Muutanko Kemiin vai Helsinkiin?
Olen saanut työtarjouksen Kemistä ja Helsingistä. Harrastan jonkin verran kulttuuria ja ravintoloita (asun nyt Tampereella). Totta kai ymmärrän, että Kemi on pienempi paikka ja ei varmaan niin hìnostunut, mutta kai se Ruotsin läheisyys on vaikuttanut ihmisiin positiivisesti. Nyt mietin vaakakupissa olevan asumisenkalleuden vs. kulttuurin. En myöskään omista autoa. Vaikea päätös...
Kommentit (49)
Mulla on kyllä ollut Helsingissä paljon turvallisempi olo kuin Kemissä. Todennäköisempää on saada turpaan Kemissä.
Päivän tärkein kysymys silti kuuluu että MIKSI IHMEESSÄ kukaan HALUAA Kemiin??
Muutat Kemin keskustaan, jos työpaikka keskustassa. Autoa ei tarvitse. Juna-asema keskustassa. Taksimatka lyhyt lentokentälle. Kemi on ihan kiva pieni kaupunki. Erittäin mukavat ulkoilmaastot talvella ja kesällä ja vähän liikennettä. Kaikki palvelut löytyvät läheltä keskustaa. Uudehkot hyväkuntoiset asunnot ei ihan halpoja Kemin keskustassakaan mutta toki selvästi halvempia kuin Helsingissä. Terv. Helsingissä asuva mutta Kemissä lapsuuden viettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaksi kaupunkia ovat aivan eri maailmasta ja siksi vaikeat vertailla.
Kemistä saa ainakin asunnon halvemmalla, on kyse sitten omistus- tai vuokra-asunnosta. Siellä on kaupunginteatteri ja vain reilut sata kilometriä joko Ouluun tai Rovaniemelle, jos kaipaa laajempaa kulttuuritarjontaa tai enemmän shoppailumahdollisuuksia.
Kemi on kiva paikka, jos arvostaa rauhallista pikkukaupungin elämää, merikin lähellä. :)
Olen antanut itselleni kertoa, että Kemissä on pikkukaupungiksi melko paljon huumeista johtuvaa rikollisuutta.
Olisitko voinut kieltää itsellesi kertomasta?
(Oikea tapa esittää tämä suomeksi on 'olen kuullut, että'.)
Kemi on oikeasti ankea tuppukylä. Siellä on pakko olla auto. Ja karvanopat.
Muuta kallioon, jos pk seudulla haluat pikkupaikkakunnalle niin voi Porostakin käydä töissä
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä ollut Helsingissä paljon turvallisempi olo kuin Kemissä. Todennäköisempää on saada turpaan Kemissä.
Oletko 20-25v? Tuossa iässäa ajattelin itsekin juuri noin kun muutin Kemistä Helsinkiin. Nykyisin kun on ikää enemmän (ja asun edelleen Helsingissä), ajatukset on muuttuneet....
Antakaa anteeks mutta kemi on kamala, luulin että ekat kommentit oli läppää mutta ei ne tainnu ollakaan.
Kemistä muuttaa porukkaa pois hirveetä tahtia, jäljellä on alkoholiongelmaiset yms sekä ulkolaiset.
Otsikon vaihtoehdot melkein nauratti koska pidin asiaa niin itsestään selvänä.
(en ole Helsingistä enkä fanita)
Muuta Kemiin (ehdottomasti), stadi on jo täynnä.
Olen itse asunut molemmissa ja olen alunperin kotoisin Kemin läheltä.
Kemi on tosi kuollut, on monenlaista rikollisuutta, olematon ravintola-, kauppa- ja kulttuuritarjonta. Siinä vieressä Torniossa on toki pieni kauppakeskus ja Ikea kauppakeskuksen vieressä, mutta se Torniostakin. Oulu on n. tunnin matkan päässä, kesällä mukava kaupunki mutta esim. keskustan palvelutarjonta on viime vuosina kaventunut.
Kemin ainoana hyvänä puolena sanoisin lyhyehkön matkan Lappiin.
Helsinkiä suosittelen jos kaipaa paljon mahdollisuuksia esim. kulttuuritarjontaan, monipuolisia ravintoloita, kauppoja, mahdollisuutta matkustaa helposti ulkomaille jne. Palvelut ovat lähellä, loistava joukkoliikenne. Helsingissä on mahdollisuus asua lähellä keskustaa tai rauhallisemmilla alueilla, melkein kuin maalla. Huonona puolena on suuret asumiskustannukset, mutta siihen se aika lailla jää
Vierailija kirjoitti:
Antakaa anteeks mutta kemi on kamala, luulin että ekat kommentit oli läppää mutta ei ne tainnu ollakaan.
Kemistä muuttaa porukkaa pois hirveetä tahtia, jäljellä on alkoholiongelmaiset yms sekä ulkolaiset.
Otsikon vaihtoehdot melkein nauratti koska pidin asiaa niin itsestään selvänä.
(en ole Helsingistä enkä fanita)
Kemistä muuttaa kyllä paljon nuoria työikäisiä pois koska Kemistä on vaikea löytää työpaikkaa. Sen sijaan eläkeikäisiä muuttaa sinne takaisin.
Jos iso biotehdasinvestointi toteutuu (kuten todennäköistä), niin sillä on vaikutusta kyllä Kemin vireyteen.
Vierailija kirjoitti:
Muutat Kemin keskustaan, jos työpaikka keskustassa. Autoa ei tarvitse. Juna-asema keskustassa. Taksimatka lyhyt lentokentälle. Kemi on ihan kiva pieni kaupunki. Erittäin mukavat ulkoilmaastot talvella ja kesällä ja vähän liikennettä. Kaikki palvelut löytyvät läheltä keskustaa. Uudehkot hyväkuntoiset asunnot ei ihan halpoja Kemin keskustassakaan mutta toki selvästi halvempia kuin Helsingissä. Terv. Helsingissä asuva mutta Kemissä lapsuuden viettänyt.
Se sun lapsuuden Kemi on muisto vain... et oo vissiin kauheasti siellä päin pyörinyt viime aikoina?
Vierailija kirjoitti:
Kemi on tosi kuollut, on monenlaista rikollisuutta, olematon ravintola-, kauppa- ja kulttuuritarjonta. Siinä vieressä Torniossa on toki pieni kauppakeskus ja Ikea kauppakeskuksen vieressä, mutta se Torniostakin. Oulu on n. tunnin matkan päässä, kesällä mukava kaupunki mutta esim. keskustan palvelutarjonta on viime vuosina kaventunut.
Helsinkiä suosittelen jos kaipaa paljon mahdollisuuksia esim. kulttuuritarjontaan, monipuolisia ravintoloita, kauppoja, mahdollisuutta matkustaa helposti ulkomaille jne. Palvelut ovat lähellä, loistava joukkoliikenne. Helsingissä on mahdollisuus asua lähellä keskustaa tai rauhallisemmilla alueilla, melkein kuin maalla. Huonona puolena on suuret asumiskustannukset, mutta siihen se aika lailla jää
Itse näen Helsingin huonoina puolina kyllä asumiskustannusten lisäksi liikenneruuhkat ja yleisen jatkuvan kiireen. Kemissä ulkoilumahdollisuudet paljon paremmat. Luonto on lähellä. Helsingistä täytyy lähteä aina jonnekin autolla esim. hiihtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko 20-25v? Tuossa iässäa ajattelin itsekin juuri noin kun muutin Kemistä Helsinkiin. Nykyisin kun on ikää enemmän (ja asun edelleen Helsingissä), ajatukset on muuttuneet....
Olen 35-40 v. ja lapsena siellä asunut (en siellä syntynyt). Sittemmin kokemusta kourallisesta muillakin Suomen paikkakunnilla asumisesta ja Kemi on kirkkaasti häntäpäässä. Ei se Helsinkikään ykkösenä komeile, mutta jos noista kahdesta pitäisi valita niin ei paljon tarvitsisi miettiä. Mutta jos tosiaan tykkää niistä karvanopista ja wunderbaumin tuoksusta niin mikäpä sitten siinä. Tai rumasta, suljetusta ja näivettyneestä kaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiä suosittelen jos kaipaa paljon mahdollisuuksia esim. kulttuuritarjontaan, monipuolisia ravintoloita, kauppoja, mahdollisuutta matkustaa helposti ulkomaille jne. Palvelut ovat lähellä, loistava joukkoliikenne. Helsingissä on mahdollisuus asua lähellä keskustaa tai rauhallisemmilla alueilla, melkein kuin maalla. Huonona puolena on suuret asumiskustannukset, mutta siihen se aika lailla jääItse näen Helsingin huonoina puolina kyllä asumiskustannusten lisäksi liikenneruuhkat ja yleisen jatkuvan kiireen. Kemissä ulkoilumahdollisuudet paljon paremmat. Luonto on lähellä. Helsingistä täytyy lähteä aina jonnekin autolla esim. hiihtämään.
Tähän ei voi kyllä väittää vastaan, että Kemissä hiihtäminen ja muu ulkoilu (sellutehtaan tuoksussa - vieläkö siellä haisee vuorotellen joko kissank*si tai mätä kananmuna vai pelkästään toinen?) on kyllä helpompaa. Helsingistä on pitkä matka ulos ja kunnon luonto kauempana.
Mutta jos haluaa yhtään mitään muuta elämää kuin sen luonnon, niin ei kannata kyllä Kemiin asti mennä. Löytyy sitä luontoa lähempääkin ja paljon kivemmistakin paikoista. Toki luonnon merkitystä ei kannata vähätellä, mutta suosittelen harkitsemaan hyvin tarkkaan onko luonnon ja ulkoilun merkitys elämässä yli vai alle puolet koko elämästä. Jos alle, niin ei Kemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kemistä saa ainakin asunnon halvemmalla, on kyse sitten omistus- tai vuokra-asunnosta. Siellä on kaupunginteatteri ja vain reilut sata kilometriä joko Ouluun tai Rovaniemelle, jos kaipaa laajempaa kulttuuritarjontaa tai enemmän shoppailumahdollisuuksia.
Kemi on kiva paikka, jos arvostaa rauhallista pikkukaupungin elämää, merikin lähellä. :)
"Saa asunnon halvemmalla" = kukaan ei osta sinun asuntoasi, jos erehdyt sellaisen ostamaan ja haluat sen joskus myydä
"Jos kaipaa enemmän shoppailumahdollisuuksia" = Kemissä on about yksi kivijalkakauppa
"Jos kaipaa enemmän kulttuuritarjontaa" = jos ei paikallinen karaokekuppila tai parkkipaikan laidan nakkikioski kiinnosta sitten kun tetterin esitys on nähty
"Rauhallinen pikkukaupungin elämä" = aivan kuollutta, laput luukuilla entisissä kaupoissa ja ravintoloissa
"Meri lähellä" = ja on muuten sitten h*lvetin kylmää ja tuulista talvisin... ja kesäisinkin.
Ja se tärkein:
"Reilut sata kilometriä Ouluun tai Rovaniemelle" = pois se mieli tekee kuitenkin...
Asioilla on aina kaksi puolta, myönnetään :D
Mutta, vielä Kemin (ja muidenkin kuihtuvien pikkukaupunkien puolesta):
- asunnon voi vuokrata, jos jälleenmyynti epäilyttää
- shoppailla voi netistäkin (vai kiertävätkö Helsingissä asuvat jatkuvasti kivijalkakauppoja?)
- teatterin jälkeen voi mennä kotiinkin syömään ja juomaan, jos snagari ei innosta
- hyvää vauhtia näyttää tyhjenevän Helsingin keskustakin kaupoista ja ravintoloista
- Helsingissäkin tuulee talvella tolkuttoman kylmästi, jos on pienikin pakkanen
Onneksi molemmista pääsee pois vähällä vaivalla, jos meno ei miellytä :)
Kumpi työpaikka on parempi? Minulle myös ratkaisisi palkka ja asuminen. Pienellä palkka pk-seudulla kituuttamisessa ei ole mieltä. Tai ehkä on jos saa asumistukea. Keskituloisellakin voi olla kurjaa asua jossain kehyskunnassa ja käyttää kaikki rahansa asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Saa asunnon halvemmalla" = kukaan ei osta sinun asuntoasi, jos erehdyt sellaisen ostamaan ja haluat sen joskus myydä
"Jos kaipaa enemmän shoppailumahdollisuuksia" = Kemissä on about yksi kivijalkakauppa
"Jos kaipaa enemmän kulttuuritarjontaa" = jos ei paikallinen karaokekuppila tai parkkipaikan laidan nakkikioski kiinnosta sitten kun tetterin esitys on nähty
"Rauhallinen pikkukaupungin elämä" = aivan kuollutta, laput luukuilla entisissä kaupoissa ja ravintoloissa
"Meri lähellä" = ja on muuten sitten h*lvetin kylmää ja tuulista talvisin... ja kesäisinkin.
Ja se tärkein:
"Reilut sata kilometriä Ouluun tai Rovaniemelle" = pois se mieli tekee kuitenkin...
Asioilla on aina kaksi puolta, myönnetään :D
Mutta, vielä Kemin (ja muidenkin kuihtuvien pikkukaupunkien puolesta):
- asunnon voi vuokrata, jos jälleenmyynti epäilyttää
- shoppailla voi netistäkin (vai kiertävätkö Helsingissä asuvat jatkuvasti kivijalkakauppoja?)
- teatterin jälkeen voi mennä kotiinkin syömään ja juomaan, jos snagari ei innosta
- hyvää vauhtia näyttää tyhjenevän Helsingin keskustakin kaupoista ja ravintoloista
- Helsingissäkin tuulee talvella tolkuttoman kylmästi, jos on pienikin pakkanen
Onneksi molemmista pääsee pois vähällä vaivalla, jos meno ei miellytä :)
Anteeksi, mutta tämähän kuulosti vain siltä, että Kemissä asuessa kannattaa tehdä ostokset netissä ja mennä teatterin jälkeen suosiolla kotiin syömään :D
Ja väitän kyllä että se Perämeren hyytävä pakkastuuli vetää vertoja Suomenlahden tuulelle. Toki Kemissä toppapuku on täysin asiaankuuluva talvivaruste toisin kuin Helsingissä, missä palellaan farkut jalassa nilkat paljaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut itselleni kertoa, että Kemissä on pikkukaupungiksi melko paljon huumeista johtuvaa rikollisuutta.
Olisitko voinut kieltää itsellesi kertomasta?
(Oikea tapa esittää tämä suomeksi on 'olen kuullut, että'.)
Saitko nyt kiksisi?
Jos tykkää istua baarissa tuoppi kädessä tai istua yksin kotona niin Kemi on jees... muuta elämää ei ole. Töitten jälkeen Prisman kautta kotiin ja sitä se on päivästä toiseen. Välillä lenkillä rannassa jos tarkenee.
Kumpi tuntuu sinusta positiivisemmalta? Kemissä on todella kylmä ilmasto, pohjoinen. Helsinki voi stressata helposti stressaantuvia ihmisiä - paljon porukkaa /ruuhkaa /melua, siellä on silti messutapahtumia enemmän ja luentojen kuunteluun mahdollisuuksia, harrastuksia. Toisaalta saat Kemiin omia harrastuksia. -Entä jos haluat matkustaa ulkomaille, missä on lähin kenttä, entä missä lähin rantamaisema /muu maisema. Pitäisin Kemiä turvallisempana, koska se on pienempi, vaikka kaikki on suhteellista.