Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otatko vanhemmiltasi rahaa vastaan?

Huhhuh
24.09.2019 |

Olen törmännyt lähiaikoina ilmiöön, joka on itselleni ollut ainakin järkytys. Nimittäin melkein kaikki ystäväni, tuttuni ja jopa sisarukseni ottavat rahaa tai uutta tavaraa vastaan vanhemmiltaan ihan kun se olisi arki päivää. Keskustelujen lomassa on tullut esiin, että esimerkiksi melkein kaikki ystäväni antavat vanhempiensa (eläkkeellä) maksaa jos menevät yhdessä syömään, leffaan, ostoksille tai muuta vastaavaa. Vanhemmat maksavat mm. kansalaisopistonkursseja, hammaslääkäreitä tai antavat ihan käteistä rahaa koska "haluavat". Olen ollut asiasta ihan ihmeissäni että aikuiset ottavat rahaa vastaan omilta vanhemmiltaan ja varsinkin eläkeläisiltä. Ihmettelyni vastaukseksi olen usein saanut "no koska ne haluavat auttaa". Ja varsinkin ostetaan tavaraa ja ruokaa kotiin.....Olenko oikeasti ainut joka ei missään nimessä ota rahaa vastaan muilta vaan tekee sen mielummin itse?
Ohimennen sain tietää että kaikki sisareni ottavat myös vanhemmiltamme rahaa vastaan tai antavat maksaa menojaan kun itse en koskaan osaisi edes kuvitellakaan ottavani heiltä mitään. Pienet eläkkeet kun on. Toimin yrittäjänä ja usein autan heitä työni kautta. Koskaan en maksua pyydä tai halua. Onko tämä joku käytäntö? Mitä tapahtui sille että pidetään vanhemmista huolta eikä päinvastoin?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmilla on paljon rahaa ja ovat muutenkin aloittaneet sitä siirtämään jo minulle. Maksoivat ennakkoperintönä jopa talon jonka aioin ostaa. En minä kieltäydy jos rahaa tuputtavat.

Vierailija
2/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vanhemmillani on paljon rahaa mutta haluavat olla rikkaimmillaan kuollessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin jos antaisivat. Enemmän heillä on rahaa käytössä ja vähemmän menoja. 

Vierailija
4/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin jos saisin. Äidilläni on kuitenkin niin pieni eläke, että hän tarvitsee kaiken itse, eikö hän niin ollen edes tarjoa. Mutta jos tarjoaisi, ajattelisin, että aikuinen ihminen osaa itse miettiä, mihin hän haluaa rahansa käyttää, ja ottaisin vastaan mitä tarjotaan.

Vierailija
5/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin minäkin kaiken lapsilleni jos olisi varaa, tottakai. Käärinliinoissa ei ole taskuja.

Vierailija
6/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaikisessä sivistyneessä suvussa kertynyttä omaisuutta siirretään vähitellen seuraavalle sukupolvelle.

Vain elämänkoululaisten piirissä on jotain "olkoot lapsi saatana omillaan" asennetta.

Vierailija
7/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on aina sanonut ettei osta lahjoja kalenteripäivien mukaan vaan haluaa muistaa ihan arkisissa asioissa.

Vierailija
8/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat osasivat syyllistää ja kiristää antaessaan rahaa. Ei auttanut vaikka lopulta huusin, että vie ne rahasi v*ttuun. Kyse ei ollut kuin kympeistä kerrallaan, mutta silti äiti sanoi, että isäsi suuttuu tai alkoi itse "itkeä". Syytä on vanhemmissakin, kun eivät halua ymmärtää puhetta.

Vierailija
9/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kai ne velkojen takaisinmaksut pitää ottaa vastaan, vaikka ei kehtaisikaan, pienituloisia eläkeläisiä kun ovat molemmat. Tosin itsekin olen tällä hetkellä työtön, joten ei mullakaan liikaa rahaa ole. Välillä joudun itse lainaamaan vanhemmilta tai sisaruksilta.

Vierailija
10/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan meistä teidän vanhemmista aika moni ’minimoi perintöveroa’.

Itse olen mm antanut oman isäni perinnön suoraan lapsille - en sitä mitenkään enää tarvinnut.

Mielelläni myös maksan jos menemme jonnekin - en tosin kyllä ole aikuisille ikinä ostanut mitään pyjama-joululahjoja vain antamisen pakosta.

Tärkein kuitenkin on se, että olemme opettaneet, että omillaan täytyy tulla toimeen: koulutus - työ - kuluta vähemmän kuin tienaat. Sen jälkeen on helppo maksella satunnaisia juttuja kaikkien meidän iloksi :)

Vierailija
11/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi näin, kun sitten perintöverona.

t. mummi

Vierailija
12/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin aion omien lasteni kanssa toimia.

Itse en saanut ikinä mitään.

Vierailija
13/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en? Ennakkoperintöä, ravintolat, yhteiset matkat, jos olen heillä kylässä maksavat ruuat, bensat yms. Ei ne niitä rahoja hautaan saa mukaan.

Vierailija
14/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä otan ja niin ottavat myös aikuiset lapsenikin minulta. Meille ihan normaali tapa siirtää verovapaasti varallisuutta seuraavalle sukupolvelle. 

Vierailija
15/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on saanut ennakkoperintönä 200 000 euroa asunnon ostoa varten samoin kuin hänen siskonsa. Appivanhemmat maksavat aina, jos käymme ulkona syömässä jne.. He maksavat myös lomamatkat miehen siskon perheelle. Appivanhemmilla ei ole pikkurahan puutetta ja haluavat niistä rahoista iloa muillekin vaikka meillä on hyväpalkkaiset työt. Heidän maassaan tämä on ihan normaalia toimintaa. 

Vierailija
16/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa minun vanhemmillani olla suurempi omaisuus kuin minulla, joten siitä ei tarvi murehtia. Ja kyllä, otan vastaan rahaa silloin kun he haluavat sitä antaa (lähinnä joulu- ja synttärilahjoina). Ikinä en ole pyytänyt. Ja useimmiten äiti myös maksaa jos käydään yhdessä jossakin, syömässä tai elokuvissa. Sitäkään en ole koskaan pyytänyt. 

Vierailija
17/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi, jos tietäisin vanhempien elävän niukasti, mutta tiedän heillä olevan varaa. Näen asian niin, että rahallisella avulla on enemmän käyttöä opiskelijana ja elämää rakentavana aikuisena kuin keski-iän tuolla puolen kun perinnön aika koittaa. En kylläkään pyydä vanhemmiltani rahaa, mutta en kieltäydy jos he haluavat jonkin laskun maksaa.

Vierailija
18/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustannan mielelläni kaikkea tarvittavaa lapsieni perheille. En odota vastapalveluksia, raha ei edellytä vierailuja tai mitään muutakaan. Toivon heille vähän helpompaa elämää kuin mitä itselläni on ollut. On mukavaa, että he ottavat apuni vastaan, tai lahjani. Heillä kaikilla menee hyvin kyllä muutenkin. Lahjat ovat aina heidän toivomiaan, ei oman makuni mukaan ostettuja.

Minulla on varaa tähän, en tunne tarvetta hillota kaikkea sukanvarteen, eikä käärinliinoissa ole taskuja!

Ottakaa nuoret lahjoja vastaan iloisesti vaan, jos niihin ei ole sidottu mitään marttyyrillisia vastapalveluksia.

Terveisin mummi

Vierailija
19/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmikymppinen (perheetön) ja vanhempani vieläkin maksavat kulujani, esim. jos pitää jotain kalliimpaa ostaa, kuten elektroniikkaa. En näe tässä mitään ongelmaa. Saan itse rahaa säästöön ja kohtapuoliin voinkin ostaa jo itselleni asunnon ja jää vielä pahan päivän varalle.

Ehkä heillä myös hieman sydäntä kolkuttaa, kun pihistelivät lapsuudessa kaikesta ja nyt kun on varaa niin tukevat.

Vierailija
20/24 |
24.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielelläni mutta eivät anna. veljelleni kyllä antavat ja maksavat ool ikslusiiv viiden tähden hotellilomia sviitillä. miksi? koska "veljelläni on niin tiukkaa rahasta". veljeni tienaa lähemmäs 40 000 e / vuosi, itse tienaan 25 000 / vuosi että tämmöstä meidän "perheessä". pitäkööt tunkkinsa. en ole pitänyt noita ihmisiä perheenäni enää vuosiin.