Otatko vanhemmiltasi rahaa vastaan?
Olen törmännyt lähiaikoina ilmiöön, joka on itselleni ollut ainakin järkytys. Nimittäin melkein kaikki ystäväni, tuttuni ja jopa sisarukseni ottavat rahaa tai uutta tavaraa vastaan vanhemmiltaan ihan kun se olisi arki päivää. Keskustelujen lomassa on tullut esiin, että esimerkiksi melkein kaikki ystäväni antavat vanhempiensa (eläkkeellä) maksaa jos menevät yhdessä syömään, leffaan, ostoksille tai muuta vastaavaa. Vanhemmat maksavat mm. kansalaisopistonkursseja, hammaslääkäreitä tai antavat ihan käteistä rahaa koska "haluavat". Olen ollut asiasta ihan ihmeissäni että aikuiset ottavat rahaa vastaan omilta vanhemmiltaan ja varsinkin eläkeläisiltä. Ihmettelyni vastaukseksi olen usein saanut "no koska ne haluavat auttaa". Ja varsinkin ostetaan tavaraa ja ruokaa kotiin.....Olenko oikeasti ainut joka ei missään nimessä ota rahaa vastaan muilta vaan tekee sen mielummin itse?
Ohimennen sain tietää että kaikki sisareni ottavat myös vanhemmiltamme rahaa vastaan tai antavat maksaa menojaan kun itse en koskaan osaisi edes kuvitellakaan ottavani heiltä mitään. Pienet eläkkeet kun on. Toimin yrittäjänä ja usein autan heitä työni kautta. Koskaan en maksua pyydä tai halua. Onko tämä joku käytäntö? Mitä tapahtui sille että pidetään vanhemmista huolta eikä päinvastoin?
Kommentit (24)
Ottaisin mielelläni ja tarpeeseen, mutta ei ole tarjottu apua koskaan missään muodossa. Rahasta ja ajasta avun tarjoaminen ei ole kiinni. Kieltämättä tuntuu pahalta, kun joutuu aina itse yksin selviytymään.
Miksi en antaisi vanhempana rahaa ja muuta tarpeellista lapsilleni. Itselläni on jo kaikki mitä tarvitsen. Parikymppisillä lapsillani sen sijaan on tarpeellisia hankintoja tehtävänä ja pienet tulot. Vaikka avustan lapsiani sopivasti, niin itselleni jää silti yllinkyllin.
Toisaalta haluan, että lapset oppivat elämään omillaan. Sen vuoksi avustan harkiten, jotta lapset oppivat rahan arvon ja rahan järkevän käytön.
Kyllä otan. Vanhempani ovat varakkaita, molempien eläkkkeet ovat isommat kuin minun palkkani, lisäksi heillä on säästöjä ja osakkeita, velattomaksi kauan maksettu omakotitalo. Kun he kerran haluavat auttaa minua ja perhettämme tiukoissa ruuhkavuosissa taloudellisesti, ja tiedän että tämä ei ole heiltä mitenkään itseltään pois eli esim. ei tarvitse jättää matkoja tekemättä tai mitään hankkimatta kun rahat menee lapsille, niin miksipä en ottaisi apua vastaan?
Jep. Mun isälläni on tilillä kymmeniä tuhansia. He möivät mökkinsä pari vuotta sitten ja lisäksi isäni oli eläkkeelle jäämisensä jälkeen yli vuoden töissä, jolloin sai sekä täyden palkan (joka ei ollut pieni) ja täyden eläkkeen. Heillä ei ole velkaa. Joten kyllä, voin ottaa heiltä rahaa ja uutta tavaraa, koska heillä ei todellakaan ole rahasta puutetta.