, joten eiköhän hän voi olla lastensa kanssa niin, että mamma pääsee kuntoilemaan? Kuntoilla voi myös kotona, mutta jos et jaksa ja viitsi, niin se on sinun ongelmasi. Kuntoiluohjeita löytyy kyllä netistä pilvin pimein ja voit tehdä niitä vaikka siinä olkkarin lattialla perheen ympäröimänä.
Olet ilmeisesti käsittänyt väärin etten kuntoilisi. Kuntoilen kyllä, mutta se tuntuu epävarmalta ja aina pitää vaihtaa systeemiä. On ahdistavaa yrittää keskittyä kuntoilemaan kotona perheen ympäröimänä. Ohjeita en tarvitse tällä kokemuksella edes välttämättä, vain hemmetti aikaa olla yksin joskus! Ap
Ahdistut perheestäsi? Sinulla on nyt joku muu ongelma kuin kuntoilu.
Joukkueen treenit on kahdesti viikossa ja miehellä on treenit kahdesti viikossa eri iltoina myös, joten silloin toinen on kotona. Työmatkat pyrin kävelemään kahdesti viikossa (~45min/suunta), tosin mennään myös lasten kanssa metsäretkille aika usein, se on aivan ihanaa nyt kun ovat tarpeeksi isoja että voidaan tutkia polkuja ja kiipeillä kivillä ja puissa yms. Jos lihaskunto innostaa (harvoin), teen kotona ja koitan innostaa lapset mukaan, vaikka eivät ehkä innostu matkimaan enää niin kuin taaperoina.
Vierailija kirjoitti:
No suomeksi sanottuna en ehdi eikä huvita. Koiran kanssa lenkkeilen, välillä pidempiä ja välillä lyhyempiä lenkkejä. No, läski olen, mutta eipä tuo ole haitannut seksielämää eikä parisuhdetta kokonaisuudessaan. Kenelle mikäkin on tärkeää. Meillä onnellisuus tulee muista asioista.
Ja kylläkyllä. Tiedän, että liikunta olisi terveyden takia tärkeää. Mut mä nyt vaan olen tälläinen. Hieman laiska, mukavuudenhaluinen pieni hobitti. Mutta pääosin hyväntuulinen, huumorintajuinen, hauska ja empaattinen ihminen, jonka lähellä on helppo olla. (Ei ollut oma määritelmä, vaan edellisen työpaikan ihmisten). En saa liikunnasta hyvää oloa, olen kyllä yrittänyt. Niin en viiti alkaa hampaat irvessä suorittamaan ihan vaan koska pitäis.
Sama täällä, mutta ilman koiraa. :)
Vierailija kirjoitti:
Joukkueen treenit on kahdesti viikossa ja miehellä on treenit kahdesti viikossa eri iltoina myös, joten silloin toinen on kotona. Työmatkat pyrin kävelemään kahdesti viikossa (~45min/suunta), tosin mennään myös lasten kanssa metsäretkille aika usein, se on aivan ihanaa nyt kun ovat tarpeeksi isoja että voidaan tutkia polkuja ja kiipeillä kivillä ja puissa yms. Jos lihaskunto innostaa (harvoin), teen kotona ja koitan innostaa lapset mukaan, vaikka eivät ehkä innostu matkimaan enää niin kuin taaperoina.
Niin ja tanssibreikit! Olen ihan surkea tanssija mutta tykkään kovasti tanssia, minulla on ollut aina tapana pitää yksityiset bileet kotona kun kuuluu tanssittavaa musiikkia. Lapsista tämä on myös hauskaa, mies katsoo nauraen vierestä, joten näitä meillä on usein kun huvittaa ja käyhän muuten ihan liikunnasta kun kunnolla heiluu :D Paras lääke liikkumattomuuteen on se, että minimoi pakkopullaliikunnan ja etsii ne liikunnalliset asiat, joita tykkää tehdä.
Mulla on käsipainot työpaikalla. Välillä on pakko nousta ylös, venytellä ja samalla nostellen painoja. Työmatkat kävelen ja kerran viikossa käyn joogassa. Lisäksi käydään iltaisin koko perhe ulkoilemassa ja viikonloppuisin luonnossa reppu selässä.
Tämä riittää minulle.
Rankimpina aikoina en jaksanut kuntoilla ollenkaan väsymykseni takia. Uni meni kuntoilun edelle. Sen jälkeen aloitin kotitreenin. 10-30 min videoita netistä ja niiden mukaan jumppasin. Satunnaisesti myös pyöräilin pitkän työmatkan. Kun lapset kasvoivat sen verran, että pystyivät olemaan jo 20 min tai puoli tuntia yksin kotona, niin aloitin kävely- ja juoksulenkit. Nykyään, kun lapset ovat jo esiteinejä ja hoitavat aamunsa itsenäisesti, eikä tarvitse rynnätä päiväkotiin tms. heti töiden jälkeen, pyöräilen työmatkani (30 km päivässä) ja sen lisäksi käyn pari-kolme kertaa viikossa pidemmällä kävelylenkillä.
Lasten ollessa pieniä, mies teki vuorotyötä ja olin käytännössä joka toisen viikon yksinhuoltajana. Nykyään olen totaaliyksinhuoltaja.
Kävin puoli vuotta sitten jumpassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lounastauko jos ei tapana syödä lounasta
Ehdottomasti syön lounaan työpäivän aikana. Olisi järjetöntä jättää kunnon lounas väliin. Ap
Lenkki aamulla 06 koiran kanssa
07 aamupala
08 töissä
10 kahvitauko missä kunnon eväsrasiallinen lämmintä ruokaa
12 lounas eli salitreeni
12.30 palautusjuoma työajalla sheikkeristä
14. Eväsrasiallinen lämmintä ruokaa
15.30 kotiin
Illalla koiran lenkitystä, lapsien kanssa uintia/kotijumppaa/koti joogaa/käsipainoilla treeniä/ ulkona puistossa kehonpaino treeniä/MLL hoitaja kotiin ja yksin treenaamaan.
21.30 nukkumaan
Ruokaa rasioihin viikonloppuna esim. 30 rasiaa valmiiksi niin sillä elää jo pitkälle eikä tarvi kokoajan kokata kiireisessä arjessa. Kauppareissut ja siivous myös viikonlopulle. Lapset opetetaan siivoamaan jälkensä joka päivä ja joka päivä ylläpito siivousta. Tee joka vessakäynnillä 15 kyykkyä niin päivänaikana siitä tulee jo hyvä määrä.
Työpaikka lounaan voi aivan hyvin skipata ja sääästää samalla rahaa kun syö eväitä.
Neljänä-viitenä päivänä viikossa salilla illansuussa tai suoraan töistä, 1-3h kerrallaan. En kerkeä nähdä lapsia tarpeeksi viikolla, varsinkin kun teen tämän lisäksi lähes kaikki kotityöt kun mies istuu koneella, mutta onhan nuo 2-3 iltaa ja sitten lomilla ne työpäivät jotka voi viettää kotona.
Minulla on säännöllinen työaika 4.30-12.30. Menen suoraan töistä salille kolmena arkipäivänä ja kahtena otan päiväunet, tarhaikäiset lapset haen klo 15. Tarhassa on toivottu, ettei lapsia haettaisi klo 12-14 välisenä aikana joten hyvällä omallatunnolla otan arkena omaa aikaa.
AP:lla on kuitenkin oletettavasti mies? Ja jos tämä mies on lasten isä, niin mikä tässä on se ongelma? Kyllä vaimo kävi komena - neljänä iltana viikossa salilla tai lenkillä myös pikkulapsiaikaan. Nykyään vieläkin enemmän. Lapset ovat edelleen henkissä ja terveitä vaikka minä olin heidän kanssaan tuon ajan.
Miksi pitäisi kuntoilla? Harrastan vain hyötyliikuntaa ja silti olen hoikka ja hyväkuntoinen. N38.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on vaikeaa.
Taas tuntuu siltä, että on tehty kärpäsestä härkänen. Etkö oikeasti halua kuntoilla, vai miksi teet tästä näin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on vaikeaa.
Olet nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota miehen sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa?
Työmatkat pyörällä ja lumiseen aikaan lapsen lykkääminen hoitoon rattailla 20 min kävi myös liikunnasta. Lisäksi kerta viikkoon omaa lajia n. tunnin ja joskus salia tai lenkkiä siihen lisäksi, viikonloppuna aika usein ehti.
Miehellä oma harrastus kerran viikossa.
Nyt toivun raskaudesta, kohta saa jo palata oman lajin pariin. Matalasykkeistä liikuntaa tulee vaunulenkeistä.
Joka toinen aamu menen aamulla juoksulenkille, ja joka toinen aamu puolestaan mies. Näin ollen joka toinen aamu toisen vastuulla on saattaa lapset päiväkoti ja koulu kuntoon.
Juoksen yleensä noin tunnin lenkin, ja kyllä siinä saa päivän kuntoiluannoksen hyvin itselleen. Tosin itsekuria pitää olla, sillä lähden juoksemaan oli sää mikä hyvänsä. Pitää vain pukeutua sään mukaan.
Ja sitten iltaisin liikutaan koko perhe välillä fillareilla, käydään pelailemassa pallopelejä ym.
Liikuntaan käytetty aika on aina pois jostain muusta. Niinpä sitä aikaa vaan pitää ottaa, vaikka kalenteriin merkkaamalla.
Ja vaikka kuinka väsyttäisi tai ei huvittaisi, niin aina on liikunta palkinnut hyvällä ololla jälkeenpäin.
Teetkö töitä 8-16 ja viikonloput AINA vapaata? Eiköhän tuolta joku väli löydy kuntoululle kunhan vain järjestää...