Muutanko Kemiin vai Helsinkiin?
Olen saanut työtarjouksen Kemistä ja Helsingistä. Harrastan jonkin verran kulttuuria ja ravintoloita (asun nyt Tampereella). Totta kai ymmärrän, että Kemi on pienempi paikka ja ei varmaan niin hìnostunut, mutta kai se Ruotsin läheisyys on vaikuttanut ihmisiin positiivisesti. Nyt mietin vaakakupissa olevan asumisenkalleuden vs. kulttuurin. En myöskään omista autoa. Vaikea päätös...
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse asunut molemmissa ja olen alunperin kotoisin Kemin läheltä.
Kemi on tosi kuollut, on monenlaista rikollisuutta, olematon ravintola-, kauppa- ja kulttuuritarjonta. Siinä vieressä Torniossa on toki pieni kauppakeskus ja Ikea kauppakeskuksen vieressä, mutta se Torniostakin. Oulu on n. tunnin matkan päässä, kesällä mukava kaupunki mutta esim. keskustan palvelutarjonta on viime vuosina kaventunut.
Kemin ainoana hyvänä puolena sanoisin lyhyehkön matkan Lappiin.
Helsinkiä suosittelen jos kaipaa paljon mahdollisuuksia esim. kulttuuritarjontaan, monipuolisia ravintoloita, kauppoja, mahdollisuutta matkustaa helposti ulkomaille jne. Palvelut ovat lähellä, loistava joukkoliikenne. Helsingissä on mahdollisuus asua lähellä keskustaa tai rauhallisemmilla alueilla, melkein kuin maalla. Huonona puolena on suuret asumiskustannukset, mutta siihen se aika lailla jääItse näen Helsingin huonoina puolina kyllä asumiskustannusten lisäksi liikenneruuhkat ja yleisen jatkuvan kiireen. Kemissä ulkoilumahdollisuudet paljon paremmat. Luonto on lähellä. Helsingistä täytyy lähteä aina jonnekin autolla esim. hiihtämään.
Kyllä ainakin minä pääsen kotiovelta 30 metrin päästä ladulle Helsingissä. Jotenkin ihmiset kuvittelevat kaikkien helsinkiläisten asuvan Aleksanterinkadulla tai Mannerheimintiellä Stockkaa vastapäätä.
Syntyperäisena helsinkiläisenä kyllä Kemi kiinnostaisi, vaikka kaikki läheiseni tietysti silloin jäisivät pääkaupunkiseudulle. Mutta minulla ei lainkaan ole kokemusta Kemistä. Lumilinna, jäänmurtaja?
Vierailija kirjoitti:
Kumpi tuntuu sinusta positiivisemmalta? Kemissä on todella kylmä ilmasto, pohjoinen. Helsinki voi stressata helposti stressaantuvia ihmisiä - paljon porukkaa /ruuhkaa /melua, siellä on silti messutapahtumia enemmän ja luentojen kuunteluun mahdollisuuksia, harrastuksia. Toisaalta saat Kemiin omia harrastuksia. -Entä jos haluat matkustaa ulkomaille, missä on lähin kenttä, entä missä lähin rantamaisema /muu maisema. Pitäisin Kemiä turvallisempana, koska se on pienempi, vaikka kaikki on suhteellista.
Olet väärässä. Kemissä on paljon enemmän rikollisuutta kuin Helsingissä.
Hopeakettu kirjoitti:
Johan nyt melkein jokainen joskus Helsingissä asunut mutta harvapa Kemissä :)
En tunne ainuttakaan ihmistä, joka olisi asunut Helsingissä. Poliitikkoja ja muita julkkiksia toki tiedän, mutta en siis henkilökohtaisesti tiedä ketään Helsingissä asuvaa/asunutta.
Älä nyt hyvä ihminen Kemiin muuta! Mihin tahansa muualle mieluummin, vaikka Kouvolaan.
No niin, nyt on muutettu Kemiin syväkankaalle/takajärvelle. Ilmeisesti syksy on tehnyt sen, että keskustassakin on todella hiljaista.
Voi herranen aika minkälaiseen tuppukylään tuli sitten muutettua. Aivan järkyttävän junttia porukkaa mikäli heitä ylipäänsä missään näkee.. sama juttu töissä! Haluan täältä vain pois ja itken tätä elämäni suurinta virhettä joka päivä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi herranen aika minkälaiseen tuppukylään tuli sitten muutettua. Aivan järkyttävän junttia porukkaa mikäli heitä ylipäänsä missään näkee.. sama juttu töissä! Haluan täältä vain pois ja itken tätä elämäni suurinta virhettä joka päivä.
Ap
Onnea valitsemallesi tielle. Kaikkihan tiesi että kemi on perämeren p...ereikä
Kemistä on lyhyt matka Ruotsiin hakemaan nuuskaa.
Kemissä myös hienot valkoiset talvet Helsingin vesisateen sijaan.
Oulu on lähellä ja luulisi ainakin siellä jotain kulttuuria löytyvän?
Myöskin kaikki Lapin lomakohteet ja Norja lähempänä.
Kun ostat auton saat sellaisen liikkumisen vapauden ettet enää elämässäsi halua luopua siitä.
Kaikenlisäksi halvemman asumisen takia jää rahaa vaikka ulkomaanmatkailuun paljon enemmän.
Pohjoisessa asuu mukavampaa väkeä kuin jossain pk-seudulla.
Kysymys kemiläisille: montako julkista biljardipöytää siellä noin suunnilleen on ja onko ne missään kunnossa? Entä jos haluaa syödä pizzaa tai pippuripihviä eksoottisempaa, mitä löytyy? Lapsille mitä harrastusmahdollisuuksia? Miten helposti saa uusia kavereita tämmöinen 3-kymppinen pariskunta (pieniä lapsia on)?
sorry ohis