Tjäreborg - Kuka edes käyttää matkatoimistoja nykyään?
Netin kautta voi varata lennot, hotellit ja aivan kaiken.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9af36822-6db3-4c6f-bf1b-4803365810ea
Tämäkin kaveri. Tonneja kiinni. Typerää kuluttajakäyttäytymistä maksaa noin paljon. Itse varattuna olisi varmaan puolet halvempi kokonaisuus. Sanokaa nyt, että tämä on totaalista niche-touhua vuonna 2019 tai menetän vähänkin uskoni Suomen populaation sivistykseen.
Kommentit (55)
Kuka edes matkustelee vuonna 2019?
Sehän on itsessään niche-touhua.
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes matkustelee vuonna 2019?
Sehän on itsessään niche-touhua.
Minä. Varasin juuri kahden viikon loman marraskuulle. Ihan paras aika matkustaa lämpimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmismatkat ovat niin paljon turvatumpi vaihtoehto kuin omatoimimatkat. Matkatoimisto on vastuussa valmismatkasta, kun taas omatoimimatkailija on matkavakuutuksensa ja oman onnensa varassa. Toki valmismatkalle lähtijällä olisi tärkeää olla matkavakuutus. Kuluttajansuoja on parempi valmismatkoilla.
Turvassa miltä? Ei se maailma mikään hurja paikka ole, jos on normaali kielitaitoinen ihminen. Suomi-umpio tuottaa juuri tuota ajattelua. Kokeile vaikka asua ja työskennellä ulkomailla hetki.
Turvassa muutoksilta, joita tapahtuu odottamatta. Hotellihuone lähtee alta ylibuukkauksen takia kesken loman ymv. Itsellenikin on käynyt näin omatoimimatkalla Roomassa. Huoneeni saanut asiakas oli maksanut isomman summan yöpymisestä kuin minä. Ihan normi-meininkiä muuallakin kuin Italiassa.
Matkapaketissa matkustajalla on suoja ostohetkestä matkan päättymiseen asti, muun muassa peruutusoikeus ja apu ongelmatilanteissa. Matkanjärjestäjä taas on vastuussa koko matkapaketista, esimerkiksi matkaan kuuluvista palveluista kuten kuljetuksista ja majoituksesta.
Matkustajan on lain mukaan mahdollista saada korvausta lomanautinnon menetyksestä, jos matkanjärjestäjä on tehnyt merkittävän virheen.
Lain mukaan matkanjärjestäjä on kuljetusyhtiön ohella vastuussa matkailijan mahdollisista ylimääräisistä majoituskustannuksista, jos paluumatkaa ei voida tehdä poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos luonnonkatastrofin takia lentäminen ei ole mahdollista, on matkanjärjestäjän oltava valmis maksamaan matkailijan lisäyöt majoituksessa.
Olen asunut kolmessa eri maassa expat-sopimuksilla. Ei liity lomamatkoihin millään tasoa.
Sieltä hotellista ei nyt ainakaan EU-maassa noin vaan voida heittää maksanutta asiakasta ulos, ainakaan saamatta rahoja takaisin. Meilläkin on pari kertaa ollut ylibuukattu hotelli omatoimimatkoilla (mm. Roomassa), ja asia on tullut aina ilmi jo ennen majoittumista hotelliin ja joka kerta on saatu upgrade parempaan yhteistyökumppanin hotelliin.
Kyllä pakettimatkat varmasti turvallisempia on, mutta ei omatoimimatkailijatkaan tyhjän päällä seiso, jos vaan löytyy kielitaitoa ja uskallusta selvittää asioita.
Olemme nyt Teneriffalla. Tuttu varasi meille kaikille "ryhmä" matkan. Avasin kotona läppärillä varaajan lähettämän kutsun. Siinä näkyi kaikki matkatiedot. Eipä tullut mieleen (kun sitä ei kuin lopussa suositeltiin) ladata appia. Nyt täällä kanarialla appia ei voi ladata vaikka opas lentokentällä muuta väitti. Kännykällä saan Tjäreborgin sivut (tunnuksellani) auki mutta en mitään tästä matkasta vaikka syötän matkatunnuksen. Vaikka varaaja lähetti uudelleen kutsun, en voi saada niitä enää täällä auki. Opas ei jakanut mitään koska kaikki näkyisi appissa (jota ei voi enää ladata täällä)
Pitkä miinus tästä. Syksyllä olimme Kreikassa ja paperilla sai tiedon oppaista ym. tärkeästä.
Emme ole aina matkalla. Emme voi aina tietää kaikkia uudistuksia. Miksi Kanarialla ei voi ladta appia?
Vierailija kirjoitti:
Olemme nyt Teneriffalla. Tuttu varasi meille kaikille "ryhmä" matkan. Avasin kotona läppärillä varaajan lähettämän kutsun. Siinä näkyi kaikki matkatiedot. Eipä tullut mieleen (kun sitä ei kuin lopussa suositeltiin) ladata appia. Nyt täällä kanarialla appia ei voi ladata vaikka opas lentokentällä muuta väitti. Kännykällä saan Tjäreborgin sivut (tunnuksellani) auki mutta en mitään tästä matkasta vaikka syötän matkatunnuksen. Vaikka varaaja lähetti uudelleen kutsun, en voi saada niitä enää täällä auki. Opas ei jakanut mitään koska kaikki näkyisi appissa (jota ei voi enää ladata täällä)
Pitkä miinus tästä. Syksyllä olimme Kreikassa ja paperilla sai tiedon oppaista ym. tärkeästä.
Emme ole aina matkalla. Emme voi aina tietää kaikkia uudistuksia. Miksi Kanarialla ei voi ladta appia?
Jos siellä on netti, niin voihan siellä Tjäreborgin sovelluksen ladata. Joku muu menee nyt pieleen, esimerkiksi olet mobiiliverkossa ja puhelimessasi on esto joka lataa sovelluksia vain wifi-verkossa. Kysy apua joltain teknisesti taitavalta ihmiseltä.
Mutta samaa mieltä olen siitä, että on typerää ettei opas jaa mitään paperilla. Kännykästä voi loppua akku, se voidaan varastaa, kaikki eivät osaa käyttää tekniikkaa yhtä hyvin.
Ihan varmasti saa Appin ladattua, ei ole sijainnistasi kiinni. Me oltiin helmikuussa Gran Canarialla ja saimme kyllä oppailta myös paperiesitteen, jossa oli tarvittavat yhteystiedot.
Itse olen menossa vaellusmatkalle just matkatoimiston kautta. Mukana opas ja kuljetukset paikasta toiseen, eikä tarvitse miettiä yöpymisiä ja siirtymisiä tai aamu/iltasyömistä, kun kuuluvat hintaan.
Matkatoimistoilla on paikkansa. En lähtisi itsekseni vaikkapa kiertämään Ison-Britannian linnoja, vaan ottaisin ilman muuta pakettimatkan kuljetuksineen ja oppaineen.
Olen hotelinverkossa ja kokeillut ilman hotellinverkkoa elisan kumppanin verkossa. Tässä maassa et voi ladata, tulee kaikilla.
(Olen sulkenut samsungin vaaralliseksi mainitun kohdan joka altis hyökkäyksille)
Pakettimatka on helpompi ja turvallisempi. Vielä kun matkatoimistoilta saisi sellaista palvelua kuin ennen.
Me käytetään. Välillä matkustetaan omatoimisestikin, mutta aina vertaillaan hinnat, ja usein se menee sitten pakettimatkan eduksi.
Työkaveri oli just viikon Kreetalla. Olivat pakettimatkan sijaan maksaneet itsensä kipeiksi koko päivän kestävistä välilaskullisista lennoista ja keskinkertaisesta hotellista.
Ymmärrän hyvin, että on ehkä vähän noloa nynnyillä pakettimatkoilla, mutta hintavertailu kannattaa aina. Itsekin vertaan joka ikinen kerta pakettimatkan tarjousta vastaavaa omatoimimatkaan ja kerta kerran jälkeen olen todennut pakettimatkani halvemmaksi. Olen tätä tehnyt jo vuosia ja matkojakin on kertynyt noin 24.
Miksen siis matkustaisi pakettimatkalla?
Tämän olen tehnyt Suomessa. Kohtaa en enää löydä. VOLTE-asetuksen pitäisi löytyä Samsungin puhelimissa valitsemalla asetukset > yhteydet > matkapuhelinverkot. Täältä asetus otetaan pois päältä
Onko tämä joka estää. Useampi Samsung puhelimen omistaja ja kukaan ei voi ladata appia. Kaikilla, ei tässä maassa.
Vain vanhempi matkanvaraajan puhelimessa tiedot. Kaikki muut matkalaiset ilman mitään tietoa Tjäreborgilta. Mainoksia sieltä tulee sähköpostiin koko ajan. Tiedot siellä on että olen matkalla. Ilmeisen salattua kun sitä ei voi näyttää vaikka kirjaudun Tjäreborgin sivuille.
Hotelli oli hyvä. Kaikki ylläpito. Minun vatsa ei pitänyt ilmeisesti ruuan paistamiseen käytetystä öljystä. Löysää vatsaa ja ilmaa vatsasta.
Bussi ei saapunut noutamaan poislähtiessä. 25min noutoajan jälkeen taxi ja kentälle. Tosin kone oli sitten tunnin myöhässä lähdössä kun toisen hotellin poislähtijät odottivat pitempään ja lentokone sai puolentunnin myöhästymisen jälkeen odottaa uuttalähtöä. Koko aikana matkakohteen oppaat ei vastanneet puheluihin vaan soitot meni milloin minnekkin päin maailmaa jos yleensä vastattiin.
Olisikohan nyt keskeneräisesti siirretty toiminnat nettiin?
Halpaa kaljaa ja resepti vapaita lääkkeitä.
Tämä ei nyt ole ihan normaali pakettimatka, mutta esim. lentopallon EM-kisoihin pääsi helpoiten pakettimatkalla. Lentona charter (vs. ei suoria reittilentoja), bussikuljetukset suoraan hotellille (vs. hommaa itse kuljetus), tarvittaessa kuljetukset pelipaikalle kaupungin laitamille (vs. mene taksilla tai selvittele paikallisbussireitit), suomenkieliset opaspalvelut, mahdollisuus päiväretkiin (vs. hommaa itse joku retki sesonkiajan ulkopuolella) jne. Otteluliputkin kuuluivat pakettiin, eikä niitä tarvinnut itse ostaa.
Itse käytettiin palveluista lähinnä kuljetuksia.
Ihan hyvin oltaisiin osattu tuokin reissu hoitaa omatoimisesti, mutta helpoimmaksi ja itse asiassa vielä halvimmaksi tuli pakettina. Matka-aikakin oli lyhyempi, kun oli suorat lennot.