Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain 100 euron palkankorotuksen uskomattoman laajan kielitaitoni avulla. Ihan kiva, paitsi että..

Vierailija
24.09.2019 |

Olen töissä yrityksessä, jossa vierailee joka viikko ihmisiä eri puolilta maailmaa. Tiedän vieraista arvot ja kansallisuuden yleensä viikkoa ennen vierailua, joskus jopa kuukausia aiemmin. Yllätysvierailijoita ei turvallisuusmääräysten takia tule koskaan.

No, isäni keksi aikoinaan työelämässä hieman vääristellä totuutta työhaastattelussa ja sanoi osaavansa puhua hyvin saksaa. Kieltä, jota kukaan muu siinä yrityksessä ei osannut. Joskus sitten oli tulossa jotain saksalaisia kollegoja vierailulle ja isääni pyydettiin ensinnäkin ottamaan vieraat vastaan, mutta sitten tulkiksi. Isä meni aika paniikkiin, muttei jäänyt toimettomaksi. Otti yhteyttä kielenkääntäjään, joka käännätti tuolloin 50 markalla pari lausetta, jotka isä sitten opetteli ulkoa. Meni suurin piirtein niin, että isä toivotti vieraat tervetulleiksi saksaksi ja kertoi sitten, että hän ei valitetavasti osaa sanaakaan saksaa, vaan on opetellut lauseet ulkoa, koska pomo luulee, että hän osaa saksaa. Ja että pyytää vieraita nyökyttelemään ja kiittämään häntä ja jättävänsä hänet sitten rauhaan :D

Minä olen ihan hyvä kielissä ja olen opiskellut lukioaikoina saksaa, ranskaa ja venäjää. Joskus töihin tuli jotain ukrainalaisia vieraita ja minäpä päätin tehdä saman asian kuin isäni ja muina miehinä aloin puhua heille ukrainaa, kun tulivat. Tästä ei oltu edes sovittu etukäteen. Toivotin tervetulleiksi ja sanoin, että pomo luulee minun osaavan ukrainaa ja saatan saada potkut, jos asia tulee ilmi, joten leikkikää mukana, kiitos. Kun tuo meni läpi, olen tehnyt samaa kiinaksi, hollanniksi, portugaliksi, italiaksi ja saameksi :D

Leikki meni vähän pitkäksi, kun en ole koskaan paljastanut pomolleni asian oikeaa laitaa. Pomo myönsi minulle eilen 100 euron palkankorotuksen siitä hyvästä, että olen erinomaista mainosta firmalle ja vieraat ovat tykänneet omankielisistä tervetulosanoista tosi paljon ja että 'pisnekset kukoistaa'.. Saan siis tuota summaa kuukausittain! Ihan älytöntä.

Pitäisikö kertoa vai pitää suu kiinni :D

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet palkkasi ansainnut. Ei kait sua tulkiksi ole kuitenkaan palkattu?

Vierailija
2/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä nyt antaisin ymmärtää, ettei kaikki kielet ole todella vahvoja - tyyliin, puhun hieman ukrainaa venäjän pohjalta (jos tuota nyt oikeasti osaat). 

Mutta ihmisten (pomon ja vieraiden) vedättäminen ei nyt ole kovin tervetetä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet palkkasi ansainnut. Ei kait sua tulkiksi ole kuitenkaan palkattu?

Ei ole palkattu tulkiksi. Olen ihan nobody täällä, eikä minun pitäisi olla edes vierailuissa mitenkään osallisena. Niiden ukrainalaisten kanssa meni tosin niin, että minun piti tuoda iso näytekappale tiettyyn aikaan yhteen neuvotteluhuoneeseen ja olin sitä varten sitten päättänyt ihan läpällä vaan opetella ne pari lausetta ukrainaksi. Tiesin, että pomo kuitenkin puolella sanalla esittelee minut, joten arvasin, että tuollaiseen tulisi tilaisuus. Ja tulikin. Pomo katsoi minua valehtelematta suu auki.

Edelleenkään kukaan ei ole pyytänyt minulta mitään, mutta aina välillä sitten pystyn näyttämään "taitoni". Ei ehkä ihan yhtä helppoa huijata tänä päivänä kuin isäni aikana, kun monilla saattaa olla oikeasti laaja kielitaito, mutta vielä en ole jäänyt kiinni :D Pomo ei ainakaan osaa kuin suomea, englantia ja pakkoruotsia.

ap

Vierailija
4/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku satasen korotus on niin yhtä tyhjän kanssa että en ottaisi asiasta mitään paineita.

Vierailija
5/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ehkä nyt antaisin ymmärtää, ettei kaikki kielet ole todella vahvoja - tyyliin, puhun hieman ukrainaa venäjän pohjalta (jos tuota nyt oikeasti osaat). 

Mutta ihmisten (pomon ja vieraiden) vedättäminen ei nyt ole kovin tervetetä. 

Sitä tässä hikoilenkin, että hyvä vitsi muuttui vakavaksi, kun saan nyt palkkaakin. Mutta kun tätä eilisen mietin, niin kukaan ei ole oikeasti pyytänyt mitään minulta, tämä on ollut vieraillekin hauska juttu (olen parilta saanut sähköpostia jälkeenpäin, että ovat porukalla nauraneet jutulleni), eikä kukaan ole tietääkseni kertonut pomolle tai loukkaantunut. Ehkä siis olen tämän ansainnut?

Ehkä jatkossa voisin opetella jotain muuta? Jotain, jota ei tarvitsisi hävetä, jos ja kun joskus sitten jään kiinni.

ap

Vierailija
6/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut palkankorotuksen johdosta. Tuosta satasesta menee suuri osa verottajalle.

Vierailija
7/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut palkankorotuksen johdosta. Tuosta satasesta menee suuri osa verottajalle.

Juu niin menee, mutta on se parinkin kympin korotus ihan tervetullut pienipalkkaiselle nobodylle.

ap

Vierailija
8/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sun juttu on kyllä tämän päivän paras, haha:D

Vierailija
9/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasen korotus ei ole juuri mitään, eli ole rauhassa, ihan eri juttu, jos tonnista edes puhuttaisiin. Tai sitten sun palkka onkin tosi pieni?

Vierailija
10/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satasen korotus ei ole juuri mitään, eli ole rauhassa, ihan eri juttu, jos tonnista edes puhuttaisiin. Tai sitten sun palkka onkin tosi pieni?

Palkka on niin naurettavan pieni, että ehkä muita naurattamalla mulla onkin oikeus pieneen korotukseen :)

ap

Vierailija
11/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut melko omaperäisestä provosta. Mistä edes keksit tällaisen aiheen? En siis usko hetkeäkään, että tarinasi on totta.

Vierailija
12/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut melko omaperäisestä provosta. Mistä edes keksit tällaisen aiheen? En siis usko hetkeäkään, että tarinasi on totta.

No nyt oli ihan omasta päästä ja elävästä elämästä. Eipä sillä kovinkaan suurta väliä ole uskotko vaiko etkö.

ap

Vierailija
13/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä paskaa.

Kerran voi onnistua, mutta ei jatkuvasti.

On niin paljon hetkiä ja asioita vieraiden kanssa, ja asioita myös yritysten kesken, että tarvitaan oikea kielitaito eikä mikään feikki.

Provo on pitkästi miinusmerkkinen, ja sinä olet järkyttävän tyhmä.

Vierailija
14/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin on alkanut tuollainen työnantajan huijaaminen? Nykyään tuntuu huijaaminen ja totuuden vääristely olevan yleistä. Ei ole ennen kuulunut suomalaiseen kulttuuriin. Tai oikeastaan en tiedä, mutta ainakaan hämäläissen kulttuuriin se ei ole kuulunut.

Vierailija
15/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu väännös vanhasta kaskusta.

Sinä tyttöparka olet ihan höperö!

Vierailija
16/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukrainan kieli on ihan uusia asia minulle. Muta kaipa sitäkin osaa ainakin yksi eli meidän pikku-ap. 

Vierailija
17/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on vanha vitsi, jo Kekkosen aikainen. Mutta epäilemättä menee monelle eilisen teeren pojalle ja tytölle täydestä. 2/5

Vierailija
18/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu väännös vanhasta kaskusta.

Sinä tyttöparka olet ihan höperö!

Olen kylläkin poikaparka :D

ap

Vierailija
19/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on väärin, koska olet saanut palkankorotuksesi valheellisin perustein.

Vierailija
20/38 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täähän on vanha vitsi, jo Kekkosen aikainen. Mutta epäilemättä menee monelle eilisen teeren pojalle ja tytölle täydestä. 2/5

No olisko sitten alkanut silloin, kun isäni vedätti omaa pomoaan saksaksi? Se oli Kekkosen aikaan 1980-luvulla.

ap