Jos ostaisin asunnon ja antaisin sen vuokralle...
...henkilölle, joka saa toimeentulotukea ja asumislisää, yhteiskunta maksaisi omaisuuteni karttumisen.
Mitä mieltä tästä? Eikö olisi h*lvetin paljon järkevämpää, että pienituloiset asuisivat vuokralla kunnalla/ valtio-omisteisissa kiinteistöissä?
Kommentit (6)
En ole katkera. Olen menossa asuntolainaneuvotteluun loppuviikosta. Tosin ajattelin asua mahdollisessa omistusasunnossani itse.
Voisin jopa olla taivuteltavissa ajatukseen, että yhteiskuntarauhan ja omaisuuden tasavertaisemman jakautumisen nimissä olisikin järkevämpää, että valtio maksaisi pois pienituloisten omaa asuntolainaa, jolloin heille ja mahdollisille jälkipolville alkaisi karttua varallisuutta. Nythän sitä karttuu jo ennestään toimeen tuleville, valtion kassasta, niiltä osin kuin aloitusviestissä esittämäni kuvio toteutuu.
Näen kuitenkin myös ongelmia tässä, sekä kannustinloukun muodostumisen että väärinkäytöksen mahdollisuuksia.
Ap
Kannattaa olla tarkkana sen vuokralaisen suhteen.
Köyhemmätkin ovat saaneet pitää "omistus"asuntonsa yhteiskuntarauhan nimissä jo nyt. Kela maksaa lainan korot. Odotan vain, että maksaako edelleen, jos korot nousevat esim 6 %:iin? Tai kuukausittainen lyhennysmäärä kasvaa yli kantokyvyn? Kerran saatua asuntolainaa ei ole tarvinnut maksaa pois esim pitkittyneen työttömyyden tultua eteen.
Vierailija kirjoitti:
Siksipä kasvukeskuksissa asuntojen vuokrat on karanneet pilviin, kun kela tukee. Bisnestä, jonka maksajana yhteiskunta.
Kasvukeskuksissa, kuten Helsingissä ei yksityisen tarvitse eikä kannata vuokrata asuntoa sellaiselle, jonka vuokran yhteiskunta maksaa. Itsemaksavalla vuokralaisella on paljon enenmmän hävittävää kuin sellaisella, jonka vuokran ja takuut maksaa yhteiskunta.
Että sikäli minulle sopii vallan mainiosti, että asumistuet lakkautetaan. Monelle pienituloiselle tuskin sopii yhtä hyvin.
Siksipä kasvukeskuksissa asuntojen vuokrat on karanneet pilviin, kun kela tukee. Bisnestä, jonka maksajana yhteiskunta.