Miten voitat narsistin? Pystyykö olemaan ovelampi?
Kommentit (61)
En tuhlaa aikaani narsisteihin. Pyrin olemaan mahdollisimman etäinen ja viileä. Mitä kauempana narsistista pysyy sitä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ryhdyt avoimeen sotaan narsistia vastaan niin narsisti saa energiaa siitä sodasta koska sodankäynti on sen mielestä elämän parasta sisältöä. Mutta sua taas sota väsyttää koska olet normaali ihminen. Joten avoin sota ei kannata. Narsisti uhraa sotaan 10000 tuntia, sä taas uhraat siihen 2 tuntia, joten narsisti voittaa 5000 kertaa todennäköisemmin.
Mutta jos jostain kumman syystä tahdot aiheuttaa harmia narsistille niin se onnistuu salaisella sabotoinnilla, siis sillä lailla että narsisti ei tiedä että joku on hänen kanssaan sodassa, ei tiedä ketä syyttää.
Esim pistä nettiin mikä hyvänsä typerä huhu siihen narsistiin liittyen. Narsisti stressaantuu siitä, koska huhut asettavat hänen maineensa vaakalaudalle, ja maine on narsistille aivan älyttömän tärkeä juttu. Yhden pienen typerän huhun takia narsisti saattaa stressata itsensä hermoraunioksi, monet narsistit ovat nimittäin aika epävakaita. Jos onnistut oikein kunnolla nolaamaan ja häpäisemään narsistin niin se tuhlaa kokonaisen kuukauden yrittäen palauttaa maineensa. Toisin sanoen kokonaisen kuukauden ajan saat olla häneltä rauhassa, kaikki saavat olla häneltä rauhassa.
Siis: tavalla tai toisella tärvele narsistin julkista imagoa. Hänen egonsa ei kestä sitä. Hän sitten tuhlaa aivan järkyttävän paljon aikaa korjaten imagoaan, joten hän ei sitten ehdi kiusata ketään. Et siis "voita" häntä mutta teet hänestä harmittoman.
Tämäpä mielenkiintoista. Tapailin erästä miestä jota vasta jälkeenpäin olen alkanut pitää narsistina, juttumme loppui siihen että minä lähdin kavereiden kanssa reissuun, hän ei hyväksynyt ja oli jo samana iltana toisen naisen kanssa ja heillä alkoi suhde. Vähän ajan kuluttua tajusin saaneeni mieheltä sptaudin ja ilmoitin siitä nimettömänä uudelle naiselle, toki olin käärmeissäni siitäkin että mies lopetti tapailun tuosta noin vain. Melko pian he erosivat. Mies otti minuun yhteyttä n. puolen vuoden päästä, hänen elämänsä oli totaalisen muuttunut; rahat, työ, naiset poissa, joku sydänoperaatiokin tehty..
Pari kertaa tapasin häntä ihan mielenkiinnosta, mutta koskaan hän ei myöntänyt että jotain oli dramaattisesti muuttunut siinä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ryhdyt avoimeen sotaan narsistia vastaan niin narsisti saa energiaa siitä sodasta koska sodankäynti on sen mielestä elämän parasta sisältöä. Mutta sua taas sota väsyttää koska olet normaali ihminen. Joten avoin sota ei kannata. Narsisti uhraa sotaan 10000 tuntia, sä taas uhraat siihen 2 tuntia, joten narsisti voittaa 5000 kertaa todennäköisemmin.
Mutta jos jostain kumman syystä tahdot aiheuttaa harmia narsistille niin se onnistuu salaisella sabotoinnilla, siis sillä lailla että narsisti ei tiedä että joku on hänen kanssaan sodassa, ei tiedä ketä syyttää.
Esim pistä nettiin mikä hyvänsä typerä huhu siihen narsistiin liittyen. Narsisti stressaantuu siitä, koska huhut asettavat hänen maineensa vaakalaudalle, ja maine on narsistille aivan älyttömän tärkeä juttu. Yhden pienen typerän huhun takia narsisti saattaa stressata itsensä hermoraunioksi, monet narsistit ovat nimittäin aika epävakaita. Jos onnistut oikein kunnolla nolaamaan ja häpäisemään narsistin niin se tuhlaa kokonaisen kuukauden yrittäen palauttaa maineensa. Toisin sanoen kokonaisen kuukauden ajan saat olla häneltä rauhassa, kaikki saavat olla häneltä rauhassa.
Siis: tavalla tai toisella tärvele narsistin julkista imagoa. Hänen egonsa ei kestä sitä. Hän sitten tuhlaa aivan järkyttävän paljon aikaa korjaten imagoaan, joten hän ei sitten ehdi kiusata ketään. Et siis "voita" häntä mutta teet hänestä harmittoman.
Narsisti levittää ihmisistä huhuja ja valheita sekä sabotoi kulisseissa, että pitäisikö sinun miettiä satutko itse olemaan narsisti? Lisäksi uhri käyttää aikaansa yleensä narsistin jälkien korjaamiseen. Narsisti taas vähät välittää mitä hänestä puhutaan, koska kukaan ei usko uhria. Oikeasti. Älä hae hoitoa että et opi pahemmaksi narsistiksi.
Kirjoitin tuon viestin jota kommentoit, kiitos kommentistasi. En ole ikinä kertaakaan manipuloinut ketään, huijannut ketään, harhaanjohtanut ketään, mustamaalannut ketään, käyttänyt ketään tai painostanut ketään. En ole pistänyt alulle tai levittänyt ainuttakaan huhua. En ole koskaan pyrkinyt millään lailla hyötymään yhdestäkään ihmisestä. Joten ehkä en ole narsisti.
Molemmat vanhempani ovat erittäin narsistisia. Kerran olin harvinaisen "nolossa" onnettomuudessa. Siitä kerrottiin paikallislehdessä. Ei mua haitannut, olin vain iloinen että en pahasti loukkaantunut, unohdin pian koko asian. Myöhemmin sain kuulla että mun vanhemmat oli monta kertaa soittanut kaikille tuttavilleen ja mun tuttaville ja kertonut siitä kuinka kamalaa NIILLE oli kun minä olin häpäissyt niitä joutumalla niin noloon onnettomuuteen. Lehdessä puhuttiin jotain noloa minusta joten se oli hirveä loukkaus HEITÄ kohtaan, minä rikoin HEITÄ vastaan kun pilasin heidän maineensa tekemällä jotain noloa. Hohhoijaa, ei niin mitään järkeä. Minua ei asia kiinnostanut, en pidä yhteyttä vanhempiini, soitelkoot vaikka koko maailmalle jos niin haluavat.
Mutta siis, tuosta tapauksesta opin sen että jos narsisteille tapahtuu jotain "noloa" mitä he omasta mielestään joutuvat häpeämään kaiken kansan silmissä niin he kuluttavat aivan järkyttävästi aikaa korjatakseen maineensa, vaikkei normaaleja ihmisiä kiinnosta koko juttu tippaakaan. On tietysti myös mahdollista että mun vanhempia ei oikeasti nolottanut yhtään - ehkä he käyttivät mun noloa onnettomuutta vain mahdollisuutena minun mustamaalaamiseen. Mutta ei silläkään mitään merkitystä ole, koska joka tapauksessa he vain tuhlasivat älyttömän paljon OMAA aikaansa saamatta mitään vahinkoa aikaiseksi.
Elämäni on yksinkertaista ja rehellistä. En halua olla ovela. Minulla on yksi narsisti serkku. En ole hänen kanssaan missään yhteyksissä .
Aika paljon on narsisteja ja niiden uhreja, hupaisaa...
Vierailija kirjoitti:
Miten tuolla epävakaudella voi voittaa?
Koska epävakaa on ennalta-arvaamaton, mutta järkevämpää olisi pohtia, miten narsistin kanssa tulee toimeen, sillä ei ne sentään mitään hullun kiilto silmissä uhreja jahtaavia petoja ole, vaan rationaalisesti toimivia, moni kaiken lisäksi arvostetussa asemassa. Narsisteja on oikeasti harvassa, sadasta henkilöstä 2.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat voittamisella?
Narsistin egon voi tuhota mm. epävakaalla käytöksellä. Jos et ole epävakaa persoonallisuus, niin ei maksa vaivaa. Liikaa hommaa.
Narsistilta voit suojautua pitämällä etäisyyttä ja pitämällä puolesi. Itse otan esimerkiksi mahdollisimman paljon todisteita kaikista käydyistä keskusteluista jne ja lisäksi teen selväksi että teoilla on seuraukset, jos tekee väärin minua kohtaan. Etsii helpomman uhrin.
Kertoisitko lisää, miten epävakaa voi tuhota narsistin? Koska olen itse epävakaa ja narsistin uhri. Koen voittaneeni, koska selvisin hyvin ja pidän kyseistä narsistia naurettavana ja säälittävänä tyyppinä. Olen näyttänyt hänelle, että voin paljon paremmin, kun pääsin hänestä eroon. Ja näin onkin. Tosin luulen, että hän luulee voittaneensa, mutta sillä ei ole minulle väliä. Olen onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Kun tunne-elämältään normaali ihminen kuolinvuoteellaan käy läpi elämäänsä ja tuntee katumusta miksei ollut parempi äiti/isä/ystävä jne niin narsisti käy tyytyväisenä läpi kuinka monelle sai aiheuttaa harmia ja harmittelee korkeintaan että nyt ei enää ehdi kun kuolema jolle edes narsisti ei voi mitään korjaa pois. Narsistin haudalla kyyneleet ovat ilon kyyneleitä, kun normaalin ihmisen haudalla on surun kyyneleitä.
Narsisti pitäisikin kaivaa haudasta ja ripustaa näkyville, niin narsisti saisi huomiota myös kuolemansa jälkeen. :D
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että epävakaa persoonallisuushäiriöinen on ainoa joka voi voittaa narsistin.
AAH! Nyt ymmärsin, miten onnistuin kukistamaan narsistin.
Ei haittaa yhtään olla epävakaa. Narsisti koittaa olla ovela, mutta se on siinä itsessään marinoituessaan niin stabiili, että epävakaa kyllä keksii, mistä kulmasta lyödä ja vitun kovaa koska 12-D-näköala. :)
Ei ole tarvetta voittaa kun en ole itse narsisti. Minulle tärkeintä on oma mielenterveys ja oma elämä. Silloin narskuista pysytään erossa. Oma elämä on ihanaa ja rentoa kun narsku ei ole enää edes ajatuksissa. Saati läsnä ja vaikuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja on oikeasti harvassa, sadasta henkilöstä 2.
Miksi vähättelet? Vai etkö itse tunne sataa ihmistä? Monilla meistä tuttavapiiri on satoja ihmisiä. Sukulaiset, naapurit, työkaverit, asiakkaat, yhteistyökumppanit, harrastuskaverit, muut kaverit, lasten luokkakaverit, heidän vanhempansa, opettajat, lasten harrastuskaverit, harrastusohjaajat, ja niin edelleen. Noista kertyy äkkiä 500 - 1000 ihmistä tai enemmänkin. Jolloin olet tekemisissä ainakin 10 - 20 narsistin kanssa säännöllisesti.
Ei se ihan mitätön asia ole.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää miten on käynyt ihmisille, jotka ovat keränneet todisteita narsistia vastaan (mihin tarkoitukseen?) ja lopulta jotenkin käyttäneet niitä. Onko narsisti keksinyt, että todisteiden kerääminen on kiusaamista häntä vastaan tai turhaa "vanhojen muistelemista"?
poliisille kun vie todisteet kyllä uskotaan , silloin narsisti alkaa hovilleen esittämään uhria ,mutta kun ei ole narsistin eikä hovin kanssa missään tekemisissä so what ,kannattaa kertoa niin monelle kuin mahdollista narsistista ja hovistaan se on myrkkyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja on oikeasti harvassa, sadasta henkilöstä 2.
Miksi vähättelet? Vai etkö itse tunne sataa ihmistä? Monilla meistä tuttavapiiri on satoja ihmisiä. Sukulaiset, naapurit, työkaverit, asiakkaat, yhteistyökumppanit, harrastuskaverit, muut kaverit, lasten luokkakaverit, heidän vanhempansa, opettajat, lasten harrastuskaverit, harrastusohjaajat, ja niin edelleen. Noista kertyy äkkiä 500 - 1000 ihmistä tai enemmänkin. Jolloin olet tekemisissä ainakin 10 - 20 narsistin kanssa säännöllisesti.
Ei se ihan mitätön asia ole.
Juuri näin. Tuohon kun lisätään narsistisesti käyttäytyvät ihmiset (joita toiset kutsuvat vain kus ipäiksi), niinnheitä on 10-20 prosenttia kansasta. Eli olet säännöllisesti tekemisissä 50 - 100 narsistisesti käyttäytyvän ihmisen kanssa.
Multa on aina puuttunut hovi. Mutten edes miellä itseäni narskuksi.
Vasta nyt olen tajunnut ettei ne voi itselleen mitään.
Ehkä narsisti seläntakana panettelulla aina saa vähän jotain häikkää, kun monet uskovat ne valheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti levittää ihmisistä huhuja ja valheita sekä sabotoi kulisseissa, että pitäisikö sinun miettiä satutko itse olemaan narsisti? Lisäksi uhri käyttää aikaansa yleensä narsistin jälkien korjaamiseen. Narsisti taas vähät välittää mitä hänestä puhutaan, koska kukaan ei usko uhria. Oikeasti. Älä hae hoitoa että et opi pahemmaksi narsistiksi.
Molemmat vanhempani ovat erittäin narsistisia. Kerran olin harvinaisen "nolossa" onnettomuudessa. Siitä kerrottiin paikallislehdessä. Ei mua haitannut, olin vain iloinen että en pahasti loukkaantunut, unohdin pian koko asian. Myöhemmin sain kuulla että mun vanhemmat oli monta kertaa soittanut kaikille tuttavilleen ja mun tuttaville ja kertonut siitä kuinka kamalaa NIILLE oli kun minä olin häpäissyt niitä joutumalla niin noloon onnettomuuteen. Lehdessä puhuttiin jotain noloa minusta joten se oli hirveä loukkaus HEITÄ kohtaan, minä rikoin HEITÄ vastaan kun pilasin heidän maineensa tekemällä jotain noloa. Hohhoijaa, ei niin mitään järkeä. Minua ei asia kiinnostanut, en pidä yhteyttä vanhempiini, soitelkoot vaikka koko maailmalle jos niin haluavat.
Mutta siis, tuosta tapauksesta opin sen että jos narsisteille tapahtuu jotain "noloa" mitä he omasta mielestään joutuvat häpeämään kaiken kansan silmissä niin he kuluttavat aivan järkyttävästi aikaa korjatakseen maineensa, vaikkei normaaleja ihmisiä kiinnosta koko juttu tippaakaan. On tietysti myös mahdollista että mun vanhempia ei oikeasti nolottanut yhtään - ehkä he käyttivät mun noloa onnettomuutta vain mahdollisuutena minun mustamaalaamiseen. Mutta ei silläkään mitään merkitystä ole, koska joka tapauksessa he vain tuhlasivat älyttömän paljon OMAA aikaansa saamatta mitään vahinkoa aikaiseksi.
Anteeksi OT, mutta en ymmärrä, millainen onnettomuus edes voi olla "nolo". Juu en kysy sitä tässä, kunhan ihmettelen.
Viimeisestä kappaleesta olen aivan samaa mieltä.
Kokeile saada se vähäksi aikaa toimintakyvyttömäksi (loma, ym) ja häivy. Tai älä lainaa rahaa (tyhjä pussi ja puhe = tyhjä pussi). Huijari on tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta voittaa kun en ole itse narsisti. Minulle tärkeintä on oma mielenterveys ja oma elämä. Silloin narskuista pysytään erossa. Oma elämä on ihanaa ja rentoa kun narsku ei ole enää edes ajatuksissa. Saati läsnä ja vaikuttamassa.
Minulla on lapsi narsistin kanssa. Tajusin tämän hetki sitten. Nyt on sit draamaa vielä enemmän, voi pojat. Tässä tapauksessa voittaminen on välttämätöntä. Aiemmin hän syytti minua samanlaiseksi. Olen huomannut, että ignooraus, rajoista kiinnipito ja aivan helvetin suora puhe ilman kaunistelua/kiroilua/haukkimista saa tuon lahoilemaan. Kyllä se tästä vielä
Aikani taistelin ja sitten häivyin mahdollisimman pitkälle. Jaksan kyllä odottaa lopullista romausta, joka ei ole kaukana.