Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itse tehty tomaattikastike

Vierailija
24.09.2019 |

Maku kärsii jos kastiketta keittää liian kauan nesteen haihduttamiseksi. Parempi keiton alkuvaiheessa kauhoa nestettä kattilasta ja käyttää tämä tomaattimehu jossain muussa yhteydessä.

Kun keittää tomaattikastiketta niin siinä on selvä raja mitä aikoja sitä voi keitellä. Kun tuo raja ylittyy niin tomattinen aromi katoaa. Mitään tarkkaa aikaa ei voi kyllä antaa.

Tosin jos kastikkeesta haluaa ketsuppimaista niin sitä joutuu väkisinkin keittämään pidempään ja tomaatin raikkaus katoaa. Harvaan ruokaan kuitenkaan tarvitaan kiinteää ketsuppia.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano tuo mun eksälle jonka mielestä tomaattiruoka oli parhaimmillaan kun niitä keittää/hauduttaa/paistaa pitkään. Jätin sen sian, ansaitsin parempaa.

Vierailija
2/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo itsestään tomaattikastike pilaa ruuan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et pizzan päälle tuollaista keitettyä tomaattikastiketta kauho...

Siihen tarvitaan vain tölkkitomaatteja, jotka murskataan karkeasti suolan ja oliiviöljyn kanssa, lisätään pari halkaistua valkosipulinkynttä ja revittyjä basilikanlehtiä. Annetaan tekeytyä pari tuntia.

Missään tapauksessa ei pidä erehtyä lämmittämään muuten kuin sen minkä pizzan päällä uunissa.

P.S. valkosipuli tietysti poistetaan ennen kuin kastike kauhotaan pizzan päälle.

Vierailija
4/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ideoita, kiitos ap.

Pienet purkkitomskut mutti-merkiltä oli namskuja viime talvella, kun hiffasin ostaa.

Eivät olleet luomua, mutta taivaallinen maku. Luomuna vielä jos sais joskus minipurkkitomaattia maistaa...

Vierailija
5/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Bolognese kastike kuuluu hauduttaa pitkään. Tästä voit syyttää vain Italialaisia.

Mutta muista aina, viinietikka, tinjami ja mustapippuri!

Sinccis

Vierailija
6/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä vääntää itse, kun Muttilta saa samettista paseerattua tomaattia purkissa naurettavan halpaan kilohintaan? Tuossa hommassa ei minusta ole järjen hiventä.

Vierailija
7/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä ideoita, kiitos ap.

Pienet purkkitomskut mutti-merkiltä oli namskuja viime talvella, kun hiffasin ostaa.

Eivät olleet luomua, mutta taivaallinen maku. Luomuna vielä jos sais joskus minipurkkitomaattia maistaa...

Täällä ovat olleet jo 20 vuotta käytössä.

Sinccis

Vierailija
8/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä vääntää itse, kun Muttilta saa samettista paseerattua tomaattia purkissa naurettavan halpaan kilohintaan? Tuossa hommassa ei minusta ole järjen hiventä.

Suomessa tomaatit ovat lisäksi liian "raakoja" tähän hommaan.

Suomalaisia tomaatteja itse käytän vain hapottamaan kastiketta, jos siihen tarvitaan jotain happoa.

Sinccis

Vierailija
9/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tomskut namskut nirskut narskut korvis kirskut

Vierailija
10/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä olekkaan, mutta kun tomaatin kasvattaminen on niin kivaa. Ongelmaksi sitten muodostuu tuo sadon käyttäminen.

Pakastimessa tomaattia lohkottuna ja kokonaisena. Lohkotut esim. pannuruokia varten. Paistetun kanammunan ohessa tai pihvin. Jäinen paketti lohkottua tomattia pannulle ja haudutetaan niin kauan että kuumenee.Tuoretta Basilikaa päälle loppuvaiheessa. 

Helppoa ja hyvää.

Purkissa on tomaattisosetta ja valmista tomaattikastiketta esim. pastaruokia varten. Lisäksi salsakastikkeita tortilloja varten. Tulisena ja enemmän tulisena versiona.

ap.

ap.

Vierailija
11/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä olekkaan, mutta kun tomaatin kasvattaminen on niin kivaa. Ongelmaksi sitten muodostuu tuo sadon käyttäminen.

Pakastimessa tomaattia lohkottuna ja kokonaisena. Lohkotut esim. pannuruokia varten. Paistetun kanammunan ohessa tai pihvin. Jäinen paketti lohkottua tomattia pannulle ja haudutetaan niin kauan että kuumenee.Tuoretta Basilikaa päälle loppuvaiheessa. 

Helppoa ja hyvää.

Purkissa on tomaattisosetta ja valmista tomaattikastiketta esim. pastaruokia varten. Lisäksi salsakastikkeita tortilloja varten. Tulisena ja enemmän tulisena versiona.

ap.

ap.

OK, ymmärrän.

Vierailija
12/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano tuo mun eksälle jonka mielestä tomaattiruoka oli parhaimmillaan kun niitä keittää/hauduttaa/paistaa pitkään. Jätin sen sian, ansaitsin parempaa.

Siinä on perää että jos tomaattia paistaa jonkun aikaa niin maku paranee. Näin olen jostain lukenut. Maun paraneminen ei liity nesteen haihtumiseen.

ap.

Vierailija
13/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettäiskö vedet?

T. Kylmäkkö

Vierailija
14/14 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaiset näyttävät keittävän vaihtelevan aikaa. 10 minuutista 2,5 tuntiin. On monenlaista säveltäjää patojen parissa.

Jos aikoo keittämällä tiivistää keitosta niin kannattaa tehdä isoja tomaattilohkoja. Sen jälkeen keittää hämmentämättä.

Kun nestettä on haihduttanut sopivan ajan niin esim. sauvasekoittajalla soseeksi. Tämän jälkeen uudestaan tulille ja laittaa muut aineet mitä keitokseen tulee, suolat sokerit etikat ja säilöntäaineet. Tässä vaiheessa sose palaa pohjaan jos on palaakseen joten levyn lämpö pienemmälle tai sitten sekoittaa koko ajan. Suola kannattaa laittaa viime vaiheessa kuitenkin niin että liukenee koska vaalentaa soseen väriä, jos sitä vajaan parin tunnin keittämisen jälkeen on jäljellä:)

Täällä pata porisee iloisesti ja ketsupit alkaa olla purkittamista vaille valmista.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän