Jätekeskus nielee vuosittain satoja tonneja roskaa: ”Yksikin banaaninkuori riittää pilaamaan sekajätekassin lämpöarvon”
Mielenkiintoista ja hyödyllistä yölukemista:
https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/jatekeskus-nielee-vuosittai…
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Meillä ei kerätä erikseen biojätettä, kaikki menee sekajätteeseen (poislukien sanomalehdet, lasi ja panttipullot). Hankala uskoa, että banaaninkuori pilaa sekajätettä, koska se nimenomaan sekajätteeseen on ohjeistettu laittamaan. Toinen vaihtoehto on pilkkoa se palasiksi ja vetää viemäristä alas.
Missä ohjeistetaan laittamaan biojäte sekajätteeseen?
https://www.phj.fi/tuote/banaanin-kuoret/
Esimeriksi Päijät-Hämeessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Meillä ei kerätä erikseen biojätettä, kaikki menee sekajätteeseen (poislukien sanomalehdet, lasi ja panttipullot). Hankala uskoa, että banaaninkuori pilaa sekajätettä, koska se nimenomaan sekajätteeseen on ohjeistettu laittamaan. Toinen vaihtoehto on pilkkoa se palasiksi ja vetää viemäristä alas.
No ei nyt ainakaan näin! Biojäte ei kuulu viemäriin.
Viemärissä biojätteet kasvattaa rottalaumaa. En suosittele minäkään. Joku päivä sellainen kiipeää pöntöstä katsomaan että mistäs niitä herkkuja tulee.
Puukolla vääntämällä lähtee se muovisuutin pois siitä aerosolipullon päästä, ihan itse olen todennut ja tehnyt. Ei mikään leipäveitsi, vaan kunnon mora täytyy olla. Ihmeen uusavutonta porukkaa.. siitä vaan vääntää sen pois.
Vierailija kirjoitti:
Puukolla vääntämällä lähtee se muovisuutin pois siitä aerosolipullon päästä, ihan itse olen todennut ja tehnyt. Ei mikään leipäveitsi, vaan kunnon mora täytyy olla. Ihmeen uusavutonta porukkaa.. siitä vaan vääntää sen pois.
En mä ainakaan rupee puukoilla mitään vääntelemään.
Mun näkemys insinöörinä on, että sitten tehdään siihen vaikka kierrekorkki, jonka saa auki.
Mulle kun ei kelpaa se, että tehdään idioottimaisia pulloja, joita sitten kaivellaan puukoilla auki.
Tyhmyyttä.
Sinccis
Kun lajittelee jätteet, sekajätettä ei juuri tule.
Mutta esim.omakotitaloissa saa laittaa KAIKKI siihen yhteen jäteastiaan.
Ok-alueillakin pitäisi oola yhteiset jätteiden lajitteluasemat.
Banaaninkuoret laitan kesäisin pilkottuna kasvimaalle tomaattien viereen lannoitteeksi. Niissä on paljon kaliuimia. Tomaatille alle aina 1silakka tai perkuujätteitä, kananmuna tai kuoria sekä 1banaani. Hyvin kasvaa eikä tarvii lannoittaa kokokesänä. Mummoni kuivaa banaaninkuoret leivinuunin jälkilämmössä ja käyttää jauheen kasvien lannoitteena. Itse teen blenderillä kuorista banaanivettä jolla kastelen sitten kasvit. Johan kasvavat hyvin.
Kahvinporot, kananmunankuoret parasta lannoittta kasveille. Amerikassa sain kahvinporoja kahvilasta ämpärillisiä. He itse niistä ilmoittivat haettavaksi. Kahvinporot on ilmavuutta lisääviä ja hyvää lannoitetta. Kananmunan kuorissa kalkkia. Maihin siis ei jätteeseen.
Turhauttaa, kun ihmiset ei lajittele lainkaan. Yksikin nuori isä sanoi et sekajätteeseen vaan siellä ne palaa kaikki. Huhu. Itse näen kaiken jätteen uudelleen käytettävänä jos se on mahdollista. Hienoa esim. muovijäte josta tehdään kangasta, ja muovikasseja mattoja ym. Kangasjäteet kuten villa, puuvilla, pellava ihmetyttää eniten sekajäteessä. Niitähän voi käyttää tekstiili teollisuus loputtomasti uudestaan. Vaatekeräyspisteestä ne kulkeutuvat teollisuudelle. Opiskellaan enemmän jätteistä jolloin olemme oikealla tiellä.
Meillä taloyhtiön jakamissa kierrätysohjeissa luki sekä suomeksi että englanniksi ser-jätteen sijoituspaikka osoitteineen, mutta eikös heti seuraavalla viikolla ollut jonkun mikroaaltouuni sekajäteastiassa. Miten tyhmää porukkaa täällä oikein asuu.
Meillä löytyy ruskeaa paperikassia paperinkeräyksestä kuin myös lahjapapereita sekä valkoisia pahvikasseja jossa muoviset/kankaiset kahvat, miten vaikeaa on irrottaa ne?
Lasinkeräykseen tungetaan kahvikannuja, puristelasia esim tuikkuja, mikron aluslautasia, kristallia sekä uunivuokia että ikkuna ja peililasia. Kaikki väärin, kun sinne lasinkeräykseen kelpaa vain (ruoka)pakkauslasi eli pullot ja purkit.
Pahin oli kun lasinkeräykseen oli laitettu loisteputkilamppu, otin sen pois kun oli ehjä. Ne sisältää elohopeaa, joten joku on täysin tyhmä ja haluaa myrkyttää luontoa tahallaan.
Pahvikeräyksessä on pizzalaatikoita joissa pizzan reunat jäljellä, ja kenkälaatikoita ei osata litistää vaan sisältöineen( myös muovipussit) tukkii pahvinkeräyksen.
Kunnon arggggghgh meininki kun menee keräysastioille, kun toisten törttöily tuhoaa muiden vaivannäön.
Muovikeräykseen laitettu öljykanistereita, niistä sitten muka tehdään turvallisia uusiomuovikamaa??
Näin mainoksen lasten uimapuvusta joka oli tehty osittain uusiomuovista, miten oikeasti varmistutaan siitä ettei niihin ole käytetty juuri noita öljyjätepurkkeja tai hyönteismyrkkypurkkeja?
Oletteko huomanneet kuinka hirveälle nuo kaupan muoviset uusioostoskassit haisee? Ennen niihin saattoi ajatella säilövänsä jotain ruokatuotteita esim omenia. Ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä löytyy ruskeaa paperikassia paperinkeräyksestä kuin myös lahjapapereita sekä valkoisia pahvikasseja jossa muoviset/kankaiset kahvat, miten vaikeaa on irrottaa ne?
Lasinkeräykseen tungetaan kahvikannuja, puristelasia esim tuikkuja, mikron aluslautasia, kristallia sekä uunivuokia että ikkuna ja peililasia. Kaikki väärin, kun sinne lasinkeräykseen kelpaa vain (ruoka)pakkauslasi eli pullot ja purkit.
Pahin oli kun lasinkeräykseen oli laitettu loisteputkilamppu, otin sen pois kun oli ehjä. Ne sisältää elohopeaa, joten joku on täysin tyhmä ja haluaa myrkyttää luontoa tahallaan.
Pahvikeräyksessä on pizzalaatikoita joissa pizzan reunat jäljellä, ja kenkälaatikoita ei osata litistää vaan sisältöineen( myös muovipussit) tukkii pahvinkeräyksen.
Kunnon arggggghgh meininki kun menee keräysastioille, kun toisten törttöily tuhoaa muiden vaivannäön.
Muovikeräykseen laitettu öljykanistereita, niistä sitten muka tehdään turvallisia uusiomuovikamaa??
Olen lajitellut väärin lajitellut kamat jos olen voinut sen tehdä, esim ei ole roskiksen pohjalla. ketuttaa niin paljon moinen, muut naapurit varmaan aattelee että olen roskishullu tai nuuskija, mutta mitä väliä. Tiedän kuka yleisesti ei osaa kierrättää kun pöljä jättää pahvinkeräykseen lyttäämättömiin ihan mitä tahansa sisältäviin pahvilaatikkoihinsa osoitetarrat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taloyhtiön jakamissa kierrätysohjeissa luki sekä suomeksi että englanniksi ser-jätteen sijoituspaikka osoitteineen, mutta eikös heti seuraavalla viikolla ollut jonkun mikroaaltouuni sekajäteastiassa. Miten tyhmää porukkaa täällä oikein asuu.
Mulla ei ole autoa enkä todellakaan jaksa esim. telkkaria tai mikroa bussissa rahtaa jonnekkin kuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse lajittelen biojätteet suurimman osan vuodesta, mutta tähän aikaan vuodesta tulee aina banaanikärpäsiä ja pidän tauon. Pesivät sinne biojätteeseen.
Ei niitä tule, jos tyhjennät bion vähintään kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos banaaninkuori jo pilaa polttoprosessin, niin sille ei kyllä sitten voi mitään. Aina siellä sen verran on jotain kosteaa jätettä. Esimerkiksi vaippoja. Sitten täytyy vaan tyytyä siihen että se polttoprosessi ei ole niin tehokas. Ja aerosolipulloiltakin kannattaa vaan suojautua, aina niitäkin siellä on. Kaikki ihmiset ei kuitenkaan lajittele, vaikka miten saarnaisi.
Itse lajittelen biojätteet suurimman osan vuodesta, mutta tähän aikaan vuodesta tulee aina banaanikärpäsiä ja pidän tauon. Pesivät sinne biojätteeseen.
Jos biojätettä on sekajätteessä, ihan hyvin banaanikärpäsiä voi tulla sinnekin. Vai?
Mihin jätteeseen siis kuuluu kahvinkeittimen kannu?
Särkyneet mukit ja muut rikkonaiset astiat?
Cd-levyjen kotelot?
Betoniset maljakot?
Vierailija kirjoitti:
Cd-levyjen kotelot?
Betoniset maljakot?
Äkkiseltään sanoisin, että nuo kaikki ovat sekajätettä.
Vierailija kirjoitti:
Cd-levyjen kotelot?
Betoniset maljakot?
Sekajäte.
Vierailija kirjoitti:
Cd-levyjen kotelot?
Betoniset maljakot?
1. Seka, koska käsiteltyä lasia
2. Riippuu astian materiaalista
3. Muovi
4. En tiedä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cd-levyjen kotelot?
Betoniset maljakot?
1. Seka, koska käsiteltyä lasia
2. Riippuu astian materiaalista
3. Muovi
4. En tiedä
Korjaus kolmoseen eli cd-levyjen kannet ovatkin PVC:tä, jota ei saa laittaa muovijätteeseen.
T: Sama
Jos banaaninkuori jo pilaa polttoprosessin, niin sille ei kyllä sitten voi mitään. Aina siellä sen verran on jotain kosteaa jätettä. Esimerkiksi vaippoja. Sitten täytyy vaan tyytyä siihen että se polttoprosessi ei ole niin tehokas. Ja aerosolipulloiltakin kannattaa vaan suojautua, aina niitäkin siellä on. Kaikki ihmiset ei kuitenkaan lajittele, vaikka miten saarnaisi.